Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg har hunden i bur når jeg ikke er hjemme


soelvd

Recommended Posts

Nå er jeg så møkka lei av folk som kikker stygt på meg når jeg sier vi har valpen hjemme i bur når vi sover og er på jobb. Her har vi vært klar over at det er ingen annen løsning - det er ledninger og ting vi ikke kan slippe valpen alene med overalt - å "valpesikre" leiligheten har ikke vært noe alternativ. Vi kan ikke bure inne ALT heller.. Vi har jobbet intenst og mye fra dag en med at lille frøkna skal få ha det trygt og godt i buret. Dette har vi lykkes 100'% med. Vi har aldri brukt det som straff, kun som en selvfølge når vi skal sove eller på jobb. Hun går inn i buret uten å klage eller protestere. På morgenen etter lufteturen tusler hun inn i buret selv og legger seg for å sove videre. Når vi kommer hjem fra jobb er det ingen tvil om at hun har sovet hele dagen, det samme gjelder på morgenen - vi hører ikke et pip fra buret. Hun finner roen veldig fort og har helt tydelig dette som hennes sted, noe vi har jobbet intenst med at hun skal forstå. Hun skal oppleve buret som et fristed.

Og ærlig talt, hunder sover MYE. Vår Fanta sovner på sofaen i åtte-nitiden på kvelden, blir puttet i buret når vi legger oss. På morgenen lufter vi i sjutiden, så sover hun til jeg kommer hjem klokka tre. Da er hun våken, glad og fornøyd til åtte-nitiden igjen, da sovner hun på sofaen. Tydelig at hun sover mye og det er også tydelig at hun har null niks imot å være i buret når vi ikke er hjemme - siden hun frivillig spaserer inn og legger seg til å sove. Derfor har buret også fungert godt når hun var mindre - når hun ikke klarte å roe seg i huset satte vi henne inn i buret der hun sovnet som en stein.

Men så vil vi jo også påpeke at om det ikke hadde fungert sånn så hadde vi bare måtte bure inne hele leiligheten, men når det er SÅ problematisk ser jeg virkelig ikke problemet! Vi er ingen dyreplagere som har henne i buret - hun sover uansett, hun går frivillig inn uten lokking av mat eller noe annet og hun har aldri pepet eller bjeffet (annet enn de første 2-3 ukne når vi begynte med treningen, naturlig nok).

Hva med de som går rundt med de stakkars, overvektige hundene og tydelig ikke bryr seg om hvordan de har det? Hva med de der hunden går tur med eier fordi de ikke har giddi å lære bikkja å gå skikkelig i bånd? Hva med de som slår bikkja si sønder og sammen og kjefter og smeller bare fordi den viser interesse for en annen hund? Jeg ser så mye rart av hundehold - og er mektig irritert over alle som kikker stygt på oss! Vi har arbeidet intenst og mye med det her og holder et godt, godt øye med om hunden synes det er ok å være i bur eller ikke. Sånn, da fikk jeg blåst ut litt - pass på deres egne problemer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 239
  • Created
  • Siste svar

Kan dere ikke bare bruke valpegrind i et hjørne av leiligheten?

Greit at hunden sover mye, men det er ofte greit å kunne bytte sovestilling og underlag. Hvis det f.eks. blir for varmt :)

Hunden min er "buret inn" i stuen, og har denne plassen å boltre seg på. Ofte sitter hun i vinduskarmen og kikker ut, leker litt med det som er fremme, drikker vann og sover ;) Da trenger hun den plassen hun har :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg så møkka lei av folk som kikker stygt på meg når jeg sier vi har valpen hjemme i bur når vi sover og er på jobb. Her har vi vært klar over at det er ingen annen løsning - det er ledninger og ting vi ikke kan slippe valpen alene med overalt - å "valpesikre" leiligheten har ikke vært noe alternativ. Vi kan ikke bure inne ALT heller.. Vi har jobbet intenst og mye fra dag en med at lille frøkna skal få ha det trygt og godt i buret. Dette har vi lykkes 100'% med. Vi har aldri brukt det som straff, kun som en selvfølge når vi skal sove eller på jobb. Hun går inn i buret uten å klage eller protestere. På morgenen etter lufteturen tusler hun inn i buret selv og legger seg for å sove videre. Når vi kommer hjem fra jobb er det ingen tvil om at hun har sovet hele dagen, det samme gjelder på morgenen - vi hører ikke et pip fra buret. Hun finner roen veldig fort og har helt tydelig dette som hennes sted, noe vi har jobbet intenst med at hun skal forstå. Hun skal oppleve buret som et fristed.

