Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere akvarium mennesker


tm100021
 Share

Recommended Posts

Jeg har gitt opp å ha guppyer jeg. Ingen som overlever..

Vi har et 70 l. stående som er tatt fra hverandre pga lekkasje, som vi aldri har surra oss til å få satt sammen igjen. Så hvis noen vil kjøpe et demontert akvarium for en billig penge, skrik ut :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 718
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da har det flyttet inn 2 Lysmata Amboinensis Medium (reker) og 1 Echinaster Luzonicus medium (sjøstjerne). Nå må jeg vente med innkjøp til jeg får 130 literen Vurderer forresten om jeg skal kjøp

Siden dette er et akvarium og Lill i startposten lurer på hva man kan ha i en 70 liter, så må jeg bare skrive om mitt akvarium. I min 250 liter bodde et hamster, som het Panda. Bekla

Mitt nye bekjentskap, Sewellia Lineolata: Jeg kjøpte en tidligere i uken, men så fikk jeg så lyst på flere, så jeg kjøpte de to resterende i dyrebutikken i dag. Snåle raringer

Posted Images

De krabbene jeg tenker på tar kun snegler, tror jeg - men om du snoker litt på akvaforum så finner du dem - panterkrabbe ol. ferskvannskrabber. Søte små, den ene tok snegler, og så var det en mindre som ikke tok - om jeg husker riktig. Fryktelig lyst på krabber selv, men må vente til eplesnelgene og sånt har avgått med døden.

Kjenner bare til praktbotiaene jeg og de blir for store for karet ditt. De tar snegler, men kan være litt hissige om jeg husker riktig. Du kan jo kjøpe kloreker, de tar snegler (dobbelsjekk - leeenge siden jeg leste om dette nå) men vet ikke hvordan de er med kuhliålene. Ellers er jo tetraer og guppyer stort sett greie, har en gjeng med neontetraer, en kardinal og 8 koppertetraer, og kopperene svimer litt rundt over alt, mens neon og kardinalen stort sett henger sammen i en liten stim. Ellers er reker fantastiske algespisere - kirsebærreker får du omtrent kasta etter deg. Men ikke sett store viftereker sammen med store kloreker.

Takk for svar :D

Krabber må jeg finne mer ut av, helt klart!

Praktbotiane er både for store og for grettne ja :P

Kloreke har jeg hatt, en festlig sak men med litt for høyt ressursforsvar. Hissig liten j....!

Guppyer skal jeg ikke ha igjen, de hadde pms hele måneden *ler*

En eller annen form for algeeter må jeg ha ja, så da blir det otocinclus eeller kirsebærreke. Må lese meg litt opp der og se hva som passer best sammen :)

Jeg har gitt opp å ha guppyer jeg. Ingen som overlever..

Jeg og har dårlig erfaring med de, de sloss som bare f***, selv om kjønnsfordelingen i gruppen skulle være bra.

Sånn i terorien ihvertfall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slåssing har jeg ikke hatt, men de blir syke/svake og dør.:( Det store akvariumet vårt har vært stabilt en god stund og alle fiskene oppi der begynner å bli "gamle", men guppiene jeg hadde der, de døde. :P Har også kjøpt oppdrett guppy fra en privatperson, men det hjalp ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har én guppy, den ble med som yngel over fra et annet kar, gjemt i javamose. :lol: Så den er helt ensom oppi der, jeg har ikke lyst på guppyer, liker dem i grunnen ikke, så gidder ikke kjøpe venner til den, men får meg ikke til å ta livet av den heller. *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har én guppy, den ble med som yngel over fra et annet kar, gjemt i javamose. :lol: Så den er helt ensom oppi der, jeg har ikke lyst på guppyer, liker dem i grunnen ikke, så gidder ikke kjøpe venner til den, men får meg ikke til å ta livet av den heller. *sukk*

Høres kjent ut! Jeg var ganske fornøyd når kloreken knertet den siste guppyen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en platy hanne nå som er så drital mot den ene platy jenta mi, den andre er han grei mot, men han viser ikke noen interesse for dem annet enn å jage hu ene (dvs. ingen tegn på parring eller "flørting")

Igår ble jeg så møkka lei av han at jeg kjøpte meg en ny hanne, for å se om han kanskje skjerper seg, jeg klarer liksom ikke å kvitte meg med han heller, han er jo så frisk og sund atte, men for en plage han er...grrr :sint_01::gaah:

Hva hadde dere gjort med Mr Plagsom??

Har gitt opp guppyer litt jeg også, får se hvordan det går med disse ungdommene jeg har nå, også er de hunnene jeg har gravide, så får vi se hva de gir, jeg kjøper IKKE nye...tror jeg (for jeg er svak for de rare dyrene...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare små partikler fra sanden/grusen som har virvlet seg opp. :) Det blir mindre etterhvert, da det vannes ut når du skifter vann.

