Gå til innhold
Hundesonen.no

Dyrehagen i Tvedestrand

Argyr

Recommended Posts

• Svar 409
  • Created
  • Siste svar

Du verden hvor voksne kalkunene har blitt,fine fuglene :)

Geitekillingene er jo bare skjønne :wub: Hvor mange av dem skal bli boende?

Bare to blir boende, de to jentene til Edel. :) Så hvis noen har lyst på en liten sprettball, så er det bare å si ifra, fem stk. er til salgs! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare to blir boende, de to jentene til Edel. :) Så hvis noen har lyst på en liten sprettball, så er det bare å si ifra, fem stk. er til salgs! :whistle:

Jaa, men nei. :lol: Fryktelig lyst på, men får ikke geitesikret hesteområdene. :hmm: Også sier ryktene at jeg ikke trenger flere dyr. Dumme rykter! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaa, men nei. :lol: Fryktelig lyst på, men får ikke geitesikret hesteområdene. :hmm: Også sier ryktene at jeg ikke trenger flere dyr. Dumme rykter! :lol:

Pøh. :P

Har lyst på selv, men har ikke ork til å gjøre noe geitesikkert :(

Joooda!

Å så snøte, vil haaaaaaaaaaaaaa..

Men er det ikke sånn at geiter ikke kan flyttes over fylkesgrensa? Eller gjelder det bare melkegeit??

Hvor mange? :lol:

Man må søke Mattilsynet for å flytte småfe over fylkesgrensene ja.

Herlighet for noen nydelig nøster! En dag skal jeg ha geiter :wub:

En dag i september, kanskje? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Takk! Er helt enig! :wub:

Forøvrig bestemte jeg meg akkurat NUH for at den ene jenta til Edel skal hete Mini. Hun var så lik bestemor Geiss på det ene bildet der synes jeg. Så da har vi en Mini og en Junior, resten er fortsatt navnløse stakkar. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Argyr liker seg godt hos dem. Om jeg spør hvor bebisene er så blir han helt på styr, piper og hopper og skal ha meg med inn til dem. :wub:

IMG_3556.jpg

:wub: "MY PRECIOUS!" :wub:

Forøvrig bestemte jeg meg akkurat NUH for at den ene jenta til Edel skal hete Mini. Hun var så lik bestemor Geiss på det ene bildet der synes jeg. Så da har vi en Mini og en Junior, resten er fortsatt navnløse stakkar. :icon_redface:

Dah ble det litt forvirring her i heimen, for her har vi både Junior og Mini :whistle::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:wub: "MY PRECIOUS!" :wub:

Duh, jeg begynner å tro at du kanskje ikke bør få komme på besøk hit altså, kanskje du hadde stappet ham i kofferten på vei ut, liksom? :lol:

Dah ble det litt forvirring her i heimen, for her har vi både Junior og Mini :whistle::lol:

:lol: Det har jeg ikke tenkt på!

Jeg håper du ikke har en Bambi, for det heter nå søstra til Mini. Hun har hvit stump og Bambi er jo en "white tailed deer", så da så. Kjønn ekke så nøye. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Duh, jeg begynner å tro at du kanskje ikke bør få komme på besøk hit altså, kanskje du hadde stappet ham i kofferten på vei ut, liksom? :lol:

Joh da! :innocent: Jeg har absolutt ingen baktanker (hmmm... tenke på om vi får Econoline'n i skikkelig stand slik at det er plass til 4 hunder der) :P:whistle::lol:Men han der er bare til å spise opp (eller i det miste begrave hele hodet i pelsen og bare kosemose!) :wub: Skal ikke se bort fra at det kanskje blir en tur til Arendal til sommeren (om ikke ZumZum får valpiser da), så da må vi få hilse på dere alle :ahappy:

:lol: Det har jeg ikke tenkt på!

Jeg håper du ikke har en Bambi, for det heter nå søstra til Mini. Hun har hvit stump og Bambi er jo en "white tailed deer", så da så. Kjønn ekke så nøye. :P

Bambi har vi ikke, men det tusler noen ute her hver natt, for det forsvinner noen plante-knopper og krokus her iblandt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joh da! :innocent: Jeg har absolutt ingen baktanker (hmmm... tenke på om vi får Econoline'n i skikkelig stand slik at det er plass til 4 hunder der) :P:whistle::lol:Men han der er bare til å spise opp (eller i det miste begrave hele hodet i pelsen og bare kosemose!) :wub: Skal ikke se bort fra at det kanskje blir en tur til Arendal til sommeren (om ikke ZumZum får valpiser da), så da må vi få hilse på dere alle :ahappy:

:lol: Argyr blir kjempesuperhappy hvis du kommer og vil kosemose!

