Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg har hunden i bur når jeg ikke er hjemme


soelvd

Recommended Posts

  • Svar 239
  • Created
  • Siste svar

Skal vi se.. Her kan du se hvordan vi har delt opp i huset.

Stengt dem vekk fra stua når vi ikke er der, tar vekk gjerdet når vi er der.

IMG_0733.JPG

Dette er gangen til hunden min, er den mindre enn buret ditt? tviler..

IMG_0734.JPG

I tillegg ser du jeg har stengt forran sko, ev kan du sette gjerdene rundt skohylla, eller putte de i bur... :ahappy:

I tillegg til gangen har hun kjøkkenet som er dobbelt så stor.

3 gjerder gjør at jeg kan trygt dra uten at de er i "penstua". Og skulle det skje noen uhell så er det bare vanlig golv som tåler å vaskes. Hundene har vann, leker, og senga si. Er ikke så vanskelig å ordne ting gitt.

Hos svigers kjøpte de bunkevis med kompostgjerder og gjerdet inn blomster og satte opp enkeltbitgjerder i døråpninger ol. Er virkelig ikke så vanskelig, vi har gjerdet inn mange hunder som vil hoppe og etc men lær dem å ikke hopp over da. Vi hadde en runde med Ikke med nei, gå ned. Også sluttet hun og aksepterte gjerdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da foreslår jeg at du putter skoene i bur, og lar hunden gå fritt. Problem solved!

:lol: Ville mye heller gjerdet inn alle eiendelene mine, enn å bure inn hunden nesten hele døgnet...

Jeg bor ikke i slike dødsfeller med en million ting en hund kan skade seg på. :lol: Jeg klarer utmerket å rydde bort ting jeg ikke vil de skal ødelegge. I tillegg bor jeg på på 38 kvm med åpen og ganske merkelig kjøkkenløsning, og hundene kan aldeles ikke ha tilgang til kjøkkenet når de er alene. Ergo jeg gjerder inn kjøkkenet mitt når hundene er alene, for at jeg ikke skal komme til vaskejobb på morgenkvisten.

Sko kan fjernes, ledninger kan som oftest puttes langs vegger under ting slik at hundene ikke får tak i de, løsøre kan fjernes og man kan gjerde ting inn med kompostgrinder. Men dette er jo tiltak for folk, og de må jo aktivt gjøre noe for å valpesikre huset. Og DET går jo som kjent ikke... :lol:

Slike ekstreme hunder som gnager seg gjennom vegger, gulv og tak er det fint lite av egentlig. Mange burhunder har ikke fått sjansen til å vise at de kan ligge rolig å sove hjemme alene engang, siden eier allerede før valpen kommer i hus har fått tak i buret og klarer nesten ikke vente med å rydde bikkja vekk... Andre tar bare løsøre som eieren er for lat og giddalaus til å rydde bort. Da er det like greit å rydde vekk bikkja. Det er tross alt bare en ting, sko kommer i flertall...

Bur er i nesten samtlige tilfeller KUN til for den ene parten. Nemlig eieren. Ingen hund som er normalt utstyrt mellom ørene kommer til å velge å sitte i bur i timer etter timer etter timer. Men i stede for å jobbe med årsaken til at hunden ødelegger, så fjerner man bare mulighetene for symptomene ved å stappe de i bur. Hunden ødelegger ikke mer og passifiserer seg, eier blir happy og er overbevist om at hunden stortrives i buret, for den går jo dit frivillig...

Dere burde i det minste være ærlige å si at burbruk er til eiers fordel, og ikke hunden. Men i stede skylder dere på hunden og legger ansvaret på den for at dere ikke gidder å rydde når dere veit den ødelegger, ikke gidder å valpesikre huset eller ikke har lykkes med hjemmealene trening. Og hva slags empati har man for en hund når man hindrer den i å bevege seg i opp til 16 timer i døgnet, synes det er helt greit at den må ligge i piss/drit/oppkast om uhellet er ute, ikke mulighet for å regulere temperatur og mange har ikke tilgang til vann en gang....

