Gå til innhold
Hundesonen.no

Til klikkerfolk


Ka

Recommended Posts

det der er hva man kan kalle feil trening, og null tilrettelegging.

Men det var jo Nordenstam Hundeskole...? Utdannede instruktører hos Nordenstam! Eller tar de helt feil og du har rett?

Utrolig mange hunder er agressive fordi de er usikre, skal man da drive å straffe den?! Tror du hunden blir tryggere av den grunn?!

Hva sier du til det? Bare lurer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 205
  • Created
  • Siste svar

Det jeg lurte på var hvorfor en agressiv (som kanskje regnes usikkerhet) hund skal straffes når den gjør utfall.

først må man se på årsak og hva slags mentale problemer det er snakk om. Er det en vanlig hund som bøser seg er det jo bare å si ifra til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere instruktører i Skien vettu :) Jeg går hos Berith Larsen, skal høre med henne. Men hun har nok hatt mer enn en hunde aggressiv hund på kurs for å si det sånn. Men alle fungerer fint etter konsekvent trening :D
Vel.hvis alle hundene hun har hatt i trening fungerer fint kan det umulig ha vært hos Berith Larsen han ble trent :wink: .Han fungerte nemlig så dårlig at eieren valgte å sende han til et beredskapshjem i nannestad.(offisiellt avlive)

Der han ble trent hadde de prøvd å få han til å slutte å angripe andre hunder ved å slenge han på rygg...Ikke særlig lurt :wink:

Men er hun så flink som du sier så er det sikkert ikke der :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.hvis alle hundene hun har hatt i trening fungerer fint kan det umulig ha vært hos Berith Larsen han ble trent :wink: .Han fungerte nemlig så dårlig at eieren valgte å sende han til et beredskapshjem i nannestad.(offisiellt avlive)

Der han ble trent hadde de prøvd å få han til å slutte å angripe andre hunder ved å slenge han på rygg...Ikke særlig lurt :wink:

Men er hun så flink som du sier så er det sikkert ikke der :D

nei, for hunder blir hvertfall ikke slengt på rygg der .. hehehe... og resultatene har alltid vært ekstremt gode :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, men det skal ikke være lov å angripe for alle slags grunner heller.

Men en hund angriper jo ikke bare plutselig. Det er vel få hunder som bare plutselig angriper. Da er det vel noe som har gått galt, enten i treningen eller behandlingen av den hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en hund angriper jo ikke bare plutselig. Det er vel få hunder som bare plutselig angriper. Da er det vel noe som har gått galt, enten i treningen eller behandlingen av den hunden?

det kan være forskjellige årsaker. Men jeg hadde ikke tollerert en hund som biter hvertfall.

OG jeg kan vel legge til, noe som jeg tror blir bedre å si så ikke dere hissipropper tar helt av: At jeg trener etter Berith Larsens treningsmetode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan være forskjellige årsaker. Men jeg hadde ikke tollerert en hund som biter hvertfall.

OG jeg kan vel legge til, noe som jeg tror blir bedre å si så ikke dere hissipropper tar helt av: At jeg trener etter Berith Larsens treningsmetode :)

Ja du har sat at hun er treneren din en del ganger...

Men jeg lurer på: Hva tror du kan være noen årsaker? Bare nevn noen eksempler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du har sat at hun er treneren din en del ganger...

Men jeg lurer på: Hva tror du kan være noen årsaker? Bare nevn noen eksempler...

finnes masse årsaker. For mye mannlige hormoner, hunden kan være manisk, den kan ha hatt en opplevelse. osv. Men jeg tollerer ikke sånt. enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finnes masse årsaker. For mye mannlige hormoner, hunden kan være manisk, den kan ha hatt en opplevelse. osv. Men jeg tollerer ikke sånt. enkelt og greit.

Men du har jo selv sagt at det aldri er hunden sin feil. Blir det da rettferdig å ta den? Jeg respekterer måten du trener på, men jeg skjønner bare ikke helt tankegangen bak det.. Om den har hatt en opplevelse (som muligens eieren kunne forhindret), blir det da rettferdig å straffe at den reagerer på situasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du har jo selv sagt at det aldri er hunden sin feil. Blir det da rettferdig å ta den? Jeg respekterer måten du trener på, men jeg skjønner bare ikke helt tankegangen bak det.. Om den har hatt en opplevelse (som muligens eieren kunne forhindret), blir det da rettferdig å straffe at den reagerer på situasjonen?

eieren skal jo ikke få frem en slik opplevelse. Og har noe skummelt skjedd skal man ikke si "åhhh stakars degg... uffeduffe.. osv." da kan jeg garantere at hunden kommer til å halte og alt mulig. Biting skal ALDRI være en løsning uansett hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen grunn vrir du alltid på spørsmålene du får.. kan du ikke bare svare konkret?

