Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg har hunden i bur når jeg ikke er hjemme


soelvd

Recommended Posts

Javel. :lol:

Hvordan forsvarer du at valpen din ikke har mulighet til å flytte seg vekk fra en for myk/hard liggeplass? Eller for kald/varm liggeplass? At hun ikke får til å strekke seg ut? Vet du at det finnes forskning som viser at hunder som er passive så mange timer av døgnet, har større andel atferdsproblemer enn hunder som ikke er det? Vet du at en valp er i vekst og utvikling, og at ved å stappe den i et bur hindrer du naturlig utvikling, noe som kan føre til muskelproblemer? Er du klar over at den kan skade seg selv om den er i et bur; den kan sette fast tenner og poter i sprinklene..

Og har dere vann i buret all den tiden hun er stengt inne der? Eller fratar du valpen din en livsnødvendighet i 2/3 av døgnet?

Bare fordi hunder er dumme og lar seg knekke lett, betyr ikke at vi har rett til å gjøre det. En hund kan kues og tvinges til det meste, men det betyr ikke at det er riktig å frata den all mulighet til å bevege seg noenlunde fritt, ligge hardt eller mykt alt ettersom, eller flytte seg når det blir for varmt/kaldt. Tenk bare på deg selv; hvis du ble tvunget til å holde senga 2/3 av døgnet i all uoverskuelig fremtid - hvor ødelagt ville ikke kroppen din blitt? Hvor stiv og støl og "sliten" blir man ikke av å ligge i ro? Det er slett ikke bra, det sier seg selv, og er ganske logisk!

Himmel og hav - hun har enormt stor plass til å strekke på seg, hun har mulighet for å ligge varmt og hun har mulighet for å ligge kald. Det er på ingen måte et bur hun må ligge stille i, hun kan herje endel der inne. Jeg tror nok hun kan skade seg like mye løs i huset som i et bur..

Selvsagt har hun vann. Hun har vann, tyggeleker, tepper, etc.

Og om noen tror jeg har KNEKT hunden så blir jeg sint. Jeg har drevet med hest i årevis og har alltid, alltid vært forkjemper for at en hest ALDRI skal kues eller knekkes. Dette har vi selvsagt tatt med oss til hundeverden - hunden blir ALDRI kuet, hun får en streng tone om hun forsøker å stjele mat og hun får timeout om hun biter - der er det nulltolleranse. Og ellers bruker vi positiv trening HELE tiden. Aldri får hun kjeft, aldri er hun blitt slått, aldri har hun fått et rapp over snuten eller blitt skreket til. Vi belønner positiv adferd og vi ignorerer negativ. Så at jeg har KNEKT hunden vil jeg ikke ha på meg, for sånn trener vi ikke hund! Makan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 239
  • Created
  • Siste svar

Jeg ser jo hvordan rosen på klubber og skryten der veier opp for de 2/3 av døgnet hun er innstengt, mhmm.... :lol:

Hvor vil du med sånt? Det handler ikke om å veie opp for noe som helst - at hun får skryt for sånt har ingenting med bur å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger du fortelle alle at du bruker bur? Siden du sier at de kikker stygt på deg. De andre har vel ikke så mye med hva du velger å gjøre, så jeg ville egentlig ikke brydd seg så mye om det.

Burbruk er et veldig omdiskutert tema, og mange er imot det. Du må selv finne ut hva du syns er OK i ditt hundehold. Det er alltid noen som vil være uenige i dine valg innen hund, om det så er treningsmetoder, burbruk, foringsmåter, meninger osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest igjennom de fleste svarene her, og for å være brutalt ærlig med deg, så virker det som du tar den enkle løsningen. Du er rett og slett litt lat, beklager, men det virker sånn. Det er fullt mulig å bure alt inn. At det tar litt tid, noen kroner og litt effort for å sette opp elementer rundt om i leiligheten/hus/kjøkken/hvor enn du måtte tenke, for at hunden skal ha en litt bedre hverdag er virkelig noe en hver hundeeier må belage seg på når man først skaffer seg hund.

Først bud når hunder biter på ting de ikke skal bite på - FJERN DET og gi tyggeleke! eller sett det "out-of-reach" for kløende valpetenner.