Valpiser er da ingen hindring? Vi har god plass. :whistle:

Bambi har vi ikke, men det tusler noen ute her hver natt, for det forsvinner noen plante-knopper og krokus her iblandt :lol:

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg som har såååå lyst på en geit :wub: når er disse leveringsklare og hvilken pris tar du for de? :whistle: neeeida ikke lyst på :D og typen som har sakt at jeg kan få lov å få en geit :D og vi har goood plass til masse dyr vi :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

I dag ga Astra meg litt av en overraskelse! På vei ut på tur med bikkjene så jeg ingenting unormalt. Da jeg satt i sofaen etter turen (ganske nøyaktig klokka 13) kikket jeg ut kjøkkenvinduet og så to stk. lama ligge på avsatsen foran inngangspartiet. Det er jo forsåvidt normalt, men bak Astra så jeg noe avlangt og tynt med klump i enden som hjernen min ikke klarte å desifferere. Tanken slo meg at det kunne være en hoven fot og at hun hadde brukket beinet stygt siden det lå ut rett bak henne - og i det jeg spratt opp for å løpe ut så jeg at "benet med hevelse" beveget seg opp og ned. :blink:

Hjernen jobbet mildt sagt på høygir og da jeg kom frem til henne kunne jeg konstatere at dette snodige greiene heldigvis "bare" var en veldig lang hals med et hode på - et føll på vei ut! :o

Jeg ante jo ikke at hun var drektig i det hele tatt, så dette tok meg mildt sagt på senga. Jeg har lest litt om følling hos lama, men det var jo ikke planlagt noen føll her før tidligst neste sommer, så det lå ikke lengst frem i hjernemassen akkurat. Heldigvis har jeg lest litt om hestefølling også, og det er ikke store forskjellen på lama og hest, en del kan jeg jo fra geit også.

Fem sekunder etter at jeg hoppet opp på kanten kom resten av ham ploppende ut og jeg fjernet slim fra munnen hans og løp så inn for å hente et håndkle. Astra hadde lagt seg på et uggent sted. Ikke bare oppå en avsats, men en avsats full av døde blader, jord, rusk og rask. Den lille hvite var ikke spesielt hvit, for å si det sånn. Jeg tørket av det verste og la ham ned på hellene (som forsåvidt ikke var fri for rusk og rask heller, men bedre i alle fall :icon_redface: ) , og der sprellet han rundt, snakket med både mor og tante og tok sine første vaklende steg. :wub:

Alt er bra med mor og barn. :)

Han fikk umiddelbart navnet Pegasus siden han er hvit og har "vinger" - en brun flekk på hver side. Jeg fant ut at det også er et tobakkselskap, så da passer det jo i temaet. :lol:

Nå må vi jo anta at Delta er drektig også, siden de åpenbart har gått sammen med hingst før vi hentet dem. Det skal være ganske så umulig å se på lama (ihvertfall med så mye pels) og jeg vil ikke stresse henne med ultralyd eller klemming og dytting, så vi får bare vente og se. De kom vel hit i august og går drektig i 11 mnd, så inntil vi skriver september sover jeg med et øye åpent. :lol:

Bildespam! :D

20 minutter gammel

IMG_3961.jpg

Mamma og tante blir kjent med gutten

IMG_3968.jpg

Avsatsen han ble født på i bakgrunnen

IMG_3988.jpg

Man blir jaggu sliten av å bli født! :wub:

IMG_4026.jpg

Bright eyed and bushy tailed

IMG_4037.jpg

Nybakt mamma Astra er veldig på vakt, her hører hun en kalkun i løvet - skummelt!

IMG_4047.jpg

Nussenese :wub:

IMG_4078.jpg

IMG_4079.jpg

Er ikke så lett å ha kontroll på disse lange greiene! Tre timer gammel her

IMG_4080-1.jpg

Astra er kjip og leder ham inn i hinderløype

IMG_4087.jpg

Hva ER du for noe?!

IMG_4097.jpg

IMG_4095.jpg

Must.. Stay.. Awake..

IMG_4104.jpg

Trøtt

IMG_4106.jpg

Trøttere

IMG_4110.jpg

Og så sovnet vi

IMG_4112.jpg

Mamma sjekker innom

IMG_4114.jpg

Det var en fin overraskelse, var det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, så moro med lama baby da! han var bare utrolig ubeskrivelig skjønn :wub: Gratulerer til mamma lama, tante lama og matmor og alle de andre dyrene hos dere med skjønn velskapt skapning!

*ønsker seg veldig lama-smiske med samboer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sjekket datoer og slikt og kommet frem til at hvis Delta ble parret samme dag som hun kom hit (noe senere enn det går jo ikke siden det ikke er noen hingst her) og går drektig så lenge som bare mulig, så kan det komme føll så sent som i midten av august. Det er jo ikke veldig sannsynlig at det skulle klaffe sånn, men inntil da regner jeg henne som drektig. Så kan vi jo håpe Pegasus får en lekekamerat i løpet av sommeren. :)

:wub: Noe så fantastisk morsomt og nydelig :wub: Mååå komme og hilse på han!

Når kommer du? :whistle:

så utrolig morsomt! Fiiine dyr.

Takk!

nei, så moro med lama baby da! han var bare utrolig ubeskrivelig skjønn :wub: Gratulerer til mamma lama, tante lama og matmor og alle de andre dyrene hos dere med skjønn velskapt skapning!

*ønsker seg veldig lama-smiske med samboer*

Takk!

Smiske med naboen: Lamaer er grasiøse og stillferdige dyr som verken biter, sparker eller spytter på folk, har faste doplasser og lager mindre avtrykk på underlaget enn en joggesko. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...