Gå til innhold
Hundesonen.no

Tullas første kull


Huldra

Recommended Posts

  • Svar 1k
  • Created
  • Siste svar

Vakre vakre hunder. :ahappy: Og herlig utrykk på Tulla :ahappy:

Skal du ta ultralyd eller røntgen av henne? Når gjør man sånt egentlig?

Haha - ja, det var ikke helt lett å skjønne på uttrykket hennes at hun bare var veldig, veldig klar..! :aww:  

Planen er å ta ultralyd når hun er 3-4 uker på potensiell vei.  Røntgen kan vel ikke tas før senere (lurer på om det var ca 5 uker? :ahappy: ), og det er jeg litt for nysgjerrig til å vente på! :aww:   På den andre siden er røntgen mer sikkert med tanke på å stadfeste mer nøyaktig antall valper, ultralyd kan bekrefte/avkrefte drektighet (selv om den også kan vise feil), men ikke gi noe veldig nøyaktig svar (jmf ultralydtråd her på sonen, hvor UL-resultat og antall valper har sprikt veldig).  For meg er det viktigste å vite om hun er drektig, men ikke med hvor mange valper. :aww:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hvordan går det? Tror du det er noen småtroll på vei? :hmm:

Vet ikke.. :)  For en liten stund siden virket hun drektig, men nå har jeg som Jeanette mistet litt motet.  I alle fall på en måte, på den andre siden virker hun litt "rar"..  Hun ser kvalm ut (har ikke kastet opp, og selvsagt spiser hun maten sin), samtidig som hun er utrolig gal etter mat; hun er råfrekk og stjeler maten fra Aynï MENS hun spiser, noe hun aldri har gjort før..  Det får hun selvsagt ikke lov til, men hun er lynkjapp - bare jeg blunker et halvt sekund er hun der og jafser i seg.   :whistle:  Aynï skjønner knapt hva som har skjedd før maten er borte!  

Det kan selvsagt være at hun bare er innbildt, og det har hun jo vært før også.  Men Tulla har blitt mindre og mindre innbildt for hver løpetid hun har hatt, og på sist løpetid var hun faktisk ikke innbildt i det hele tatt, så det er jo kanskje litt rart?  

Ellers er hun blitt mer daff på tur; ser ut som om jeg torturerer henne, og hun har det merkeligste uttrykket i ansiktet.  Hun ser kvalm og misfornøyd ut.  Så dette med at hun har endret atferd gjør at jeg holder håpet oppe, men samtidig har hun ikke lagt seg ut (hun er utrolig stabil på mål rundt buken og brystkassen; ikke en cm avvik fra første måling).  Personlig synes jeg hun ser annerledes ut; jeg innbiller meg hun er bredere over lenden/på ryggen over buken, men det kan jo selvsagt være innbilning..  Planen er ultralyd til neste uke, får se når det passer best.  :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

_MG_3451copycopy.jpg

Han: Nå kommer jeg og tar deg! (*knis, den var jo bokstavelig også da :hmm: )

Tulla: Åh... Nei, nå tar han meg også!

eller: Ah, kjekken, bare kom du... :whistle:

(alternativt: Mamma, får han virkelig lov?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder fra i dag, dvs 3 uker og 2 dager etter 2. parring:

Nikon10047.jpg

Nikon10045.jpg

Fant et gammelt bilde av henne ovenfra, her er hun faktisk muligen pittelitt lubben, var ikke i veldig god form da bildet ble tatt. Nå er hun slank, og akkurat slik hun skal være. Bilde fra før: Nikon062.jpg

Mål buken: 54 cm (53 cm normal)

Mål brystkassen: 66,5 cm (68 cm normal)

Edit2:

Glemte jo helt å nevne spyet jeg fant da jeg kom hjem fra jobb i dag. Det var bare magesyre, men fem små "klatter" spredd utover hele stua. Den totale mengden utelukker Aynï, så jeg er så sikker som jeg kan bli på at det er Tulla som er "synderen". Men matlysten er selvsagt i behold. :)