Og ærlig talt, hunder sover MYE. Vår Fanta sovner på sofaen i åtte-nitiden på kvelden, blir puttet i buret når vi legger oss. På morgenen lufter vi i sjutiden, så sover hun til jeg kommer hjem klokka tre. Da er hun våken, glad og fornøyd til åtte-nitiden igjen, da sovner hun på sofaen. Tydelig at hun sover mye og det er også tydelig at hun har null niks imot å være i buret når vi ikke er hjemme - siden hun frivillig spaserer inn og legger seg til å sove. Derfor har buret også fungert godt når hun var mindre - når hun ikke klarte å roe seg i huset satte vi henne inn i buret der hun sovnet som en stein.

Men så vil vi jo også påpeke at om det ikke hadde fungert sånn så hadde vi bare måtte bure inne hele leiligheten, men når det er SÅ problematisk ser jeg virkelig ikke problemet! Vi er ingen dyreplagere som har henne i buret - hun sover uansett, hun går frivillig inn uten lokking av mat eller noe annet og hun har aldri pepet eller bjeffet (annet enn de første 2-3 ukne når vi begynte med treningen, naturlig nok).

Hva med de som går rundt med de stakkars, overvektige hundene og tydelig ikke bryr seg om hvordan de har det? Hva med de der hunden går tur med eier fordi de ikke har giddi å lære bikkja å gå skikkelig i bånd? Hva med de som slår bikkja si sønder og sammen og kjefter og smeller bare fordi den viser interesse for en annen hund? Jeg ser så mye rart av hundehold - og er mektig irritert over alle som kikker stygt på oss! Vi har arbeidet intenst og mye med det her og holder et godt, godt øye med om hunden synes det er ok å være i bur eller ikke. Sånn, da fikk jeg blåst ut litt - pass på deres egne problemer!

Har du tenkt over at når den er eldre så trenger den å røre litt mer på seg, gjøre ting etc? Mine er stengt inne på vaskerommet og satt gjerde forran skoene, her har de leker, seng, vann etc. Og mulighet til å skifte stillinger, sove på gulvet, teppet senga etc. Her er de også om natten.

Det er stor forskjell av å ligge i bur hele dagen som liten valp og når valpen begynner å bli større, mer behov for aktivitet, underholdning etc.

Skulle jeg hatt hunden min i bur måtte det iallefall vært såpass stort at den ahr god plass, men hvorfor ikke bare bruker grinder og stenge av et hjørne ol.

Jeg brukte bur for at hunden skulle sove de første ukene fordi hun syntes det bare var så himla gøy å være med oss at man klarte ikke sove. nå er hun 7 mnd og kan sove hvorsomhelst når det blir kvelden, på rommet mitt ,i gangen, i stua etc. Hun flytter rundt ganske mye, ligger litt i senga, så på kalde gulvet, så på sausekinnet etc.

Hunder trenger å kunne strekke seg og ligge i forskjelllige stillinger, de fleste bur fjerner den muligheten.

og det er ikke overvektige hunde rog alt annet hundehold som diskuteres, det er burbruk, og det er et sårt tema uansett hvem du prater med. Men vet du hva? i Sverige er det lover om HVOR lenge en hund kan være i bur iløpet av en dag, og HVOR stort det skal være. 8 timer om natten + 8 timer om dagen i et bur er alt for lenge selvom du sier valpen sover. Den har jo pokker meg ikke noe annet valg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med de som går rundt med de stakkars, overvektige hundene og tydelig ikke bryr seg om hvordan de har det? Hva med de der hunden går tur med eier fordi de ikke har giddi å lære bikkja å gå skikkelig i bånd? Hva med de som slår bikkja si sønder og sammen og kjefter og smeller bare fordi den viser interesse for en annen hund? Jeg ser så mye rart av hundehold - og er mektig irritert over alle som kikker stygt på oss! Vi har arbeidet intenst og mye med det her og holder et godt, godt øye med om hunden synes det er ok å være i bur eller ikke. Sånn, da fikk jeg blåst ut litt - pass på deres egne problemer!

Jammen da er det jo ok da å ha bikkjene innestengt i ett bur i 16-18 timer pr dag (6-8 timer løs), siden det finnes noen som er verre enn deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel. :lol:

Hvordan forsvarer du at valpen din ikke har mulighet til å flytte seg vekk fra en for myk/hard liggeplass? Eller for kald/varm liggeplass? At hun ikke får til å strekke seg ut? Vet du at det finnes forskning som viser at hunder som er passive så mange timer av døgnet, har større andel atferdsproblemer enn hunder som ikke er det? Vet du at en valp er i vekst og utvikling, og at ved å stappe den i et bur hindrer du naturlig utvikling, noe som kan føre til muskelproblemer? Er du klar over at den kan skade seg selv om den er i et bur; den kan sette fast tenner og poter i sprinklene..

Og har dere vann i buret all den tiden hun er stengt inne der? Eller fratar du valpen din en livsnødvendighet i 2/3 av døgnet?

