Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg har hunden i bur når jeg ikke er hjemme


soelvd

Recommended Posts

Så 2/3 av døgnet er bikkja i bur - og har ikke engang TILGANG TIL VANN ??? DET er dyreplageri og jeg får nesten lyst til å anmelde slikt til Mattilsynet. Kjære vene - hvor ble det av folks empati?

EDIT: Jeg lurer også på hvordan en hund må ha det dersom den faktisk må være i bur for å føle seg trygg i sitt eget hjem?

Nå har det sånn at selv de dagene jeg er hjemme så sover hunden min det meste av dagen og hun drikker ikke vann når hun sover. Og det å kunne bruke bur også når det ikke bare er i hjemmet men andre steder hvor det faktisk kreves så er min hund rolig og stille og trives i sitt bur. Til forskjell på alle de hundene som hyler og bjeffer som noen stukne griser når de f.eks. er på utstilling, og dermed får kjeft fra eier fordi den ikke oppfører seg. De hundene kan ikke være vant til bur, og skal plutselig stå i bur hele dagen på utstillingen, syns mer synd på de hundene. De prøver jo å grave seg ut derfra.

Hennes bur er hennes hule, hun trives bedre i små bur enn store bur og det har hun gjort fra dag en. vi begynte med bilburet vårt som er relativt lite, men stort nok for at hun kan snu seg i det. Der sov hun som en drøm, og koste seg. Og vi begynte med å ha det på soverommet, for senere flytte det ut i stuen. og hun ville heller i det lille buret enn det buret vi bruker nå til henne. Men det er greit med et bur som har større plass enn det bilburet vi bruker i bilen til å kunne sove i om natten og når vi er på skole og jobb.

Det at hunden raserer hjemmet kan jo ha noe med at den får for lite skikkelig aktivitet. Altså noe som også sliter ut hjernen og ikke bare en tur for å få gjort fra seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 239
  • Created
  • Siste svar

Så hunden din våkner aldri og tar en slurk vann den da?

Jeg var på Leto utstillinga og så faktisk ingen hunder som hylte og skrek for å komme ut av buret, de er jo lært opp til å være rolige der. Akkurat som mine hunder har lært seg at når vi kjører bil så hopper de rett inn i buret bak, de prøver seg aldri noe annet sted. Har du egentlig lest hele tråden og lest det som er sagt om passitivitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hunden din våkner aldri og tar en slurk vann den da?

Jeg var på Leto utstillinga og så faktisk ingen hunder som hylte og skrek for å komme ut av buret, de er jo lært opp til å være rolige der. Akkurat som mine hunder har lært seg at når vi kjører bil så hopper de rett inn i buret bak, de prøver seg aldri noe annet sted. Har du egentlig lest hele tråden og lest det som er sagt om passitivitet?

Nå får min hund faktisk gode turer og aktivitet hver dag. Når vi er hjemme har hun mulighet for å løpe rundt i hagen å leke med katten til huseieren så passiv er hun ikke.

Drikke gjør hun ikke så veldig mye av utenom når hun spiser eller kommer hjem fra tur og aktivitet, men når hun sover og evt våkner er hun ikke interessert i vannskålen. Hun får likevel i seg nok væske.

Har vært på en del utstillinger og det er alltid noen hunder som ikke trives særlig godt i buret så da har vi rett og slett forskjellig erfaringer der. Og de er hvertfall ikke rolige.

Så jeg ser på meg som heldig der. Hunden min er flink til å si i fra når hun må ut på do enten hun er i buret eller løs hjemme.

I løpet av de siste 4 timene så har hunden kanskje flyttet seg 10 cm. Hun strekke på seg og sover så videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får min hund faktisk gode turer og aktivitet hver dag. Når vi er hjemme har hun mulighet for å løpe rundt i hagen å leke med katten til huseieren så passiv er hun ikke.