Kan selv ikke huske hvor mange CAT5-kabler som har måtte bøte med livet under tannfelling og diverse fjernkontroller m.m. :lol: Dette er rett og slett noe de fleste tar med i beregninger når man skaffe hund, de kommer ikke veltrente og snille "straight out of ze box".

Det er veldig mange timer hunden din er i bur synes jeg, altfor mange... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest igjennom de fleste svarene her, og for å være brutalt ærlig med deg, så virker det som du tar den enkle løsningen. Du er rett og slett litt lat, beklager, men det virker sånn. Det er fullt mulig å bure alt inn. At det tar litt tid, noen kroner og litt effort for å sette opp elementer rundt om i leiligheten/hus/kjøkken/hvor enn du måtte tenke, for at hunden skal ha en litt bedre hverdag er virkelig noe en hver hundeeier må belage seg på når man først skaffer seg hund.

Først bud når hunder biter på ting de ikke skal bite på - FJERN DET og gi tyggeleke! eller sett det "out-of-reach" for kløende valpetenner.

Kan selv ikke huske hvor mange CAT5-kabler som har måtte bøte med livet under tannfelling og diverse fjernkontroller m.m. :lol: Dette er rett og slett noe de fleste tar med i beregninger når man skaffe hund, de kommer ikke veltrente og snille "straight out of ze box".

Det er veldig mange timer hunden din er i bur synes jeg, altfor mange... :)

Latskap er det siste det handler om. Men ja, det er kronglete. For det første så må da alt gulv dekkes til med plast. For det andre må vi ha ha biltemagjerde rundt tv, tepper, bort, sofaer - og alt dette to i høyden! (Går det an i dethele tatt?) Hun er nemlig såpass spretten at hun hopper rett opp på kjøkkenbenken - og den er relativt høy. Så et biltemagjerde hopper hun garantert rett over. Vi tar med i beregningene at noe vil gå tapt. Teppet er ødelagt, tøysofaen er blitt tisset i flere ganger, det samme med sengen. Bøkene nederst i bokhylla er revet i stykker, etc. Vi klager ikke, regnet med at noe ville gå tapt. Nesten overrasket over at det ikke er blitt mer. Men med det omfattende ledningssystemet som er her i stua så vil det bli et lite ******* om hun biter over noe. Dessuten er det da farlig? Vi fjerner alt vi kan fjerne. Men sofa, teppe, tv, alt på kjøkkenbenken (ink kaffetrakter, planter, etc) er litt mye. Det handler ikke om latskap, men at vi skal klare å bo her vi også. Vi har absoliutt ikke skapplass til alt, skal vi da gå i boden hver gang vi skal trakte kaffe? Nei, vet du hva...

Og jeg kan understreke det igjen: vi hører på hunden og hva hun forteller oss. Hun er på ingen måte kuet, hun sover fra vi reiser til vi kommer hjem. To ganger har hun pepet i buret - da har hun hatt diare og hun måtte ut for å gå på do.. Så hun sier ifra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger du fortelle alle at du bruker bur? Siden du sier at de kikker stygt på deg. De andre har vel ikke så mye med hva du velger å gjøre, så jeg ville egentlig ikke brydd seg så mye om det.

Burbruk er et veldig omdiskutert tema, og mange er imot det. Du må selv finne ut hva du syns er OK i ditt hundehold. Det er alltid noen som vil være uenige i dine valg innen hund, om det så er treningsmetoder, burbruk, foringsmåter, meninger osv.

Hender temaet dukker opp når man har valp og diskuterer med andre hundeeiere hvordan man gjør alt mulig når de er små.. Og i utgangspunktet bryr jeg meg ikke, men jeg klarer ikke la være å bli provosert til tider. For jeg synes vi er veldig, veldig oppmerksomme på hvordan valpen har det. Om hun viser tegn til å mistrives, bli stresset, sier ifra om ting ikke er ok, etc. Vi har lest mye om det på forhånd og lagt nedenormt med arbeid for å få henne til å synes det er ok å være på sin plass. Og vi har lykkes godt - hun finner roen enormt godt i buret (som jeg godt kan understreke igjen at er stort og har plass til mye i).

Men ja, omdiskutert er det. Og det kan jeg forstå - mange har hunder som ikke burde være i burene.. Og jeg har nå meninger om de fleste temaer jeg også, men jeg prøver å være liiitt forsiktig med å ytre de noen ganger. Om jeg er uenig i en måte å fore på så kan det nemlig hende at mennesket som forer slik har brukt mye tid og energi på å finne ut at nettopp det er den beste metoden!