Bare fordi hunder er dumme og lar seg knekke lett, betyr ikke at vi har rett til å gjøre det. En hund kan kues og tvinges til det meste, men det betyr ikke at det er riktig å frata den all mulighet til å bevege seg noenlunde fritt, ligge hardt eller mykt alt ettersom, eller flytte seg når det blir for varmt/kaldt. Tenk bare på deg selv; hvis du ble tvunget til å holde senga 2/3 av døgnet i all uoverskuelig fremtid - hvor ødelagt ville ikke kroppen din blitt? Hvor stiv og støl og "sliten" blir man ikke av å ligge i ro? Det er slett ikke bra, det sier seg selv, og er ganske logisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er du ute etter her? At det finnes verre hunde-eiere enn deg? Helt sikkert! Men burbruk blir vel ikke noe bedre av at det finnes andre hunder som har det verre.. skjønner ikke logikken jeg..

Hilsen TonjeM som absolutt vil kikke stygt på deg som burer inn valp/hund dag&natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk av bur til hund.

Hund får ikke holdes i bur unntatt i følgende tilfeller:

Under utstillinger, konkurranser og prøver samt under trening til konkurranser. Buret skal da være tildekket på minst to sider og hunden skal luftes minimum annenhver time.

Under transport i forbindelse med konkurranser eller trening kan hunder overnatte i transportburet.

I forbindelse med jakt kan hunder holdes i bur inntil 8 timer pr. døgn dersom de luftes hver 3. time eller oftere.

Forbindelse med transport kan hunder holdes i bur. Dette må ikke overstige 3 timer dersom bilen er parkert.

Hunder som ikke kjenner hverandre skal ikke holdes i samme bur uten tilsyn.

Du skal vel være glad loven ikke er kommet i Norge enda. 16-18 timer i bur, herregud stakkars hund. Ville jo vært ille å gjort så den kunne bevege seg litt, leke med leker ol. :lol:

Jeg kjenner en hund som stod bare i bur og ble luftet en halvtime time, den er et hel stressa vrak og takler ikke å bli sperret inne. Det er dog litt mer ekstremt enn hva du sier men fortsatt da. Stakkars hund om den må være innestengt i et lite bur 16 timer av dagen hver eneste dag. Skal vi stenge deg inne på et bøttekott i 16 timer og se om du liker det?

Se ting litt i perspektiv, se ting litt lengre frem, tenk litt hvordan du hadde likt en hverdag som det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst burde jeg nok presisert at hunden skal få være alene i huset når vi kan stole på at hun er husren og ikke spiser opp ting, noe vi har begynt treningen med. Når det er sagt så er hun en liten hund og har bur på størrelse med en valpegrind fra Biltema. Når jeg har fri sover hun dog hele dagen på samma flekken til utpå dagen uten å våkne eller flytte på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst burde jeg nok presisert at hunden skal få være alene i huset når vi kan stole på at hun er husren og ikke spiser opp ting, noe vi har begynt treningen med. Når det er sagt så er hun en liten hund og har bur på størrelse med en valpegrind fra Biltema. Når jeg har fri sover hun dog hele dagen på samma flekken til utpå dagen uten å våkne eller flytte på seg.

Hvor gammel er valpen da? Min 7mnd gammel valp sover overhodet ikke så mye lengre som hun gjorde 3-4 mnd alder. De har behov for å leke, bruke muskler og seg selv, tenke litt.

Forøvrig, så går det ann å kjøpe flere gjerder og koble de sammen. Svigers kjøpte 5-6 pakker og lagde innhegning som vi setter opp når hun er der, + ymse enkeltbiter vi bruker til å sperre mellom trapp, dører ol så valpen ikke kan løpe opp til katten. De fleste har ledninger og alt mulig i en leilighet, det er ganske normalt, du er ikke den eneste... :lol:

Og når valpen begynner med tannfelling vil iallefall klø og gnage behovet øke, selvom den er husren vil den antageligvis prøve seg på inventar om den ikke har biteleker, ben ol. Ev om du inngjerder en liten bit den kan få vralte rundt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke bare bruke valpegrind i et hjørne av leiligheten?

Greit at hunden sover mye, men det er ofte greit å kunne bytte sovestilling og underlag. Hvis det f.eks. blir for varmt ;)

Hunden min er "buret inn" i stuen, og har denne plassen å boltre seg på. Ofte sitter hun i vinduskarmen og kikker ut, leker litt med det som er fremme, drikker vann og sover :P Da trenger hun den plassen hun har :)