Drikke gjør hun ikke så veldig mye av utenom når hun spiser eller kommer hjem fra tur og aktivitet, men når hun sover og evt våkner er hun ikke interessert i vannskålen. Hun får likevel i seg nok væske.

Har vært på en del utstillinger og det er alltid noen hunder som ikke trives særlig godt i buret så da har vi rett og slett forskjellig erfaringer der. Og de er hvertfall ikke rolige.

Så jeg ser på meg som heldig der. Hunden min er flink til å si i fra når hun må ut på do enten hun er i buret eller løs hjemme.

I løpet av de siste 4 timene så har hunden kanskje flyttet seg 10 cm. Hun strekke på seg og sover så videre.

Jeg mener ikke at hunden din er passiv utenom buret, jeg mener at buret gjør dem passive. Les innleggene om det, så kanskje du forstår, jeg tviler du har lest dem når du antar jeg mener hunden din er passiv 24/7.

Ved å ha hunden sovende i bur tillater du faktisk ikke at de får ligge som de vil, jada de kan dytte vekk teppene og ligge på plata men den er ikke såå kald. Mine hunder ligge ri senga si, så ligger de på et teppe, så ligger de på iskalde gulvet, alt i forskjellige stillinger, strekt ut, rullet sammen ol. De hadde ikke vært fornøyde med å bli låst i et bur på natta.

Jeg var på et punkt nødt til å putte hun i bur om 9 uker fordi hun holdt et svare leven konstant om hun ikke lærte seg at natta sover hun, og enda buret var stort for henne ser man jo at hun sover bedre uten. Etter en uke gikk vi over til valpegrinder hvor hun sov i og da bevegde hun seg jo rundt overalt, la seg i senga, lå litt på gulvet ol. Et bur gir ikke den muligheten. Du sier hunden ikke bevegere på seg og bare sover, vel,den har jo ingen annen mulighet! Den blir passiv i buret, den har ikke noe annet valg. Mine blir helt passive når vi kommer til bilen, fordi de må ligge i bur. De gangen vi sitter på med andre ol og de får sitte i baksettet og alt så er de våkne og følger med ol. I buret i bilen legger de seg rett ned.

Buret gjør en hund passiv eller desperat. De desperate klarer å bryte seg ut eller å skade seg stygt på buret. De passive legger seg ned og sover. Men tenk, kan hende hunden hadde hatt lyst til mye annet. Når min er alene sover den, leker, drikker vann og sover litt til.

Har ikke hunden det bedre i en grind som er dobbel som står som bildet sier, du ser halve, enn i et lite bur uten mulighet til å bevege på seg, strekke seg, ligge i rare stillinger ol ? I tilleg har den mulighet til å leke etc.

DSC00436.jpg

Og som du ser her så hadde hun valget mellom buret og grinda (sånn som BCamira sa) og hun valgte ikke å være i buret, hun dro som regel ting ut og la seg på utsiden.

IMG_0045.JPG

I det minste hadde hun valget. Vi drev og flyttet ,jeg lagde en stor grind og satte inn bur, vann, leker ol og hun trivdes slik. Det var aldri en permanent løsning, det var så hun ikke skulle hjelpe meg med å pakke esker hele tiden. Nå har hun gang og kjøkken alene når jeg er på jobb, med samme innhold, seng, leker, vann, tyggeben og hun trives mye bedre enn om jeg hadde puttet hun i et bur. Hun hadde pepet på starten, også bare lagt seg til å sove fordi DEN HAR IKKE NOE ANNET VALG!

Hvorfor stenge et dyr inne bare fordi du TROR den trives, når du heller kan lage valpegård, la den få være på et rom, la den få flere rom, la den ha huset w/e...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vettu hva! Syns du virkelig det er bedre at hunden kan fly rundt og tygge på alt mulig og kanskje få i seg noe som kan skade dem enn at de er i bur til de har lært hva som er lov å tygge på og ikke? Er det bedre at de ved et uhell finner en ledning å knaske på og du kommer hjem til grilla hund?

