Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg har hunden i bur når jeg ikke er hjemme


soelvd

Recommended Posts

Sorry for at dette er litt OT, men jeg lurer på en ting etter å ha lest tråden:

Hva går under definisjonen "bur", og når blir dette "innhegning" eller "binge"? Er det at det er tak over? Er det størrelsen?

F.eks, jeg har en hund på 31cm/4.5kg. Bilburet hennes er bittelite, hun skal jo sitte trygt. Og om jeg lager en binge inne med to pakker kompostgrinder på høykant, dvs 140x140cm, så er dette god plass og "innhegning" eller "binge", og da OK? Men om jeg lager et bur med samme gulvareal, men det har tak og utforming som et bur, så er det et "bur" og dermed ikke OK?

Hvor går grensen? Bør ikke grensen gå ved et visst areal/kilo hund el.l. ? Og om man lager en hylle i buret, så hunden kan velge soveplass ikke bare på ulike underlag på gulvet, men også kunne legge seg i høyden, så er vel dette bedre sett fra hunden enn en større flate, men bare på gulvet?

Jeg bruker ikke bur altså, annet enn i bilen. Hunden min er supergrei, og har aldri gjort noe galt, verken om natta eller når hun er alene hjemme. Jeg har et bur, som står i gangen. Der ligger hun, med døren åpen, etter tur, for å tørke og drysse av seg før hun kommer videre inn i stua. Hun stenges aldri inne i det.

Men jeg er likevel nysgjerrig på hvordan dere mener de ulike definisjonene er. Hittil har det vært "bur = Fy!", mens "binge = OK"... Hunder kommer jo i så veldig ulike størrelser, så små hunder får jo raskt veldig mye bedre plass i et bur/innhegning enn en stor hund.

Nei, jeg mener ikke at det er greit å isolere hunden fra flokken, eller på et avgrenset område som bur eller binge når man sover, eller ikke er hjemme. Men, eg sier jo at våre hunder har tilgang på hele huset. Det er ikke sant. De har tilgang på hele første etasje. Der er mitt soverom, kjøkkenet og stua. I andre etasje har datteren min rommet sitt og der bor undulaten og ørkenrottene. Der er det stort sett hundefritt. I underetasjen er do og bad. Følgr en hund etter oss ned, er det greit, men de er ikke der nede sånn ellers. Vi oppholder oss i første etasje når vi er hjemme, så det er der hundene er. Også når vi ikke er hjemme.

Etter tredve år som hundeeier, har jeg aldri opplevd at hundene har vært til så stor fare for seg selv at de må puttes i bur. Fibi beit over seks internettkabler, da hun skjønte at jeg gikk fra dataen når nettet forsvant. Hun slutta med det uten at jeg gjorde noe spesiellt. Hun har også makulert diverse doruller og hjemmelekser (hunden spiste stilen min, liksom), stjeler det hun kan av mat og søppel hun finner spiselig, så vi har funnet halvspiste agurker, brødsmuler og embalasje både her og der. Men ærlig talt, så er det jeg som må legge maten på et lurere sted eller muigens oppdra bikkja mi bedre. Hun skal vel ikke straffes for at jeg er sløv.

Vi hadde hann og hun og seks valper etter en svært uheldig episode på hjemmebane for en million år siden, også. Etterh vert som småttisene begynte med fast føde, dekket jeg gulvene med avispapir før jeg gikk på jobb om morgenen og vasket gulvene når jeg kom hjem. Det tok ti minutter. Valpene gnagde forresten litt på ryggen av bind 4 og 5 av leksikonet vårt, men det var ikke så farlig.

Ja, slik har vi det her hos oss. Ikke noe bur, hunder som sover der de vil og ingenting som blir herpa. Kanskje jeg har vært heldig med hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 239
  • Created
  • Siste svar

Nei, jeg mener ikke at det er greit å isolere hunden fra flokken, eller på et avgrenset område som bur eller binge når man sover, eller ikke er hjemme. Men, eg sier jo at våre hunder har tilgang på hele huset. Det er ikke sant. De har tilgang på hele første etasje. Der er mitt soverom, kjøkkenet og stua. I andre etasje har datteren min rommet sitt og der bor undulaten og ørkenrottene. Der er det stort sett hundefritt. I underetasjen er do og bad. Følgr en hund etter oss ned, er det greit, men de er ikke der nede sånn ellers. Vi oppholder oss i første etasje når vi er hjemme, så det er der hundene er. Også når vi ikke er hjemme.