Enig

Det virker som dere tror at vi som er her er anti-bur og ALDRI bruker bur. Jeg velger å tro at det er derfor dere ikke vil høre på oss, fordi vi er fanatikere. Det stemmer ikke. Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg har ikke inntrykk av at andre her er fanatikere heller.

Jeg bruker bur jeg. I bilen, på utstilling, i stua har hundene hvert sitt bur som er deres fristed. Der får de ikke ta kontakt med hverandre, og jeg skal la de være når de er i buret. Det er deres fristed. Poenget er ikke at vi er imot burbruk punktum! Det er at vi synes det er helt forferdelig å høre at dere oppbevarer hunden i bur 2/3 av døgnet.

TS burde spørre om hjelp rundt seperasjonsangst istedet. Her er det mange som kan MYE om hund, spør om råd istede for å gå rundt og tro at burbruken deres er en god løsning. Det er det nemlig ikke! Hunder er ikke skapt for å tilbringe så mange timer i et lite bur. Og selv om det er GD bur, så er det altfor liten plass å være den tiden dere har hunden der.

Jeg står på mitt, og kan ikke fatte hvorfor folk kjøper hund for mange tusen, og stapper de inn i et bur... Ikke gidder å rydde vekk en dritt for at hunden skal få litt frihet. Jeg har sett endel hunder som har blitt frarøvet frihet og verdigheten sin, og de klager aldri. Så at hunden din har kapitulert skal du ikke ta som et tegn på at den har det bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som dere tror at vi som er her er anti-bur og ALDRI bruker bur. Jeg velger å tro at det er derfor dere ikke vil høre på oss, fordi vi er fanatikere. Det stemmer ikke. Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg har ikke inntrykk av at andre her er fanatikere heller.

Jeg bruker bur jeg. I bilen, på utstilling, i stua har hundene hvert sitt bur som er deres fristed. Der får de ikke ta kontakt med hverandre, og jeg skal la de være når de er i buret. Det er deres fristed. Poenget er ikke at vi er imot burbruk punktum! Det er at vi synes det er helt forferdelig å høre at dere oppbevarer hunden i bur 2/3 av døgnet.

TS burde spørre om hjelp rundt seperasjonsangst istedet. Her er det mange som kan MYE om hund, spør om råd istede for å gå rundt og tro at burbruken deres er en god løsning. Det er det nemlig ikke! Hunder er ikke skapt for å tilbringe så mange timer i et lite bur. Og selv om det er GD bur, så er det altfor liten plass å være den tiden dere har hunden der.

Jeg står på mitt, og kan ikke fatte hvorfor folk kjøper hund for mange tusen, og stapper de inn i et bur... Ikke gidder å rydde vekk en dritt for at hunden skal få litt frihet. Jeg har sett endel hunder som har blitt frarøvet frihet og verdigheten sin, og de klager aldri. Så at hunden din har kapitulert skal du ikke ta som et tegn på at den har det bra...

Helt enig med deg! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mange her som snakker for seg selv som om de aldri har tatt i et bur. Selv om de faktisk har bur selv. Og selv om de ikke stenger hunden inne i 16 timer, hvorfor må fristedet til hunden være et bur da? Har dere kjøpt inn buret fordi det skal brukes som fristed? Hvorfor har dere i det hele tatt kjøpt et bur istedet for en seng hvis det allikevel aldri stenges? Da kunne jo en hundeseng vært samme greia. Og man har vel såpass kontroll på å la hundene la hverandre være ifred untatt at man fysisk må skille de fra hverandre? (Med skillevegg etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mange her som snakker for seg selv som om de aldri har tatt i et bur. Selv om de faktisk har bur selv. Og selv om de ikke stenger hunden inne i 16 timer, hvorfor må fristedet til hunden være et bur da? Har dere kjøpt inn buret fordi det skal brukes som fristed? Hvorfor har dere i det hele tatt kjøpt et bur istedet for en seng hvis det allikevel aldri stenges? Da kunne jo en hundeseng vært samme greia. Og man har vel såpass kontroll på å la hundene la hverandre være ifred untatt at man fysisk må skille de fra hverandre? (Med skillevegg etc)

Du sier mye fornuftig der egentlig. Og kan starte med å svare at jeg kjøpte bur i første omgang for å bruke om natten, da dette ble jeg fortalt (som fersk hundeeier) at jeg måtte gjøre.