Ja det synes jeg faktisk. Om man valpesikrer det man kan og hunden allikavel skulle finne en ledning og gnage over,ja da har den iallefall dødd som frittgående hund. Heller det enn å la den leve timesvis som burdyr i tilfelle rottefelle. Så slem er jeg :ahappy: Det er noe med å kunne ta kalkulerte risker innimellom,og heldigvis hører jeg svært sjelden(aldri faktisk) om grillede valper/hunder,men desverre oftere om hunder som skader seg på buret...Også var det denne empatien da...

Nå har det sånn at selv de dagene jeg er hjemme så sover hunden min det meste av dagen og hun drikker ikke vann når hun sover.

Det at hunden raserer hjemmet kan jo ha noe med at den får for lite skikkelig aktivitet. Altså noe som også sliter ut hjernen og ikke bare en tur for å få gjort fra seg.

Det finnes vel ikke så mange som drikker mens de sover,men det å kunne ha muligheten til å få tatt seg en slurk om man skulle bli tørst(hunder sover forresten ikke sånn som oss vettu) den tar du gladelig fra hunden din? Sammen med muligheten til å kunne få rørt seg litt? Men neida,dere greier jo tilogmed å faktisk SE at hunden deres har ligget i ro i 8timer når den er i buret mens dere er borte. Det kunne jeg også fortalt deg for det kommer av at hun faktisk ikke har mulighet til annet!

Og hvis hunden uansett ikke raserer hjemmet fordi dere gir henne jo nok aktivitet,HVORFOR kan ikke burdøra stå åpen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier bare Godt vi har forskjellige meninger.

Når krapylet mitt ligger å sover, om det er i buret på gulvet eller i sofaen, holder hun seg innen for en felt på 50x50 cm, der ligger hun sammenkrøllet og utstrakt, da bruker hun litt mer plass. Og denne plassen har hun i buret sitt. Hun skal alltid ligge på noe, det er en sjelden gang hun ligger rett på gulvet.

Og er hun alene, kan hun godt finne en sko å begynne å tygge på, det gjør hun ikke om jeg er tilstede, men hun ramponerer jo ikke huset. Så derfor vil jeg ha henne i bur.

Siden hun også trives i buret ser jeg heller ikke noe problem med at hun ligger i det, både om natten og når vi er på jobb og skole. Jeg kommer heller ikke til å forandre på det, så lenge hun har det bra der.

Men blir det til at hun kjemper for å komme ut av det da vil jeg heller se meg om etter andre løsninger. Inntil da så får hun være i bur.

Ofte når vi har vært ute å kjørt bil fra et sted til et annet er det ofte at hun ikke vil ut av buret med det første heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier bare Godt vi har forskjellige meninger.

Når krapylet mitt ligger å sover, om det er i buret på gulvet eller i sofaen, holder hun seg innen for en felt på 50x50 cm, der ligger hun sammenkrøllet og utstrakt, da bruker hun litt mer plass. Og denne plassen har hun i buret sitt. Hun skal alltid ligge på noe, det er en sjelden gang hun ligger rett på gulvet.

Og er hun alene, kan hun godt finne en sko å begynne å tygge på, det gjør hun ikke om jeg er tilstede, men hun ramponerer jo ikke huset. Så derfor vil jeg ha henne i bur.

Siden hun også trives i buret ser jeg heller ikke noe problem med at hun ligger i det, både om natten og når vi er på jobb og skole. Jeg kommer heller ikke til å forandre på det, så lenge hun har det bra der.

Men blir det til at hun kjemper for å komme ut av det da vil jeg heller se meg om etter andre løsninger. Inntil da så får hun være i bur.

Ofte når vi har vært ute å kjørt bil fra et sted til et annet er det ofte at hun ikke vil ut av buret med det første heller.