Etter tredve år som hundeeier, har jeg aldri opplevd at hundene har vært til så stor fare for seg selv at de må puttes i bur. Fibi beit over seks internettkabler, da hun skjønte at jeg gikk fra dataen når nettet forsvant. Hun slutta med det uten at jeg gjorde noe spesiellt. Hun har også makulert diverse doruller og hjemmelekser (hunden spiste stilen min, liksom), stjeler det hun kan av mat og søppel hun finner spiselig, så vi har funnet halvspiste agurker, brødsmuler og embalasje både her og der. Men ærlig talt, så er det jeg som må legge maten på et lurere sted eller muigens oppdra bikkja mi bedre. Hun skal vel ikke straffes for at jeg er sløv.

Vi hadde hann og hun og seks valper etter en svært uheldig episode på hjemmebane for en million år siden, også. Etterh vert som småttisene begynte med fast føde, dekket jeg gulvene med avispapir før jeg gikk på jobb om morgenen og vasket gulvene når jeg kom hjem. Det tok ti minutter. Valpene gnagde forresten litt på ryggen av bind 4 og 5 av leksikonet vårt, men det var ikke så farlig.

Ja, slik har vi det her hos oss. Ikke noe bur, hunder som sover der de vil og ingenting som blir herpa. Kanskje jeg har vært heldig med hunder.

Sånn er det her og. Minstemann ødelegger tidvis ting, men det er fordi at jeg er sløv og ikke rydder vekk. Han har tisset inne et par ganger etter at han egentlig er husrein, men det er også min feil. Så derfor er det bare helt tragisk i denne sammenhengen at hunden skal lide for at eierne ikke gidder å rydde vekk ting. Det blir bare helt på trynet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg forstår deg riktig, så synes du det er er "gyldig grunn" å bure inne en syk hund slik at den må sitte i sin egen drit så du slipper å vaske etter den? :hmm:

Lurer på hvor empatien til folk er til tider... "Er du syk? Synd for deg. Jeg orker ikke å vaske, så du får sitte i din egen møkk." :hmm:

Ok, tidligere ville jeg sagt meg helt enig, MEN jeg ser litt mer nyansert på det nå. Grunnen til det er ganske enkelt at jeg hadde en magesyk sankt bernhardshund en gang, og så hadde jeg et vegg-til-vegg-teppe, jeg hadde en sofa (heldigvis i skinn), et kjøkken, et bad osv. Fyren var alene noen timer (som han pleide og var vant til for øvrig), og jeg skal love deg at jeg synes mer synd på meg selv enn hunden, da jeg kom hjem. Hadde jeg hatt ham i bur (nei, jeg hadde ham aldri i bur siden det er få bur som hadde kunne romme ham, bortsett fra EN gang, under transport) så hadde jeg sluppet å måtte skrubbe bort drit fra, bokstavelig talt, gulv og vegger, sofa, kjøkkeninventar, baderom, diverse tekstiler, et par tepper og hele kjelleren som kun var kledd med råbetong (som han dessverre også hadde tilgang på). Bikkjen hadde gått i, lagt i og dratt med seg sin egen drit utover HELE huset mitt, selv om han faktisk ikke hadde trengt det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke den lider noe særlig i buret der, selv om det var litt smalt kanskje? Og underlaget er greit synes jeg. Tror ikke hunden har det alt for varmt selv om gulvet er bekledd..

Og når det gjelder det jeg sa tidligere i tråden. Hvis man er imot bur, altså før man vurderer å skaffe seg hund, HVORFOR kjøper man et BUR til hunden da (som hunden kan bruke som fristed, seng osv) hvis man er imot bur? Jeg bare synes det er et rart og ulogiskt valg å ta. Å ha et bur i hjemmet hvis man er imot burbruk, samme hvilken grad man er imot det. Istedet for noe annet.. :hmm: Sikkert ingen som skjønner hva jeg mener..! :hmm:

Jeg er imot det å stue vekk hunden. Ihvertfall når man er hjemme (om natten osv) Ser ikke poenget med det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke den lider noe særlig i buret der, selv om det var litt smalt kanskje? Og underlaget er greit synes jeg. Tror ikke hunden har det alt for varmt selv om gulvet er bekledd..