Jeg fant raskt ut at det ikke var slik jeg ville gjøre ting, men buret beholdt jeg bare. Og det har blitt brukt bl.a. på hytta når mammas nye hund var valp.. han og Tinka var veldig på leking. Greit at man skal ha kontroll, og Tinka fikk jeg fint til å legge seg, og traske rolig rundt, men når det da kommer en valp (som selvfølgelig ikke har lært seg reglene enda) og tirrer til lek så er jo hun med på det.

Det enkleste var jo da å ha henne i bur slik at valpen fikk roet seg og sovnet. Hadde sikkert kunne blitt løst på mange andre måter, men Tinka led ikke selvom bur ble brukt som løsning.

Ellers bruker jeg bur på utstilling, mest for Tinka's del, sånn at hun får slappet av, og delvis for meg slik at jeg kan få tatt bilder av venninnen min akkurat når hun er inne i ringen. Alternativet hadde jo vært å la Tinka være hjemme alene.

Det har også hendt at jeg har hatt det hos familie og venner som ikke har så lyst på en turbohund som spinner rundt i selskap :lol:

Tipper at Tinka tilbringer omtrent noen timer i bur tilsammen i måneden jeg, om det en gang :S (det vil si hun har ikke vært i bur på minst en måned nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mange her som snakker for seg selv som om de aldri har tatt i et bur. Selv om de faktisk har bur selv. Og selv om de ikke stenger hunden inne i 16 timer, hvorfor må fristedet til hunden være et bur da? Har dere kjøpt inn buret fordi det skal brukes som fristed? Hvorfor har dere i det hele tatt kjøpt et bur istedet for en seng hvis det allikevel aldri stenges? Da kunne jo en hundeseng vært samme greia. Og man har vel såpass kontroll på å la hundene la hverandre være ifred untatt at man fysisk må skille de fra hverandre? (Med skillevegg etc)

Jeg har ikke lest gjennom denne diskusjonen og ikke kommer jeg til å gjøre det, MEN etter hva min erfaring tilsier så setter bikkjene pris på et fristed med tak og vegger. Et sted der verken folk eller andre hunder kommer veltende over dem i tide og utide. Er det ingen her som har hunder som liker å legge seg under bord/stoler? Er det ikke tilfelle eller har dere bare ikke lagt merke til det?

Jeg bruker ikke bur på min hund, eller dvs svært sjelden, men det ble da flittig brukt da hun var valp. Nå er buret pakket bort for lengst, men det hender at jeg anledningsvis tar det fram hvis vi har besøk av andre hunder, som jeg for eksempel, ikke vil ha pissende og fjasende rundt i leiligheten på jakt etter kattene mine. Den første til å legge seg i buret er for øvrig min egen hund. Hun liker seg DER, og hun legger seg heller der enn både i sofaen eller sin egen seng. Faktisk så tror jeg aldri hun har sett på sin egen seng som et fristed, ikke at hun har egen seng lenger heller forresten - det var nemlig noen som tygget i stykker hele "fristedet" hennes for en stund tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest gjennom denne diskusjonen og ikke kommer jeg til å gjøre det, MEN etter hva min erfaring tilsier så setter bikkjene pris på et fristed med tak og vegger. Et sted der verken folk eller andre hunder kommer veltende over dem i tide og utide. Er det ingen her som har hunder som liker å legge seg under bord/stoler? Er det ikke tilfelle eller har dere bare ikke lagt merke til det?

