Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mange kg mat spiser din hund i mnd?


Theri

Recommended Posts

Fordi vi vil være med vel! :D

okei for å forstetter å være OT da, så vil jeg bare si at jeg aldri hadde trodd at min hund skulle spise mer enn en GD på 60 kg! :D Jeg trekker tilbake det jeg har sagt om at de er dyre i drift :D:D jaja, da skjønner dere vel hvorfor vi ikke forer på tørrfor til 650 kr sekken. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snusern bruker vel ca en mnd på 14 kg. Hun er litt sær i kosten, skulle spiset mer. Veier 28-30 kg.

Jodlern spiser så mye rart han, at tørrforet varer ganske lenge. :D Men 7kg mnd kanskje? Veier 9,4 kg men vokser fremdeles.

Begge får litt tilskudd av V&H og spesielt jodlern begrenser jeg tørrformengden på om han får mye annet. Snusern begrenser seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor svarer dere som fôrer på vogh etc? I startinnlegget står det jo tørrfôr, og mengdene kan jo ikke helt sammenlignes?

Nå vet jeg ikke hva intensjonen med denne tråden var da, så kan jo hende det ikke spiller noen rolle.

De må gjerne bli med de også. Jeg laget tråden igrunn av nysgjerrighet, og også for at jeg kan få et innblikk i hvor mye tørrfor jeg må regne med at bikkja spiser når vi får en i hus. :D Vi skal å hilse på oppdretter om tre uker for å se om vi skal kjøpe en staffordshire bull terrier. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brått synes jeg min stakkars hund på 30 kilo får litt lite mat? :D Men det er veldig feitende mat da (fiskeforet til Purina) - samt at hun får MYE tilleggsmat gjennom dagen.

Jaja, så lenge hun ikke er tynn så er det vel ikke noe galt med foringa vår :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nirm (border collie på ca 25 kg)

Spiser ca 50/50 V&H og grønnsaker, 600 g per dag.

Per mnd: 18 1/2 kg.

Vida (schäferhund ca 27 kg)

Spise V&H og grønnsaker, 600 g per dag. Variererende hvor stor andel kjøtt/grønnsaker hun får.

Per mnd: 18 1/2 kg.

Til sammenlikning spiste sistnevnte over 15 kg tørrfôr i mnd da hun gikk på det. Mener å huske at hu knertet en sekk på ca 3 1/2 uke av RC sine fôr for å ikke se ut som et beinrangel.

Edit: Jeg regna visst feil. :aww: De spiser 600 g om dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Jeg begynner å lure på om jeg fôrer for mye, eller hva som er feil :aww: For Stella, dvergpuddel 18mnd 4.5kg, spiser ca 1kg V&H i uka = 4kg/mnd. Hun er absolutt ikke feit, har normal avføring osv. Selv matlysten er god, i blant tigger hun frokost i tillegg, og får da litt tørrfôr (Proplan). Så hun spiser minst 3% av sin vekt, nesten 4%. Veiledende er vel 2%? Hun er heller ikke veldig aktiv, får ca 1times tur daglig, men dette varierer en del.

Jaja, jeg skal ikke klage på verken fôringsutgifter eller at hunden har matlyst, jeg synes bare det er litt merkelig. Om hun bare får tørrfôr minker matlysten og hun blir beinete. Hun var vanskelig å fôre tidligere (ikke matlyst), så forandringen er svært velkommen altså!

Svar til trådstarter er altså ca 4kg V&H i mnd, pluss kanskje 300g tørrfôr (Proplan).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går cirka 10 kilo tørrfôr i måneden, en sekk på 18 kilo varer i knappe åtte uker.

Det går cirka 7.5 kilo vom i måneden.

I tillegg varierende/ukjente mengder av godbiter i ulike variasjoner, samt noe snacks.

Hunden er en berner sennenhund, tispe, på plussminus 50 kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg på med V&H-mengde :aww:

Ca 5 kg fordelt på fire stk over tre dager. Det er ca 420 g pr hund, men noen får mer og andre mindre. Den ene får faktisk mye mindre for hun får skånetørrfòr egentlig. De veier fra 19 - 27 kg og får mat etter alder, aktivitet og ytelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flat/BC/Husky blanding, 26kg, 8,5år spiser en sekk på 13kg på litt under 2mnd, altså 6,5kg i mnd.

Chicka er veldig lett fôert, hun legger på seg kjempe fort, selvom hun er i MYE aktivitet.