Greit. :ahappy: Ha hunden i bur. Ingen problemer i det hele tatt! Men ha burdøra åpen slik at hunden har et reelt valg. Dersom den koser seg så i buret som eieren liker å fremstille det så blir den jo liggende i buret sitt uten at døra er igjen. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier bare Godt vi har forskjellige meninger.

Når krapylet mitt ligger å sover, om det er i buret på gulvet eller i sofaen, holder hun seg innen for en felt på 50x50 cm, der ligger hun sammenkrøllet og utstrakt, da bruker hun litt mer plass. Og denne plassen har hun i buret sitt. Hun skal alltid ligge på noe, det er en sjelden gang hun ligger rett på gulvet.

Og er hun alene, kan hun godt finne en sko å begynne å tygge på, det gjør hun ikke om jeg er tilstede, men hun ramponerer jo ikke huset. Så derfor vil jeg ha henne i bur.

Siden hun også trives i buret ser jeg heller ikke noe problem med at hun ligger i det, både om natten og når vi er på jobb og skole. Jeg kommer heller ikke til å forandre på det, så lenge hun har det bra der.

Men blir det til at hun kjemper for å komme ut av det da vil jeg heller se meg om etter andre løsninger. Inntil da så får hun være i bur.

Ofte når vi har vært ute å kjørt bil fra et sted til et annet er det ofte at hun ikke vil ut av buret med det første heller.

Så du gadd ikke lese noe av det jeg sa? Ingenting om de andre innleggene som sier hvordan passivisering i bur blir?

Du velger rett og slett det enkleste, putt den i bur når du ikke vil ha noe med den å gjøre. Hadde det ikke vært bedre at du kunne stole på hunden og la den gå løs i huset? neei, den er vel som et leketøy du kan putte vekk når du er opptatt med noe annet... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg blir litt paff over alle argumentene for å bruke bur.

For det første, hvor mange hunder tror dere spiste ting som skadet den før det ble vanlig med bur i hjemmet? For noen år tilbake var det ikke vanlig med bur inne, og man hørte svært sjelden om hunder som hadde dødd av å spise ting. Det kan selvfølgelig skje, men rydder man vekk det som kan ryddes vekk så går det som regel bra.

For det andre, selv om en hund sover hele dagen så er de som regel oppe og drikker litt og rører litt på seg. Ser bare på hunden her de dagene jeg er hjemme. Han kan ligge å sove i flere timer, våkne såpass at han får dratt seg bort til vannbollen for å drikke litt for så å gå og legge seg på et nytt sted for å sove. Å nekte en hund vann i så mange timer i døgnet syns jeg er helt tragisk.

Flere av dere sier dere kun gjør dette når den er valp, men dere vil da mest sannsynlig skaffe dere dobbelt opp med arbeid den dagen dere skal tilvenne den til å være hjemme alene. Først bruker dere tid på å tilvenne den til buret, også må dere senere bruke tid til å tilvenne den til huset.

Det går med ting når man har valp/hund. Slik er det bare. Her finner jeg stadig vekk sko liggende andre steder enn i gangen når jeg kommer hjem. Er det hunden sin skyld? Nei, det er min egen skyld for at jeg ikke puttet skoene mine i skapet før jeg dro. Det er lett å skylde på at hunden ødelegger ting, men de fleste ting kan ryddes vekk. Kan de ikke ryddes vekk så kan de dekkes til. Vi hadde en periode kompostgrinder utenfor ting hunden tygget på, det så ikke særlig pent ut en periode men heller det en å stappe han i et bur 2/3 av døgnet.

Hvis hundene deres er så usikkre at de må være i et bur når de er hjemme fordi de ikke føler seg trygge i sitt eget hjem så ville jeg heller ha jobbet med dette en å putte den i et bur. De fleste hunder tåler å bli lagt i et bur på nye steder uten at den tar helt av.