Jeg bruker ikke bur på min hund, eller dvs svært sjelden, men det ble da flittig brukt da hun var valp. Nå er buret pakket bort for lengst, men det hender at jeg anledningsvis tar det fram hvis vi har besøk av andre hunder, som jeg for eksempel, ikke vil ha pissende og fjasende rundt i leiligheten på jakt etter kattene mine. Den første til å legge seg i buret er for øvrig min egen hund. Hun liker seg DER, og hun legger seg heller der enn både i sofaen eller sin egen seng. Faktisk så tror jeg aldri hun har sett på sin egen seng som et fristed, ikke at hun har egen seng lenger heller forresten - det var nemlig noen som tygget i stykker hele "fristedet" hennes for en stund tilbake.

Helt greit at hunden får et fristed og at den liker å ligge inne i buret, går inn frivillig og ligger der. Men da trenger man jo ikke stenge igjen burdøra. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mange her som snakker for seg selv som om de aldri har tatt i et bur. Selv om de faktisk har bur selv. Og selv om de ikke stenger hunden inne i 16 timer, hvorfor må fristedet til hunden være et bur da? Har dere kjøpt inn buret fordi det skal brukes som fristed? Hvorfor har dere i det hele tatt kjøpt et bur istedet for en seng hvis det allikevel aldri stenges? Da kunne jo en hundeseng vært samme greia. Og man har vel såpass kontroll på å la hundene la hverandre være ifred untatt at man fysisk må skille de fra hverandre? (Med skillevegg etc)

Jeg kan kontrollere hundene til å la de være ifred uten og stenge de inn i bur ja. Jeg stenger de ikke inn i buret. De velger å gå inn i buret sitt, uten at det blir stengt, fordi de har selv valgt det som sitt fristed. Jeg har to bur, og to senge på stuen. Hundene velger buret selv, men de stenges aldri inne der.

Jo, vi er det.

Bortsett fra bur i bil så trenger ikke et vanlig, ordinært hundehold med vanlige hunder noe bur inne.

Jeg stenger ikke hundene mine inn i bur jeg heller utenom når jeg kjører bil. Men hvis du bruker bur i bilen, så er du ikke prinsipielt imot bruk av bur, du er imot den typen bruk som blir beskrevet her. Stenge inn hund i tide og utide fordi man ikke gidder å gjøre en innsats for å unngå det. Jeg har bur til hundene jeg, både inne og i bilen, men jeg bruker det aldri for å legge vekk hundene. DET er forskjellen...

Hvis du er prinsipielt imot bur så har du vel aldri eid et bur du da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit at hunden får et fristed og at den liker å ligge inne i buret, går inn frivillig og ligger der. Men da trenger man jo ikke stenge igjen burdøra. :lol:

Det har jeg ikke sagt noe om heller. Mitt innlegg var et svar til Pippin, som hadde mindre forståelse for at folk benytter seg av buret som et fristed, når man heller kan gi hunden en seng :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har det ikke noe si hva buret brukes til. Jeg er imot det å stappe hunden inn i buret når det passer seg selv. Gjør man det fordi man er lei av at hunden labber rundt så skjønner jeg ikke hvorfor man i det hele tatt har hund. Men det er jo enkelte burmotstandere som har bur, som et fristed for hunden f.eks. Hvorfor har man da gått inn for kjøp av bur hvis det "bare" skal være et fristed for hunden? Da hadde det jo holdt med en seng eller noe annet, istedet for bur? DET er det jeg lurer på.

Dina&Midas: Jeg sa ikke at du stengte hundene dine inne for å skille de fra hverandre altså.. :lol: Men du har vel brukt buret med stengt dør en gang? Hvorfor ha et bur hvis man ikke skal bruke det, når en seng(eller noe annet) gjør samme nytten? Hvis man er så imot burbruk mener jeg.. Mange synes jo det er et så stygt møbel og greier.. Ikke at akkurat du er en ihuga burmotstander, men alle kan jo gjerne svare på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest gjennom denne diskusjonen og ikke kommer jeg til å gjøre det, MEN etter hva min erfaring tilsier så setter bikkjene pris på et fristed med tak og vegger. Et sted der verken folk eller andre hunder kommer veltende over dem i tide og utide. Er det ingen her som har hunder som liker å legge seg under bord/stoler? Er det ikke tilfelle eller har dere bare ikke lagt merke til det?

