Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere akvarium mennesker


tm100021
 Share

Recommended Posts

  • Svar 718
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da har det flyttet inn 2 Lysmata Amboinensis Medium (reker) og 1 Echinaster Luzonicus medium (sjøstjerne). Nå må jeg vente med innkjøp til jeg får 130 literen Vurderer forresten om jeg skal kjøp

Siden dette er et akvarium og Lill i startposten lurer på hva man kan ha i en 70 liter, så må jeg bare skrive om mitt akvarium. I min 250 liter bodde et hamster, som het Panda. Bekla

Mitt nye bekjentskap, Sewellia Lineolata: Jeg kjøpte en tidligere i uken, men så fikk jeg så lyst på flere, så jeg kjøpte de to resterende i dyrebutikken i dag. Snåle raringer

Posted Images

bah, vært på alle butikkene i trondheim nå, og finner ingen red moor røtter jeg liker! fant en på lade, men for nesten 400 synes jeg det er drøyt.

Noen som vet om andre nettbutikker om selger red moor, uten aquamanics?

Eller noen som har å selge? :D

Trenger å tips til et par eller 1+2 trio som jeg kan ha i karet sammen de jeg har nå. (4 maller, 7 torpedo barb.) Ønsker noen som er litt størrelse på, og farger. Karet er 300l (ph7, temp 27 ca.) vil ha noen i midt-topp sjikt. Tenkt på discus, men tror det blir for mye jobb med vannskifter så ofte som de krever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RTL; Jeg syns det karet der var skikkelig lekkert! Hva slags merke er det og hvor mange liter? Er det belysningen som følger med karet eller er det noe du har fikset selv? Til og med gubben ble litt på gli mtp saltvannskar.. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Ingidano - skummelt..

Jeg beg. å lese litt på denne forrige dagen, og fikk i alle fall "sparket bak" for en dugnad i mitt kar. Har et 180-liters Juwel-kar i stua som har vært en sann dårlig samvittighet i lengre tid nå. Fullt av bøss, overgrodd av planter, endel alger, snegler (uønskede) i hopetall og siste uka (minst) har det til og med vært uten pumpe..

Startet med å kjøpe ny pumpe, fylte på 3 bøtter vann og "slamsugde" bunnen et par ganger. Renset filteret og tok ut ALLE planter.

Skal slamsuge bunnen et par/tre ganger til i morgen, bytte noen flere bøtter med vann, rense filtervatten (for nå fylles nok pumpehuset med gørr), og så sette inn plantene igjen.

Plantene, ja, et umulig prosjekt. Får ikke noen ting til å vokse ordentlig, annet enn noen sånne laaaangre gresstråaktige greier - de vokser helt villt. Praktisk, men ikke spes. pene...

Det var endel sorte alger på plantene, en del hull og stygge blader, så en hel bøtte av dem ble kastet nå. De som er igjen håper jeg nå ser sunne og pene ut når jeg får de ned i akvariet. (Nå bor de i en bøtte på badet)

Bunnen av akvariet er store sorte "pyntesteiner" (som man kjøper på Plantasjen). Var så lei av den vanlige sanden, så jeg prøvde noe nytt for et år/eller to siden. Faktisk ganske kult..

Plantene var hovedsakelig kun festet i røtter eller satt nedi terracottapotter - så det var i alle fall litt spesielt (og lettvint ved rengjøring).

Fiskene - må være flere år siden jeg kjøpte noen fisker.. Hadde Scalarer, kardinaltetraer, SAE, pakistanbotia, noen cory, ancistruser og et variabelt antall otocincluser. Har hatt molly'er, platy'er og noen guramier tidligere.

Hva dukket så opp når full utrensing var gjort i går, da? Joda en gul/sort scalare, en pakistanbotia og en ancistrus som holdt på å bli med når jeg tok ut røttene for å skylle dem..

Altså god plass for de alle og klart plass til flere av noe når alt er igang igjen oppi der. Tenkte ha flere botiaer (de er så fine!), noen flere ancistruser også vurderer jeg hva annet jeg vil ha... Guramier er jo flotte, da! Eller kanskje en gjeng levendefødere igjen (god mat for scalaren i alle fall..). Kanskje heller ha noen få litt større fisker, enn mange små?

