Gå til innhold
Hundesonen.no

Tullas første kull

Huldra

Recommended Posts

Hæ? :) Ligger hjerte og lunger egentlig i buken? Ser at jeg har gått glipp av noen viktige timer anatomi hos hund..! :lol: Men godt å vite at valpene ligger i buken da, og at uviktige organer nå ligger i brystkassen; kunne jo fort gått galt dersom hjerte og lunger plutselig kom tytende ut under fødselen midt mellom morkaker og valper..! :)

:lol: Nei. :) Jeg bare sier at valpene stapper de lengre opp i brystkassen(hvor de allerede er), slik at de får mer plass. Det er jo aktive springervalper dette her, så de trenger litt ekstra plass å springe rundt på inni der. Det er derfor brystkassen ser litt sprekkeferdig ut. :)

(Ehm, hvis noen skulle begynne å lure på om det har klikket alvorlig for meg, så tuller jeg bare, hehe.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 1k
  • Created
  • Siste svar

:)

*rødme* Jeg blandet visst deg og MrsPowers.. :D

Og nå ser jeg hvorfor.. ;) Jeg, eh, synes at avartaren deres er snarlik i farten.. :P Sorry, altså.. :lol:

Bortsett fra et par-tre dager rundt 3 uke i første drektigheten til Dina hvor hun var morgenkvalm, så spiste hun som normalt hele drektigheten begge gangene, også på fødselsdagene. Om jeg ikke husker helt feil, så fikk hun frokost på morran og valper på kvelden/natta begge gangene, så hun hadde ihvertfall ikke lest kapittelet om at drektige tisper ikke vil ha mat når det nærmer seg fødsel - og jeg tror ikke det er noe uvanlig hos tisper som er glade i mat. De orker kanskje ikke like mye som vanlig siden de er full av valper (det gjaldt ikke Dina, men hun er lang i lenden, så hun hadde sikkert plass til både valper og mat *flir*) som trykker på alt som er av organer, men jeg hadde ikke satsa på at man får et varsel om når fødsel nærmer seg fordi at tispa kommer til å vegre seg for å spise.. hehe

Jeg gjetter forøvrig på 2 hanner og 4 tisper, alle lever og hvit.. Og jeg gleder meg til bilder, det er lite som er så nydelig som spanielvalper :lol:

Hmm! Søren og, og jeg som i grunnen har vært litt spent på hvordan det ville utarte seg med apetitten. Det er jo unektelig fint å ha et tegn å gå etter, bortsett fra temperaturfallet.. :D Men fint å vite at jeg sannsynligvis slipper å vente på dårlig apetitt da.. :P

Og ja, spanielvalper er faktisk noe av det aller mest nuuudelige som fins! :) Alle valper er søte altså, men spaniels er det noe helt spesielt med.. :)

:P Nei. :P Jeg bare sier at valpene stapper de lengre opp i brystkassen(hvor de allerede er), slik at de får mer plass. Det er jo aktive springervalper dette her, så de trenger litt ekstra plass å springe rundt på inni der. Det er derfor brystkassen ser litt sprekkeferdig ut. :)

(Ehm, hvis noen skulle begynne å lure på om det har klikket alvorlig for meg, så tuller jeg bare, hehe.)

Godt du sa du bare tullet, for jeg trodde du var dønn seriøs. :) Det kunne forresten blitt et meget spesiell keisersnitt om det kom til det; hører meg selv si til dyrlegen at han må huske å trekke ned hjertet og lungene i buken etterpå, fordi valpene har sparket de så langt opp.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*rødme* Jeg blandet visst deg og MrsPowers.. :)

Og nå ser jeg hvorfor.. :lol: Jeg, eh, synes at avartaren deres er snarlik i farten.. :lol: Sorry, altså.. :)

:) Margrete har gjort det samme i "de første nettene i nytt hjem"-tråden. Gjorde visst et dårlig avatarvalg :)

Helt fullstendig ot: Jeg hilste på en Field Spaniel her om dagen! Var ikke det en av rasene du vurderte før du kjøpte Aynï? Da jeg hilste på den, så tenkte jeg nemlig på deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*rødme* Jeg blandet visst deg og MrsPowers.. :)

Og nå ser jeg hvorfor.. :lol: Jeg, eh, synes at avartaren deres er snarlik i farten.. :) Sorry, altså.. :)

:)

:) Margrete har gjort det samme i "de første nettene i nytt hjem"-tråden. Gjorde visst et dårlig avatarvalg :P

:) x2!

Forveksle finingen min med et snerrende monster da gitt. *snufse* :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Margrete har gjort det samme i "de første nettene i nytt hjem"-tråden. Gjorde visst et dårlig avatarvalg ;)

Helt fullstendig ot: Jeg hilste på en Field Spaniel her om dagen! Var ikke det en av rasene du vurderte før du kjøpte Aynï? Da jeg hilste på den, så tenkte jeg nemlig på deg :D

Haha, godt jeg ikke er alene om å ta feil - deilig når andre også gjør noen blundere.. :D

Jo, field var en av rasene jeg vurderte da jeg kjøpte Aynï. Men siden de er kjent for å være noe reservert (og det vil jeg ikke ha), og fordi det også er vanskelig å bli kjent med rasen når man sjelden og aldri møter på de, og det er tungvindt å reise land og strand Sverige rundt for å finne gode foreldre/oppdrettere, og i tillegg at typen syntes det da var en litt for stor hund ( :lol: ), gjorde at det ble cairn i stedet. :P Men nå skal han jo ha springer, så ting kan tydeligvis forandre seg.. :P

:P

:P x2!