Nope, mine hunder legger seg helst i høyden de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har det ikke noe si hva buret brukes til. Jeg er imot det å stappe hunden inn i buret når det passer seg selv. Gjør man det fordi man er lei av at hunden labber rundt så skjønner jeg ikke hvorfor man i det hele tatt har hund. Men det er jo enkelte burmotstandere som har bur, som et fristed for hunden f.eks. Hvorfor har man da gått inn for kjøp av bur hvis det "bare" skal være et fristed for hunden? Da hadde det jo holdt med en seng eller noe annet, istedet for bur? DET er det jeg lurer på.

Dina&Midas: Jeg sa ikke at du stengte hundene dine inne for å skille de fra hverandre altså.. :lol: Men du har vel brukt buret med stengt dør en gang? Hvorfor ha et bur hvis man ikke skal bruke det, når en seng(eller noe annet) gjør samme nytten? Hvis man er så imot burbruk mener jeg.. Mange synes jo det er et så stygt møbel og greier.. Ikke at akkurat du er en ihuga burmotstander, men alle kan jo gjerne svare på det.

Fordi at mine hunder velger burene sine. Hvorfor er vanskelig å si. Burene står åpne på stuen til enhver tid, og begge hundene legger seg der og suller med ting. Midas har sitt skattkammer der, og Dina føler trygghet der når hun er redd. Jeg stenger de ikke inn i burene. Stygt møbel får så være, det driter jeg i så lenge hundene er såpass glade i burene sine. Seng gjør ikke samme nytten, fordi den blir ikke like lun som buret. Jeg tror det er derfor de velger buret fremfor sengene. MEN poenget mitt er at de aldri er stengt inne der. Så jeg er motstander av bruk av bur til å stue vekk hunder, men jeg er ikke motstander av å ha bur som hundene kan bruke når de vil. Det er to forskjellige ting.

Bur i bil = sikkerhet. *løper avgårde etter teskje*

Spar deg bryet, jeg trenger ikke teskje. Ville bare presisere at hvis du er så motstander av å ha åpne bur i huset som hundene kan bruke når de vil, så er det oppfinnelsen bur du misliker, og ikke måten det blir brukt på. Derfor regnet jeg med at du antakelig lot hundene løpe løse rundt i bilen når du kjørte... :lol:

Det er jo litt merkelig at dere ikke kan skille de to tingene synes jeg... Bur som hunden velger selv å bruke som er åpent, og bur som hunden blir stengt inne i 16 timer hvert døgn :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har det ikke noe si hva buret brukes til. Jeg er imot det å stappe hunden inn i buret når det passer seg selv. Gjør man det fordi man er lei av at hunden labber rundt så skjønner jeg ikke hvorfor man i det hele tatt har hund. Men det er jo enkelte burmotstandere som har bur, som et fristed for hunden f.eks. Hvorfor har man da gått inn for kjøp av bur hvis det "bare" skal være et fristed for hunden? Da hadde det jo holdt med en seng eller noe annet, istedet for bur? DET er det jeg lurer på.

Har du lest svarene du har fått? Ihvertfall fra meg?

Det er isåfall feilburbrukmotstandere som har bur, folk som er imot bur whatsoever kan jo ikke akkurat eie et bur, det blir jo feil.

Om hunden min f.eks. er dårlig i magen, og jeg må på jobb. Da er det en fordel å få stengt henne av litt, for det er faktisk ikke bare bare å vaske opp etter en hund som har driti ned et helt rom (hos meg hadde badet vært eneste alternativ, og med varmekabler som smelter møkka godt inn). Og dessverre er det ikke alle som kan droppe jobb pga. hund som er dårlig.