Alle dyr er forskjellige - jeg mener at det viktigste er å lytte til hva akkurat ditt dyr sier til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner egentlig ikke hvor du vil hen med disse innleggene dine. Du har bestemt deg for å bruke frihetsberøvelse og gå for aller enkleste løsning (for deg, ikke for hunden). Du må gjerne være lei av at folk ser stygt på deg, som du skriver at du er, men jeg tror jeg kan love deg en ting:

det kommer nok aldri en dag da det ikke er noen som "ser stygt på" de som sperrer hunden sin inne i et bur brorparten av døgnet. Det vil alltid være delte meninger om dette, og mange mener det er dyreplageri. Andre igjen, som dere, ser ikke noe galt i det.

Så det må du leve med. Da får du bare være "lei av det". Jeg tror valpen din er mer lei av tilværelsen, og jeg vet at det er en million andre ting den heller ville gjort på dagene enn å ligge i buret. Ensformig, passivt, kjedelig og lite utviklende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latskap er det siste det handler om. Men ja, det er kronglete. For det første så må da alt gulv dekkes til med plast. For det andre må vi ha ha biltemagjerde rundt tv, tepper, bort, sofaer - og alt dette to i høyden! (Går det an i dethele tatt?) Hun er nemlig såpass spretten at hun hopper rett opp på kjøkkenbenken - og den er relativt høy. Så et biltemagjerde hopper hun garantert rett over. Vi tar med i beregningene at noe vil gå tapt. Teppet er ødelagt, tøysofaen er blitt tisset i flere ganger, det samme med sengen. Bøkene nederst i bokhylla er revet i stykker, etc. Vi klager ikke, regnet med at noe ville gå tapt. Nesten overrasket over at det ikke er blitt mer. Men med det omfattende ledningssystemet som er her i stua så vil det bli et lite ******* om hun biter over noe. Dessuten er det da farlig? Vi fjerner alt vi kan fjerne. Men sofa, teppe, tv, alt på kjøkkenbenken (ink kaffetrakter, planter, etc) er litt mye. Det handler ikke om latskap, men at vi skal klare å bo her vi også. Vi har absoliutt ikke skapplass til alt, skal vi da gå i boden hver gang vi skal trakte kaffe? Nei, vet du hva...

Og jeg kan understreke det igjen: vi hører på hunden og hva hun forteller oss. Hun er på ingen måte kuet, hun sover fra vi reiser til vi kommer hjem. To ganger har hun pepet i buret - da har hun hatt diare og hun måtte ut for å gå på do.. Så hun sier ifra!

Dette MÅ da være et troll?

(og et morsomt et atpåtil... ;) )

Susanne

*ler* Ja! Det siste innlegget avslører trollet. En toller bør klare seg uten å tisse så mye inne nå. Litt ja, men ikke så ille at man må dekke til gulvet med plast :lol::) Og sist men ikke minst, om de er sammen med denne hunden de få timene hun er løs, hvorfor i heite lar de henne rive i stykker bøker, gnage på ledninger, hoppe på benker (???), tisse overalt! Kanskje på tide å ta tak i den almene hverdagslydigheten OM dette ikke er ett troll!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke hele livet det er snakk om, dere trenger helt sikkert ikke å gjerde inn hele huset. Ta et rom, kjøkkenet/badet/gangen og gjør det om til midlertidig valperom?

Hvor stort areal har du? Hvor mange rom?

Selv har jeg to, stue og kombinert kjøkken, plus soverom, badet er ikke stort nok til at bikkja kommer seg inn dit, så det er uaktuelt å bruke. Ikke har jeg bod heller hvor jeg kan lagre ting. Jeg har også gulvteppe, så den må du lenger ut på landet med, ja, det blir grisete, men en tepperenser når hun har blitt stueren fikser på mye. Sofa'en har også fått sin tørn, det fikset jeg med å ha et litt tykt trekk (tidligere vært sengeteppe) på som bare er å ta av og stappe i vaskemaskinen. Grønnsåpe/litt salmiakk tar lukten til den tid...

Du kan ikke si det ikke går før du har prøvd skikkelig!