Forveksle finingen min med et snerrende monster da gitt. *snufse* :lol:

Ja, uff.. :) Jeg føler meg faktisk ganske fæl.. :) Kan jeg prøve å skylde på MrsPowers? :) Din avatar er selvsagt ! mye penere enn MrsPowers sin! :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er Tulla allerede hele 7 uker på vei! Nå er det jammen ikke lenge igjen!

Jeg har selvsagt målt henne i dag, og her er målene:

Buk: 61 cm (53 normal)

Brystkasse: 69 cm (68 normal)

Målte henne også rundt det bredeste på brystkassen, og der var hun 73,5 cm! Som dere ser av bildene er det jo absolutt der hun er "tykkest".

Bilde fra siden:

7uker%20002.jpg

Bilde ovenfra:

7uker%20003.jpg

Sammenlignet med 3,5 ukers bildet:

3uker.jpg

Det er litt juks, for pga behenget under magen kan man ikke se hvor stor magen hennes egentlig er blitt! Hun begynner å få ganske så store jur, og det er ikke sjelden jeg legger hendene inntil magen hennes og prøver å kjenne om det er noen inni der som sparker..

Ellers er formen fremdeles fin. Hun er blitt veldig rolig og "tolerant" om jeg kan si det sånn uten at det høres rart ut. Alt er liksom helt greit, og vi tar alt som skjer veldig "coolt". Samtidig har hun virket litt rastløs; og kunne ligge og pipe litt. Pipingen har gitt seg endel i det siste heldigvis. Men det eneste hun vil, er å spise.. Så hun har begynt å stjele maten til Aynï igjen. Og salat går ned på høykant - her gjelder det å grafse til seg alt man får tak i! Alle mørke flekker og klumper på veier og fortau er dessuten selvsagt hestebæsj.. Det er dessuten bedre å spise først, for deretter å kanskje vurdere hva det er. Hun har forresten begynt å få tre måltid nå, men kjenner jeg henne rett tviler jeg på at det hjelper, haha! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det eneste hun vil, er å spise.. Så hun har begynt å stjele maten til Aynï igjen. Og salat går ned på høykant - her gjelder det å grafse til seg alt man får tak i! Alle mørke flekker og klumper på veier og fortau er dessuten selvsagt hestebæsj.. Det er dessuten bedre å spise først, for deretter å kanskje vurdere hva det er. Hun har forresten begynt å få tre måltid nå, men kjenner jeg henne rett tviler jeg på at det hjelper, haha! :lol:

Hun har rett og slett blitt en Tinka? :)

Det skal bli spennende å følge med på både fødsel og valpenes utvikling. Ikke lenge igjen, nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun bærer da svangerskapet særdeles godt. :) Gleder meg til å følge med på valpene når de kommer :)

Ja, hun ser ut til det ja! :P Kanskje fordi hun har plassert alle valpene i brystkassen? :lol:

Hun har rett og slett blitt en Tinka? :(

Det skal bli spennende å følge med på både fødsel og valpenes utvikling. Ikke lenge igjen, nå!

Hehe, heeelt Tinka har hun vel ikke blitt enda, hun spiser foreløpig ikke plast og metall.. :)

Men ja, nå nærmer det seg med stormskritt her - kun TO uker igjen, så braker det løs altså! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha når hun begynner på plast og metall så har hun også blitt en Casper :)

Forresten, stryk det med at hun ikke spiser plast.. :P Nå kan hun gjerne tygge på plastikk så lenge det smaker/lukter mat i alle fall.. :)

Tjukken! :P

Blir spennende å se hvor mange minitullaer du får! :lol:

Hihi - ja nå ser hun virkelig tjukk ut! Lurer av og til på hva folk vi møter langs veien tenker om henne, og meg.. *herlighet - for en feit hund, hun må da passe på så de ikke blir så feite, og hun må trimme bikkja mer* osv.. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iiih! Jeg klarer nesten ikke vente - er sprekkferdig av nysgjerrighet! ;)

Jeg er klar over at jeg har sagt at røntgen ca ti dager før termin for å stadfeste antall valper bare er tull og bortkastete penger, for man får jo snart vite hva som kommer likevel.. Meeen.. :P Det er ikke så vanskelig å finne et par unnskyldninger for å gjøre det likevel. :lol: Blant annet en veldig seriøs og god grunn; :) nemlig at man under fødselen vet hvor mange som skal komme. Si at man vet at det skal komme 8, og det har bare kommet 6, men tispa virker rolig og man tror fødselen er over, så vet man jo at det ikke stemmer. Det er jo ikke så bra om noen blir liggende igjen for lenge kan du si, og da har man mulighet til å kontakte dyrlege dersom noe slikt skulle skje. :P