Jeg regnet en gang på hvor mange timer, døgn og år en hund tilbrakte i et bur i løpet av livet sitt. La oss si at i løpet av et døgn ligger hunden 10 timer i strekk og ca 5 dager i uka (nå er jeg litt snill og trekker fra noen timer selv om det sikkert er mer får noen av dere). Det blir 50 timer i uka. I løpet av en mnd blir dette 200 timer, i løpet av et år blir dette 2 400 timer. La oss si at hunden dere blir 10 år, da har den tilbrakt 24 000 timer i buret. Dette tilsvarer nesten 3 år. Syns dere virkelig dette er greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når krapylet mitt ligger å sover, om det er i buret på gulvet eller i sofaen, holder hun seg innen for en felt på 50x50 cm, der ligger hun sammenkrøllet og utstrakt, da bruker hun litt mer plass. Og denne plassen har hun i buret sitt. Hun skal alltid ligge på noe, det er en sjelden gang hun ligger rett på gulvet.

Hvorfor ligger hun ikke i buret sitt og sover når det står åpent også. Hvis hun er så glad i det mener jeg.

Og er hun alene, kan hun godt finne en sko å begynne å tygge på, det gjør hun ikke om jeg er tilstede, men hun ramponerer jo ikke huset. Så derfor vil jeg ha henne i bur.

Du vil ha henne i bur fordi hun ikke ramponerer huset? :ahappy: Hvor er logikken.

Jeg har to småtasser som tygger istykker alt som havner på gulvet. De brukte også rundt 8 mnd på å bli husreine.

Alikevel har jeg ikke vurdert bur. Jeg rydder vekk alt som kan bli tygd istykker. Ledningene klarer man å skjule hvis man vil.

Sko er ihvertfall ikke noe problem å rydde vekk.

Tisseflekker hører valpeperioden til. Man putter ikke en hund i bur for å få den renslig.

Jeg forstår ikke hvor denne ukulturen med burbruk kommer ifra. Før var det ingen som hadde hørt om bur engang.

Jeg kan forstå burbruk i små perioder i treningssammenheng men da skal man søren meg jobbe med problemet som gjør at hunden må i bur i utganspunktet.

Det er en hund du har kjøpt deg, ikke en hamster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du gadd ikke lese noe av det jeg sa? Ingenting om de andre innleggene som sier hvordan passivisering i bur blir?

Du velger rett og slett det enkleste, putt den i bur når du ikke vil ha noe med den å gjøre. Hadde det ikke vært bedre at du kunne stole på hunden og la den gå løs i huset? neei, den er vel som et leketøy du kan putte vekk når du er opptatt med noe annet... :ahappy:

Trodde faktisk at jeg hadde skrevet et svar på det også, jeg har lest det de har skrevet om passivitet. Men jeg kan ikke si at jeg så noen adferdsproblemer hos den forrige hunden vi hadde selv om hun lå i bur. Og den fiendtligheten du har er vel ikke lysten til å svare så veldig stor heller. Men jeg skal gi deg et svar.

Jeg har hatt henne i bur siden vi fkk henne og hun har ikke hatt store problemer med det. Og når vi er på tur i bil er det ikke alltid hun vil ut av buret engang og det er ikke fordi hun er redd eller noe men hun trives rett og slett.

For lat til å gidde å rydde unna det hun kan finne på å tygge på med andre ord?

Jeg er ikke for lat til å rydde unna ting, men jeg har ikke muligheten til å fjerne alle sko jeg har. De står i skohyllen.

Hvorfor ligger hun ikke i buret sitt og sover når det står åpent også. Hvis hun er så glad i det mener jeg.

Du vil ha henne i bur fordi hun ikke ramponerer huset? :ahappy: Hvor er logikken.

Jeg har to småtasser som tygger istykker alt som havner på gulvet. De brukte også rundt 8 mnd på å bli husreine.

Alikevel har jeg ikke vurdert bur. Jeg rydder vekk alt som kan bli tygd istykker. Ledningene klarer man å skjule hvis man vil.

Sko er ihvertfall ikke noe problem å rydde vekk.