“Whenever there is a hard job to be done I assign it to a lazy man; he is sure to find an easy way of doing it.” - Walter Chrysler

Du hører på hunden og hva hun forteller dere. Du hørte vel ikke på henne de første gangene hun pep i buret? Eller? Da ville hun jo ut, men det blir ignorert så hunden lærer seg at det ikke hjelper, eller? Er den i bur, ja så er den i bur...

Men dette er jo menigsløst, du har jo allerede bestemt deg for hvordan du skal gjøre det. Så hvorfor egentlig ta det opp? Bare for å informere alle andre om at du går mot strømmen og er spesiell?

Lykke til med hundeholdet ditt! :lol:

In matters of opinion, debate is pointless, you cannot account for taste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er dog IKKE husren ennå. Ikke helt i alle fall. Så å la henne gå der hvor det er møbler og lignende tørr vi ikke - hun kan nok fint finne på å tisse i sofaen, feks.. Hun har vært super på alle områder, men akkurat der går det jammen tregt...

Hvorfor tror du hun ikke har blitt husrein ennå ? Kanskje fordi hun tilbringer 2/3 av døgnet sitt i bur ? Men selvsagt er det viktigere at inventaret er intakt enn at man lar valpen være valp... Det er klart.

Når du nevner katt så er det også et godt poeng - der er det full krig og de to alene hjemme sammen... Grøss. Og vi har ikke mulighet til å skille de heller.

Men kan du ikke putte katten i bur ?

Og hun får frihet til å leke, bruke muskler og tenke i buret - men også når vi er hjemme.

Hvordan i all verden bruker man MUSKLER i bur ? Og var det ikke sånn at hunden ble så rolig inni buret da ? Hun bruker vel ikke så mange muskler da...

Og når det faktisk er ting til flere tusen kroner hun kan tygge i stykker på kort tid her som det er fryktelig kronglete å gjerde inne så har vi ikke store valget.

Jamen det er jo klart - gjenstander er jo langt viktigere enn en liten valps ve og vel... At vi ikke forstod DET :lol:

Hun sover rolig og godt ja, men vi har da virkelig ingen garantier for at ikke feks katten vekker henne og de begynner å herje. Om hun da finner roen eller om hun finner ut at hun må tisse på møbler og tygge is tykker ledninger vet vi ikke. Men om du har tips til hvordan vi kan unngå at hun gjør det så jatakk. Når det gjelder å kline diverse ting på det hun tygger på så kan du glemme det - hun spiser og slikker på alt - hva som helst. Alt går i retrievermagen her i huset..

For igjen, det er jo viktigere at det ikke er tiss på gulvet enn at valpen har det bra... Og det med katten - hvorfor har dere ikke DEN i bur ?

Jeg har aldri klint noe som helst på ting hjemme, jeg har gått ut fra at det går fint jeg om natta når alle sover, og gjett hva ? Alle mine valper har sovet seg gjennom natta UTEN den minste antydning til å maltraktere inventar. Joda, det har blitt en eller annen tissedam dersom jeg ikke har gått ut på natta de første ukene, men etter det har det da aldri vært noe problem ?

Fanta har fra dag en selv valgt å sove i buret, aldri har jeg løftet henne inn der. Vi har dog rost henne hver gang hun går inn, klikket og gitt godbit. Så på sett og vis gjør hun det fordi hun har lyst på mat - men om det veier tyngre å være løs enn å få en liten godbit så kan du banne på at denne valpen ville spurtet rundt i huset og nektet å legge seg i buret. Hun er en bestemt dame som tydelig sier ifra hva hun vil.

Men om dere har hjernevaska hunden til å gå frivillig inn i buret eller ikke er jo ikke et tema - poenget er at hunden faktisk ikke har et valg så lenge dere stenger døra.

Hadde hunden vist tegn til å være ulykkelig, mistrives med buret, sagt ifra på det minste vis så hadde vi forandret på vanene med en gang. Vi hører alltid på hunden og hva hun sier ifra om at er ok og hva som ikke er ok. Og hun er jammen flink til å si ifra om ting som ikke er ok!

Hunder viser svært sjelden sin misnøye etter at de har blitt passifisert. Men dere hørte tydeligvis ikke på hunden da den gjennom tre uker protesterte på å være i buret da den var mindre (du har selv nevnt det)?

