Gå til innhold
Hundesonen.no

Holdning til skriftspråk på nettfora


simira

Skriftspråk på nettfora  

66 stemmer

  1. 1.

    • Nei, folk må da få skrive akkurat slik de vil!
      0
    • Nei, nett er jo et muntlig medium, derfor er det ikke så viktig.
      0
    • Det er greit om folk skriver så en forstår hva de mener.
    • Ikke så viktig, så lenge folk ikke skriver på dialekt.
    • Ja, folk kan ihvertfall prøve å skrive noenlunde riktig.
    • Ja, det er viktig å prøve å bevare skriftspråket vårt, det er en grunn til at vi har skriveregler!


Recommended Posts

Jeg synes man skal prøve å skrive så riktig som mulig, og er man usikker på et ord får man google det eller slå det opp. Jeg er ikke feilfri jeg heller, absolutt ikke. Slurver med stor bokstav etter punktum, husker aldri om det er interresant eller interessant osv. Men jeg må innrømme at jeg glatt hopper over innlegg skrevet på dialekt (med mindre det er noe jeg absolutt må få med meg), og innlegg stappfulle av skrivefeil blir jeg irritert av, mener ikke å støte noen, men jeg blir litt forutinntatt av det, og tar vel ikke den som skriver seriøst sånn med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man skal prøve å skrive så riktig som mulig, og er man usikker på et ord får man google det eller slå det opp. Jeg er ikke feilfri jeg heller, absolutt ikke. Slurver med stor bokstav etter punktum, husker aldri om det er interresant eller interessant osv. Men jeg må innrømme at jeg glatt hopper over innlegg skrevet på dialekt (med mindre det er noe jeg absolutt må få med meg), og innlegg stappfulle av skrivefeil blir jeg irritert av, mener ikke å støte noen, men jeg blir litt forutinntatt av det, og tar vel ikke den som skriver seriøst sånn med en gang.

Signerer denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Lola her. Siden sonen er et forum med mange kunnskapsrike mennesker synes jeg det er en god ting om folk klarer å presentere ting og å skrive så det oppfattes seriøst - det gir et bedre inntrykk av forumet som helhet også. Dessuten tror jeg det er sånn i dag at mange unge lærer hvordan de skal skrive blant annet ved å lese mye på nett. Derfor må det jho være fint at det de leser er så korrekt som mulig.

Men for all del - jeg har jo full forståelse for at ingen er perfekte. Så at folk gjør så godt de kan er det viktigste. De færreste her inne er språklforskere.. (ingen? :lol: ) Men å skrive med forkortelser, på uforståelig dialekt eller liknende synes jeg ikke noe om. I alle fall gidder ikke jeg lese innlegg som jeg ikke forstår hva står skrevet i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Lola her. Siden sonen er et forum med mange kunnskapsrike mennesker synes jeg det er en god ting om folk klarer å presentere ting og å skrive så det oppfattes seriøst - det gir et bedre inntrykk av forumet som helhet også. Dessuten tror jeg det er sånn i dag at mange unge lærer hvordan de skal skrive blant annet ved å lese mye på nett. Derfor må det jho være fint at det de leser er så korrekt som mulig.

Men for all del - jeg har jo full forståelse for at ingen er perfekte. Så at folk gjør så godt de kan er det viktigste. De færreste her inne er språklforskere.. (ingen? :lol: ) Men å skrive med forkortelser, på uforståelig dialekt eller liknende synes jeg ikke noe om. I alle fall gidder ikke jeg lese innlegg som jeg ikke forstår hva står skrevet i.

Veldig enig. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns at folk skal skrive så rett de klarer. Om man kan si det sånn. Jeg er i mot denne slaktinga av folk som skriver feil (kanskje fordi jeg tilhører den gruppen selv??).

Jeg er vel ikke en notorisk feilskriver, men det hender ting går litt fort i svingene og det er ikke alltid jeg hverken gidder (eller har tid) til å lese gjennom det jeg har skrevet bare for å se etter feil. Folk forstår uansett. Det er bare pirkulfer som ikke gidder lese/svare innlegg med noen få skrivefeil i fordi de mener det er vanskelig å lese.