Tisseflekker hører valpeperioden til. Man putter ikke en hund i bur for å få den renslig.

Jeg forstår ikke hvor denne ukulturen med burbruk kommer ifra. Før var det ingen som hadde hørt om bur engang.

Jeg kan forstå burbruk i små perioder i treningssammenheng men da skal man søren meg jobbe med problemet som gjør at hunden må i bur i utganspunktet.

Det er en hund du har kjøpt deg, ikke en hamster.

Hvis du leste det jeg skrev, så står det at hun gjerne kan finne på å spise på sko og andre ting, men det betyr ikke at hun ramponerer leiligheten.

Og siden hun kan finne på slike ting er en av grunnene til at jeg vil ha henne i bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da foreslår jeg at du putter skoene i bur, og lar hunden gå fritt. Problem solved!

Suverent:-)

Jeg må jo si at om ikke problemet er større enn at hunden henter seg en sko eller ti så forsvarer det jammen ikke å putte den i bur. Om jeg skal følge deg i det du skriver om at hunden har det bra og trives i buret (noe jeg dog ikke gjør) så lurer jeg likevel på det etiske i dette. Syns du virkelig det er greit at du gjør om en hund til hamster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes TS har fått nok hets og har til tross for all negativ kommentar fortsatt å svare og er her fremdeles.

Men SOELVD; måten første innlegget ditt, overskriften osv, er formulert på ses lett på som en "aggressiv"/ irritert/ sint, tone, og folk svarer likeså.

Flere har nå kommentert at de mener valpen deres er på vei mot, og har allerede utviklet, separasjonsangst.

Og det er ikke en ønsket situasjon for noen hund eller eier.

Hvis du vil bruke bur til valpen din: supert for deg. Om 1000 tanter forteller deg at det ikke er bra for hunden kan du fremdeles gjøre det. Men folk her inne har litt over gjennomsnittet peiling på hund og trening og vil mer enn gjerne hjelpe dere til å gjøre valpen så trygg og lite destruktiv som mulig, til når dere ikke er hjemme.

En valp vil ikke alltid enda skjønne hva "å holde seg" betyr, selv om dere har gjort alt etter boka. Det kommer! Og si ifra om å måtte på do gjør ikke alle voksne hunder en gang.

Best mulig forutsetning for dere og for en valp i hus er å fjerne tepper og ting som er lette å tygge på / ødelegge, inntil renslighetstrening og den verste gnage alderen er unna, slik at dere slipper å miste ting dere er glad i og valpen slipper kjeft for noe som er naturlig for den.

Du sier at hvis dere er hjemme er valpen trygg og ødelegger ikke noe. Begynner hun å bli hysterisk med en gang dere går ut av huset eller bare lukker en dør bak dere? (foreks på toalettet) Altså er hun destruktiv hvis dere er hjemme, men ikke i samme rom som henne?

*Sukk* Jeg er født sånn at jeg er nøøøødt til å svare alt og alle. Kverulant, kaller de det vel :ahappy:

Nei, det er absolutt ikke en ønsket situasjon, men så jobber vi også med det. Hun ble hysterisk med en gang før, nå tar hun det roligere så lenge hun vet vi kommer tilbake. Går vi på do kommer vi feks alltid tilbake. Verre med døra ut i oppgangen. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg starte diskusjonen, da må jeg også få lov til å forsvare meg. Regnet med folk kom til å være uenige.

Jeg kan godt skrive det IGJEN jeg:

Vi har lagt like mye arbeid i trening alene i rom/hus. Når det ikke fungerer og hunden blir stressa og spiser opp halve stua oppi alt stresset så må vi jobbe med det, og det har vi gjort. Jobbet og jobbet og jobbet. Kanskje er vi heldige siden hun i detminste finner roen i buret? Det kunne jo være sånn at hun bjeffet og stresset der også, jeg kjenner hunder som er sånn. IGJEN: vi jobber med det. Buret er blitt løsningen fordi hun finner roen best der. samtidig jobber vi med andre løsninger.