Og når det gjelder det jeg sa tidligere i tråden. Hvis man er imot bur, altså før man vurderer å skaffe seg hund, HVORFOR kjøper man et BUR til hunden da (som hunden kan bruke som fristed, seng osv) hvis man er imot bur? Jeg bare synes det er et rart og ulogiskt valg å ta. Å ha et bur i hjemmet hvis man er imot burbruk, samme hvilken grad man er imot det. Istedet for noe annet.. :hmm: Sikkert ingen som skjønner hva jeg mener..! :hmm:

Jeg er imot det å stue vekk hunden. Ihvertfall når man er hjemme (om natten osv) Ser ikke poenget med det heller.

Det er jo forskjell på å være imot burbruk, og unødvendig burbruk. Og de som kun er imot unødvendig bruk, har jo full rett til å eie bur, du har jo tilfeller som utstilling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bur for å ha i bilen. Og så fikk vi høre at hunden måtte ha et trygt sted, en "hule". Da virket det greit å ha et fiks ferdig bur som man bare kunne dekke til og så hadde man en slags hule. Hadde jeg greid å lage en fin, sikker hule på en annen måte så skulle jeg gjort det, men jeg eier ikke snekkerferdigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes burmotstanderne om dette:

5075774433_de25a36afa_b.jpg

Jeg synes det er litt spesielt at noen ønsker å ha et så stygt og ikke minst totalt unødvendig "møbel" i hus...

Også synes jeg det er litt rart at dere ønsker å vite hva vi burmotstandere synes,dere gir da vel f i det? Dere vet jo selv at hundene deres elsker buret sitt over alt på jord og at det ikke er mulig å ha hund uten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke min hund eller mitt bur, men et bilde jeg fant på et annet forum. Ikke overrasket over at du antar ting og er således glad for at du beviser et poeng; det er trangt mellom usaklighetene i burdiskusjoner og det er sannsynligvis derfor den er evigvarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes burmotstanderne om dette:

5075774433_de25a36afa_b.jpg

Jeg ville aldri gått fra hunden min i dette buret i 3 timer...

Tror ikke den lider noe særlig i buret der, selv om det var litt smalt kanskje? Og underlaget er greit synes jeg. Tror ikke hunden har det alt for varmt selv om gulvet er bekledd..

Og når det gjelder det jeg sa tidligere i tråden. Hvis man er imot bur, altså før man vurderer å skaffe seg hund, HVORFOR kjøper man et BUR til hunden da (som hunden kan bruke som fristed, seng osv) hvis man er imot bur? Jeg bare synes det er et rart og ulogiskt valg å ta. Å ha et bur i hjemmet hvis man er imot burbruk, samme hvilken grad man er imot det. Istedet for noe annet.. :hmm: Sikkert ingen som skjønner hva jeg mener..! :hmm:

Jeg er imot det å stue vekk hunden. Ihvertfall når man er hjemme (om natten osv) Ser ikke poenget med det heller.

Er det så vanskelig å forstå? Virkelig?? Poenget er at man har et bur stående i huset som hunden kan bruke når den vil. Den blir aldri stengt inne der. Det er en veldig stor forskjell på det, og det å stenge inne hunden i buret 2/3 av livet.

Kitano: Hva er usaklighetene i tråden her? At folk er virkelig motstandere av den typen burbruk? Det kalle engasjement det. Engasjement for at hunder skal ha det godt. Og de som beskriver sin ekstreme burbruk i tråden her står ikke for det. De står for latskap fremfor hundens velvære...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke min hund eller mitt bur, men et bilde jeg fant på et annet forum. Ikke overrasket over at du antar ting og er således glad for at du beviser et poeng; det er trangt mellom usaklighetene i burdiskusjoner og det er sannsynligvis derfor den er evigvarende.

Jeg antok ikke noe som helst,jeg skrev at jeg syntes det var spesielt at noen ønsker å ha et så stygt og unødvendig møbel i hus.Hvem sin hund eller bur det er spiller da ingen rolle,jeg synes ikke det er mer pent eller nødvendig av den grunn. Og dette er min ærlige mening som jeg synes er relevant for denne tråden.

Du spurte jo hva vi burmotstandere mente eller hur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kitano: Hva er usaklighetene i tråden her?

I det innlegget jeg kommenterte så for eksempel dette:

Dere vet jo selv at hundene deres elsker buret sitt over alt på jord og at det ikke er mulig å ha hund uten?

Som jeg nevnte i et tidligere innlegg så er de fleste for bur. Derfor er det helt logisk at en nybegynner får seg bur. Så det hæren av burhatere bør utruste seg med, er gode argumenter, ikke tåpelige ad hominems.

