Gå til innhold
Hundesonen.no

17. mai


MegaMarie

Recommended Posts

Jeg syns det er blitt så standar å gå på barneskolen og leke leker, eller dra til byn å se på toger, eller dra på tivolli. I år vil jeg gjøre noe nytt som er helt avslappende, ikke noe stress med buss eller noen ting. :D

Jeg husker det var noen i fjor her inne som bare tok med seg hundene opp på fjellet å grillet. Er det flere som skal slike ting? Eller hva skal dere i år? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drar til skogs "hver dag" ellers i året, dermed synes jeg det er kjedelig å bruke en spesiell dag som 17 Mai på det. Jeg kunne forsåvidt skrevet "jeg drar til fjells" - men jeg føler jeg har en annen definisjon av fjellet enn andre. Å dra på fjellet er for meg å faktisk gå på et FJELL, ikke bare en haug i bakgården av byen eller sitte i foten av et fjell :P Og jeg drar ikke til fjell-fjells hver dag, men ofte nok til at jeg ikke orker det heller på 17 Mai.

Jeg synes nemlig det er knallkoselig med 17 Mai! Hele byen kledd i Norske farger, alle er glade og man møter masse kjentfolk i byen. Bikkja er selvsagt med, kledd i rødt-hvitt-blått. Pleier å møte ei gammel barneskolevenninne å se på toget hvert år, så spiser vi sukkerspinn, soft-is, pølse i brød og nyter varmen (som det selvfølgelig blir på 17 Mai :P fint vær hører til! ). Hele familien samles etter togene (hentes fra fjærn og nær :P ) til god 17mai-middag. Jeg elsker korpsmusikk én gang i året, og det er på 17 Mai! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drar til skogs "hver dag" ellers i året, dermed synes jeg det er kjedelig å bruke en spesiell dag som 17 Mai på det. Jeg kunne forsåvidt skrevet "jeg drar til fjells" - men jeg føler jeg har en annen definisjon av fjellet enn andre. Å dra på fjellet er for meg å faktisk gå på et FJELL, ikke bare en haug i bakgården av byen eller sitte i foten av et fjell :P Og jeg drar ikke til fjell-fjells hver dag, men ofte nok til at jeg ikke orker det heller på 17 Mai.

:D

Nå er jeg nysgjerrig. Jeg er sikker på at fjellene jeg pleier å gå på går under din definisjon av fjell, men gjør byfjellene i Bergen det også?

Her er et bilde tatt fra byfjellene. Er dette fjell, eller er det en "haug i bakgården av byen"? :P

114_1494a.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og Java skal gå i tog :P

Jeg bor på et ganske lite sted, så bikkja har ikke noe problemer med å være med! Hun var med å gikk i toget i fjor også og det gikk kjempefint. Litt flaut når hun måtte stoppe å bajse bare :D Folk syns det var moro å se henne og Java nyter oppmerksomheten! Hun var 2-3 mnd første gangen hun opplevde 17.Mai toget (da bare så vi på) og hun syns det er helt greit! Er jo sååå mange mennesker som mister mat og is på bakken jo! :P Superkult!

Hun får en liten 17.Mai sløyfe i halsbåndet også, så blir så fin atte :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år skal jeg vel lese til eksamen tenker jeg :D Den har vi nemlig 18.mai. Hjemme i Asker har vi hatt så mange fine tradisjoner på 17.mai; tog rundt Skaugum, lunsj på Akershus festning, ro til barneskoleopplegget i gammeldags trebåt pyntet med bjørkeris og flagg, avslappende kveld med venner eller familie. Her jeg bor nå har de også et type barneskoleopplegg, men det er litt uaktuelt for oss som ikke har barn, men de har et festlig opplegg for ungdom/unge voksne den 16! Da møtes alle på en parkeringsplass, og noen av de dyktigste sjåførene kjører überskranglete biler, type volvo til 1500 kr og sånt. Andre kjører flere sammen i vanlige biler. Skranglebilene kjører først, og så kjører man i tog rundt hele bygda, med innlagt burning og sånt på litt større områder. Kjører innom alle gårdene og alle de avsidesliggende stedene.Veldig morsomt faktisk, selv for en ikke-råner som meg (*grøss* råning er det virkelig verste og mest harry jeg vet om :P). Allikevel savner jeg nok MIN 17.mai:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år er første året jeg ikke er med og går i tog, men jeg skal møte venner i alle fall - jeg tror muligens jeg tar med hunden på skogstur på morgenen/formiddagen, for så å dra ned til byen og se på borgertoget og slappe av i sola og spise en is (ikke si at det ikke blir sol, jeg skal ha sol), også blir det lunsj/middag med noen venner, i femtiden på en koselig restaurant. Og etterpå skal jeg hjem og legge meg tidlig, for den 18. mai er jeg endelig alene og kan puste ut etter 3,5 spesielle måneder og en intens sosial helg.

