Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere akvarium mennesker


tm100021
 Share

Recommended Posts

Tetraer pleier å være glupske nok til å gnafse noen reker om de får sjangsen, så gi dem masse å gjemme seg i :)

De har heldigvis endel å gjemme seg i, og tror jeg skal knabbe mer javamose av argyr i morgen og gi dem enda mer. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 718
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da har det flyttet inn 2 Lysmata Amboinensis Medium (reker) og 1 Echinaster Luzonicus medium (sjøstjerne). Nå må jeg vente med innkjøp til jeg får 130 literen Vurderer forresten om jeg skal kjøp

Siden dette er et akvarium og Lill i startposten lurer på hva man kan ha i en 70 liter, så må jeg bare skrive om mitt akvarium. I min 250 liter bodde et hamster, som het Panda. Bekla

Mitt nye bekjentskap, Sewellia Lineolata: Jeg kjøpte en tidligere i uken, men så fikk jeg så lyst på flere, så jeg kjøpte de to resterende i dyrebutikken i dag. Snåle raringer

Posted Images

Hmh - rekene er sunne og fine, men 8 av 10 kardinaltetraer lå døde i går kveld. Mistenker at rekene har hatt med seg noe uhumskheter. :( Kjøre på med delvannsbytte og sånt og se om jeg klarer å berge resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hmh - rekene er sunne og fine, men 8 av 10 kardinaltetraer lå døde i går kveld. Mistenker at rekene har hatt med seg noe uhumskheter. :( Kjøre på med delvannsbytte og sånt og se om jeg klarer å berge resten.

Oi! Hvor kjøpte du dem fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Åå, nå flytter jeg jo ut, og jeg er fristet til å skaffe meg akvariet, bli fosterhjem for pusekatter, ta til meg 1000 valper til sosialisering og mer og mer! Men akvariet er nok det som plager Blondie minst, men tar mest plass.. Hmm. Jeg har en veldig liten leilighet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå, nå flytter jeg jo ut, og jeg er fristet til å skaffe meg akvariet, bli fosterhjem for pusekatter, ta til meg 1000 valper til sosialisering og mer og mer! Men akvariet er nok det som plager Blondie minst, men tar mest plass.. Hmm. Jeg har en veldig liten leilighet.

Hva vil du ha i akvariet da? Du trenger ikke så stort om du digger reker foreksempel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil du ha i akvariet da? Du trenger ikke så stort om du digger reker foreksempel.

Jeg er glad i reker, men jeg vil nok ha fisk også, men jeg vet ikke helt hva jeg vil ha av fisk. Det er flest småfisk jeg har likt så langt. Neontetra, molly, guppy ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad i reker, men jeg vil nok ha fisk også, men jeg vet ikke helt hva jeg vil ha av fisk. Det er flest småfisk jeg har likt så langt. Neontetra, molly, guppy ol.

Går du opp i størrelse 60liter så kan du nok ha sånne småfisk. Da kan du har reker også. Husker ikke anbefalt størrelse i hodet, men mener hvertfall neontetra og guppy fint kan gå i 60literskar - og de tar jo ikke allverdens plass heller.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, altså, jeg har 150 liter til noen tetraer, noen ancistrucer og noen reker. :lol: Man kjøper så stort man kan! Det er også mindre arbeid med større kar syns jeg. Lettere å få stabile vannverdier. Syns ikke det er mye arbeid med 150litern min, men var enda mindre med 540litern jeg hadde. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjeeelp!

Jeg og kjæresten flytter sammen i løpet av sommeren. Da skal jeg "renovere" akvariet hans. Akkurat nå står det tomt (for fisk, det er bare vann, sand og planter oppi), og det ser jo ikke bra ut. Vil bytte ut grusen med sand, få nye planter, og få det fint igjen..

Så er det "store" problemet.. Jeg vil ha kulefisk! Jeg syns de høres helt vanvittig kule (høhø) ut, og jeg viiiiiil ha! Men, kjæresten vil ha, vel, vanlig fisk. Kulefiskene må jo bo aleine, og jeg skjønner at det kan bli litt kjedelig. Prøvde å få han med på tanken om å skaffe et miniakvarium i tillegg (for det han har er svæææært), sånn at jeg kan få oppfylt kulefiskdrømmen, men han var ikke helt "der" enda. Så... Hvis jeg skal leve med vanlige fisker (som jeg egentlig kanskje kan komme til å synes er fantastisk kjedelige - jeg mener, jeg har jo forelsket meg i kulefisken!), så må jeg ha noen vanlige fisker som er uvanlige! Kule, fine, rare, morsomme osv osv! Hjelp! Hvilke fisker kan vi stappe oppi akvariet, som begge kan trives med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kulefiskene krever jo sitt de også, men fryktelig morsome. Hadde brakkvannskuler, eneste negative jeg må si er at man bør, å i grunn må, ha lite snegle oppdrett samtidig så de får slipt nebbet sitt. Kuler griser også endel.

