Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere akvarium mennesker


tm100021
 Share

Recommended Posts

De her så jeg på dyrebutikken i dag. Vi "tror" det er Aphyosemion Guineense. Skriften ved navnet på dyrebutikken var nesten gnidd bort av en eller annen grunn.

Uansett: noen som vet noe om de? Finner svært lite på nett.

Ser ut som en labyrint fisk lignene, men på akvaforum, hvor det er minimalt med info, er de overflate fisk.

Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 718
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da har det flyttet inn 2 Lysmata Amboinensis Medium (reker) og 1 Echinaster Luzonicus medium (sjøstjerne). Nå må jeg vente med innkjøp til jeg får 130 literen Vurderer forresten om jeg skal kjøp

Siden dette er et akvarium og Lill i startposten lurer på hva man kan ha i en 70 liter, så må jeg bare skrive om mitt akvarium. I min 250 liter bodde et hamster, som het Panda. Bekla

Mitt nye bekjentskap, Sewellia Lineolata: Jeg kjøpte en tidligere i uken, men så fikk jeg så lyst på flere, så jeg kjøpte de to resterende i dyrebutikken i dag. Snåle raringer

Posted Images

attachicon.gifbilde.jpg

De her så jeg på dyrebutikken i dag. Vi "tror" det er Aphyosemion Guineense. Skriften ved navnet på dyrebutikken var nesten gnidd bort av en eller annen grunn.

Uansett: noen som vet noe om de? Finner svært lite på nett.

Ser ut som en labyrint fisk lignene, men på akvaforum, hvor det er minimalt med info, er de overflate fisk.

Anyone?

Er det killier mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva liker de? Fredelige, ikke fredelige? Plass?

Det var veldig lite info om akkurat den arten, men jeg fant flere killi'er, så kanskje det ligger noe informativt hos de andre artene: http://akvaforum.no/search.cfm?genus=Aphyosemion&search=fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akvarium :jump:

Noen som vet hvor lang tid det tar før akvariumet er klart for fisk nå jeg har brukt slik "bakterie" tilsettning for oppstart?

Etter hva jeg har hørt (og erfart) er bakteriekulturen du kjøper et ikke fult så bra produkt som det burde være. Kjenner du noen som har akvarieum? får du filterguffe fra innkjørt akvarium, så tar det kortere tid, om ikke så vil jeg anbefale 4-5 uker før man har i fisk. Anbefaler også å kjøpe et testsett (dråper) så kan du følge med når vannet/kulturen er fin for fisk =)

Jeg kjøpte selv 2 nye scalare i dag str. xl og en kampfisk til 300l´ern =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er uansett ikke før man setter fisken oppi det er et problem med vannverdiene, men faren for nitritteksplosjon om ikke filteret er innkjørt noen dager etter at fiskene har ankommet som er problemet. Kjenner ikke til de bakterieproduktene så skal ikke uttale meg om dem, men vanlig innkjøringstid er jo på minst fire uker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal teste det først, stoler ikke helt på det vidundermiddelet som skal gjøre karet klart på 24 timer.

Kjøpte med meg noen planter som er satt i karet og fikk med litt vann.

Tenker jeg tester det neste uke.

Hadde egentlig ikke planer om å kjøpe fisk før godt over nyttår, helt til jeg fikk dette vidundermiddelet. Blir spennende å se resutlatet på 1 uke sånn egentlig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med akvarie, Jeanette.

Kan ikke hjelpe det med innkjøringspørsmålet med syntes 24timer hørtes veldig lite ut, vanlig er 4uker, men skulle tro man kan kutte det litt med sånn "kultur", jeg vill kjøpt vanntester og testet nøye ;)

-----

Lurer litt på om ikke den ene Platy hannen min skal få lov til å flytte hjemmefra...han er så hissig på den ene hunnen min at jeg syntes synd på hun :cry:

Sønnene til husverten min har et akvarie, lurte på om jeg kanskje skulle spørre de om de ville ha han?