Buret er omtrent på størrelse med valpegrina man får fra Biltema. :lol: Dessuten er hun så spretten at hun mest sannsynlig ville hoppet rett over. Vi har nok en gang forsøkt å gi henne teppe å ligge på i buret - men det nekter hun uansett, sparker det inn i et hjørne og legger seg rett på burunderlaget. Og tråden burde kanskje vært i valpeforumet, da vi har planer om å la henne gå løs når vi føler at vi kan stole på henne. Vi har forsøkt å reise fra henne når hun er løs i huset når vi feks skal på butikken - det er veldig lite populært. Fy fillern som hun hyler og bjeffer. Regner med det er fordi hun blir stressa og føler seg ensom når hun er alene i hele huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buret er omtrent på størrelse med valpegrina man får fra Biltema. :lol: Dessuten er hun så spretten at hun mest sannsynlig ville hoppet rett over. Vi har nok en gang forsøkt å gi henne teppe å ligge på i buret - men det nekter hun uansett, sparker det inn i et hjørne og legger seg rett på burunderlaget. Og tråden burde kanskje vært i valpeforumet, da vi har planer om å la henne gå løs når vi føler at vi kan stole på henne. Vi har forsøkt å reise fra henne når hun er løs i huset når vi feks skal på butikken - det er veldig lite populært. Fy fillern som hun hyler og bjeffer. Regner med det er fordi hun blir stressa og føler seg ensom når hun er alene i hele huset.

Det går ann å DELE av huset, det er en god hensikt med gjerdene, stenge for dører, stenge forran sko, stenge for ting. Bikkja behøver ikke hele huset, er ikke det noen av oss sier, men å ligge pal rett ned i 16 timer er virkelig ikke godt for noen. Og det med teppet, kan jo hende det er varmt, og den har jo 0 mulighet til å skifte underlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tenkt over at når den er eldre så trenger den å røre litt mer på seg, gjøre ting etc? Mine er stengt inne på vaskerommet og satt gjerde forran skoene, her har de leker, seng, vann etc. Og mulighet til å skifte stillinger, sove på gulvet, teppet senga etc. Her er de også om natten.

Det er stor forskjell av å ligge i bur hele dagen som liten valp og når valpen begynner å bli større, mer behov for aktivitet, underholdning etc.

Skulle jeg hatt hunden min i bur måtte det iallefall vært såpass stort at den ahr god plass, men hvorfor ikke bare bruker grinder og stenge av et hjørne ol.

Jeg brukte bur for at hunden skulle sove de første ukene fordi hun syntes det bare var så himla gøy å være med oss at man klarte ikke sove. nå er hun 7 mnd og kan sove hvorsomhelst når det blir kvelden, på rommet mitt ,i gangen, i stua etc. Hun flytter rundt ganske mye, ligger litt i senga, så på kalde gulvet, så på sausekinnet etc.

Hunder trenger å kunne strekke seg og ligge i forskjelllige stillinger, de fleste bur fjerner den muligheten.

og det er ikke overvektige hunde rog alt annet hundehold som diskuteres, det er burbruk, og det er et sårt tema uansett hvem du prater med. Men vet du hva? i Sverige er det lover om HVOR lenge en hund kan være i bur iløpet av en dag, og HVOR stort det skal være. 8 timer om natten + 8 timer om dagen i et bur er alt for lenge selvom du sier valpen sover. Den har jo pokker meg ikke noe annet valg...

Jeg ser faktisk ikke store forskjellen på et lite vaskerom og et bur - hun har et svært bur. Buret i bilen er under halvparten av det hun har inne - og der ligger hun i en krok. Altså er buret bare i bilen egentlig i største laget i forhold til sikkerhet. Hun har leker der inne, et svææært tyggebein, hun har mulighet til å ligge på burunderlaget eller på tepper, selv om hun alltid velger sistnevnte. Jeg regner med hun kan sove hvorsomhelst her i huset på natten også - har hatt henne løs på natten om vi er på besøk og da sover hun på samme flekken hele natten - rører ikke på seg.

Og det med at hunden ikke har noe valg - jeg synes hun har det! Hun er veldig flink til å si ifra hvis noe som helst ikke er ok, bare det er den minste lille ting så piper hun. Så hadde hun ikke da sagt ifra om det ikke var ok å være i bur på natten? Og hadde vi ikke hørt at hun romsterte? Hadde hun ikke da vært vanskelig å få i buret på kvelden? (Vi har ALDRI tvunget henne i buret, dette er et sted hun velger helt på egenhånd. Vi har aldri brukt tvang på noen som helst områder så hunden skal på ingen måte være redd for å gjøre feil, være redd for konsekvensene om hun ikke går i buret, etc. HUn velger det selv og hun ser ikke plaget ut. Jeg synes man skal høre på dyrene og se hvordan de reagerer på diverse ting. I vårt tilfelle så virker hunden gladere, roligere og mer avbalansert når hun får roen og freden sin iburet og tilstrekkelig med søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ann å DELE av huset, det er en god hensikt med gjerdene, stenge for dører, stenge forran sko, stenge for ting. Bikkja behøver ikke hele huset, er ikke det noen av oss sier, men å ligge pal rett ned i 16 timer er virkelig ikke godt for noen. Og det med teppet, kan jo hende det er varmt, og den har jo 0 mulighet til å skifte underlag.