Har nå "vanlige"fisk i 300 liter. Maller i hovedsak. Kanskje det kan være noe? Finnes mange kule, spesielle og fine maller på markedet, og de kan kombineres med andre fargerike fisk. Hos meg går det bl.a en royal pleco l091 nå sammen en stim torpedo b.

Alternativt er jo saltvann. Der finnes både saltvannskuler og en av mine favoritter boks fisk. (firkanta fisk, hoho) men kommer ann på hvor stort karet er så klart, hvor mye dere vil legge i det.

Discus er fine fisk, men krever sitt de og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, altså, jeg har 150 liter til noen tetraer, noen ancistrucer og noen reker. :lol: Man kjøper så stort man kan! Det er også mindre arbeid med større kar syns jeg. Lettere å få stabile vannverdier. Syns ikke det er mye arbeid med 150litern min, men var enda mindre med 540litern jeg hadde. :)

Hva er en grei str mtp fisken sin del og at det enkelt å holde, men samtidig tar liten plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leitet igjennom en skuff med gamle ting og fant "Maries Akvariebok". Der stod det kjempe masse lurt, jeg var virkelig utrolig engasjert i å skaffe meg et akvariet for en del år tilbake. Bla et brev jeg skrev til mamma om tillatelse til å få akvariet med masse fine argumenter, som hun svarte veldig useriøst og teit tilbake på :aww: Hvilke fisker jeg ville ha, hva de skulle hete :lol: , informasjon om disse fiskene, bilder, artikler om hvordan fisken skal holdes. Jeg husker jeg var kjempe smart når det kom til akvariet før. Nå føler jeg meg like grønn som algene nesten. Kanskje lese gjennom den boken min :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en grei str mtp fisken sin del og at det enkelt å holde, men samtidig tar liten plass?

Definer liten plass? Skal man ha et greit akvarium som det er lett å holde stabile verdier på så sier vel de som kan det at man må på minst 80 liter. Har aldri hatt mindre enn 150 jeg, det tar jo litt plass selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et 60liters stående sørafor, og gleder meg max til å få hentet det! :D

Har planer om å innrede det både pent og praktisk, og så finne en søt liten kampfisk (som allerede har fått navnet Mister Fishy) oppi. Håper på å få henta det i juli engang, så kanskje Fishy har flyttet inn etter det er innkjørt i høst en gang!

Nevnte jeg at jeg gleder meg? :hyper:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite som i at jeg kan ha plass til det og alt jeg eier og trenger i en 30 kvm leilighet.

Det blir en smaksak da, men de plassene jeg har bodd som har vært små, hadde 80-120liter gått fint. Finn ut hvor du vil ha det, og mål og se hvor stor plass det er og kjøp utifra det :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite som i at jeg kan ha plass til det og alt jeg eier og trenger i en 30 kvm leilighet.

Det er bare å sette det oppå en kommode. :) Jeg fikk plass til syv akvarier i størrelsen 60-150 liter i en stue på 15 m2. Det går hvis man er villig til å se etter løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pr nå ett 240 l, ett 60 l og ett 30 liter. Alle tre er det stabile verdier i. Jeg skifter ikke vann oftere i de to minste enn det største. Så vannverdimessig behøver ikke et lite kar være så vanskelig, MEN... Hvor lenge er man fornøyd med ett lite kar? Jeg vet at kun ett lite kar ikke er kun ett særlig lenge :P Og flere små tar minst like stor plass som ett stort, så du kan like godt gå for et med litt størrelse med en gang om du ikke vil ha kar overalt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

I dag har jeg fått 10 gule reker og 10 moskito-rasboras, samt 17 sakurareker i posten. :D

DSC_0104.jpg

DSC_0108.jpg

og de går oppi 60 liter'n:

DSC_0134-2.jpg

Sakuraene går oppi 30 liter'n:

DSC_0137-1.jpg

Og alt det andre går oppi 240 liter'n:

DSC_0120-1.jpg

Og snart kommer en stim på 20 stk corydoras aeneus.. :D

Og da er det bra for en stund.. :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...