Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere akvarium mennesker


tm100021
 Share

Recommended Posts

Og om du tenker på den ene kardinaltetraen min så var ønsket mitt å kvitte meg med den, da jeg ikke ønsker kardinalstim, men dessverre så sa den takk for seg før jeg rakk å omplassere den.

Åja, da slapp du å bekymre deg for det, haha.. Uff.. :P

Jeg solgte begge akvariuma mine igår, da jeg ikke har noe sted å ha de nå, pga flytting osv. Men jeg har allerede begynt å tenke på hvordan akvarium jeg vil ha når jeg får meg nytt sted å bo :D Tror jeg vil ha et 120-160 liter hvor jeg vil kun ha noen få fisk med litt størrelse på, og så prøve å få det skikkelig fint med masse sand og steiner og planter. Blir egentlig litt deilig og begynne fra bunnen igjen. Da kan man jo velge fisk uten å ta hensyn til annet enn vannverdiene jeg får. Og nå har jeg mye mer erfaring enn sist gang jeg starta opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 718
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da har det flyttet inn 2 Lysmata Amboinensis Medium (reker) og 1 Echinaster Luzonicus medium (sjøstjerne). Nå må jeg vente med innkjøp til jeg får 130 literen Vurderer forresten om jeg skal kjøp

Siden dette er et akvarium og Lill i startposten lurer på hva man kan ha i en 70 liter, så må jeg bare skrive om mitt akvarium. I min 250 liter bodde et hamster, som het Panda. Bekla

Mitt nye bekjentskap, Sewellia Lineolata: Jeg kjøpte en tidligere i uken, men så fikk jeg så lyst på flere, så jeg kjøpte de to resterende i dyrebutikken i dag. Snåle raringer

Posted Images

Jeg lurer nå på helomredning, jeg har skikkelig lyst å prøve meg på noe aquascaping aktig.

Dermed går jo tankene mot en 60liter som jeg kan sette opp på kjøkkenet og ha som mellomkar. Om ikke så lenge har jeg jo to oppegående pumper, så da vil jo overgangen bli minimal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden hund er blitt utsatt på ubestemt tid skal jeg investere i akvarie tenker jeg. Planen er ti diamanttetraer, noen apistogrammaer og litt øksefisk. Hvor stort bør jeg gå for? Vurderer 125 l men holder det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden hund er blitt utsatt på ubestemt tid skal jeg investere i akvarie tenker jeg. Planen er ti diamanttetraer, noen apistogrammaer og litt øksefisk. Hvor stort bør jeg gå for? Vurderer 125 l men holder det?

Hørtes sånn ut ja. Uten at jeg har all kunnskap om øksefisk da.

Akvaforum har jo god oversikt over hvor stor plass de trenger.

Og kult at du vurderer akvarie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med et kjapt søk på akvaforum så ser det ut som om vanlig øksefisk trenger minimum 160 liter.

Mye av grunnen til at jeg er gla i akvarium er at det er så pent og beroligende å se på, så jeg elsker å se på sider med aquascape akvarium. Har lyst til å teste ut noe lignende jeg og. Men det er søren ikke lett å få alle planter til å holde seg fine i lengden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med et kjapt søk på akvaforum så ser det ut som om vanlig øksefisk trenger minimum 160 liter.

Mye av grunnen til at jeg er gla i akvarium er at det er så pent og beroligende å se på, så jeg elsker å se på sider med aquascape akvarium. Har lyst til å teste ut noe lignende jeg og. Men det er søren ikke lett å få alle planter til å holde seg fine i lengden.

Jeg mener vi har dvergvarianten inne, så var vel det jeg tenkte på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med et kjapt søk på akvaforum så ser det ut som om vanlig øksefisk trenger minimum 160 liter.

Mye av grunnen til at jeg er gla i akvarium er at det er så pent og beroligende å se på, så jeg elsker å se på sider med aquascape akvarium. Har lyst til å teste ut noe lignende jeg og. Men det er søren ikke lett å få alle planter til å holde seg fine i lengden.

Jeg er veldig spent på om jeg får til noe som helst uten CO2. Eventuelt får man lære seg hvordan det funker og prøve med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig spent på om jeg får til noe som helst uten CO2. Eventuelt får man lære seg hvordan det funker og prøve med det.