En annen klassiker er "hvordan ville du likt å ligge i bur".

Jeg blir regelrett kvalm over alle personangrepene og antakelsene. Grunnen til at jeg spiller djevelens advokat er for å fremprovosere en litt mer saklig diskusjon, men det blir vel heller motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir regelrett kvalm over alle personangrepene og antakelsene. Grunnen til at jeg spiller djevelens advokat er for å fremprovosere en litt mer saklig diskusjon, men det blir vel heller motsatt.

...og mange av oss andre blir regelrett kvalme av å lese om hunders burtilværelse og burtilhengerens forsvarstaler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange her inne, så har jeg fremdeles til gode å høre fornuftige argumenter for å ha hunden i bur i situasjoner den er hjemmealene, eller om natten.

Den trives - hunden er passivisert

Den sover bare - da burde det jo ikke være noe problem uten bur

Om den blir varm, kan den bare grave vekk teppene - ærlig talt, om jeg var varm, og jeg hadde måttet stroppe løs dyna f.eks. for å få den litt vekk, så tror jeg heller jeg hadde ligget og "pint" meg gjennom litt varme, og det betyr ikke at jeg har det fint selvom jeg ligger stille.

Derimot har jeg hørt flere gode argumenter, og forslag til hvordan man kan unngå burbruk i nevnte situasjoner.

Valpesikre

Den får flere underlag å velge mellom, mulighet til å traske rundt

Osv. jeg orker bare ikke å gå igjennom hele tråden å finne alle argumentene igjen.

Har dere aktive burbrukere noen GODE argumenter? Noen som virkelig holder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der kom det litt håp i tråden. Et godt innlegg. Det er helt naturlig at de som er i mot burbruk har rett, derfor er det også helt unødvendig å kjefte. Selvsagt fortjener samtlige som har hunden i bur 16+ timer i døgnet en skyllebøtte, men de kommer ikke til å slutte med bruk av bur av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der kom det litt håp i tråden. Et godt innlegg. Det er helt naturlig at de som er i mot burbruk har rett, derfor er det også helt unødvendig å kjefte. Selvsagt fortjener samtlige som har hunden i bur 16+ timer i døgnet en skyllebøtte, men de kommer ikke til å slutte med bruk av bur av den grunn.

Vet ikke om de fortjener en skyllebøtte helt jeg, men kanskje en wake-up call. De fleste gjør det jo ut av latskap og uvitenhet. Og da er oppgaven til unødvendigburbrukmotstandere å vise at det faktisk finnes andre metoder som er mye bedre for hunden, uten at det er altfor mye arbeid eller kostbart. Og kanskje da klarer de å innse at det faktisk ikke er så vanskelig å oppbevare sko et annet sted en periode, for å trene hunden på å være alene hjemme.

Foreldrene mine er et godt eksempel, de brukte bur nå i starten. De tenkte rett og slett ikke lenger. Så foreslo jeg bare å stenge han inn på kjøkkenet, og bare sørge for at benken var ryddet før man dro. Og det er løsning de har nå, frem til han blir voksen nok til å ferdes rundt i hele huset. Hunden har det bedre, og eierene har bedre samvittighet :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der kom det litt håp i tråden. Et godt innlegg. Det er helt naturlig at de som er i mot burbruk har rett, derfor er det også helt unødvendig å kjefte. Selvsagt fortjener samtlige som har hunden i bur 16+ timer i døgnet en skyllebøtte, men de kommer ikke til å slutte med bruk av bur av den grunn.

Nja. I veldig mange burdiskusjoner, så ender det med at en eier klarer å innse hvor idiotiske de er, og lar hunden få lov til å leve et mye bedre liv. Om man må diskutere 100 sider per hund som kommer ut av burhønetilværelsen sin, så er et i mine øyne verdt det. Ei mindre bikkje som blir plaga (jeg anser det å være dyreplageri å stenge hunder inne i 2/3 av døgnets timer).

Dessverre har man ingen mulighet til å behandle eierne til de hunden på samme måte. Egentlig så burde de fått oppleve ett døgn av hundens liv, så trur jeg en god del hadde tatt ut hunden sin. Ikke få mulighet til å gå på do når man vil, begrensa mulighet for bevegelse, mange har ikke tilgang til vann, ikke mulighet for å regulere temperatur mm.