Hunden deres tilbringer 2/3 av livet sitt i bur. Hvordan i snøfåkk kan dere bruke like mye tid på å trene den til å være alene i rom/hus?!?? :ahappy: Et kjapt mattekurs ville forklart saken for dere. Alternativt er jeg stygt redd for lille valpen deres som tydeligvis er alene hjemme SÅ mye, faktisk 4/3 av livet sitt... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er absolutt ikke en ønsket situasjon, men så jobber vi også med det. Hun ble hysterisk med en gang før, nå tar hun det roligere så lenge hun vet vi kommer tilbake. Går vi på do kommer vi feks alltid tilbake. Verre med døra ut i oppgangen. :ahappy:

Nå skal jeg forsøke å være litt kontruktiv her (jeg får bare så innigranskauen vondt i hele meg når jeg hører om valper - og voksne hunder - som må tilbringe mange timer i bur).

Jeg har ingen erfaring med hunder og separasjonsangst, så om det er det hunden lider av, er det kanskje profesjonell hjelp dere trenger, og ikke råd fra folk her på hundesonen.

Når det kommer til dette med hjemme-alene-trening, så tror jeg mange faktisk SKAPER seg et problem ved at de faktisk fokuserer så mye på dette at hunden skjønner at det må være noe som ikke er helt bra. Dersom man greier å la være å tenke på at hunden skal tåle så og så mange sekunder, minutter etc i starten, men heller fokuserer på å få hunden til å skjønne at DU KOMMER TILBAKE (noe du også selv skriver nå), så tror jeg mye er gjort. Man SKAL ikke vente til hunden er stille med å gå tilbake (det er ingen belønning for hunden at du kommer tilbake når den bjeffer etc). Man skal rett og slett gå ut og inn av dører, rom etc uten at hunden får være med, komme tilbake like fort som man går, sørge for at hunden skjønner at du kommer tilbake, den blir ikke forlatt.

Kanskje kan du kle på deg ytterklærne, og gå på do, komme ut fra do igjen, kle av deg klærne og sett deg i stua... alle sånne greier. Gå ut ytterdøra, og kom tilbake igjen med en gang, uavhengig av om hunden er stille eller ikke. Gjør dette med å gå fra hunden til noe som skjer hele tida, samtidig som du også KOMMER TILBAKE hele tida.

Ehhhhh... var det forståelig tro ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vettu hva! Syns du virkelig det er bedre at hunden kan fly rundt og tygge på alt mulig og kanskje få i seg noe som kan skade dem enn at de er i bur til de har lært hva som er lov å tygge på og ikke? Er det bedre at de ved et uhell finner en ledning å knaske på og du kommer hjem til grilla hund? Ikke alle av oss har vært velsignet med stort nok hus til at hunden kunne få et eget rom fritt for absolutt alt. (En hund jeg kjenner hadde forøvrig det og den dro opp hele gulvet i rommet på en dag. Fikk i seg ganske mye dritt den ikke skulle ha i seg for å si det mildt.) Er det ikke da hunden en er virkelig glad i? Ledninger kan erstattes... Verre med bikkja...

Nå var Jaily aldri lenge alene av gangen når hun var liten og i bur, og aldri på natta for da sov hun faktisk. Men for å sikre at hun ikke skadet seg de timene hun var alene ble det brukt et stykk giga-bur. Og jeg ville valgt den løsningen igjen uten å blunke.

Jeg bor ikke i slike dødsfeller med en million ting en hund kan skade seg på. :ahappy: Jeg klarer utmerket å rydde bort ting jeg ikke vil de skal ødelegge. I tillegg bor jeg på på 38 kvm med åpen og ganske merkelig kjøkkenløsning, og hundene kan aldeles ikke ha tilgang til kjøkkenet når de er alene. Ergo jeg gjerder inn kjøkkenet mitt når hundene er alene, for at jeg ikke skal komme til vaskejobb på morgenkvisten.