Ellers så må han vel tilbake til butikken og det gjør litt vondt inni meg å gjøre det...og å vente til jeg får det store karet (med evt innkjøringstid) syntes jeg tar litt for lang tid, jeg vil at hunnen skal få fri fra han snart...sitter litt langt inne, for han er jo en utrolig pen fisk og ser ut til å trives supert (kanskje gi han en sjanse til?? sjanse nummer 2...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldig lite info om akkurat den arten, men jeg fant flere killi'er, så kanskje det ligger noe informativt hos de andre artene: http://akvaforum.no/search.cfm?genus=Aphyosemion&search=fish

Jeg lurer på om den fisken som var i butikken var en slik en som var feilmerket.

Er merkelig å få en så spesiell art som man ikke finner på nett og noen steder stå står den som rødliste art. Ikke minst så så de i butikken veldig ensidig og "gjennomavlet ut" og munnen tilsa ingen fisk som var i toppen av akvariumet.

Det hyggelige er at det ser ut som den kan trives i ett 60 liter akvarie :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Skal teste det først, stoler ikke helt på det vidundermiddelet som skal gjøre karet klart på 24 timer.

Kjøpte med meg noen planter som er satt i karet og fikk med litt vann.

Tenker jeg tester det neste uke.

Hadde egentlig ikke planer om å kjøpe fisk før godt over nyttår, helt til jeg fikk dette vidundermiddelet. Blir spennende å se resutlatet på 1 uke sånn egentlig :P

Sånne vidundermidler funker veldig sjelden. Så om du har satt i fisk med en gang bør du passe nøye på, bytte vann gjevnlig og bytte mye vann om verdiene blir dårlige. Det kan gå bra, men det er ganske stor sansynlighet for at du vil få problemer med nitritt, så følg med :)

Jeg lurer på om den fisken som var i butikken var en slik en som var feilmerket.

Er merkelig å få en så spesiell art som man ikke finner på nett og noen steder stå står den som rødliste art. Ikke minst så så de i butikken veldig ensidig og "gjennomavlet ut" og munnen tilsa ingen fisk som var i toppen av akvariumet.

Det hyggelige er at det ser ut som den kan trives i ett 60 liter akvarie :D

Det var litt dårlig bilde, men den så helt klart ut som en lyrahalekilli. At de er rødlistearter trenger ikke bety at de er sjeldene i akvarier. Desverre og heldigvis. Heldigvis hvis det betyr at de avler fint i akvarier, desverre fordi mange pene akvariefisker er blitt trua fordi det fanges for mange og selges til akvariefolk. Lyrehalekillli går fint å avle i akvarier og de er ikke veldig sjeldne, selv om de ikke akkurat er de vanligste akvariefiskene heller :) Fine er de ihvertfall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg planlegger å kjøpe ny pumpe, en som ikke er så voldelig - men den bør jo få kjøre seg inn, går det greit om jeg dytter den i ei bøtte med vann fra tanken min og lar den stå å sulle og gå ett par tre uker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg planlegger å kjøpe ny pumpe, en som ikke er så voldelig - men den bør jo få kjøre seg inn, går det greit om jeg dytter den i ei bøtte med vann fra tanken min og lar den stå å sulle og gå ett par tre uker?

Hva med å ta filteret fra den gamle pumpen over i den nye? Om det ikke skulle passe akkurat kan du sikkert klippe det til litt. Da beholder du de gode bakteriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt dårlig bilde, men den så helt klart ut som en lyrahalekilli. At de er rødlistearter trenger ikke bety at de er sjeldene i akvarier. Desverre og heldigvis. Heldigvis hvis det betyr at de avler fint i akvarier, desverre fordi mange pene akvariefisker er blitt trua fordi det fanges for mange og selges til akvariefolk. Lyrehalekillli går fint å avle i akvarier og de er ikke veldig sjeldne, selv om de ikke akkurat er de vanligste akvariefiskene heller :) Fine er de ihvertfall :D

Jeg ble mest bekymret for det når jeg ikke fant en eneste oppdretter av arten, og nesten ikke info. Verken Norge eller verden, så evt fisk er antagelivis viltfanget da.