(Såfremt jeg kommer meg hjem til Norge, selvfølgelig!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år tror jeg det blir første året jeg ikke bryr meg. Dra til sverige, ut i skogen, fiske eller noe sånt er planen foreløpig. Kan selvfølgelig endre seg, for ikke noe er 100%.

Pleid å spise frokost hjemme før man har gått ned til "by'n", men de to siste årene har det blitt frokost hos "svigers", og grilling hos mine foreldre på kvelden.

Men blir nok tatt veldig på sparket om hva vi gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel enten langtur i skauen eller trene spor, kjenner jeg meg rett. Her tar man vare på alle fridagsmuligheter for å gjøre "fornuftige" ting som man ellers ikke rekker så mye av i en hverdag med jobb og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3 barn som skal feire 17 mai på skolen så det er vel liten tvil om hva jeg må.

Har meldt meg frivillig til å passe på 3 og 4 klasse i toget og kirken.

Etterpå er det samling på ungdomsskolen her nede også kommer antageligvis pappa og samboeren en tur :blink:

Gubben kommer ned etter toget med begge hundene. De eeeelsker oppmerksomhet og det får de nok mye av på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol:

Nå er jeg nysgjerrig. Jeg er sikker på at fjellene jeg pleier å gå på går under din definisjon av fjell, men gjør byfjellene i Bergen det også?

Her er et bilde tatt fra byfjellene. Er dette fjell, eller er det en "haug i bakgården av byen"? :)

Jooo, det så nå mer fjell ut enn hva andre jeg har sett på den store interwebben kaller fjell. Verste jeg så en gang var noen som hadde gått opp på en haug i Trondheim eller no - og kalte det fjell! Man kan jo like gjerne si man drar på fjelltur om man går opp alle trappene i ei høyblokk da, det mister litt sin mening :blink: Misforstå meg ikke, folk skal få lov å kalle det hva de vil. Men jeg føler meg alltid så .... LURT (?) når jeg ser f.eks "bilder fra fjelltur!" også er det noen som har lagt kveldsturen til en gresskledd forhøyning. Litt satt på spissen. Men fjell er jo så mangt og meget for en og en hver, om noen vil kalle 100moh uten særlig primærfaktor for fjell så skal de bare gjøre det. Men jeg forbeholder meg (den særs useriøse og ikke gravalvorlige) retten til å kalle det JUKS og fanteri! :P

32038_429898296351_510471351_5951328_4722734_n.jpg

Fjell

varden%202.JPG

IKKE fjell (haug midt i byen :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal jobbe fra tidlig om morgenen til sent om kvelden. Og det har jeg gjort i snart ti år nå, bortsett fra i fjor. I fjor var jeg ute til mamsen sammen Selma og spiste is på verandaen. Det var koselig det :blink::lol: , men noen 17mai-feirer er jeg nok ikke. Det blir jo nok 17mai på jobben liksom, når man jobber i restaurant. Kommer nok en skokk av bråkete og sure foreldre med grinete og snørrete unger :) DET er 17 mai- stemning for meg.

For et par år siden ble jeg skikkelig kjeftet opp av en stressa og sur mor fordi jeg ikke smilte bredt nok på selveste 17 mai... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt noe positivt forhold til syttende mai, jeg kan komme på et eneste år hvor jeg syntes dagen egentlig var trivelig. Det er ikke en dag jeg gleder meg til eller planlegger i lang tid, og nå har jeg hatt så mye å gjøre i det siste at jeg knapt har fått med meg at den er over helga. Det er i hvert fall en fridag fra jobben i år, en ble jo snytt for det i fjor...

Får ta en prat med sambo om vi skal kjøre til der foreldrene våre bor, eller hva vi finner på. Jeg kjenner at jeg blir stressa og sliten av tanken på korps, barnetog, flagg, is, karuseller, umulige parkeringsforhold, gråtende unger, gnagsår, solbrenthet, patetiske klovner, stein i skoa, sure foreldre og stadige værskifter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trene hund og ellers bare slappe av tenker jeg. Og forhåpentligvis blir vi invitert på sodd eller noe annet hos noen, så jeg slipper å lage middag selv. :lol: Kjempespennende planer med andre ord. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enda ikke helt sikker.. Men skal i hvert fall ned i sivilisasjonen og spise frokost med venner, og sikkert en liten tur ned i byen også. Satser på at jeg ikke blir kjempelenge, så jeg rekker en god hundetreningsøkt etterpå :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det blir fint vær tusler jeg til byen med familien :lol: Hele gjengen i bunadsstasen :P (jeg har verdens fineste bunad så det så!)

Hva slags bunad har du?

(Er det på tid med den faste "hva slags bunad har du?"-tråden kanskje? :blink: )

I fjor satt jeg alene og leste til eksamen på 17. mai. Hurra... Hadde eksamen 18. mai.

I år har jeg ingen planer, men jeg skal heise flagg, ha på sløyfe og spise rømmegrøt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...