Jump to content
Hundesonen.no

Shaping


SaraS

Recommended Posts

Jeg prøver meg på shaping her, men får det ikke helt til. Vi har prøvd å shape inn litt forskjellige øvelser, men vi får bare til å shape inn halve øvelsen.

Akkurat nå prøver jeg å lære Selma å lukke en skuff på kjøkkenet. Det gikk veldig lett å shape inn at hun putter nesa på skuffen. Nese på skuffen=godbit! Men så stopper det. Hun lukker jo ikke skuffen, hun putter jo bare nesa borti. Jeg har lest 'klikkertrening for din hund' og der står det at når man har kommet til det punktet så skal man la hunden få jobbe/tenke litt selv. Når hunden blir utålmodig vil den dytte hardere på skuffen. Men det gjør hun ikke. Hun er ivrig en stund. Putter nesa borti skuffen ti tusen ganger, men når det ikke kommer flere godbiter legger hun seg ned og sier "uuuuuuhmp!". Hun gir liksom opp.

Dette gjentar seg i hver øvelse vi prøver å shape inn :ahappy:

Hva gjør jeg galt?

(Labbis, du kan jo dette! Så jo filmsnutten med Ikke)

Link to comment
Share on other sites

For voksne hunder som aldri har vært borti slike ting før, gjelder det å ha tålmodighet! De har aldri vært vant til å jobbe på denne måten før (i motsetning til valper som ikke har andre læringsrutiner liggende inne), og nå skal de plutselig TENKE, liksom. :ahappy: Jeg husker Tinka var veldig treig da jeg først begynte å shape med henne, men nå er hun en god problemløser og tar ting nokså raskt. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke husker helt hvordan jeg løste slike start-/overgangsproblemer, men jeg tror det er nokså sannsynlig at jeg ga henne små hint (lokket, peket, ga en kommando hun kunne fra før eller noe) når hun hadde stått fast nokså lenge, og etterhvert sluttet å gi henne disse hintene.

Det er viktig å finne en balansegang, da! Hvis man i starten aldri hjelper en crossoverhund, vil det nok bygge seg opp veldig mye frustrasjon hos både hund og eier. Samtidig må man drøye lenge med å hjelpe, for hvis man aldri gir hunden mulighet til å tenke på egenhånd, vil den jo heller aldri lære det. Så fort hunden noen ganger har fått aha-opplevelser ved å ha funnet på ting på egenhånd, bør man bli veldig restriktiv med å gi hint. Da skal hunden i teorien ha lært hvordan den av seg selv skal komme videre i øvelsen, og den bør få rom til å nettopp finne ut hva neste steg er på egenhånd. Jo flere ganger hunden på egenhånd har kommet videre i øvelsen, desto raskere vil den finne det ut neste gang også. Hunden vil rett og slett bli vant til å prøve ut nye ting, prøve flere forskjellige ting og prøve ut ting raskere - dermed vil det bli lettere for eieren å få fram akkurat den atferden man vil ha.

I den konkrete situasjonen din, med lukke skuff-trikset, ville jeg kanskje ha gjort det slik: Belønn noen ganger for at hun rører borti skuffen med snusen. Vent noen ganger og se hva hun gjør. Du vil heller ha raske berøringer enn fryste berøringer, fordi de førstnevnte tilfører mer kraft enn de sistnevnte. Allerede der kan du altså begynne å selektere hva du belønner. Hvis hun ikke av seg selv utfører berøringene raskere og/eller med mer kraft, kan du prøve å ha en finger på skuffen og dytte den igjen akkurat i det hun selv berører skuffen. Hvis du belønner henne et par ganger for det, kan det hende det går opp et lys for henne. Ta bort fingeren og la henne prøve noen ganger selv, og se om hun skjønner at poenget er at skuffen skal gå igjen, ikke bare at hun skal røre borti den.

Link to comment
Share on other sites

Hohoo! Takk for tips Ingvild, nå ble det fart på sakene her. Legger inn film når den er ferdig opplastet. Det hjalp VELDIG å vise henne, med å ha en finger på skuffen og lukke den når Selma var bori med nesa.

Som Labbis sier så tror jeg nok det var det vi gjorde feil. Vi holde på for lenge på det samme "nivået". Fryste øvelsen på å bare være lett borti skuffen med nesa. Jeg gikk lengre bort fra skuffen, men hun gjorde alikevel det samme.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som hun har det kjempegøy..