Du har nok rett i at det kan være varmt, men vi har da forsøkt med en god del andre typer underlag også, i håp om at hun velger noen av de. Men de eneste stedene hun legger seg på bløte ting blir i sofaen hos oss, ellers så ligger hun kun på gulvet og andre harde steder - og hun har mange valgmuligheter.

Og hun ligger IKKE pal rett ned, hun har som sagt like mye plass å boltre seg på i buret som hun ville hatt i en valpegrind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder dette med om hunden har et valg vil jeg bare si en ting. Bur passiviserer hunden. Den gir opp, for den lærer at uansett hva den gjør kommer den ikke ut. Den kan like gjerne legge seg ned og tilsynelatende slappe av- for uansett hva den gjør kommer den ingen vei. Det er utført vitenskapelige forsøk med hunder og smerte, hvor hunder ble påført smerte og observert. Halvparten av hundene kunne ikke komme seg vekk fra smerten, og uansett hva de gjorde fortsatte de å påføre smerte (grusomt forsøk!). Den andre halvparten kunne hoppe ut av en binge, og da ville smerten opphøre. Hundene i den første gruppen ble etterhvert passivisert. De viste ingen tegn på ubehag ved smertepåførsel, for de hadde lært at uansett hva de gjorde ville det ikke oppheve allikevel. Betyr det at hundene ikke hadde vondt? Man kan jo ikke sammenligne påføring av smerte med burbruk egentlig, men det viser bare det at en hund som tilsynelatende er rolig og avslappet i bur, ikke nødvendigvis er det fordi den trives så godt med å være der. Den har bare lært at uansett hva den gjør vil den allikevel ikke slippe ut.

(Forsøket ble beskrevet i en pensumbok i fjord, tror boken er solgt men kan prøve å finne kilder dersom det er ønskelig)

EDIT: Vil bare tilføye at jeg bruker bur til den ene hunden når det ikke er noen hjemme, men dette er ikke noe som er ønskelig hverken for meg eller hunden! Det er bare en midlertidig nødvendighet hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har forsøkt å reise fra henne når hun er løs i huset når vi feks skal på butikken - det er veldig lite populært. Fy fillern som hun hyler og bjeffer. Regner med det er fordi hun blir stressa og føler seg ensom når hun er alene i hele huset.

Kanskje dere skulle brukt tida dere brukte på burtilvenning på å lære hunden å være alene hjemme i stedet ?

Jeg regner med hun kan sove hvorsomhelst her i huset på natten også - har hatt henne løs på natten om vi er på besøk og da sover hun på samme flekken hele natten - rører ikke på seg.

Men om hun er så rolig og sover så godt, hvorfor må hun være i bur da ? Hun gjør vel ikke noe galt når hun likevel bare sover ?

HUn velger det selv og hun ser ikke plaget ut. Jeg synes man skal høre på dyrene og se hvordan de reagerer på diverse ting. I vårt tilfelle så virker hunden gladere, roligere og mer avbalansert når hun får roen og freden sin iburet og tilstrekkelig med søvn.

Den ene av mine hunder går ALLTID inn på badet om kvelden når jeg slår av PC'n. Tror du det er fordi hun ELSKER å være på badet (som etter kort tid er alt for varmt for henne), eller kan det være at det har blitt en vane som hunden ikke tenker over ? Hunder blir veldig fort vanedyr, de gjør de vi ber dem om, og gjør vi det mange nok ganger, blir det en automatisert adferd. Det handler ikke om at hunden ELSKER buret, det handler om at dere har lært henne at hun skal være der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser faktisk ikke store forskjellen på et lite vaskerom og et bur - hun har et svært bur. Buret i bilen er under halvparten av det hun har inne - og der ligger hun i en krok. Altså er buret bare i bilen egentlig i største laget i forhold til sikkerhet. Hun har leker der inne, et svææært tyggebein, hun har mulighet til å ligge på burunderlaget eller på tepper, selv om hun alltid velger sistnevnte. Jeg regner med hun kan sove hvorsomhelst her i huset på natten også - har hatt henne løs på natten om vi er på besøk og da sover hun på samme flekken hele natten - rører ikke på seg.

Og det med at hunden ikke har noe valg - jeg synes hun har det! Hun er veldig flink til å si ifra hvis noe som helst ikke er ok, bare det er den minste lille ting så piper hun. Så hadde hun ikke da sagt ifra om det ikke var ok å være i bur på natten? Og hadde vi ikke hørt at hun romsterte? Hadde hun ikke da vært vanskelig å få i buret på kvelden? (Vi har ALDRI tvunget henne i buret, dette er et sted hun velger helt på egenhånd. Vi har aldri brukt tvang på noen som helst områder så hunden skal på ingen måte være redd for å gjøre feil, være redd for konsekvensene om hun ikke går i buret, etc. HUn velger det selv og hun ser ikke plaget ut. Jeg synes man skal høre på dyrene og se hvordan de reagerer på diverse ting. I vårt tilfelle så virker hunden gladere, roligere og mer avbalansert når hun får roen og freden sin iburet og tilstrekkelig med søvn.