Himmel og hav - hun har enormt stor plass til å strekke på seg, hun har mulighet for å ligge varmt og hun har mulighet for å ligge kald. Det er på ingen måte et bur hun må ligge stille i, hun kan herje endel der inne. Jeg tror nok hun kan skade seg like mye løs i huset som i et bur..

Hvor stor temperaturforskjell er det fra hodeenden til fotenden i senga di ? Tror du et bur byr på de helt avgjørende temperaturforskjellene ? Jeg har forøvrig tilgode å høre om valper i min omgangskrets som har skadet seg pga at de har hatt fri tilgang til husets herligheter, men jeg kjenner til 3 valper som har skadet seg I buret sitt...

Og om noen tror jeg har KNEKT hunden så blir jeg sint. Jeg har drevet med hest i årevis og har alltid, alltid vært forkjemper for at en hest ALDRI skal kues eller knekkes. Dette har vi selvsagt tatt med oss til hundeverden - hunden blir ALDRI kuet, hun får en streng tone om hun forsøker å stjele mat og hun får timeout om hun biter - der er det nulltolleranse. Og ellers bruker vi positiv trening HELE tiden. Aldri får hun kjeft, aldri er hun blitt slått, aldri har hun fått et rapp over snuten eller blitt skreket til. Vi belønner positiv adferd og vi ignorerer negativ. Så at jeg har KNEKT hunden vil jeg ikke ha på meg, for sånn trener vi ikke hund! Makan.

Du har ikke hørt om psykisk mishandling og isolasjon ? Det gjør nok ikke fysisk vondt, men psykisk er det vel ikke særlig bra... tror du ?

Du må selv finne ut hva du syns er OK i ditt hundehold.

Og nettopp fordi folk har funnet ut at bur er en fin ting å oppbevare hunden i, så har man fått rimelig strenge regler for bruk av bur i Sverige...

Latskap er det siste det handler om. Men ja, det er kronglete. For det første så må da alt gulv dekkes til med plast. For det andre må vi ha ha biltemagjerde rundt tv, tepper, bort, sofaer - og alt dette to i høyden! (Går det an i dethele tatt?)

Ja, du begynner å ha forklart at alle tingene deres er mer verdt enn å gi en liten valp et liv i frihet. Vi skjønner selvsagt hvilke prioriteringer som er viktige hos dere.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du har valp, er det nok en god løsning. For meg også er det uaktuelt å gjerde inne alle ledninger o.l., så min valp (3 mnd gammel) ligger i bur når jeg er på skolen (2-6 timer) og som oftes om natten.

Jeg har valgt å sette opp en valpegrind (6 kompostgrinder) i sammenheng med buret, slik at valpen kan legge seg på det kalde gulvet om det blir for varmt på senga i bruet + at den får litt mer plass.

Jeg har ikke skaffet meg hund for å tilpasse livet mitt totalt etter dette. Jeg har hund fordi jeg liker å trene dyr og lære de ting + ha en god turkamerat. Om valpen min tygger på ledninger når jeg ikke er tilstede, ja, da setter jeg den i et bur og lærer den å trives der (masse tyggesaker, kong fylt med leverpostei, leker, vann, god seng, nok plass). Jeg har ikke noe ønske om at hunden min skal løpe rundt å ha masse aktiviteter hjemme når jeg ikke er der. Hunden må være utvilt til jeg kommer hjem, for da skal jeg trene den!

Så lenge både du og hunden virker tilfreds med tilværelsen, er det ikke noe poeng i å la seg provosere av de som er uenig med deg. Jeg synes f.eks virkelig synd på innehunder som ikke får stå i stor hundegård eller løpe fritt på et gårdstun hele dagen, men det er ikke noe jeg pleier å fortelle til alle som fortrekker å ha hundene inne så lenge de ikke er på tur/trening sammen med hunden. Din hund - ditt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buret er omtrent på størrelse med valpegrina man får fra Biltema. :lol:

Jeg synes en valpegrind fra Biltema er for liten plass til en dvergschnauzervalp jeg...

Dette MÅ da være et troll?

(og et morsomt et atpåtil... :) )

Susanne

Man får da i alle fall håpe det for den stakkars valpens del...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du har valp, er det nok en god løsning. For meg også er det uaktuelt å gjerde inne alle ledninger o.l., så min valp (3 mnd gammel) ligger i bur når jeg er på skolen (2-6 timer) og som oftes om natten.

