Gå til innhold
Hundesonen.no

Shaping


SaraS

Recommended Posts

Jeg prøver meg på shaping her, men får det ikke helt til. Vi har prøvd å shape inn litt forskjellige øvelser, men vi får bare til å shape inn halve øvelsen.

Akkurat nå prøver jeg å lære Selma å lukke en skuff på kjøkkenet. Det gikk veldig lett å shape inn at hun putter nesa på skuffen. Nese på skuffen=godbit! Men så stopper det. Hun lukker jo ikke skuffen, hun putter jo bare nesa borti. Jeg har lest 'klikkertrening for din hund' og der står det at når man har kommet til det punktet så skal man la hunden få jobbe/tenke litt selv. Når hunden blir utålmodig vil den dytte hardere på skuffen. Men det gjør hun ikke. Hun er ivrig en stund. Putter nesa borti skuffen ti tusen ganger, men når det ikke kommer flere godbiter legger hun seg ned og sier "uuuuuuhmp!". Hun gir liksom opp.

Dette gjentar seg i hver øvelse vi prøver å shape inn :ahappy:

Hva gjør jeg galt?

(Labbis, du kan jo dette! Så jo filmsnutten med Ikke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For voksne hunder som aldri har vært borti slike ting før, gjelder det å ha tålmodighet! De har aldri vært vant til å jobbe på denne måten før (i motsetning til valper som ikke har andre læringsrutiner liggende inne), og nå skal de plutselig TENKE, liksom. :ahappy: Jeg husker Tinka var veldig treig da jeg først begynte å shape med henne, men nå er hun en god problemløser og tar ting nokså raskt. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke husker helt hvordan jeg løste slike start-/overgangsproblemer, men jeg tror det er nokså sannsynlig at jeg ga henne små hint (lokket, peket, ga en kommando hun kunne fra før eller noe) når hun hadde stått fast nokså lenge, og etterhvert sluttet å gi henne disse hintene.

Det er viktig å finne en balansegang, da! Hvis man i starten aldri hjelper en crossoverhund, vil det nok bygge seg opp veldig mye frustrasjon hos både hund og eier. Samtidig må man drøye lenge med å hjelpe, for hvis man aldri gir hunden mulighet til å tenke på egenhånd, vil den jo heller aldri lære det. Så fort hunden noen ganger har fått aha-opplevelser ved å ha funnet på ting på egenhånd, bør man bli veldig restriktiv med å gi hint. Da skal hunden i teorien ha lært hvordan den av seg selv skal komme videre i øvelsen, og den bør få rom til å nettopp finne ut hva neste steg er på egenhånd. Jo flere ganger hunden på egenhånd har kommet videre i øvelsen, desto raskere vil den finne det ut neste gang også. Hunden vil rett og slett bli vant til å prøve ut nye ting, prøve flere forskjellige ting og prøve ut ting raskere - dermed vil det bli lettere for eieren å få fram akkurat den atferden man vil ha.

I den konkrete situasjonen din, med lukke skuff-trikset, ville jeg kanskje ha gjort det slik: Belønn noen ganger for at hun rører borti skuffen med snusen. Vent noen ganger og se hva hun gjør. Du vil heller ha raske berøringer enn fryste berøringer, fordi de førstnevnte tilfører mer kraft enn de sistnevnte. Allerede der kan du altså begynne å selektere hva du belønner. Hvis hun ikke av seg selv utfører berøringene raskere og/eller med mer kraft, kan du prøve å ha en finger på skuffen og dytte den igjen akkurat i det hun selv berører skuffen. Hvis du belønner henne et par ganger for det, kan det hende det går opp et lys for henne. Ta bort fingeren og la henne prøve noen ganger selv, og se om hun skjønner at poenget er at skuffen skal gå igjen, ikke bare at hun skal røre borti den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hohoo! Takk for tips Ingvild, nå ble det fart på sakene her. Legger inn film når den er ferdig opplastet. Det hjalp VELDIG å vise henne, med å ha en finger på skuffen og lukke den når Selma var bori med nesa.

Som Labbis sier så tror jeg nok det var det vi gjorde feil. Vi holde på for lenge på det samme "nivået". Fryste øvelsen på å bare være lett borti skuffen med nesa. Jeg gikk lengre bort fra skuffen, men hun gjorde alikevel det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som hun har det kjempegøy..

Et lite tips: når du prøver neste skuff, krev mindre av henne. Belønn bare for at hun snuser, dytter lett- så går du videre i øvelsen.

Takk for tips! Det skal jeg gjøre :ahappy:

Hva mer kan jeg shape inn da? Noen som har ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Har du sånn trekke-i-snoren ting på doen som stikker oppover? ;)

I så fall kan du lære henne å trekke i snoren på do, det er jo morsomt :lol: Hvertfall hvis hun allerede kan apportere.

Først lærer du henne å apportere dorullkjerner fra overalt. Deretter setter du durollkjernen oppå snoren, slik:

6_70_0.jpg

(bare med hele dorullkjernen)

Når hun henter den derfra klipper du dorullkjernen kortere og kortere, slik som på bildet, helt til den er helt borte.

6_70_1.jpg

Vips, du har en hund som trekker i snoren på do! (jeg viser den alltid på nachspiel :ahappy: )

Ellers kan du jo lære inn snurr rundt, løpe rundt ting, rygge opp på kasser, løfte forbeina osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig finnes det jo ingen grenser for hva du kan shape inn. Aiko er helt rå på å lukke ting, og kan sitte i utgangsstilling midt på kjøkkengulvet og lukke henholdvis skuffen og skapdøra ettersom hva hun får beskjed om. Jeg tenker at du kan få Selma til å lukke skapdører, men denne gangen med poten i stedet. Husk å holde høy intensitet sånn at hun hele tida vil mer og jobber for å løse utfordringa. Jeg belønner med godis for å prøve litt, men leker for å vise at det hun gjorde nå var helt fantastisk. Ligger en video

Et annet (og veldig søtt) triks, er å få hunden til å sette seg oppi en kurv. Dette er jo fullstendig unyttig, men krever masse av dem. Sett en stødig kurv som ikke er så høy ved siden av hunden, og start shapinga med å belønne kontakt med kurven. Her er det viktig med god timing og at du ikke går for sakte fram(!). Min hund som er veldig opptatt av potetargeting, vil heller dytte kurven overende heller enn å sette poten oppi, så jeg kunne bare belønne en gang for at hun dytta borti med beinet, ellers hadde vi aldri kommet videre. Se an Selma og ha det gøy med ting! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

. Jeg tenker at du kan få Selma til å lukke skapdører, men denne gangen med poten i stedet. Husk å holde høy intensitet sånn at hun hele tida vil mer og jobber for å løse utfordringa.

Det ville ikke jeg gjort :whistle: Kanskje med en liten, forsiktig hund, men jeg liker ikke riper etter hundeklør på skapdørene mine jeg. Jeg har også en hund som fint kan finne på å generalisere sånne morsomme triks til å plutselig bruke labber til å åpne/lukke andre dører også. Snute ødelegger ingen ting og er bare moro, men labber blir fort stygg leilighet.

Lær henne å hente en ølboks uten å riste innholdet. Blir stor stas på grillkvelder :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Såå flinke! :(

Nå fikk jeg plutselig lyst å låne hunden til min bror for å trene med hun :P :P Har lært hun å hoppe på kommando, legge seg helt ned og delvis rull rundt.. Hmm... :P

EDIT: Helt ned som i helt ned på siden ikke vanlig dekk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...