Gå til innhold
Hundesonen.no

Mathilde


ElinT
 Share

Recommended Posts

Det er vel på tide å presentere puddeldyret her inne, nå som jeg begynner å få litt mer følelsen av at hun er min og ikke bare "lånehund" :lol:

Litt sånn fakta greier:

Navn: Triodames Lovely Moves "Mathilde"

Født: 01.10.2006

Mor: Schpindel’ Love at First Sight “Oda”

Far: Safari’s All the Right Moves “Yankee”

Eier: Trine Schippers- kennel Triodame

Fôrvert: Meg

Mathilde er altså en sort storpuddel tispe på 4år. Hun er født og oppvokst hos oppdretteren sin og flyttet til oss nå i september 2010. Pga allergi skulle vi egentlig bare låne henne litt for å teste om allergikeren her hjemme kunne tåle puddel. Oppdretteren er ei dame jeg kjenner gjennom hundeklubben jeg er aktiv i så jeg har sett litt til Mathilde nå og da. Vi var veldig glade for å få låne henne til testing, hun er ei veldig lydig og veloppdratt frøken. Vel- testingen gikk så bra at Mathilde fikk bli hos oss på fôr. Oppdretteren drev akkurat da og vurderte om hun kunne klare å gi slipp på henne og sette henne ut på fôr, så hun håpet vel at vi ikke skulle klare å levere henne tilbake ;) Hun hadde ikke lyst til å sette henne ut til noen ukjente, så vi fant ut at det ble en bra løsning for begge parter.

Ett ord som beskriver Mathilde bra er "enkel". Hun er virkelig en ukomplisert hund, eksemplarisk på alle måter. Lydig bestandig, kan gå løs overalt, trekker aldri i båndet og gjør alt jeg ber henne om. Kan vel nesten høres ut som om hun er en kjedelig hund, men det er hun på ingen måte! Hun er full av fart, veldig ivrig etter å trene hva som helst som fører til at hun får leke med tennisball. Hun er enkel å belønne med godbiter også, frolic er snadder.

Da hun hadde vært her i 2 uker begynte vi å trene agility. Jeg har drevet med agility i noen år, men de siste to årene har det blitt lite. Mathilde har gått ett nybegynnerkurs for 2år siden, så hun kunne de fleste hinderene. Mathilde er knallgøy å trene agility med, hun har god fart, helt uredd, og passer perfekt til min måte å føre. Vi har igrunnen vært en "perfect match" på veldig mange områder.

Vi kommer til å reise rundt på endel agilitystevner etter nyttår, det gleder jeg meg til :)

Mathilde094.jpg

Mathilde059.jpg

Mathilde084.jpg

Mathilde070.jpg

Rufsepuddel :P

Mathilde003.jpg

Mathilde024.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pen puddel, ikke så snipete snute som jeg har sett på endel (hvite da).

Deilig å høre at dere hører sammen og at det fungerer med Selmas allergi :lol: Gleder oss til å lese dere gjøre det stort på kokurranser (Sonenhunderer ekstra flinke de, vøtt :) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hyggelige komentarer alle sammen :)

Vi er veldig glade for at det går så greit med Selmas allergi, hun har ikke reagert på henne i det hele tatt :) Jeg bader Mathilde en gang i uka og smører henne inn med petal cleanse hvis hun har vært sammen med andre hunder for sikkerhets skyld :P

Puddel er en rase jeg aldri hadde trodd at jeg kom til å ha, jeg er ett gruppe 1 hund menneske. Det er belgeren som er "min" rase og jeg håper at jeg en gang kan ha belger igjen. Men, jeg er veldig imponert over puddelen, mye mer arbeidsvilje enn jeg hadde trodd og mindre pelsstell enn jeg fryktet :P

Nå har jeg bare erfaring med dette ene individet, så jeg vet jo ikke om hun er typisk puddel, eller om hun bare er spesiell :P Men jeg hører andre puddeleiere sier mye av det samme, så da får man tro at puddelen egentlig er en veldig undervurdert rase. Jeg gleder meg til å se hva vi kan få til på agilitybanen. Vi var med på cup på torsdag og da løp vi feilfritt i hopp og med en feil i agility (jeg som forsøkte å ta en snarvei :) ). Hun har god fart også og virkelig elsker agility :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddel er en rase jeg aldri hadde trodd at jeg kom til å ha, jeg er ett gruppe 1 hund menneske. Det er belgeren som er "min" rase og jeg håper at jeg en gang kan ha belger igjen. Men, jeg er veldig imponert over puddelen, mye mer arbeidsvilje enn jeg hadde trodd og mindre pelsstell enn jeg fryktet :lol:

Jeg vurderte faktisk puddel lenge før jeg i det hele tatt så på belger, jeg syns det er morsomme, stilige og klovnete hunder. Jeg sendte til og med mail til en oppdretter for å høre på valp, men h*n svarte aldri, og mens jeg så etter en annen oppdretter så "overtalte" Merete meg til å kikke på belgeren. Men etter å ha hatt puddel her i nesten hele sommer, så er jeg ikke i tvil - jeg skal ha puddel senere. Jeg kommer antageligvis alltid til å ha belger også, men jeg vil ha puddel og jeg :ahappy:

Godt å høre at alt går bra hos dere da, både med allergi og agilitytrening! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig hund du har. :lol:

Nå har ikke jeg puddel, men en nært beslektet rase. Og jeg skjønner godt hva du mener med opplevelsen av puddel som et fantastisk vesen - det særegne. De har virkelig noe helt spesielt ved seg. Jeg føler jeg opplever mye av det samme hos min rase. Jeg vurderte lenge puddelen, men endte på portugiseren fordi den er hakket "røffere". Men absolutt - en av favorittene mine.