Jeg har valgt å sette opp en valpegrind (6 kompostgrinder) i sammenheng med buret, slik at valpen kan legge seg på det kalde gulvet om det blir for varmt på senga i bruet + at den får litt mer plass.

Jeg har ikke skaffet meg hund for å tilpasse livet mitt totalt etter dette. Jeg har hund fordi jeg liker å trene dyr og lære de ting + ha en god turkamerat. Om valpen min tygger på ledninger når jeg ikke er tilstede, ja, da setter jeg den i et bur og lærer den å trives der (masse tyggesaker, kong fylt med leverpostei, leker, vann, god seng, nok plass). Jeg har ikke noe ønske om at hunden min skal løpe rundt å ha masse aktiviteter hjemme når jeg ikke er der. Hunden må være utvilt til jeg kommer hjem, for da skal jeg trene den!

Så lenge både du og hunden virker tilfreds med tilværelsen, er det ikke noe poeng i å la seg provosere av de som er uenig med deg. Jeg synes f.eks virkelig synd på innehunder som ikke får stå i stor hundegård eller løpe fritt på et gårdstun hele dagen, men det er ikke noe jeg pleier å fortelle til alle som fortrekker å ha hundene inne så lenge de ikke er på tur/trening sammen med hunden. Din hund - ditt valg.

I det minste har du jo grinder så den kan gå ut og legge seg annerledes ol. Bedre enn et lukket bur med bare 1 måte å ligge på, ikke noe forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din hund - ditt valg.

Dette gjelder såklart også ved bruk av "sammenrullet avis" for avstraffing, nakkeristing og "knøvle" valpen for å straffe, pigghalsbånd, sitron/strøm-bjeffebånd, kjettinstrup øverst på halsen for å unngå trekking, osv. osv..

Allt fullt lovlig og helt greit, bcAmira, fordi det er deres egen hund?

Det er ALLTID noen som har det værre, så det er et dumt argument uansett diskusjonstema...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er dog IKKE husren ennå. Ikke helt i alle fall. Så å la henne gå der hvor det er møbler og lignende tørr vi ikke - hun kan nok fint finne på å tisse i sofaen, feks..

Ah, så det er bedre at hunden må gjøre fra seg rett ved siden av der hun skal ligge i kanskje 8 timer til? Har hun noensinne tisset i sofaen, eller er det noe du er redd hun skal gjøre?

Hva er målene på buret egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder såklart også ved bruk av "sammenrullet avis" for avstraffing, nakkeristing og "knøvle" valpen for å straffe, pigghalsbånd, sitron/strøm-bjeffebånd, kjettinstrup øverst på halsen for å unngå trekking, osv. osv..

Allt fullt lovlig og helt greit, bcAmira, fordi det er deres egen hund?

Det er ALLTID noen som har det værre, så det er et dumt argument uansett diskusjonstema...

Susanne

Nå snakker du om ulovlig misshandling (i hvertfall det meste - ja, tror faktisk alt du nevnte der er ulovlig fordi det mishandling). Ja, er buret ubehagelig lite i forhold til hvor mye tid hunden er der, kan man godt sammenlikne det. Det vet ikke jeg noe om i denne situasjonen. Jeg sammenlikner det mer med å trene hunden mentalt eller ei, la hunden få nok/for lite tid ute, nok/for lite mosjon o.l. Altså ting som det ikke mishandling å gjøre for lite av, men antagelig ville hunden hatt det litt bedre om den fikk mer/mindere av slike aktiviteter.

Jeg kan gjerne sammenlikne der med hunder som må reise mye i bil/fly, være mange lange dager på utstilling der de "manipuleres til å like seg" ved å belønne i ringen (akkurat som man belønner hunden for å være i buret) for så å stå i kort bånd, bli fysisk stilt opp (hunden får ikke ligge/stå/sitte i den posisjonen og på det underlaget den ønsker). Mange hunder elsker alt dette, akkurat som at mange valper liker å ligge i buret sitt med alle grisehalene der den kan sove godt og trygt til "mor" kommer hjem og det blir tur og aktivitet.

Jeg har aldri nevnt at "noen har det værre". Jeg bare sier at vi er mennesker som kjøper oss hund til det bruket vi ønsker. Det vi ønsker er ikke alltid det hunden ønsker, og det er vel det vi kaller oppdragelse.