Dessuten syntes jeg det er et dårlig alternativ å binde en hund med kobbel (når den ligger i en seng kontra bur) da det i tillegg til å være ubehagelig for hunden å være bundet fast, kan være farlig også. Igjen, dette er uansett noe som gjøres maksimum en liten gang iblant. Men når man nå allikevel har dette buret til bruk på utstilling, så er det jo likegreit å bruke det litt hjemme, i slike tilfeller.

PS: Jeg regner med at de fleste lukker døren på utstilling (selvom det er et fristed), evt. passer på inngang/utgang.

Bur i bil = sikkerhet. *løper avgårde etter teskje*

Haha, tror du må ha teskjeen selv jeg :lol: Det går ikke an å være 100% imot bur, om man bruker det på noen som helst måte. Da er det typen burbruk (altså stappe hunden inn i tide og utide) du er imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hunden min f.eks. er dårlig i magen, og jeg må på jobb. Da er det en fordel å få stengt henne av litt, for det er faktisk ikke bare bare å vaske opp etter en hund som har driti ned et helt rom (hos meg hadde badet vært eneste alternativ, og med varmekabler som smelter møkka godt inn). Og dessverre er det ikke alle som kan droppe jobb pga. hund som er dårlig.

Om jeg forstår deg riktig, så synes du det er er "gyldig grunn" å bure inne en syk hund slik at den må sitte i sin egen drit så du slipper å vaske etter den? :lol:

Lurer på hvor empatien til folk er til tider... "Er du syk? Synd for deg. Jeg orker ikke å vaske, så du får sitte i din egen møkk." :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg forstår deg riktig, så synes du det er er "gyldig grunn" å bure inne en syk hund slik at den må sitte i sin egen drit så du slipper å vaske etter den? :lol:

Lurer på hvor empatien til folk er til tider... "Er du syk? Synd for deg. Jeg orker ikke å vaske, så du får sitte i din egen møkk." :lol:

Dette mente jeg var en av hovedårsakene til å IKKE bruke bur, jeg.. "TENK om stakkar'n blir dårlig i løpet av dagen og må ligge i dette i timesvis..." Meget skremmende lesing, og årsaken til at slike diskusjoner som dette aldri må gå upåaktet hen!

Og Dina&Midas - det er vel neppe noen av burmotstanderne som er 100% imot bur - da må du nok ha misforstått. Det vi sier er at vi er imot bruk av bur i dagliglivet - hjemme, innendørs, uansett årsak. Utstillinger er ikke dagligdags selv for mine hunder (som blir stilt mye), og hotelllivet er neppe dagligdags for de fleste, ei heller veterinærbesøk eller bilkjøring..

En vanlig normal natt og en arbeidsdag er det mest dagligdagse for de fleste av oss. Og det er HER man burde være så forberedt på en valp/hund i huset at man greier å unngå bur. Det har fungert i hundrevis av år - men nå de siste 15-20 tror folk at man ikke overlever uten... Dårligere eller dummere hundeeiere?

Neppe, bare mindre opplyste, vant til at "lettvintløsningene" koste hva de koste vil er greit, og så bortskjemte som vi er skal selvsagt ikke hundene være til så mye "bry" for oss i hverdagen...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg forstår deg riktig, så synes du det er er "gyldig grunn" å bure inne en syk hund slik at den må sitte i sin egen drit så du slipper å vaske etter den? :lol:

Lurer på hvor empatien til folk er til tider... "Er du syk? Synd for deg. Jeg orker ikke å vaske, så du får sitte i din egen møkk." :lol:

Er ikke det normalt?