Hvor stort er buret da? Det største mulig kjøpte bur er mindre enn vaskerommet vårt. Ofte får hun kjøkkenet og vaskerommet, også ligger borderen på stua, de har da over halvparten av huset å kunne bevege seg på.

Valpen har da mulighet til å sove på vaskerommet i senga si, ligge på dørmatta, ligge på kjøkkenet og jeg ser når ejg kommer hjem at hun gjerne har lekt, herjet litt rundt med lekene sine på kjøkkenet, og romstert med tingene sine på vaskerommet. Hvor mye mer frihet er ikke det enn å være stengt i et bur?

Hun har ikke rørt et eneste møbel, sko,tøffel, kanter eller noe. Hun får mulighet til å bevege på seg og leke rundt, istedenfor å være stengt av et bur.

En annen stor forskjell av å ha et rom vs bur er forskjellige temperaturer, den har mulighet til å ligge på senga si, på dørmatta, på gulvet etc. I et bur er det 1 mulighet, og thats it.

Senga er ofte det man prøver å få hunden til å asosiere soving og ro på, tenkt deg den dagen hunden din ikke takler å ikke være i buret fordi du har gjort den avhengig av det da. Det blir en morsom dag, se litt alle veier og alle muligheter da.

Jeg sier ikke at bur er grusomt, fysj og blæ blæ, men 16 timer i bur er på kanten av det som finnes logisk i en hjerne å la hunden få være der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er valpen da? Min 7mnd gammel valp sover overhodet ikke så mye lengre som hun gjorde 3-4 mnd alder. De har behov for å leke, bruke muskler og seg selv, tenke litt.

Forøvrig, så går det ann å kjøpe flere gjerder og koble de sammen. Svigers kjøpte 5-6 pakker og lagde innhegning som vi setter opp når hun er der, + ymse enkeltbiter vi bruker til å sperre mellom trapp, dører ol så valpen ikke kan løpe opp til katten. De fleste har ledninger og alt mulig i en leilighet, det er ganske normalt, du er ikke den eneste... :lol:

Og når valpen begynner med tannfelling vil iallefall klø og gnage behovet øke, selvom den er husren vil den antageligvis prøve seg på inventar om den ikke har biteleker, ben ol. Ev om du inngjerder en liten bit den kan få vralte rundt på.

Hun er drøye 5 mnd nå. Og har hatt drøssevis av bitemuligheter og leker i buret under tannfellingen. Nå er den ferdig og de nye tennene er nesten helt ute - takk og lov. Hun er dog IKKE husren ennå. Ikke helt i alle fall. Så å la henne gå der hvor det er møbler og lignende tørr vi ikke - hun kan nok fint finne på å tisse i sofaen, feks.. Hun har vært super på alle områder, men akkurat der går det jammen tregt...

Når du nevner katt så er det også et godt poeng - der er det full krig og de to alene hjemme sammen... Grøss. Og vi har ikke mulighet til å skille de heller.

Og ja, mange har ledninger, men jeg tørr tippe det er en god del fler av de her enn i andre leiligheter da gubben er skikkelig teknofrik og har ledninger og diverse samlet opp bak alt mulig rart. Hun har allerede tatt livet av endel ladere, feks.

Jeg regner med at når tannfellingen nå er over og den verste bitingen ser ut til å slippe taket så kan vi begynne å slippe henne mer alene. Hun er også mye flinkere til å tygge kun på det hun får lov til å tygge på, kan ha noe med at vi vet hva hun liker å gjøre..

Og hun får frihet til å leke, bruke muskler og tenke i buret - men også når vi er hjemme. Hun blir mye brukt og overalt hvor vi er med på klubber og diverse får vi så mye skryt fordi vi har en nysgjerrig, utforskende, arbeidsglad og lydig hund - og vi får høre at det er flott med eiere som bruker hunden sin - som vil noe med de og som virkelig bruker de. Jeg nekter å tro at vår er ulykkelig fordi hun sover i buret i stede for et annet sted i huset - spesielt når hun velger det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst burde jeg nok presisert at hunden skal få være alene i huset når vi kan stole på at hun er husren og ikke spiser opp ting, noe vi har begynt treningen med. Når det er sagt så er hun en liten hund og har bur på størrelse med en valpegrind fra Biltema. Når jeg har fri sover hun dog hele dagen på samma flekken til utpå dagen uten å våkne eller flytte på seg.

Jeg har sett hunder som har vokst opp i bur eller små kennelrom; de har lært seg at de ikke kan flytte seg.... De sover på dønn samme sted, fordi de ikke vet bedre.