Personlig synes jeg en valp på 6 mnd burde ha lært seg å ikke ødelegge ting og dermed kunne ligge uten bur. Jeg synes ikke noe om overdreven bruk av bur, og synes det er ille hvis dyr må være store deler av døgnet i bur/for liten plass/alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke at noen kan synes det er greit å ha hunden innesperret i 16 timer i døgnet.

Her sitter jeg og teller for og i mot om jeg skal la salukien min ligge i bur når jeg er på jobb. Og da snakker vi om mellom 2-5 timer daglig. Men jeg har ikke fått meg til det enda. Hun tygger sund det meste hun kommer over. Hun har spist sund to spisestuestoler, hun drar ting ut av bokhylla, hun gjør fra seg innimellom + + . Og enda vet jeg ikke om jeg får meg til å gjøre det. Og så er det andre som gjør det mer eller mindre uten å ha prøvd andre alternativer.

Jeg skjønner ikke at man syns det er for ille å valpesikre som best man kan. Hvorfor kan man ikke leve med grinder her og der om det kun er for en periode? Jeg kan forstå det om det er siste utvei liksom og alt annet er prøvd.

Og jeg er ikke av de som har hatt superenkle og lydige hunder. Tvert imot har jeg opplevd det meste fra hunder som kjeder seg eller som har separasjonsangst. Buret er siste utvei i mitt hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å knøvle valper, ta de i nakken og riste dem, bruke pigg/sitron/strømhalsbånd er ikke ulovlig. KANSKJE å slå den med en avis, men absolutt ikke å smekke i veggen/rett ved siden av hunden, eller kaste blikkbokser med småstein i - bare man ikke treffer rett PÅ hunden.. Kjettingstrup laaangt oppi halsen er også fullt lovlig og praktiseres stadig vekk for å trene å gå fint i båndet. Seler som påfører hunden smerte (og etter en tid sår) når den trekker i båndet er fullt lovlig å selge og bruke.

Det er lov å gi den bilsyketabletter for å roe den ned - og hvis man ikke skal deltar på noen hundesport kan den dopes så mye eieren faktisk vil (og veterinæren skriver ut).

Om det er mishandel å benytte seg av det fordi det finnes, SELV om det forenkler hverdagen vår på bekostningen av hunden?

Ja jøss - absolutt, i mange tilfeller. Å bure inn valpen sin 16 timer i døgnet i et lite bur er det også, uansett hvor "moro" det er når mor kommer hjem.

Hvorfor er det ikke tillatt å gjøre det samme med barn, forresten - hvis det er så hyggelig, trygt og godt? En 1-2 åring hadde jo ikke husket det etterpå likevel, liksom? TENK dere revolusjoneringen på barnehageplasser, da - kan jo ha hundrevis av unger i bur oppetter veggene...

Og ja, jippi - DER kom argumentet fremfor noen.

Fordi at en utst.hund må være i bur noen få timer kanskje 8-10 ganger i året og får godteri i ringen så den liker utstilling - så forsvarer det såklart at alle og enhver kan stappe inn valpen sin i bur 16 timer i døgnet - hver dag, hele dagen, hele natten??? :lol:

Du mener vel ikke det, bcAmira, sånn egentlig?

Igjen - "alltid noen som har det værre, så det spiller ingen rolle hva JEG vil gjøre med mine hunder, liksom"

Morsomt - utvilsomt! :)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har forstått så sover hun på samme flekken hele tiden?

Da trenger du jo faktisk ikke buret da :) eller?

Skjønner du hvor jeg vil hen? Du bruker jo kun buret for at bikkja ikke skal gjøre fra seg inne, og for å unngå at tingene dine blir spist opp. Kanskje burde du ha kjøpt en voksen hund, men nå har du nå skaffet deg en valp. Og bør ta konsekvensene av det.