Jeg orker ikke å rydde opp ett unga når de har spysjuke så jeg låser de inne på badet. Skal de spy så gjør det der inne. Og søler du får du rydde opp selv. Om bikkja er sjuk får han stå ute, jeg orker ikke å rydde opp inne og du verden så praktisk å kunne spyle av. Men jeg bruker ikke bur da :lol:

Og dette var sarkasme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette mente jeg var en av hovedårsakene til å IKKE bruke bur, jeg.. "TENK om stakkar'n blir dårlig i løpet av dagen og må ligge i dette i timesvis..." Meget skremmende lesing, og årsaken til at slike diskusjoner som dette aldri må gå upåaktet hen!

Og Dina&Midas - det er vel neppe noen av burmotstanderne som er 100% imot bur - da må du nok ha misforstått. Det vi sier er at vi er imot bruk av bur i dagliglivet - hjemme, innendørs, uansett årsak. Utstillinger er ikke dagligdags selv for mine hunder (som blir stilt mye), og hotelllivet er neppe dagligdags for de fleste, ei heller veterinærbesøk eller bilkjøring..

En vanlig normal natt og en arbeidsdag er det mest dagligdagse for de fleste av oss. Og det er HER man burde være så forberedt på en valp/hund i huset at man greier å unngå bur. Det har fungert i hundrevis av år - men nå de siste 15-20 tror folk at man ikke overlever uten... Dårligere eller dummere hundeeiere?

Neppe, bare mindre opplyste, vant til at "lettvintløsningene" koste hva de koste vil er greit, og så bortskjemte som vi er skal selvsagt ikke hundene være til så mye "bry" for oss i hverdagen...

Susanne

Støttes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry for at dette er litt OT, men jeg lurer på en ting etter å ha lest tråden:

Hva går under definisjonen "bur", og når blir dette "innhegning" eller "binge"? Er det at det er tak over? Er det størrelsen?

F.eks, jeg har en hund på 31cm/4.5kg. Bilburet hennes er bittelite, hun skal jo sitte trygt. Og om jeg lager en binge inne med to pakker kompostgrinder på høykant, dvs 140x140cm, så er dette god plass og "innhegning" eller "binge", og da OK? Men om jeg lager et bur med samme gulvareal, men det har tak og utforming som et bur, så er det et "bur" og dermed ikke OK?

Hvor går grensen? Bør ikke grensen gå ved et visst areal/kilo hund el.l. ? Og om man lager en hylle i buret, så hunden kan velge soveplass ikke bare på ulike underlag på gulvet, men også kunne legge seg i høyden, så er vel dette bedre sett fra hunden enn en større flate, men bare på gulvet?

Jeg bruker ikke bur altså, annet enn i bilen. Hunden min er supergrei, og har aldri gjort noe galt, verken om natta eller når hun er alene hjemme. Jeg har et bur, som står i gangen. Der ligger hun, med døren åpen, etter tur, for å tørke og drysse av seg før hun kommer videre inn i stua. Hun stenges aldri inne i det.

Men jeg er likevel nysgjerrig på hvordan dere mener de ulike definisjonene er. Hittil har det vært "bur = Fy!", mens "binge = OK"... Hunder kommer jo i så veldig ulike størrelser, så små hunder får jo raskt veldig mye bedre plass i et bur/innhegning enn en stor hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bur er et bur - boks, firkant med gitter/plast og gitter/stoff rundt. En binge er en binge, ja - gjerde rundt, ikke noe over eller under.. Er vel ikke såå vanskelig å skjønne forskjellen?

Forskjellen i denne diskusjonen er selvsagt KUN størrelsen. Derfor er et rom bedre en et kott, en hundegård bedre enn et bur, etc.

Og nei, 4 sånne Biltemagrinder er ikke noe bedre enn et bur i samme størrelse, selvsagt.. Tak eller ikke har ikke noe med det å gjøre, nei..

1,40 x 1,40 er litt under 2 kvadratmeter (omtrent som en enkeltseng, littegranne større enn det en rev/mink skal ha i sitt bur). Så det er såklart bedre enn om du har den i bilburet i 16 timer i døgnet.