MEN, innlegg skrevet på dialekt er SLITSOMT å lese (selv min egen dialekt ja), og innlegg som ikke er skrevet etter "normalen". (Mangler stor forbokstav etter punktum / ikke mellomrom mellom punktum og neste ord osv) Men jeg leser dem, og gidder ikke klage. Enkelt og greit.

På forum så er det alle mulige folk. Det må vi godta, enkelt og greit. Men sms-språk hører hjemme på sms.... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel egentlig "Det er greit om folk skriver så en forstår hva de mener" som alle mener, da?

Alle presiserer jo man godtar en og annen skriveleif - bare man skjønner innholdet...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver nok litt dialekt, med tanke på a-endelser og andre enkelt ord som vi bruker i Indre Østfold :lol: Men stort sett er det jo bokmål det går i. Jeg har ikke noe problem med å lese noe som er skrevet på dialekt, hvis jeg skal komme over det her inne :lol: Det meste er jo forståelig uansett :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal skrive etter evne, men beholde det skriftlige språket. Ikke alle er like gode til så skrive, og det må man akseptere synes jeg. Men dialekt synes jeg er greit at man slår ned på eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

innlegg som ikke er skrevet etter normalen. Mangler stor forbokstav etter punktum / ikke mellomrom mellom punktum og neste ord osv

Og helt uten komma og punktum. Slike "på inn- og utpust" innlegg hopper jeg over.

Det er vel egentlig "Det er greit om folk skriver så en forstår hva de mener" som alle mener, da?

Alle presiserer jo man godtar en og annen skriveleif - bare man skjønner innholdet...

Susanne

Signeres.

Skriveleifer, a- endelser og dialektord innimellom er helt okei, hjernen fikser det sjøl sånn at jeg leser rett, og tenker ikke over at det er "feil" før noen pirker på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer de fleste her inne. Har man problemer med å grammatikken og liknende, er det forståelig. Det som derimot ikke er forståelig, er å utelate tegnsetting, skrive med STORE BOKSTAVER (slitsomt for øynene...), og å skrive på innbarka - og noen ganger uforståelig - dialekt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner at jeg bryr meg ikke så veldig om noen skrivefeil her og der. Det er ikke sånn at jeg irriterer meg om noen skriver kansje eller et rasenavn feil. Syns det er Værre om folk SKriver sånn hær å ikke gidder Å legge no innsatts i det i de hele tatt. Ja, da kan det hende at jeg tar innlegget litt mindre seriøst, men jeg prøver å se forbi det. For jeg veit at det finnes folk som sliter veldig med å skrive rett, men prøver å tenke at om de hadde SAGT det de skriver, så hadde det hørtes mye bedre ut :lol:

Ja, vi har rettskrivningsregler for en grunn, men jeg tror ikke at forumer er det som kommer til å redde ungdommens norskkunnskaper, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal skrive etter evne, men beholde det skriftlige språket. Ikke alle er like gode til så skrive, og det må man akseptere synes jeg. Men dialekt synes jeg er greit at man slår ned på eks.

Enig :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

En og annen skrivefeil må man kunne akseptere, men jeg mener at man bør bestrebe seg på å skrive så rett man kan.

Det er jo ikke sånn at man har det travelt når man skal poste på forum som dette. Man har ofte tid til å lese gjennom både en, to og tre ganger. Er man dårlig til å skrive så er jo nettopp forum som dette god trening tenker jeg. Og nei, jeg er ikke rasende god og perfekt selv, men jeg prøver i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv fæl på slurvefeil, men prøver etter beste evne å skrive så rett som mulig.. Og jeg er enig i at dialekt kan bli litt slitsomt å lese. Har sett endel annonser blandt annet hvor annonsøren beskriver feks dyret sitt som "ho" i stendenfor "hun", og jeg synes da hele annonsen blir litt "uproff" hvis resten av annonesen går på bokmål.. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv fæl på slurvefeil, men prøver etter beste evne å skrive så rett som mulig.. Og jeg er enig i at dialekt kan bli litt slitsomt å lese. Har sett endel annonser blandt annet hvor annonsøren beskriver feks dyret sitt som "ho" i stendenfor "hun", og jeg synes da hele annonsen blir litt "uproff" hvis resten av annonesen går på bokmål.. :lol:

hehe jeg er vel av de som skriver ho, en del i hvertfall :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...