Gå til innhold
Hundesonen.no

Vanskelig valg! Hvilket for?


Shlush

Recommended Posts

Jeg skal skifte for på min lille skapning her :) Han er en dalmatiner og har gått på eukanuba tidligere, dette skiftet vi pga MYE avføring... Ellers så var pelsen og alt fint!

Nå går han på dalmatinerforet til Royal Canin! Dette fungerer egentlig fint, fin avføring og høy smakelighet. MEN han røyter og flasser som et uvær og jeg tror det er foret, desverre :lol:

Så! Hva skal jeg velge?

Jeg bor i Molde så foret MÅ være tilgjengelig der... (eller enkelt å bestille over internett)!

Jeg ønsker helst et for med 15kg sekker (min spiser mer enn 12kg i mnd!) :P Og foret bør ha lav proteinprosent med tanke på dalmatinere som ikke skal ha mye protein!

V&H er ikke aktuellt da jeg ikke har fryser!

Hmm! Foret bør heller ikke være for dyrt egentlig :P Jeg syns RC er dyrt, men det går da an! Skulle helst vært 15kg...

Noen gode tips? :P Eller blir det veldig vanskelig!

forresten, han er 9 mnd! Så er valpefor det er snakk om da. MEN se på voksenforet når man tenker på proteinprosentene...

Takk for svar :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må innrømme at for øyeblikket bruker vi friskies fra butikken, har to sheltier, og de fungerer utrolig nok fint på det. Men vurderer å begynne på skikkelig for snart:P:P Men har ikke merket flass, men kanskje litt mye røyting, men det er jo kanskje tiden for det. Men oppdrettet anbefalte royal canin som valp, og precept chicken meal & rice formula som voksen. SÅ vi tenkte forsøke det etterhvert:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste tørrfòr av kvalitet er forholdsvis jevne i pris. Har brukt på specific, RC og Pro plan. Bruker sistnevnte nå, dyrt ja, men sparer litt på å kjøpr 4 sekker i slengen. Betaler da kun for 3.

Noen hunder funger jo utmerket på Labb, men kan ikke si meg veldig fornøyd med det selv. Har vunnet noen sekker opp i gjennom årene, dårlig pels og ekstreme mengder avføring går igjen...

Troll sitt fòr er jo kanskje et alternativ? Mener å huske at prisen der ikke var avskrekkende. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å tilsette fiske- eller selolje i maten, i tilfelle det er lite fett/omega -3 i RC fôret han får nå??

Skal egentlig være unødvendig! :) Vil gjerne ha et for der alt det som trengs er med :lol:

RC dalmatiner er 12 kg sekker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labb har jeg DÅRLIG erfaring med! Så den blir ikke aktuell :lol:

Troll må jo bestilles, og jeg hører mye forskjellig. Vil gjerne ha et for som flere har hørt om med bra tilbakemelding! hehe :P

Friskis er IKKE aktuellt!

ProPlan har vi ikke tror jeg :) Sikkert høyt proteininnhold også?

Spesific tenkte jeg på, men vet ikke hvor jeg finner det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! :lol:

Har ikke plass til fryser... Og å fore på 5kg pølser er nok dyrt?

Og samtidig skal ikke hunden ha innmat av dyr *ler* :) Føler jeg er veldig vanskelig! (Innmat av dyr inneholder MYE puriner, og puriner er akkurat det dalmisen skal ha lite av!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! :lol:

Har ikke plass til fryser... Og å fore på 5kg pølser er nok dyrt?

Og samtidig skal ikke hunden ha innmat av dyr *ler* :) Føler jeg er veldig vanskelig! (Innmat av dyr inneholder MYE puriner, og puriner er akkurat det dalmisen skal ha lite av!)

Du kan jo kikke innom siden til Vom&Hundemat ihvertfall, så får du se hva maten inneholder. http://www.vomoghundemat.no/ :P

En Dalmis skal vel ha ca 3/4 kilo om dagen og det blir sånn ca 22 kroner. Menmen, det hjelper jo så lite dersom du ikke har fryser. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får sjekke opp i hvilke fòr som er tilgjengelige der du bor da, samt sjekke pris og proteininnhold. Er jo ikke verre enn det :)

Ang PP og protein innhold så vet jeg ikke, men venninnen min har ihvertfall fòrt sine dalmiser på det.

Edit: Specific kjøpte jeg hos vetrinær, en av få fòr som labbisen har vært i prima kondisjon av :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labb har jeg DÅRLIG erfaring med! Så den blir ikke aktuell :lol:

Troll må jo bestilles, og jeg hører mye forskjellig. Vil gjerne ha et for som flere har hørt om med bra tilbakemelding! hehe :P

Friskis er IKKE aktuellt!

ProPlan har vi ikke tror jeg :) Sikkert høyt proteininnhold også?