En liten digresjon, men... Møtte en fantastisk flott rød storpuddel hannhund i området her en gang. Det tror jeg er det vakreste vesenet jeg har sett noen gang! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vakker Mathilde er! Hun har det majestetiske utrykket som antagelig er opphavet til "konge"puddel. :lol:

Det er så gøy å lese om stadig flere aktive hundefolk som blir positivt overrasket over hva som bor i puddelen og det gleder en ihuga puddelentusiast. -Velkommen etter liksom :wub: Håper Mathilde og dere får mange fine år sammen. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg vurderte faktisk puddel lenge før jeg i det hele tatt så på belger, jeg syns det er morsomme, stilige og klovnete hunder. Jeg sendte til og med mail til en oppdretter for å høre på valp, men h*n svarte aldri, og mens jeg så etter en annen oppdretter så "overtalte" Merete meg til å kikke på belgeren. Men etter å ha hatt puddel her i nesten hele sommer, så er jeg ikke i tvil - jeg skal ha puddel senere. Jeg kommer antageligvis alltid til å ha belger også, men jeg vil ha puddel og jeg :whistle:

Godt å høre at alt går bra hos dere da, både med allergi og agilitytrening! ;)

Jeg skjønner godt at du liker puddel, det er en artig rase som jeg er glad jeg har fått ett helt annet inntrykk av etter å ha blitt kjent med noen individer. Jeg har aldri likt utstillingsklippene til pudlene, men nå synes jeg hannhunden til oppdretter er ordentlig vakker- selv i jåle-klipp ;)

En liten digresjon, men... Møtte en fantastisk flott rød storpuddel hannhund i området her en gang. Det tror jeg er det vakreste vesenet jeg har sett noen gang! :P

De kan være veldig flotte ja :P

Så vakker Mathilde er! Hun har det majestetiske utrykket som antagelig er opphavet til "konge"puddel. :P

Det er så gøy å lese om stadig flere aktive hundefolk som blir positivt overrasket over hva som bor i puddelen og det gleder en ihuga puddelentusiast. -Velkommen etter liksom :P Håper Mathilde og dere får mange fine år sammen. :P

Takk, hun er vakker ja :P Rasenavnet passer veldig godt på henne, hun er en veldig stolt og elegant hund :P Jeg og Mathilde gjør mye gøy sammen og koser oss hver dag :D

En liten oppdatering:

På mandag (22/11-2010) ble Mathilde godkjent som besøkshund i Arendal kommune. Det betyr at Mathilde og jeg skal besøke ett gamlehjem en dag i uka og tilbringe tid sammen med aldersdemente. Det gjør noe med de eldre når de kan tilbringe tid sammen med hunder på en positiv måte. Mathilde gjorde et godt inntrykk med sitt milde vesen og trygge væremåte. Hun la hodet sitt i fanget til de gamle for å få kos og gikk rundt og hilste på alle. Hun passer perfekt til jobben og vi gleder oss veldig til vi skal begynne oppdraget vårt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Noen nye bilder av frøkna tatt 11.07.2011 :)

263914_10150229347591051_546696050_7765381_7658159_n.jpg

267736_10150229347671051_546696050_7765383_5428877_n.jpg

269727_10150229347776051_546696050_7765385_4378366_n.jpg

264037_10150229347866051_546696050_7765388_4528418_n.jpg

262086_10150229347956051_546696050_7765391_6937675_n.jpg

268262_10150229348081051_546696050_7765393_2775102_n.jpg

Siden nyttår har jeg klippet henne selv og har funnet ut at det er veldig artig! Jeg trodde det var bare styr og stress og var i førsten glad for å slippe, men nå får ikke oppdretteren klippe henne lenger :P Jeg har også begynt å klippe litt for andre, mer blir det nok når jeg ikke er gravid lenger :)

På agility fronten har det ikke skjedd mye de siste mnd, der kommer vi sterkere tilbake i løpet av høsten. Gleder meg til å konkurrere mer med henne, vi rakk bare en konkurranse før magen min ble for stor til å løpe :aww: Trener litt lydighet nå som ikke jeg kan løpe agility, så kanskje vi melder oss på en LP konkurranse etterhvert også. Hun har også fått gå endel spor, vi har fantastisk sporterreng på hytta. Hun skjønte poenget med spor med en gang og dura avgårde som ett tog. Ikke værst det synes jeg når frøkna er 4,5år og aldri har vært borti spor eller andre typer søk tidligere :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en vakker velholdt dame! :yes:

Så flink du er til klippe Elin, pelsstell har du teken på! Jeg kan ikke klippe like fint og jeg har hatt puddel i 9 år til sammen og lært av flere kyndige puddelfrisører.. :icon_redface: Og jeg kan ikke skylle på verken utstyr eller hund, det er alle tommeltottene mine som ikke vil samarbeide, men men noen av oss må sponse hundefriørene også.. :lol:

Lykke til med agility og spor trening! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...