Jeg har også en "valp" som kan finne på å spise på ting, og det hender hun har uhell (pga uvi), men hun sover mye om dagen ja. Dog flytter hun mye på seg; finner et bedre sted å ligge, regulerer om hun vil ligge mykt (i en hundeseng) eller hardt (på gulvet), om hun vil ligge varmt (i sola, foran ovnen) eller kaldt (i skyggen, på fliser). Jeg synes oppriktig synd på hunden din som ikke kan velge sånt selv, som hjernevaskes 16 timer i døgnet på at den ikke kan flytte seg, ikke har frihet. Som er under et rigid "treningsregime" for å få den til å "godta" at den er sperret inne og ikke har mulighet til å gå vekk fra evt uhell, som er tvunget til passivitet. Jeg synes det er dyreplageri satt i system å holde hunder innesperret i bur over så lang tid, uten vann, og uten mulighet til å røre seg nevneverdig.

At du ikke gidder å trene hunden din til å ikke spise på ledninger, og fratar den muligheten til å flytte seg unna sin egen avføring og urin, synes jeg er latskap på sitt aller verste. Det går ikke utover deg, det går kun utover hunden.

Edit: Hvis hun velger å sove i buret helt av seg selv, hvorfor ikke la døren stå oppe da? Eller tror du kanskje hun hadde valgt å gå ut av buret da? Hvordan kan du i så fall si at hun velger å sove i buret av seg selv??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder dette med om hunden har et valg vil jeg bare si en ting. Bur passiviserer hunden. Den gir opp, for den lærer at uansett hva den gjør kommer den ikke ut. Den kan like gjerne legge seg ned og tilsynelatende slappe av- for uansett hva den gjør kommer den ingen vei. Det er utført vitenskapelige forsøk med hunder og smerte, hvor hunder ble påført smerte og observert. Halvparten av hundene kunne ikke komme seg vekk fra smerten, og uansett hva de gjorde fortsatte de å påføre smerte (grusomt forsøk!). Den andre halvparten kunne hoppe ut av en binge, og da ville smerten opphøre. Hundene i den første gruppen ble etterhvert passivisert. De viste ingen tegn på ubehag ved smertepåførsel, for de hadde lært at uansett hva de gjorde ville det ikke oppheve allikevel. Betyr det at hundene ikke hadde vondt? Man kan jo ikke sammenligne påføring av smerte med burbruk egentlig, men det viser bare det at en hund som tilsynelatende er rolig og avslappet i bur, ikke nødvendigvis er det fordi den trives så godt med å være der. Den har bare lært at uansett hva den gjør vil den allikevel ikke slippe ut.

(Forsøket ble beskrevet i en pensumbok i fjord, tror boken er solgt men kan prøve å finne kilder dersom det er ønskelig)

EDIT: Vil bare tilføye at jeg bruker bur til den ene hunden når det ikke er noen hjemme, men dette er ikke noe som er ønskelig hverken for meg eller hunden! Det er bare en midlertidig nødvendighet hos oss.

Hun er drøye 5 mnd nå. Og har hatt drøssevis av bitemuligheter og leker i buret under tannfellingen. Nå er den ferdig og de nye tennene er nesten helt ute - takk og lov. Hun er dog IKKE husren ennå. Ikke helt i alle fall. Så å la henne gå der hvor det er møbler og lignende tørr vi ikke - hun kan nok fint finne på å tisse i sofaen, feks.. Hun har vært super på alle områder, men akkurat der går det jammen tregt...

Når du nevner katt så er det også et godt poeng - der er det full krig og de to alene hjemme sammen... Grøss. Og vi har ikke mulighet til å skille de heller.

Og ja, mange har ledninger, men jeg tørr tippe det er en god del fler av de her enn i andre leiligheter da gubben er skikkelig teknofrik og har ledninger og diverse samlet opp bak alt mulig rart. Hun har allerede tatt livet av endel ladere, feks.

Jeg regner med at når tannfellingen nå er over og den verste bitingen ser ut til å slippe taket så kan vi begynne å slippe henne mer alene. Hun er også mye flinkere til å tygge kun på det hun får lov til å tygge på, kan ha noe med at vi vet hva hun liker å gjøre..

Og hun får frihet til å leke, bruke muskler og tenke i buret - men også når vi er hjemme. Hun blir mye brukt og overalt hvor vi er med på klubber og diverse får vi så mye skryt fordi vi har en nysgjerrig, utforskende, arbeidsglad og lydig hund - og vi får høre at det er flott med eiere som bruker hunden sin - som vil noe med de og som virkelig bruker de. Jeg nekter å tro at vår er ulykkelig fordi hun sover i buret i stede for et annet sted i huset - spesielt når hun velger det selv.

Les innlegget til Aya angående Passitivitet, les hva siri sier.