Som jeg sa, så tror jeg ikke det var det. Det hadde ikke vært slik i det hele tatt før den dagen når jeg skifta. Det var ikke slik som det var den dagen jeg tok i sand og vann. Da var det litt "tåkete" også, men synes det var på en litt annen måte nå.

Men nå er karet nesten fint igjen, så det er hvert fall borte!

husk å ikke bytt alt av vann på en gang =) Som Snickers sier så er det nok bare sanden som har virvlet seg opp(om du har sand som bunnlag) det blir litt av grus også i begynnelsen ivartfall, og legger seg etter litt tid. Forblir det slik over lengre tid, så ville jeg tatt delvis bytte på vann ganske ofte til det har gitt seg.

Byttet bare 1/3 del, som man skal :) Har hatt akvarium før, trenger bare litt oppfriskning :P Det er bedre idag, heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt. Jeg har litt pestsnegler i akvariet , ikke mange , men noen.

Leste på en akvariumside at de faktisk er nyttige renholdere og at de ikke sprer sykdom. Jeg hadde jo planer om å kjøpe jegersnegle , men jeg har mest lyst på eplesnegle. Så lenge jeg ikke har fryktelig mange pestsnegler er det vel da bare å la de leve i fred ? De gjør jo en jobb ?

Jeg elsker rekene forøvrig , har lyst til å gjøre om dette karet til et rent reke og snegle - akvarium når jeg får et større til fisken.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

post-321-13537374498474_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt. Jeg har litt pestsnegler i akvariet , ikke mange , men noen.

Leste på en akvariumside at de faktisk er nyttige renholdere og at de ikke sprer sykdom. Jeg hadde jo planer om å kjøpe jegersnegle , men jeg har mest lyst på eplesnegle. Så lenge jeg ikke har fryktelig mange pestsnegler er det vel da bare å la de leve i fred ? De gjør jo en jobb ?

Jeg elsker rekene forøvrig , har lyst til å gjøre om dette karet til et rent reke og snegle - akvarium når jeg får et større til fisken.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Nå vet ikke jeg med pestsnegler, men mine posthorn og sandsnegler gjør såpass bra jobb at jeg ville ikke vært foruten.

Pynter opp akvariet gjør de også, blir liksom ekstra mye liv i karet :)

Den reka var søt :)

Gøy med rene reke og snegle kar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok , da lar jeg pestsneglene være og kjøper eplesnegle. Noe jeg skal tenke på eller er det bare å ploppe de oppi ?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Om du har hull i lokket som er store nok til å krype utav bør du tette de med svamp eller netting :) Mistet mange snegler pga at de klatret over kanten på karet og falt ned på gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har satt opp enda ett lite kar, må jo pynte litt på kjøkkenbenken også :P Akkurat nå står det bare og durer og går med ei rot og ett par planter i, men planen er å ha red og black bee-reker oppi der etterhvert. Det tror jeg kan bli kult :D

Ang. gode algespisere, og om man vil ha reker, og ikke har altfor stor og grådig fisk, er amanoreker.

Og ang. sånn passe store/små ciklider, og en litt mer robust variant i forhold til den "vanlige" sommerfuglcikliden, er boliviansk sommerfuglciklide. De går veldig fint sammen i en gruppe også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et lite baby kar på 15liter før, det var av plast og med innvending pumpe, helt greit til sitt behov.

Et lite obs når det gjelder snegler, pass på at dere har vannkvalitet som de liker, de skal helst ha litt hardt vann ;)

Jeg er litt opptatt av at dyrene under vann skal få ha det vannet de trives i, så får vi mennesker lære oss og sette de rette "rasene" sammen ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, så lenge du klarer å holde nitrittnivået nede så kan du ha uten, men jeg ville nok hatt en med siden lite akvarie er såpass vanskelig å holde.

Det lille akvariet mitt fikk små vannskifter flere ganger i uka, tiltross for den lille pumpa :)

Du kan jo prøve uten, også kjøpe pumpe dersom det ikke går, de små pumpene koster ikke all hverden og på ebay er de enda billigere ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Nei! Var på salg faktisk :D Så vi slo til :D Bilde kommer selvfølgelig etter hvert som vi får det opp, innreder det og får inn fisk :D

Det er så moro å planlegge hva man skal ha oppi! Nå er ikke 55 en veldig stor størrelse, men en stor nok størrelse for oss som vil smake på hvordan det er å drive ordentlig med dette :)

Det vi er enige om så langt er en kampfiskhann, en sugemalle og en jegersnegle :P Ellers ser vi litt på kuhlii-ål og også noe "midtsjiktfisk". Jeg må innrømme at jeg ikke er en veldig stor fan av stimfisk (hvorfor, det aner jeg ikke), men jeg drømmer om et par ciklider. Jeg er veldig glad i fargerike fisk kjenner jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...