Et lite tips: når du prøver neste skuff, krev mindre av henne. Belønn bare for at hun snuser, dytter lett- så går du videre i øvelsen.

Takk for tips! Det skal jeg gjøre :ahappy:

Hva mer kan jeg shape inn da? Noen som har ideer?

Link to comment
Share on other sites

Tja. Har du sånn trekke-i-snoren ting på doen som stikker oppover? ;)

I så fall kan du lære henne å trekke i snoren på do, det er jo morsomt :lol: Hvertfall hvis hun allerede kan apportere.

Først lærer du henne å apportere dorullkjerner fra overalt. Deretter setter du durollkjernen oppå snoren, slik:

6_70_0.jpg

(bare med hele dorullkjernen)

Når hun henter den derfra klipper du dorullkjernen kortere og kortere, slik som på bildet, helt til den er helt borte.

6_70_1.jpg

Vips, du har en hund som trekker i snoren på do! (jeg viser den alltid på nachspiel :ahappy: )

Ellers kan du jo lære inn snurr rundt, løpe rundt ting, rygge opp på kasser, løfte forbeina osv.

Link to comment
Share on other sites

Egentlig finnes det jo ingen grenser for hva du kan shape inn. Aiko er helt rå på å lukke ting, og kan sitte i utgangsstilling midt på kjøkkengulvet og lukke henholdvis skuffen og skapdøra ettersom hva hun får beskjed om. Jeg tenker at du kan få Selma til å lukke skapdører, men denne gangen med poten i stedet. Husk å holde høy intensitet sånn at hun hele tida vil mer og jobber for å løse utfordringa. Jeg belønner med godis for å prøve litt, men leker for å vise at det hun gjorde nå var helt fantastisk. Ligger en video

Et annet (og veldig søtt) triks, er å få hunden til å sette seg oppi en kurv. Dette er jo fullstendig unyttig, men krever masse av dem. Sett en stødig kurv som ikke er så høy ved siden av hunden, og start shapinga med å belønne kontakt med kurven. Her er det viktig med god timing og at du ikke går for sakte fram(!). Min hund som er veldig opptatt av potetargeting, vil heller dytte kurven overende heller enn å sette poten oppi, så jeg kunne bare belønne en gang for at hun dytta borti med beinet, ellers hadde vi aldri kommet videre. Se an Selma og ha det gøy med ting! :ahappy:

Link to comment
Share on other sites

Guest Snusmumrikk

. Jeg tenker at du kan få Selma til å lukke skapdører, men denne gangen med poten i stedet. Husk å holde høy intensitet sånn at hun hele tida vil mer og jobber for å løse utfordringa.

Det ville ikke jeg gjort :whistle: Kanskje med en liten, forsiktig hund, men jeg liker ikke riper etter hundeklør på skapdørene mine jeg. Jeg har også en hund som fint kan finne på å generalisere sånne morsomme triks til å plutselig bruke labber til å åpne/lukke andre dører også. Snute ødelegger ingen ting og er bare moro, men labber blir fort stygg leilighet.

Lær henne å hente en ølboks uten å riste innholdet. Blir stor stas på grillkvelder :blink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Såå flinke! :(

Nå fikk jeg plutselig lyst å låne hunden til min bror for å trene med hun :P :P Har lært hun å hoppe på kommando, legge seg helt ned og delvis rull rundt.. Hmm... :P

EDIT: Helt ned som i helt ned på siden ikke vanlig dekk :P

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.