Sko kan fjernes, ledninger kan som oftest puttes langs vegger under ting slik at hundene ikke får tak i de, løsøre kan fjernes og man kan gjerde ting inn med kompostgrinder. Men dette er jo tiltak for folk, og de må jo aktivt gjøre noe for å valpesikre huset. Og DET går jo som kjent ikke... :ahappy:

Slike ekstreme hunder som gnager seg gjennom vegger, gulv og tak er det fint lite av egentlig. Mange burhunder har ikke fått sjansen til å vise at de kan ligge rolig å sove hjemme alene engang, siden eier allerede før valpen kommer i hus har fått tak i buret og klarer nesten ikke vente med å rydde bikkja vekk... Andre tar bare løsøre som eieren er for lat og giddalaus til å rydde bort. Da er det like greit å rydde vekk bikkja. Det er tross alt bare en ting, sko kommer i flertall...

Bur er i nesten samtlige tilfeller KUN til for den ene parten. Nemlig eieren. Ingen hund som er normalt utstyrt mellom ørene kommer til å velge å sitte i bur i timer etter timer etter timer. Men i stede for å jobbe med årsaken til at hunden ødelegger, så fjerner man bare mulighetene for symptomene ved å stappe de i bur. Hunden ødelegger ikke mer og passifiserer seg, eier blir happy og er overbevist om at hunden stortrives i buret, for den går jo dit frivillig...

Dere burde i det minste være ærlige å si at burbruk er til eiers fordel, og ikke hunden. Men i stede skylder dere på hunden og legger ansvaret på den for at dere ikke gidder å rydde når dere veit den ødelegger, ikke gidder å valpesikre huset eller ikke har lykkes med hjemmealene trening. Og hva slags empati har man for en hund når man hindrer den i å bevege seg i opp til 16 timer i døgnet, synes det er helt greit at den må ligge i piss/drit/oppkast om uhellet er ute, ikke mulighet for å regulere temperatur og mange har ikke tilgang til vann en gang....

Da foreslår jeg at du putter skoene i bur, og lar hunden gå fritt. Problem solved!

Ha ha! Kongekommentar! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er absolutt ikke en ønsket situasjon, men så jobber vi også med det. Hun ble hysterisk med en gang før, nå tar hun det roligere så lenge hun vet vi kommer tilbake. Går vi på do kommer vi feks alltid tilbake. Verre med døra ut i oppgangen. :ahappy:

Hvor ofte går du ut døra i oppgangen og kommer rett tilbake? Altså bare står på utsiden et sekund, også kommer inn igjen?

Dere har jo tydeligvis lært hunden at døra ut i oppgangen er negativt ladet, og det må dere da trene på (både selv og for hunden).

Hun burde jo faktisk vite at dere kommer tilbake uansett, det er jo poenget med hjemmealenetrening. På meg virker det som om dere er aktive og interesserte ferske hundeeiere, som ønsker å gjøre ting rett, men som mangler erfaringer og kunnskapene og ser ut til å ha litt problemer med å faktisk finne en metode som fungerer.

Hva med å starte en tråd, hvor dere spørr om råd til å trene henne til å være hjemmealene?

Ellers må jeg si at jeg ikke har sett et eneste godt eller brukbart argument for å stue hunden vekk i bur.

Jeg har en to år gammel frøken som senest for en måned side ødela en bit til epilatoren min, fordi jeg hadde lagt den igjen i stua. Samme hadde det vært med andre duppedingser. Men jeg sørger for å holde stuen min fri for slike ting, og sko og slikt (som hun også fremdeles ødelegger hvis hun får sjansen) er i gangen, og mellom gang og stue er det satt opp en barnegrind.

Med andre ord, jeg har funnet en absolutt brukbar løsning, og jeg tror hunden min trives med 30kvm å boltre seg på :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...