Siden denne Scalaren var med på å fortære 40-50 kardinaltetraer for et par år siden så tror jeg IKKE jeg skal forsøke den kombinasjonen igjen (selv om det funket i årevis før dette skjedde).

For mange år siden så jeg et superlekkert kar med masse, masse odessabarber - DE var lekre, de. Men er redd de hadde gjort rask prosess med scalaren min, så det er ikke så aktuelt for meg akkurat nå..

Prosjektet fortsetter i morgen - så får jeg se hva det blir til...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik slammsuger, er det slik som "suger" vekk drit fra bunnen? Jeg har fått med en slangesak med en slags "tut" på enden. Er dette neo slikt? Hva gjør jeg med den? Suger i enden slik vannet renner ut, og fører den langs bunnen? Tar den ikke med seg grusen min da?

Tror jeg har samme planter som deg. Stygge, og vokser noe ****** :P

Edit: http://nettakvariet.no/forum/attachment.php?attachmentid=31184&stc=1&d=1167948711 Slik har jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en sånn som "støvsuger" bunnen, liksom.. Men hvis du har veldig fin grus må du holde den litt opp fra grusen (du ser jo når den beg. å trekke opp grus fremfor "bøss")

Jeg har jo så store steiner i bunnen at jeg kan rote godt rundt nedi der med den og få opp masse "drit" fra innimellom steinene.

Plantene, ja - sånne stoore gresstråaktige greier - blir kjapt en meter lange (og 1-1,5 cm brede).. Men planter er bra for miljøet - og da får de jo gjøre nytten sin så lenge man kan holde de litt i sjakk, synes jeg.

Susanne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en sånn som "støvsuger" bunnen, liksom.. Men hvis du har veldig fin grus må du holde den litt opp fra grusen (du ser jo når den beg. å trekke opp grus fremfor "bøss")

Jeg har jo så store steiner i bunnen at jeg kan rote godt rundt nedi der med den og få opp masse "drit" fra innimellom steinene.

Plantene, ja - sånne stoore gresstråaktige greier - blir kjapt en meter lange (og 1-1,5 cm brede).. Men planter er bra for miljøet - og da får de jo gjøre nytten sin så lenge man kan holde de litt i sjakk, synes jeg.

Susanne

Da skal jeg prøve "støvsugeren" idag :) Og klippe av plantene litt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt akvarium er ALT for stygt til at jeg vil ta noe bilder av det... Jeg får det aldri visuelt pent - men hvis bare fiskene trives er det sikkert helt greit. (Og med EN fisk som synes, så ser det uansett usedvanlig teit ut) :-)

Har slamsugd og byttet bøtte med bøtte nå, og nå kan jeg faktisk gå i anskaffelse av litt flere fisker. Min ensomme pakistanbotia fikk 3 nye kompiser i dag som riktignok bare er av halve størrelsen, men de får kanskje en følelse av en "stim" etterhvert fordet.

På den ene dyreforr. jeg var på solgte de corydoras ("panda") for ca 100,- pr stk, på den andre (Triaden) for 49,-. Heldigvis kjøpte jeg ikke på den første - så 5 sånne ble også med hjem idag. Botiane kostet bare 39,- stk, forresten. Billig å kjøpe levende dyr...

Min ensomme scalare tror jeg skal få svømme rundt der i ensom majestet - men må ha en gjeng "midt imellom" fisker for å fylle opp litt - men det får vente litt, tror jeg. En god stim med halvstore tetraer (kongo, kobber eller rødmunn), tenker jeg..

Ancistrusen skulle kanskje også få en ektemann.. Men har ikke hastverk, så de får komme når de kommer.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i 60literen har jeg nå 4platy voksene + 4ungdommer, 5guppyer +6ungdommer og to ancistruser.

Har også endel rosa og lilla posthornsnegler og en drøss sandsnegler.

Skal kjøpe meg en 240liter på nyåret (syntes ikke noe om at fiskene har så liten plass å svømme på...), da får jeg litt ekstra penger, og litt av det skal gå til nytt hjem til fiskene (+kamera, lappen og bil :D ).