Jeg gir hun Specific CJD joint support eller HILLS Senior.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staffordshire Bull Terrier hann på 20,5 mnd. Veier ca 16 kg, og spiser 9-10 kg Norwegian Polar + 2-3 kg tørrfor pr mnd. Får litt tørrfor strødd oppå NP. Han kunne sikkert veid litt mer, men han vil ikke ha mer mat enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi vi vil være med vel! :)

okei for å forstetter å være OT da, så vil jeg bare si at jeg aldri hadde trodd at min hund skulle spise mer enn en GD på 60 kg! :aww: Jeg trekker tilbake det jeg har sagt om at de er dyre i drift :aww::P jaja, da skjønner dere vel hvorfor vi ikke forer på tørrfor til 650 kr sekken. :P

Valpis lå på 1400g dagen i ettårs alderen, men senket mengden da hun bikket 18 mndr. Detr samme vil du nok med Nitro. Og gigantene er ikke dyrere i kosten enn de fleste andre store hunder, når bare vekstperioden er overstått.

Jeg begynner å lure på om jeg fôrer for mye, eller hva som er feil :aww: For Stella, dvergpuddel 18mnd 4.5kg, spiser ca 1kg V&H i uka = 4kg/mnd. Hun er absolutt ikke feit, har normal avføring osv. Selv matlysten er god, i blant tigger hun frokost i tillegg, og får da litt tørrfôr (Proplan). Så hun spiser minst 3% av sin vekt, nesten 4%. Veiledende er vel 2%? Hun er heller ikke veldig aktiv, får ca 1times tur daglig, men dette varierer en del.

Jaja, jeg skal ikke klage på verken fôringsutgifter eller at hunden har matlyst, jeg synes bare det er litt merkelig. Om hun bare får tørrfôr minker matlysten og hun blir beinete. Hun var vanskelig å fôre tidligere (ikke matlyst), så forandringen er svært velkommen altså!

Svar til trådstarter er altså ca 4kg V&H i mnd, pluss kanskje 300g tørrfôr (Proplan).

Mange miniatyrer spiser mer pr kg kroppsvekt enn større hunder, de har en utrolig kraftig forbrenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpis lå på 1400g dagen i ettårs alderen, men senket mengden da hun bikket 18 mndr. Detr samme vil du nok med Nitro. Og gigantene er ikke dyrere i kosten enn de fleste andre store hunder, når bare vekstperioden er overstått.

Ja jeg syns har bare har spist mer og mer med alderen, og det virker som om at han må spise så mye for å holde vekta oppe. Han får så mye man han vil ha og spiser til han er helt mett. Men som du sier, ungdommer krever mer mat :aww:

Kanskje forbrenningen senkes med alderen, og han vil spise mindre. Det hadde ikke gjort noe ihvertfall :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå har jeg 4 shelties hjemme (5 år/8,5 kg., snart 4 år/8 kg., 2 år/7,5 kg. og 8 mnd./8 kg.) og 1 aussie (18 mnd./20 kg.), og de spiser tilsammen ca. 15 kg. Royal Canin pr. mnd. Sheltievalpen og aussien spiser omtrent samme mengde og får ca. det dobbelte av de voksne sheltiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tiden Kita spiste tørrfôr regnet jeg i overkant av en 15kg's RC sekk i mnd :aww: Nanti spiser 6dl + V&H x 4 altså 2,4l og ca 250g V&H om dagen :aww: spiser ca 1 1/2 sekk med Hill's, på en mnd (12kg)

Kita spiser nå 1kgV&H om dagen, altså 30-31kg i mnd, lille Nanti skal over på V&H hun også, men spiser nok mer i veksten ja, rundt 1500g om dagen vil jeg tippe :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnet på dette i mai og da var det følgende regnestykke:

2 hunder ( breton ) på 16-18 kg.

Tørrfor - Pro Plan normal og senior = 2 sekker tilsammen 1200kr

Dette holder ca 3 mnd.

Vom og hundemat: ca 20kg pr mnd.

Summene blir da:

Tørrfor: 400kr pr. mnd

VH: 200kr pr. mnd

Å fore to hunder for 200kr pr. mnd er billig - det blir 100kr pr hund for en mnd. Billigere kan det ikke bli. Og så fungerer det supert itillegg. VH gjør at jeg klarer å holde vekta på gamlemor og det fungerer supert under jakt og konkurranser.

Prisen er ikke avgjørende for meg, men det er selvsagt en hyggelig bonus !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...