Og så var det det ugne ordet "utflod".. Hun har vært veldig intensiv på vaskingen i det siste, og virket litt "rar" og nesten "irritert" på det rare som kommer ut der bak. Rister på hodet (som når hun smaker noe som er surt, eller når hun snuser på noe skarpt som stikker litt på snuten). Og jeg kommer jo ikke på å sjekke før hun er i god gang med å vaske, og dermed er jo alt borte. Men nå klarte jeg endelig å "ferske" henne, og ba henne slutte. Hømmhømmen (flott ord, Aya!) ble nøye studert, og hva finner jeg? Jo, noe grå-hvitt leire-aktig! Om ikke leire, så i alle fall litt gummi-feeling over det hele (eh, ja, selvsagt må man TA på sånt.. :) ). Minner i grunn veldig om hårvoks-"clay" for de som kjenner til det. :D Personlig velger jeg å tolke det som utfolden som skal komme en eller annen gang (forskjellige kilder sier forskjellige uker, så jeg velger det som passer best). :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært hos dyrlegen. Han ville kjenne (palpere) på henne først, og hvis han ikke fant noe, kunne vi ta ultralyd. Fant han noe, ville det vært bortkastete penger mente han. Helt greit for min del det. For å si det sånn, så sparte vi noen hundrelapper der..! :frantics: Han kunne helt tydelig kjenne at hun var drektig! Han kjente minst to valper, men det kunne være flere. Ultralyd er ikke spesielt nøyaktig hva angår antall; det mest sikre er røntgen ved ti dager før termin, men akkurat dèt bryr jeg meg ikke så mye om - da er det jo så kort tid igjen uansett.. Valpene er nå på størrelse med en stor drue forresten. Men Tulla kan i alle fall konstanteres drektig!

Vekt: 22,3kg

Buk: 54,5 cm (53 cm normal)

Brystkasse: 69 cm (68 cm normal)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så var det det ugne ordet "utflod".. Hun har vært veldig intensiv på vaskingen i det siste, og virket litt "rar" og nesten "irritert" på det rare som kommer ut der bak. Rister på hodet (som når hun smaker noe som er surt, eller når hun snuser på noe skarpt som stikker litt på snuten). Og jeg kommer jo ikke på å sjekke før hun er i god gang med å vaske, og dermed er jo alt borte. Men nå klarte jeg endelig å "ferske" henne, og ba henne slutte. Hømmhømmen (flott ord, Aya!) ble nøye studert, og hva finner jeg? Jo, noe grå-hvitt leire-aktig! Om ikke leire, så i alle fall litt gummi-feeling over det hele (eh, ja, selvsagt må man TA på sånt.. :) ). Minner i grunn veldig om hårvoks-"clay" for de som kjenner til det. :frantics: Personlig velger jeg å tolke det som utfolden som skal komme en eller annen gang (forskjellige kilder sier forskjellige uker, så jeg velger det som passer best). :D

Jeg skulle til å si at du får gjøre som Jeanette "pleier" å gjøre - legge ut bilde av det - så kan de kyndige hjelpe til å vurdere om det er drektighetsutflod, men så så jeg det neste innlegget:

Da har vi vært hos dyrlegen. Han ville kjenne (palpere) på henne først, og hvis han ikke fant noe, kunne vi ta ultralyd. Fant han noe, ville det vært bortkastete penger mente han. Helt greit for min del det. For å si det sånn, så sparte vi noen hundrelapper der..! :frantics: Han kunne helt tydelig kjenne at hun var drektig! Han kjente minst to valper, men det kunne være flere. Ultralyd er ikke spesielt nøyaktig hva angår antall; det mest sikre er røntgen ved ti dager før termin, men akkurat dèt bryr jeg meg ikke så mye om - da er det jo så kort tid igjen uansett.. Valpene er nå på størrelse med en stor drue forresten. Men Tulla kan i alle fall konstanteres drektig!