Ja, man må jo bare prøve seg fram :) Er det man lærer av.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sett for meg at det kom til å bli en utfordring å få med samboeren på dette med å kjøpe akvarie, siden han har vært litt skeptisk. Men i dag tok vi en tur i dyrebutikken, og han gikk rett til ett 190 L akvarie og mente det måtte passe for oss. Så da har vi bestemt oss for 190 L Juwel Trigon kar, så blir det bare å spare i noen måneder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sett for meg at det kom til å bli en utfordring å få med samboeren på dette med å kjøpe akvarie, siden han har vært litt skeptisk. Men i dag tok vi en tur i dyrebutikken, og han gikk rett til ett 190 L akvarie og mente det måtte passe for oss. Så da har vi bestemt oss for 190 L Juwel Trigon kar, så blir det bare å spare i noen måneder. :)

Kuuult! Det går jo an å kikke på brukt.

Jeg fikk mitt for 1500kr alt inklusive, bord, pumpe osv. Det var 180l Vision fra Juwel. Dog har jeg kosta på meg utvendig filter, ny varmekolbe og noe dekorasjon osv. Ellers vil jeg anbefale Webzoo, de holder jo til i Heggedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuuult! Det går jo an å kikke på brukt.

Jeg fikk mitt for 1500kr alt inklusive, bord, pumpe osv. Det var 180l Vision fra Juwel. Dog har jeg kosta på meg utvendig filter, ny varmekolbe og noe dekorasjon osv. Ellers vil jeg anbefale Webzoo, de holder jo til i Heggedal.

Jeg får til innkjøpspris på butikken jeg jobber jeg vet du, så blir det ikke så gærent allikevel. :) Må bare betale litt depositum først, og se hva vi sitter igjen med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg er veldig spent på om jeg får til noe som helst uten CO2. Eventuelt får man lære seg hvordan det funker og prøve med det.

Du må ikke på noen måte ha co2 for å få til planter. Bare tenk litt gjennom hva de forskjellige plantesortene krever. Du får forresten lite ut av å tilsette co2 om du ikke samtidig passer på å ha gode nok lysforhold :)

Jeg er gal. Nå har jeg akkurat tatt ned 60-litern, og i kveld begynte jeg å planlegge å sette opp igjen 30 litern som har stått på loftet et års tid :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
Guest Michellus

Har et spørsmål jeg. Nå som vi endelig har flytta, har vi muliget til å sette opp akvariet vårt! Dette er et 55l. Greia er at vi lurer på hva slags bord det kan stå på, og vi har jo en kommode i tankene jeg kunne tenke meg å sette det i. Kommoden er av massiv furu typen indestructable :P Vil treverket tåle akvariet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et spørsmål jeg. Nå som vi endelig har flytta, har vi muliget til å sette opp akvariet vårt! Dette er et 55l. Greia er at vi lurer på hva slags bord det kan stå på, og vi har jo en kommode i tankene jeg kunne tenke meg å sette det i. Kommoden er av massiv furu typen indestructable :P Vil treverket tåle akvariet?

Vil tro det, har hatt 60l på mye rart...

Jeg har virkelig lært at akvarie virkelig ikke skal ha noe form for sollys, selv ikke igjennom en bitteliten rute med frosts glass. Nå har det derimot fått perfekt plassen i gangen.

Det som blir nye utfordringen er å skaffe planter. Gode tips til fine hurtigvoksende planter?

Det andre er hva slags fisk, jeg har rødmunnstetra stim, to L052(tror jeg), noen kuhlii (ca 3stk), og en god del eplesnegler. Hva passer som supplement?

Og er det noe som hadde fått rødmunnstetra til å trekke litt mer opp i midtre sjiktet, nå svømmer de mest langs bund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å kjøpe 100L kar i sommer, rundt skattepenge utbetalingen! :)

Men siden jeg skal ha såpass lite kar blir det jo kanskje en neon tetra stim, algespiser, noen eplesnegler og noen levende fødere, tenker da Guppy og Platy, jeg er ikke så fan av at man lar Platy, Sverdrager og Molly parre seg uhemmet, så valgte disse to da de ikke blander seg. Guppy har jo så fine farger også <3

Men, jeg vet jo at de er innavlet og ganske skralle også, og det er litt vanskelig for meg å reise rundt om i fylket for å få fisk fra andre steder. Tenker da at om jeg kjøper noen få på butikken her, og får noen fra annen butikk eller sent til meg, ser at dette skal ikke være umulig på sommeren, så blir det bra her.

Jeg kan jo ikke kontrollere hvem fisker som parrer seg med hvem, men jeg kan jo øke gen poolen i karret i vært fall.

Har jo god tid å planlegge også, så kom gjerne med forslag til andre fisker som kan passe inn i "gjengen" :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...