Spesific tenkte jeg på, men vet ikke hvor jeg finner det :P

Ville aldri anbefalt friskies, får dårlig samvittighet når jeg sier det:P gikk på royal canin før men var ikke så fornøyd så ser etter nytt for selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal egentlig være unødvendig! :P Vil gjerne ha et for der alt det som trengs er med :)

RC dalmatiner er 12 kg sekker...

Det er ikke mulig å få tilsatt nok olje i tørrfór pga at fóret da ville harsknet med én gang og fått en veldig dårlig holdbarhet, så olje er noe man bør tilsette uansett hva man fórer på...! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shlush: Jeg synes Profine fra noarkpet.no ser veldig bra ut. Har dessverre ikke fått prøvd ut selv pga jeg er uten hund, men skal prøve det når jeg får ny. Det må bestilles fra nett da, men ikke noe problem å få tilsendt i posten. 15 kg sekk og nokså billig (449 tror jeg) I large breed voksenfôret er det 25% protein, mulig det er for mye, vet ikke. Kan jo hende andre enn deg er interesert også :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal egentlig være unødvendig! :) Vil gjerne ha et for der alt det som trengs er med :lol:

RC dalmatiner er 12 kg sekker...

Hunder har individuelle behov vet du, og kanskje nettopp DIN trenger mer enn den får via fôret sitt. Min trenger utrolig lite omega-3 for å holde pelsen fin, det er nok med "vanlig" fett. Men så går hun på høy fett% også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mulig å få tilsatt nok olje i tørrfór pga at fóret da ville harsknet med én gang og fått en veldig dårlig holdbarhet, så olje er noe man bør tilsette uansett hva man fórer på...! :lol:

Det tror jeg er en myte fra gammelt av...

Har aldri tilsatt en dråpe olje til noen av mine - de har da levd lenge og vel, vært sunne og friske, hatt store utst.pelser og holdt seg i flott kondisjon i "alle sine dager".. Skjønner ikke hvorfor man skulle helle i dem ekstra olje for da?

Bruk et godt fôr istedenfor - det inneholder stort sett alt den trenger. Også HVIS du oppdager at hunden kanskje mangler noe, kan du tilsette det som evt. kan hjelpe. Eller bytte fôr til et som fungerer for DIN hund.

Å bruke et billigfôr og så tilsette allskens oljer, pulver og remedier tror jeg blir dyrere i lengden. Og i mange tilfeller bare fordi "vi tror at det er så fint"...

Jeg er kjempefornøyd med Pro Plan (bortsett fra at lille boston promper mer på dette), de funker utmerket på Royal Canin (men bærsjer mye mer). Bostondyret var knallfin på alle måter når hun fikk hovedsaklig vom&hundemat (og prompingen var minimal) - så det skal hun nå tilbake på, tenkte jeg.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste vil nok anbefale sitt eget fòr om de er fornøyd med det. Det gjør jeg også. Når mine kun spiser tørrfòr (bruker Norwegian Polar i kombinasjon med tørrfòr i perioder) så spiser de ProPlan med laks og ris. Jeg syns de er så fine i pelsen. Får mange kommentarer på det. Blanke og litt "seige" om det går an å beskrive det slik. Salukien min trenger mer fett nå på vinteren for å ikke magres helt så hun får olje, smør, matrester + + i tillegg sammen med tørrfòret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvt Eukanuba som jeg var langt fra fornøyd med på de hundene det ble prøvt på. Har hatt Specific her i huset til både flatten og Tibben, det falt i smak hos begge to og Tibben er kresen. De har hatt en enorm fin pels og poter men avføringen var jeg ikke helt fornøyd med og det var ikke var rett og slett ikke godt nåkk i de hardeste sesongene for flatten så jeg byttet rett og slett til Belcando. Det er Handlers som forhandler dette og det falt i smak hos flatten og tibben får litt av hans for av og til og det flat i smak der også. Pelsen har holdt seg godt, potene er fint og hundene spiser godt. Nå går han på Belcando Adult Active og skal få en blanding av den og Adult Power når høysesongen slår inn.

Liker foret veldig godt og er super fornøyd med Handlers. Kjøper du 2 x 13,5/15/25 kg får du 10% avslag på foret og ALT annet du handler med samme bestilling. Fri frakt over 500kr og levert på døren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! :lol:

Har ikke plass til fryser... Og å fore på 5kg pølser er nok dyrt?

Og samtidig skal ikke hunden ha innmat av dyr *ler* :) Føler jeg er veldig vanskelig! (Innmat av dyr inneholder MYE puriner, og puriner er akkurat det dalmisen skal ha lite av!)

Hvorfor det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å komponere din egen vegetardiett til hunden? Da slipper du problematikken med innmat..

Men jeg må jo si det er ganske sært med en rase som er så ihjelavlet at den ikke kan spise innmat av dyr, noe hunder i det fri jo faktisk spiser så mye de får tak i av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...