Så i morgen skal vi avgårde! :P Blir nok også fint å få en dyrlege til å se over henne en siste gang før fødselen og bekrefte at hun er i fin form og sånt. :D Kanskje han kan si noe om hvorfor alle valpene ligger i brystkassen også?! ;)

Jeg klarer heller ikke å slutte å tenke på tan-genet. :blink: En hund som ikke selv er tan, kan være bærer av genet, og blir en slik tan-bærer parret med en tan-hund kan de få tan-valper. Det er ikke lett å si om en hund er bærer, i alle fall ikke en hund som Tulla som har tan såpass langt bak i slekten. Det sies at hos de som er bærer, kan man hvis man er litt heldig, såvidt skimte noen lysere flekker i pelsen over øynene og på kinnene i sterkt solskinn. Har vel ikke trodd at Tulla er tan-bærer, men for noen dager siden våknet jeg med Tulla ved siden av meg i sengen, sola skinte inn gjennom vinduet. Og hva ser jeg?! :o Det må være fantasien min som kødder med meg, men det er helt tydelig: på kinnene til Tulla ser jeg at hårene er litt lysere enn ellers. Kanskje er det bare solbleiking? Men på denne tiden av året? Hun har jo røytet så solbleikingen fra i sommer burde jo være vekke, og hun er jo mørkere på steder det ville vært naturlig å bli solbleiket (midt på hodet)? Ikke godt å vite, og akkurat dèt kan jo bare tiden vise (hjelper fint lite med røntgen gitt), men du store London som jeg drømmer! :P;) Tan er jo så pent, og det hadde jo vært utrolig morsomt om Tulla mot all formodning skulle være bærer! Legger man litt godvilje til, kan man kaaanskje forestille seg at hun har tan på dette bildet:

_MG_1834.jpg

Hun har forresten termin 21.-23. februar. Jeg tror den andre parringen var mer korrekt med tanke på tidspunkt, så jeg tror det blir 23. fremfor 21.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være gledesdreper på noen måte, for jeg har både vært til UL og røntgen med Dina (for jeg syns det er morsomt å se, og telle valper og gjette antall osv.. hehe), men jeg tror ikke på resultater av slike undersøkelser lenger. Når Dina gikk drektig sist, så så veterinæren 3, kanskje 4 valper på UL, og 4, kanskje 5 valper på røntgen, og hun fikk 7.. Så om jeg var redd for at tispa kanskje ikke var ferdig, selv om hun har roet seg ned og ikke har veer lenger, så ville jeg dratt til veterinær og sjekket om hun virkelig var tom når hun var ferdig med å valpe :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være gledesdreper på noen måte, for jeg har både vært til UL og røntgen med Dina (for jeg syns det er morsomt å se, og telle valper og gjette antall osv.. hehe), men jeg tror ikke på resultater av slike undersøkelser lenger. Når Dina gikk drektig sist, så så veterinæren 3, kanskje 4 valper på UL, og 4, kanskje 5 valper på røntgen, og hun fikk 7.. Så om jeg var redd for at tispa kanskje ikke var ferdig, selv om hun har roet seg ned og ikke har veer lenger, så ville jeg dratt til veterinær og sjekket om hun virkelig var tom når hun var ferdig med å valpe :whistle:

Søren og.. Men hvor langt var Dina på vei da du tok røntgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søren og.. Men hvor langt var Dina på vei da du tok røntgen?

Vi røntget på dag 49/50 :whistle: Datoen var 31 januar (takk, bloggen!), og hun fødte sine 7 valper den 12 februar (og der kom jeg på at de har jo bursdag i morgen! :ahappy: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi røntget på dag 49/50 :ahappy: Datoen var 31 januar (takk, bloggen!), og hun fødte sine 7 valper den 12 februar (og der kom jeg på at de har jo bursdag i morgen! :aww: )

Hmm.. får høre med dyrlegen da, vil uansett ta en liten sjekk.

Og grattis med dagen til Dina-barna! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare de ikke kommer på Aynïs bursdag, den 20. så! :) Søsteren hennes fødte på dag 60, noe som faktisk vil si 18. *Gulp* det var tidlig syns jeg.. :)

Det gikk fint på røntgen! Det første bildet ble litt for lyst, så vi måtte ta et nytt. Det siste bildet viste syv valper, men det kunne kanskje være en eller to som hadde gjemt seg. Men det er i alle fall flere enn fem-seks! :) Og jeg så masse tan, haha! :)

Spurte forresten dyrlegen om dette med brystkassen; jeg sa at jeg syntes hun var så stor rundt brystkassen, men det var jo ikke der valpene lå? Nei, det var det jo ikke, men alt som tidligere var i buken hadde valpene sparket opp i brystkassen, så MrsPowers - du hadde jammen rett! :P Kanskje ikke med hjertet og lungene og sånt, men det som vanligvis er i buken har altså nå flyttet en etasje oppover. :)

Hun veide forresten 25 kg i går, men mål og bilder osv må vente til i morgen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...