Håper de har igjen noen av de lyrehalekiliene, skal lese meg opp på de nå hva de liker i karet ettersom jeg bare har de grunnleggende tingene som sand, 4 planter eller rot, men huske noe med at de liker flate stener o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, så en gul eggeklase i ancistrushula i går, og hannen var veldig hissig da jeg lyste, men i dag har han forlatt hula. :cry:

Edit: Falsk alarm! Han er der enda. :D Kanskje det blir småttiser i karet etterhvert. :D

Men vi skal flytte på akvariet, og må ta ut en god del vann for å få det til - er det best å gjøre det før de eventuelt klekker eller etter? Har ikke ekstra pumpe og varmekolbe så å sette hula og hannen i eget kar er litt vrient, annet enn at det selvsagt kan gjøres akkurat når vi flytter karet da. Er det en ide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, så en gul eggeklase i ancistrushula i går, og hannen var veldig hissig da jeg lyste, men i dag har han forlatt hula. :cry:

Edit: Falsk alarm! Han er der enda. :D Kanskje det blir småttiser i karet etterhvert. :D

Men vi skal flytte på akvariet, og må ta ut en god del vann for å få det til - er det best å gjøre det før de eventuelt klekker eller etter? Har ikke ekstra pumpe og varmekolbe så å sette hula og hannen i eget kar er litt vrient, annet enn at det selvsagt kan gjøres akkurat når vi flytter karet da. Er det en ide?

Tror jeg ville flyttet det før klekking, ancistrusyngel er veldig vare for endringer i vannverdier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville flyttet det før klekking, ancistrusyngel er veldig vare for endringer i vannverdier.

Flott - samme jeg tenker - så da flytter vi det nok i morgen. Er ikke sikker på hvor lenge de har vært der - så aner egentlig ikke når jeg kan forvente småtasser. Men siden det er første gangen, så er det vel ikke sikkert at de klekker ordentlig. Er det forresten normalt at eggklasa henger i taket? Eller er hannen min litt over gjennomsnittet "opp ned"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Jeg ble mest bekymret for det når jeg ikke fant en eneste oppdretter av arten, og nesten ikke info. Verken Norge eller verden, så evt fisk er antagelivis viltfanget da.

Håper de har igjen noen av de lyrehalekiliene, skal lese meg opp på de nå hva de liker i karet ettersom jeg bare har de grunnleggende tingene som sand, 4 planter eller rot, men huske noe med at de liker flate stener o.l.

På linken du hadde til akvaforum var det registrert flere oppdrett av arten :) Men jeg er helt enig. Det er grunn til bekymring at vårt ønske om pene fisk i akvariet gjør arter utryddningstrua :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På linken du hadde til akvaforum var det registrert flere oppdrett av arten :) Men jeg er helt enig. Det er grunn til bekymring at vårt ønske om pene fisk i akvariet gjør arter utryddningstrua :(

Den linken ja, men jeg fikk oppgitt ett helt annet navn på hvilken art det egentlig var, den fantes det nesten ingen info om.

Den arten het: Aphyosemion Guineense

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt akvarium på 20 år og ser at det er mye som endret seg.. spesielt har tydeligvis innkjøring av akvarier endret seg!

Vi hadde ikke bakterieguffe eller slike remedier men når man skulle sette opp et nytt akvarium så satte man igang planter, filter etc - og 1-2 fisk også, dvs veldig få men nok til at man kunne få startet opp "fiskebiologi" i filtret uten å overbelaste systemet (for hvordan skal man ellers få til riktig bakteriesammensetning kun med planter i akvariet?) . Så lot man akvariet gå en uke og så hev man oppi resten av fiskene man skulle ha, passet på å fore forsiktig og etter en dag eller 2 tok man et halvt vannbytte - og man var igang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...