Om du kjøper to pakker med kompostgrinder fra Biltema, har du et mye større avstengt område, og spesielt mye koster det heller ikke :lol: Hunden får det bedre, du burde også få det bedre for du slipper den dårlig samvittigheten du burde hatt, for å stenge inne en hund så lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn at det er sagt, de kompostgrindene er ikke akkurat så utrolig bra i alle tilfeller altså... Jeg har en ganske stor og klumpete valp som ikke "ser" grindene. Greit, jeg kan lære han å ikke hoppe på dem, men det skal ikke mer til enn at stakkaren setter seg inntil så raser de sammen :lol: Og han er ikke akkurat redd for å tråkke over dem, så joda jeg digga de grindene når jeg bare hadde Java. Nå funker de ikke så bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å knøvle valper, ta de i nakken og riste dem, bruke pigg/sitron/strømhalsbånd er ikke ulovlig. KANSKJE å slå den med en avis, men absolutt ikke å smekke i veggen/rett ved siden av hunden, eller kaste blikkbokser med småstein i - bare man ikke treffer rett PÅ hunden.. Kjettingstrup laaangt oppi halsen er også fullt lovlig og praktiseres stadig vekk for å trene å gå fint i båndet. Seler som påfører hunden smerte (og etter en tid sår) når den trekker i båndet er fullt lovlig å selge og bruke.

Det er lov å gi den bilsyketabletter for å roe den ned - og hvis man ikke skal deltar på noen hundesport kan den dopes så mye eieren faktisk vil (og veterinæren skriver ut).

Om det er mishandel å benytte seg av det fordi det finnes, SELV om det forenkler hverdagen vår på bekostningen av hunden?

Ja jøss - absolutt, i mange tilfeller. Å bure inn valpen sin 16 timer i døgnet i et lite bur er det også, uansett hvor "moro" det er når mor kommer hjem.

Hvorfor er det ikke tillatt å gjøre det samme med barn, forresten - hvis det er så hyggelig, trygt og godt? En 1-2 åring hadde jo ikke husket det etterpå likevel, liksom? TENK dere revolusjoneringen på barnehageplasser, da - kan jo ha hundrevis av unger i bur oppetter veggene...

Og ja, jippi - DER kom argumentet fremfor noen.

Fordi at en utst.hund må være i bur noen få timer kanskje 8-10 ganger i året og får godteri i ringen så den liker utstilling - så forsvarer det såklart at alle og enhver kan stappe inn valpen sin i bur 16 timer i døgnet - hver dag, hele dagen, hele natten??? :lol:

Du mener vel ikke det, bcAmira, sånn egentlig?

Igjen - "alltid noen som har det værre, så det spiller ingen rolle hva JEG vil gjøre med mine hunder, liksom"

Morsomt - utvilsomt! :)

Susanne

Les de 2 siste avsnittene mine. Ja, 16 timer er for mange timer i bur. Da burde man lage en bedre løsning med et gigabur/et rom evt kompostgrinder. MEN jeg har aldri sagt at det er greit fordi noen har det verre! OG jeg sammenliknet å slappe av i et romlig bur med utstilling fordi jeg mener det er sammliknbart, akkurat som at du mener det er sammenlknbart med å strupe hunden med pigg. Da har vi forskjellig syn på hvordan hunden faktisk har det inni buret - det er det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstillingshunder har det fælt ja, de ligger i stolen, de er inngjerdet med grinder, noen er i bur, men ingen er 16 timer i bur gitt.

Du for forøvrig HØYE barnegrinder, som jeg så flere på utstillinger med berner GD etc brukte, slike så jeg også hos min søster, de er høye solide og står godt. Da kan vel det være en løsning? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstillingshunder har det fælt ja, de ligger i stolen, de er inngjerdet med grinder, noen er i bur, men ingen er 16 timer i bur gitt.

Du for forøvrig HØYE barnegrinder, som jeg så flere på utstillinger med berner GD etc brukte, slike så jeg også hos min søster, de er høye solide og står godt. Da kan vel det være en løsning? :lol:

Beklager OT, men:

Er det noen som vet hvor sånne selges?

Jobber hardt med å få til en løsning sånn at Haly kan være i gangen, men må ha noe å sperre av både mot kjøkken og stue :)

*Elendige romløsninger i leiligheten... *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Dagene går. Litt for mye ramp fremdeles, elsker å bite og hoppe høyt. Har vært på et kurs som ble ferdig for et par uker siden, og begynner på et nytt kurs på mandag.
    • Her går det i vom og hundemat, rett og slett fordi oppdretter begynte med det. Latte er nå 4 mnd. Synes det både er lettvint og greit, virker som hunden trives med maten, og det blir mindre avføring enn med tørrfôr. Har ikke regnet på om det lønner seg da. Vi har kjøpt 9 kgs esker med puppy easy pack.
    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...