Men er det det beste for hunden? Tja, kanskje, hvis den har temperamentsproblem som gjør at den ikke takler noe annet så JA, sikkert. Men da er det jo fortsatt synd på hunden, da..

Men for de fleste hunder er området de til vanlig får gå i (for mange er det leiligheten/huset de bor i) det optimale å få også når de er alene, synes jeg.

Et spesialbygget bur i samme størrelse er selvsagt akkurat det samme. Men det er da ingen som HAR så store bur. Det er bare noe man tror at man har...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bur er et bur - boks, firkant med gitter/plast og gitter/stoff rundt. En binge er en binge, ja - gjerde rundt, ikke noe over eller under.. Er vel ikke såå vanskelig å skjønne forskjellen?

Forskjellen i denne diskusjonen er selvsagt KUN størrelsen. Derfor er et rom bedre en et kott, en hundegård bedre enn et bur, etc.

Og nei, 4 sånne Biltemagrinder er ikke noe bedre enn et bur i samme størrelse, selvsagt.. Tak eller ikke har ikke noe med det å gjøre, nei..

1,40 x 1,40 er litt under 2 kvadratmeter (omtrent som en enkeltseng, littegranne større enn det en rev/mink skal ha i sitt bur). Så det er såklart bedre enn om du har den i bilburet i 16 timer i døgnet.

Men er det det beste for hunden? Tja, kanskje, hvis den har temperamentsproblem som gjør at den ikke takler noe annet så JA, sikkert. Men da er det jo fortsatt synd på hunden, da..

Men for de fleste hunder er området de til vanlig får gå i (for mange er det leiligheten/huset de bor i) det optimale å få også når de er alene, synes jeg.

Et spesialbygget bur i samme størrelse er selvsagt akkurat det samme. Men det er da ingen som HAR så store bur. Det er bare noe man tror at man har...

Susanne

Jeg tenkte mer i de baner av kenneler. Eller hunderom man har delt inn i "bur" (enten flere i høyden på små hunder, bingetyper uten tak for små hunder eller at rommet rett og slett deles av med nettingvegger el.l for større hunder). Er jo noen som har flere hunder, gjerne oppdrettere, som har hundene i slike, og da en stor del av døgnet. (legg merke til at jeg ikke har nevnt med ett ord hva jeg mener om å ha hunder sånn).

Jeg ønsker altså å høre litt om hvilket areal, i forhold til hundens størrelse, som er ok, og hva som er for lite? Er det noen lovgivning på dette f.eks? Hva mener dere som er motstander av bur, men synes et lite rom er ok? Hvor går altså grensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg forstår deg riktig, så synes du det er er "gyldig grunn" å bure inne en syk hund slik at den må sitte i sin egen drit så du slipper å vaske etter den? :hmm:

Lurer på hvor empatien til folk er til tider... "Er du syk? Synd for deg. Jeg orker ikke å vaske, så du får sitte i din egen møkk." :hmm:

Om den må sitte i sin egen drit, så er buret for lite. Men etter mer tanke så ville jeg aldri puttet hunden min i bur om hun var syk, da hadde jeg heller lagt et laken utover gulvet i et lite rom, eller noe annet som kan beskytte, og som ikke har større verdi enn at det kan kastes i etterkant.

Det var vel bare et desperat forsøk på å forklare at det går an å eie bur, og bruke det lite, uten at man stuer vekk bikkja 2/3 av døgnet. Men siden jeg ikke ville gjort det selv, og regner meg som imot unødvendig burbruk, så ble det bare et idiotisk argument som jeg gladelig trekker tilbake :P

Men, jeg mener fremdeles at jeg kan være imot unødvendig burbruk (altså annet enn i bil og lig.), selvom jeg eier bur selv. Har forresten opplevd hotellrom som tillater hunder, så lenge de oppholder seg i bur, og da må man jo nesten eie et. Nå skal det sies at i slike situasjoner så har hunden kun vært i bur de få timene jeg ikke har vært med hunden (enten på rommet, eller ute), OG jeg har hatt dårlig samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...