  • Nye innlegg

    • Glemt å oppdatere med 7 måneders bilde. Ikke har jeg fått veid eller målt han heller. Kommer tilbake med det senere.    Vel, her er Tempo 7 måneder gammel. 
    • Jeg tenker det er viktig at du tar dette på alvor. Hun signaliserer at hun ønsker avstand, og om det ikke respekteres kan det eskalere. Jeg ville som det sies over fått henne grundig sjekket for om hun kan ha smerter. Ville også vurdert å lære inn en fast liggeplass som er litt unna folk, som du kan kommandere henne til når du tenker at det kan oppstå knurring.
    • Jeg hadde tatt henne til en kiropraktor/rehab og fått en skikkelig gjennomgang. Er hun røntget (hofter/albuer/rygg)? Det KAN være hun har vondt, og rett å slett knurrer fordi hun er redd folk skal komme for nærme. Knurring er jo ett signal på at hun ønsker å være i fred.
    • Dette står på DKK's sider: Visse kategorier af hunde kan ikke udstilles: Hunde, der mangler den ene eller begge testikler (kryptorchister) kan ikke udstilles. (Testikler skal være normale og på normal plads). Undtagelse: For hunde, som har fået fjernet den ene eller begge testikler på grund af en skade eller sygdom, er det muligt at søge dispensation hos DKK. Dette foregår ved at søge om dispensation fra dopingreglerne ved at udfylde en særskilt dispensa- tionsansøgning, som ligger på DKK’s hjemmeside – link: https://www.dkk.dk/alle-emner/sundhed- og-sygdom/doping Sammen med dispensationsansøgningen skal der indsendes dokumentation for, at hunden har haft ”normale testikler på normal plads” før operationen. Dette kan være i form af en dyrlægeer- klæring eller dokumentation fra tidligere deltagelse på udstillinger eller prøver, hvor hundens te- stikelstatus er blevet tjekket. Herudover skal der vedlægges dokumentation fra en dyrlæge, hvor den præcise årsag til fjernelsen af den ene eller begge testikler fremgår. Det er kun i tilfælde af tilskadekomst eller alvorlig sygdom (f.eks. kræft), at hunden kan opnå dispensation, og det altid er op til DKK at vurdere, om den bag- vedliggende årsag og/eller den indsendte dokumentation er tilstrækkelig. Den dispensation, DKK kan give, gælder alene hundens mulighed for at deltage på en udstilling el- ler en prøve. Det vil sige, at dommeren ikke kan undlade at bedømme hunden eller diskvalificere hunden pga. testikelmangel. Det vil dog stadig være op til den enkelte dommer at vurdere, om der f.eks. er fejl (ud over testi- kelmangel), som ikke længere kan konstateres grundet indgrebet, så DKK vil aldrig kunne forud- sige, hvordan en hund, der mangler den ene eller begge testikler, vil blive bedømt. Kopi af dispensationen skal vedhæftes hundens tilmelding eller indsendes til arrangøren inden til- meldingsfristens udløb - og medbringes på selve udstillingen.
    • Dette står på SKK's sider: Detta gäller vid kastrering Här finner du svar på frågor om kastrerade hundar och deras rätt att delta vid utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning. Nationella Dopingkommissionen berättar vad som gäller. Kastrerad hanhund Kirurgiskt kastrerad hanhund Hanhund som kastrerats kirurgiskt medges generell dispens att delta vid prov, tävling eller beskrivning. Detta innebär att ansökan om dispens inte behöver ske. Kemiskt (medicinskt) kastrerad hanhund Hanhund som kastrerats genom medicinsk behandling medges inte dispens för deltagande vid utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning, oavsett bakomliggande orsak till behandlingen. I begreppet beskrivning innefattas olika former av mentaltest/-beskrivningar. För hanhund som kastrerats via medicinsk behandling råder 6 månaders karenstid innan deltagande återigen kan ske vid någon form av utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning. Har den kemiska kastrationen skett med chipimplantatet Suprelorin gäller 6 månaders karenstid utöver angiven verkningstid enligt FASS vet. Vilket innebär för; Suprelorin 4,7 mg: Verkningstid enligt FASS vet 6 mån + 6 mån karenstid = 12 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske. Suprelorin 9,4 mg: Verkningstid enligt FASS vet 12 mån + 6 mån karenstid = 18 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske. Observera att verkningstid samt karenstid kvarstår oförändrat även om hanhunden under denna period blir kirurgiskt kastrerad. Veterinärintyg för kirurgiskt kastrerad hanhund När veterinärintyg åberopas för en kastrerad hanhund ska detta vara utfärdat på av SKK godkänd blankett (se exempelvis F145 Sveriges Veterinärförbund eller motsvarande). Uppgifter som ska finnas med för att intyget ska accepteras är: ras, registrerat namn, registreringsnummer, ID-nummer, vad ingreppet avser, åtgärd, anledning till åtgärd och kommentar om testiklarnas utseende och placering Hva andre land sier, vet jeg ikke. Vil tro det er likt DKK.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Create New...