Jeg er veldig glad i levendefødere, er glad i å se at det kommer nytt liv i akvariet mitt, elsker å sitte og se på de små tassene bli større og tilslutt få egene barn.

Når 240literen kommer på plass så kommer jeg til å sette inn noen sverddragere itillegg, klarer jeg å avle frem sterke linjer av guppy så får de også være med, men jeg er ikke så veldig imponert over deres "helse" om dagen, de er jo nesten avlet ihjel, veldig synd :(

Jeg har to endlers hanner til de vanlige guppyene mine, forrige gang jeg hadde akvarium (måtte legge det ned pga flytting) erfarte jeg at jeg fikk mye sterkere guppyer ved denne kombinasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et 60L med 5 guppyer + 7 babyer i yngelkar og en ancitrus. Vurderer å kjøpe noen flere guppyer, platy, el. neon/kardinaltetraer for å få litt mer fisk i. Kanskje en kampfisk?

Men et spørsmål! Første gang jeg rensa karet, vel 4 dager siden nå, og har hatt det i vel 4 uker tror jeg, så virka vannet så støvete og "hvitt" etterpå. Noen som vet hva dette kan være? Det var ikke bare grums og slikt som legger seg. Det er litt slik enda.. Er blitt bedre da, men så nesten litt tåkete ut.. Jeg slamsugde bunnen og tok i nytt vann. Og fjerna litt planter som var vokst seg for store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk å ikke bytt alt av vann på en gang =) Som Snickers sier så er det nok bare sanden som har virvlet seg opp(om du har sand som bunnlag) det blir litt av grus også i begynnelsen ivartfall, og legger seg etter litt tid. Forblir det slik over lengre tid, så ville jeg tatt delvis bytte på vann ganske ofte til det har gitt seg.

Spørr igjen selv å, noen som har forslag til fisk som jeg kan ha? Ønsker et par eller tri med noen litt større, har maller x4 og 7 torpedo barbe nå. Ønsker noen som gjerne er midt/toppsjikt. (og gjerne litt farge på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørr igjen selv å, noen som har forslag til fisk som jeg kan ha? Ønsker et par eller tri med noen litt større, har maller x4 og 7 torpedo barbe nå. Ønsker noen som gjerne er midt/toppsjikt. (og gjerne litt farge på)

Hva med en trio (1 hann, to hunner) Apistogramma macmasteri, A. borellii eller A. hongsloi? Meget vakre, fargerike og interessante fisker som er lette å holde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide å få liv i akvariet igjen! Det har stått tomt en god stund nå, og jeg er helt tom for idèer. Vet ikke hva jeg vil ha *guble*

Tips noen? Det er 96 L , har sand i bunnen.

Skulle muligens hatt noe botia av en sort for det er altfor mange snegler oppi der.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide å få liv i akvariet igjen! Det har stått tomt en god stund nå, og jeg er helt tom for idèer. Vet ikke hva jeg vil ha *guble*

Tips noen? Det er 96 L , har sand i bunnen.

Skulle muligens hatt noe botia av en sort for det er altfor mange snegler oppi der.... :P

Tenker du å kjøre biotop (der alle fisker lever sammen også i naturen - gjenskape naturlig habitat), eller selskapskar? Med f.eks sebrabotia (Botia striata) blir det vanskelig å lage et 100% biotop da det i følge Akvaforum ikke finnes mer en et par andre fisker i samme elv - MEN det går jo an å kjøre et rent indisk kar! ;) Da har man jo en del barber og guramier å velge mellom: http://akvaforum.no/location.cfm?id=1009&tab=3

Hvis du ønsker selskapskar vil jeg tipse om sommerfuglciklider (Mikrogeophagus ramirezi) eller en art av slekten Apistogramma - de er rålekre! Ellers ville jeg ha fyllt midtsjiktet med 15-20 tetraer eller barber (velg da en barbeart som ikke er kjent for å nappe finner... med andre ord ikke velg tigerbarbe...!) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du å kjøre biotop (der alle fisker lever sammen også i naturen - gjenskape naturlig habitat), eller selskapskar? Med f.eks sebrabotia (Botia striata) blir det vanskelig å lage et 100% biotop da det i følge Akvaforum ikke finnes mer en et par andre fisker i samme elv - MEN det går jo an å kjøre et rent indisk kar! ;) Da har man jo en del barber og guramier å velge mellom:

Hvis du ønsker selskapskar vil jeg tipse om sommerfuglciklider (Mikrogeophagus ramirezi) eller en art av slekten Apistogramma - de er rålekre! Ellers ville jeg ha fyllt midtsjiktet med 15-20 tetraer eller barber (velg da en barbeart som ikke er kjent for å nappe finner... med andre ord ikke velg tigerbarbe...!) :)

Takk for svar :)

Ingen konkrete tanker om noe som helst faktisk :P

Skal stikke innom dyrebutikken senere å se om jeg får noen idèer.

Lurer litt på khulii ål på bunnen. Hadde vært artig å prøve noe helt annet enn det jeg har hatt før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en trio (1 hann, to hunner) Apistogramma macmasteri, A. borellii eller A. hongsloi? Meget vakre, fargerike og interessante fisker som er lette å holde :)

synes det er vanskelig å finne "småciklider"med god størrelse på i handel?

Tenkt på discus, men frykter litt for mengden vannbytte da jeg ikke har muligheten til å koble noe smart løsning på det pr.dags dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh ønsjer meg khuliiål selv - men dyrebutikken her har så begredelig utvalg. Men alternativ til botia som sneglespiser er krabber :D

De var litt artige ja, tok med noen hjem jeg :P

Krabber? Er de snille med små, puslete kuhlii ål?

Ja altså, nå har jeg handlet planter for en halv formue og en liten gruppe med khulii ål.

Karet har stått tomt en stund så det får bli gradvis innflytting så ikke pumpen får sjokk :P

Etterhvert vil jeg ha noe i mellom / toppsjiktet.

Kuhliålene er ganske små nå, så da må det være fredelige eller små fisk.

Trenger ikke å være stimfisk, men gjerne en gruppe på feks 3 -4 stk.

Også bør jeg ha noe til å ta alger da, og gjerne snegler *urk* Botiane er vel litt tempramentsfulle så det er vel ikke noe å ha på bunnen med khulii ål tipper jeg?

Edit; har også klart å knuse det ene dekkglasset, selges sånne i dyrebutikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De var litt artige ja, tok med noen hjem jeg :P

Krabber? Er de snille med små, puslete kuhlii ål?

Ja altså, nå har jeg handlet planter for en halv formue og en liten gruppe med khulii ål.

Karet har stått tomt en stund så det får bli gradvis innflytting så ikke pumpen får sjokk :P

Etterhvert vil jeg ha noe i mellom / toppsjiktet.

Kuhliålene er ganske små nå, så da må det være fredelige eller små fisk.

Trenger ikke å være stimfisk, men gjerne en gruppe på feks 3 -4 stk.

Også bør jeg ha noe til å ta alger da, og gjerne snegler *urk* Botiane er vel litt tempramentsfulle så det er vel ikke noe å ha på bunnen med khulii ål tipper jeg?

Edit; har også klart å knuse det ene dekkglasset, selges sånne i dyrebutikker?

De krabbene jeg tenker på tar kun snegler, tror jeg - men om du snoker litt på akvaforum så finner du dem - panterkrabbe ol. ferskvannskrabber. Søte små, den ene tok snegler, og så var det en mindre som ikke tok - om jeg husker riktig. Fryktelig lyst på krabber selv, men må vente til eplesnelgene og sånt har avgått med døden.

Kjenner bare til praktbotiaene jeg og de blir for store for karet ditt. De tar snegler, men kan være litt hissige om jeg husker riktig. Du kan jo kjøpe kloreker, de tar snegler (dobbelsjekk - leeenge siden jeg leste om dette nå) men vet ikke hvordan de er med kuhliålene. Ellers er jo tetraer og guppyer stort sett greie, har en gjeng med neontetraer, en kardinal og 8 koppertetraer, og kopperene svimer litt rundt over alt, mens neon og kardinalen stort sett henger sammen i en liten stim. Ellers er reker fantastiske algespisere - kirsebærreker får du omtrent kasta etter deg. Men ikke sett store viftereker sammen med store kloreker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...