Og da var ikke bilde nødvendig allikevel! Så utrolig gøy, da :wub: Da er det bare å krysse fingrene for at alt går bra med drektighet, fødsel og valper! Også må det vel være lov å begynne å gjette på antall og kjønn - jeg tipper nemlig to hanner og tre tisper. :lol:

(Også er jeg bittelittegranne furten fordi jeg er i Italia når du har huset fullt av valper, så jeg får ikke kommet og hilst på samt puttet en i veska mens du ikke legger merke til det.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig :frantics: En stor drue faktsik :P Bra du skal være der inne litt til :frantics:

:wub: Ser for meg det kan bli vanskelig å finne tåteflaskesmokker små nok til å evt håndmate store druer med, haha! (Håper jo man slipper sånt, men sjansen er vel stor dersom de ikke er større enn en drue liksom..) Termin er i slutten av februar, merkelig så fort og sakte tiden går. :lol:

Yeeeeei! Tullababyer! :P:D

Yeheyy! :P Så rart å være "bestemor", haha, det var en underlig følelse å få vite det helt sikkert at det var valpiser der! :)

Jeg skulle til å si at du får gjøre som Jeanette "pleier" å gjøre - legge ut bilde av det - så kan de kyndige hjelpe til å vurdere om det er drektighetsutflod, men så så jeg det neste innlegget:

Haha, ja selvsagt skulle jeg tatt bilde! :D Fant en liten "snor" (faktisk!) med sånn utflod i går også, ser nesten litt ut som dopapir som har ligget vått alt for lenge.. :P

Og da var ikke bilde nødvendig allikevel! Så utrolig gøy, da :D Da er det bare å krysse fingrene for at alt går bra med drektighet, fødsel og valper! Også må det vel være lov å begynne å gjette på antall og kjønn - jeg tipper nemlig to hanner og tre tisper. :D

(Også er jeg bittelittegranne furten fordi jeg er i Italia når du har huset fullt av valper, så jeg får ikke kommet og hilst på samt puttet en i veska mens du ikke legger merke til det.)

Nei! Så kjipt! Er du virkelig borte hele tiden? Så synd, du skulle gjerne fått kommet og sosialisert litt, men du hadde nok ikke fått med deg så mange ut - jeg har bestemt meg for å kroppsvisitere og "sikkerhetssjekke" alle besøkende når de drar. :D

Og forresten er det drømmekullet du har gjettet på, håper du har rett! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy! *hyper* :)

Hadde vært så dumt om ikke Tulla heller fikk valper (siden Talli ikke fikk) :lol:

Ja, hva skulle sonen-folket ha fulgt med på da? :frantics: Neida, det er da flere som skal ha kull, så dere hadde vel overlevd tror jeg. :frantics:

Nå er jeg bare glad det er konstantert, da kan jeg virkelig begynne forberedelsene! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra og gratulerer :frantics::frantics:

Takk! :wub:

Jeeeih :lol: Så gøy gøy gøy!

Kjempegøy! :)

Gratulerer så mye, det var veldig hyggelige nyheter :-)

Det synes vi også! :P

Weeee! :D Gleder meg til springerbebisbilder. :D

Litt tidlig ennå, men hvis du googler "liver tan grape", så får du opp dette bildet: y214951643913071.jpg - og lever og hvit vil vi jo gjerne ha..! :D

Gratulerer med druer (enn så lenge :D )!

Takk takk, bare det ikke blir rosiner, så..! :P

Gratulerer med at en strabasiøs parringsferd ser ut til å bære druefrukter! Håper resten av svangerskapet foreløper greit og trivelig.

Haha, masse drue-vitser! :D Håper alt går greit selvsagt - synes ærlig talt vi fortjener det! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært hos dyrlegen. Han ville kjenne (palpere) på henne først, og hvis han ikke fant noe, kunne vi ta ultralyd. Fant han noe, ville det vært bortkastete penger mente han. Helt greit for min del det. For å si det sånn, så sparte vi noen hundrelapper der..! :P Han kunne helt tydelig kjenne at hun var drektig! Han kjente minst to valper, men det kunne være flere. Ultralyd er ikke spesielt nøyaktig hva angår antall; det mest sikre er røntgen ved ti dager før termin, men akkurat dèt bryr jeg meg ikke så mye om - da er det jo så kort tid igjen uansett.. Valpene er nå på størrelse med en stor drue forresten. Men Tulla kan i alle fall konstanteres drektig!

Vekt: 22,3kg

Buk: 54,5 cm (53 cm normal)

Brystkasse: 69 cm (68 cm normal)

Grattis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...