1. jeg er et teknofreak, samboer er et teknofreak, vi stenget muligheten til å komme til ledningene til hun sluttet å være intresert, hun får tyggebene og leker istedenfor, og velger de istedenfor ledninger.

2. Har du 0 mulighet til å skille av i leiligheten/huset ? Har du 0 dører? Kan du ikke la katten være på et annet rom? Så her er enda en grunn til at du har hunden i bur, fordi katten din og hunden din ikke går sammen. Det ble aldri nevnt i ditt første innlegg, du sier det jo er enda en grunn til at den ligger i bur.

Jeg sier ikke hun er ulykkelig, men hunden din vet jo ingen annen verden. igjen les innleggene til siri og aya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dere skulle brukt tida dere brukte på burtilvenning på å lære hunden å være alene hjemme i stedet ?

Men om hun er så rolig og sover så godt, hvorfor må hun være i bur da ? Hun gjør vel ikke noe galt når hun likevel bare sover ?

Den ene av mine hunder går ALLTID inn på badet om kvelden når jeg slår av PC'n. Tror du det er fordi hun ELSKER å være på badet (som etter kort tid er alt for varmt for henne), eller kan det være at det har blitt en vane som hunden ikke tenker over ? Hunder blir veldig fort vanedyr, de gjør de vi ber dem om, og gjør vi det mange nok ganger, blir det en automatisert adferd. Det handler ikke om at hunden ELSKER buret, det handler om at dere har lært henne at hun skal være der...

Jeg ser faktisk ikke helt hvordan vi kan være garantert at en valp som klør i tenner og har et naturlig bitebehov ikke gnager på ting hun ikke får lov til. Hun har gjort det siden hun kom til tross for konsekvent trening for å få henne til å slutte. Noen ganger gjør hun det allikevel - og valper er som unger, de gjør som du vil når du snur ryggen til. Det gjør i alle fall vår frøken - hun forstod fort at når vi ikke ser henne så er det fritt frem. Og når det faktisk er ting til flere tusen kroner hun kan tygge i stykker på kort tid her som det er fryktelig kronglete å gjerde inne så har vi ikke store valget.

Hun sover rolig og godt ja, men vi har da virkelig ingen garantier for at ikke feks katten vekker henne og de begynner å herje. Om hun da finner roen eller om hun finner ut at hun må tisse på møbler og tygge is tykker ledninger vet vi ikke. Men om du har tips til hvordan vi kan unngå at hun gjør det så jatakk. Når det gjelder å kline diverse ting på det hun tygger på så kan du glemme det - hun spiser og slikker på alt - hva som helst. Alt går i retrievermagen her i huset..

Fanta har fra dag en selv valgt å sove i buret, aldri har jeg løftet henne inn der. Vi har dog rost henne hver gang hun går inn, klikket og gitt godbit. Så på sett og vis gjør hun det fordi hun har lyst på mat - men om det veier tyngre å være løs enn å få en liten godbit så kan du banne på at denne valpen ville spurtet rundt i huset og nektet å legge seg i buret. Hun er en bestemt dame som tydelig sier ifra hva hun vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan du ikke la valpen få være på kjøkkenet istedet når du ikke er hjemme? Du skriver i et annet innlegg at det er et sted hun ikke har noe hun kan ødelegge. Så hvorfor sperrer du valpen inne i et lite bur to tredjedeler av døgnet...??

Kjøkkenet gir i det minste valpen mulighet til å gå og drikke litt, flytte på seg, kanskje leke med noen hundeleker dere har lagt frem før dere går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen da er det jo ok da å ha bikkjene innestengt i ett bur i 16-18 timer pr dag (6-8 timer løs), siden det finnes noen som er verre enn deg?

Neida, men jeg synes folk er veldig flinke til å kommentere andre uten å se egne problemer.

Hadde hunden vist tegn til å være ulykkelig, mistrives med buret, sagt ifra på det minste vis så hadde vi forandret på vanene med en gang. Vi hører alltid på hunden og hva hun sier ifra om at er ok og hva som ikke er ok. Og hun er jammen flink til å si ifra om ting som ikke er ok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan du ikke la valpen få være på kjøkkenet istedet når du ikke er hjemme? Du skriver i et annet innlegg at det er et sted hun ikke har noe hun kan ødelegge. Så hvorfor sperrer du valpen inne i et lite bur to tredjedeler av døgnet...??

Kjøkkenet gir i det minste valpen mulighet til å gå og drikke litt, flytte på seg, kanskje leke med noen hundeleker dere har lagt frem før dere går.

Fordi hun piper, klynker og bærer seg helt forferdelig. Hvordan tror du vi fant ut at det var et fint sted å bruke som time out? Vi gjorde det på akkurat samme måte som med burtreningen - vi begynte med et halvt minutt og jobbet oss oppover. Ikke søren, hun piper, bjeffer og blir helt rabiat der inne. Og hun gir seg aldri. Jeg synes faktisk at DET er klar tale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...