Men når man til og med får servert påstander om at eier innbiller seg at hunden bruker muskler av å være i et bur, så skjønner man kunnskapen om hund er så minimal som det går an å bli. Og har man så liten kunnskap om fysikk til levende vesen, så har de vel ikke akkurat de beste forutsetningene til å forstå så særlig mye om atferd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hunden ligger minst 16 t i bur stort sett hver dag, men ingen skyter TS av den grunn.

Den tråden er en sjeldenhet ;-) Det pleier normalt å ta av, akkurat som i alle andre tråder om burbruk.

Men grunnen til at det ikke tok av helt, er sannsynligvis fordi trådstarter i første innlegg ikke forteller et ord om burbruken sin to tredjedeler av døgnet... det er noe som kommer senere, lenger ned i tråden. Derfor er det nok mange som har gått glipp av det faktumet, de leser bare første innlegg, finner ikke noe å kommentere og går ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tråden er en sjeldenhet ;-) Det pleier normalt å ta av, akkurat som i alle andre tråder om burbruk.

Men grunnen til at det ikke tok av helt, er sannsynligvis fordi trådstarter i første innlegg ikke forteller et ord om burbruken sin to tredjedeler av døgnet... det er noe som kommer senere, lenger ned i tråden. Derfor er det nok mange som har gått glipp av det faktumet, de leser bare første innlegg, finner ikke noe å kommentere og går ut igjen.

TS har jo ikke hunden sin i bur 2/3 av døgnet etter hva jeg har forstått (nå må TS gjerne korrigere om jeg tar feil).

Jeg har ihvertfall forstått det slik at hunden er i bur om natten, og når ingen er hjemme (noe som ikke er mange timene i uka). Dessuten er det visstnok en midlertidig løsning, og TS startet innlegget litt provoserende.

Dessuten er ihvertfall grunnen til at jeg ikke er så fiendtlig er at jeg ikke tror TS er en slem hundeier, men en 'dum' en, som kanskje trenger å se ting fra et annet perspektiv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det vits? En krig ender nesten alltid med fred, men er fortsatt helt poengløs. Her er et rykende ferskt eksempel fra Canis, et forum som jevnt over er mer fiendtlig enn dette. Den hunden ligger minst 16 t i bur stort sett hver dag, men ingen skyter TS av den grunn.

Ja, jeg vil si det er vits. Som nevnt tidligere leste jeg Burtråden før jeg fikk hund. Og i den tråden kan jeg love deg det gikk hett for seg, hehe. Denne tråden er ingenting i forhold. Jeg deltok ikke selv i tråden, jeg hadde ikke hund på det tidspunktet. Før jeg leste tråden hadde jeg bestemt meg for å kjøpe bur. Selvsagt skulle jeg det. Trygg hule for hunden, invenaret var trygt for valpetenner, og "alle" visste jo at en hund trenger et bur.

Så kom Burtråden. Jeg syntes først at burmotstanderne var noen hissige, usaklige, hysteriske folk som åpenbart ikke hadde forstått hvor bra buret var for hunden. Men etterhvert sank budskapet inn (jeg må ha usedvanlig tungt for det, det tok nemlig maaaange sider med gjentagelser før jeg forsto :) )

Ja det ble sagt mye "rett fra levra" for å si det sånn. Og motdebatantene ble kanskje ikke "omvendt". Men for meg, som bare leste og ikke hadde noe å ta personlig eller hoppe i skyttergrava for (hadde jo verken bur eller hund som sagt) så var det en vekker. Jeg begynte å tenke selv, sette spørsmålstegn ved om bur virkelig var nødvendig og bra. Og bestemte meg for å prøve uten. Folk har jo faktisk hatt hunder i mange, mange år før buret ble vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det ble sagt mye "rett fra levra" for å si det sånn. Og motdebatantene ble kanskje ikke "omvendt". Men for meg, som bare leste og ikke hadde noe å ta personlig eller hoppe i skyttergrava for (hadde jo verken bur eller hund som sagt) så var det en vekker. Jeg begynte å tenke selv, sette spørsmålstegn ved om bur virkelig var nødvendig og bra. Og bestemte meg for å prøve uten. Folk har jo faktisk hatt hunder i mange, mange år før buret ble vanlig.

Planla valp da jeg leste tråden jeg også. Jeg hadde nok ikke begynt med bur uansett etter en barndom med burløse hunder, men jeg ble ihvertfall enda sikrere i mitt standpunkt :) Og det kan jo trengs når man møter 'burpusherne' der ute...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...