jeg har svart som jeg mener. En hund skal ALDRI få lov å bite uansett.. er det svar nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund skal aldri bite. Men hvis den blir truet eller vil forsvare seg er det ikke riktig å straffe den' date=' hvertfall ikke avlivning.[/quote']

nettopp. Selvforsvar er noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

]

Veldig underlig at den kom fra Skien da? :wink: Du får høre med instruktøren din om hun husker en hundeaggresiv gronnis som måtte slutte å konkurrere pga aggresjon og hadde opprykk Elite.Det er ikke sååå mange av dem :wink:

Det er dessverre mange i Skien/Grenlands området som henger litt igjen i gamle treningsmetoder.. Og det synes på mange av hundene her i strøket..

Hoppetussa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre mange i Skien/Grenlands området som henger litt igjen i gamle treningsmetoder.. Og det synes på mange av hundene her i strøket..

Hoppetussa

er du fra Skien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har svart som jeg mener. En hund skal ALDRI få lov å bite uansett.. er det svar nok?

Nei egentlig ikke.. For du svarer ikke hva du ville gjort. Du svarer mot deg selv. I det ene øyeblikket sier du at hunden aldri skal få lov til å bite, mens etterpå sier du at selvforsvar er noe helt annet. Det ligger jo nesten alltid et snev av forsvar i det når hunden biter. Du sier at du ikke tollerer biting, men det sier jo ikke særlig mye om hvordan du ville taklet situasjonen.. Ingen tollerer vel biting, men det finnes mange veier til Rom!

Ok, la meg si det sånn da.. : Fia var ute å gikk en tur med Fido. De skulle går forbi en hund, og Fido var nysgjerrig og ville bort til den andre hunden. Den andre hunden reagerte med å bite Fido (av en eller annen grunn).Fido forbandt det å gå forbi en annen hund i bånd på gangveien, med noe negativt. Den ble usikker neste gang det kom en hund. Fido var redd den skulle angripe og svarte med å angripe selv...

Ha ville du gjort i en slik situasjon?

Dette er IKKE for å henge deg ut eller noe.. Men jeg synes det er vanskelig å forståå hv du egentlig mener, for du svarer liksom så veldig generelt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund kan være aggresiv mot andre hunder, spesielt andre tisper.

Jeg godtar ikke at hun bare flyr rett på de, men det er alltid en grunn til at de gjør dette.

I min situasjon er det fordi hun er usikker, men hun har lov og si ifra hvis det er urettferdig på noe vis.

Isteden for å fokusere så mye på det negative så roser jeg henne heller mye når hun oppfører seg fint i møte med andre hunder.

Det som er et stort problem med mange hunde eiere i skien er at de alltid skal la hundene "gjøre opp" noe som er helt feil.

Det blir det samme som og godta at hunden din sloss med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ett spørsmål som jeg gjerne vil ha svar på Astrid. Hvis du har en hund som er fryktaggressiv- hva ville du gjort da? Ville du "tatt" hunden for det? Det finnes hunder som er det medfødt, det finnes hunder som blir det etter f.eks en bilulykke (mammas groenen- og hun måtte avlives), det finnes hunder som blir det etter feil behandling.. Jeg spør ikke for å angripe deg eller noe, jeg spør fordi jeg lurer! fordi jeg vet at JEG ikke ville turt å hatt en hund som var veldig fryktaggressiv, fordi jeg rett og slett ikke har kompetanse på det området. Så i samarbeid med en adferdsspesialist ville jeg avgjort om hunden skulle avlives eller omplasseres til noen som hadde peiling..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja i tillegg til "brannslokning" driver vi med forebygging.

Om man kommer opp i "farlige situasjoner" reagerer vi der og da, mål nr. 1 er å få hunden unna for å avverge / begrense skader. men det forteller også noe om hva vi bør trene på.

Aggresjon må ikke forveksles med avstands økende signaler som alle hunder har.

Jeg mener begge deler - både aggresjon og andre situasjoner, som f.eks. overivrige hunder som VIRKER aggressive for omgivelsene, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ett spørsmål som jeg gjerne vil ha svar på Astrid. Hvis du har en hund som er fryktaggressiv- hva ville du gjort da? Ville du "tatt" hunden for det? Det finnes hunder som er det medfødt' date= det finnes hunder som blir det etter f.eks en bilulykke (mammas groenen- og hun måtte avlives), det finnes hunder som blir det etter feil behandling.. Jeg spør ikke for å angripe deg eller noe, jeg spør fordi jeg lurer! fordi jeg vet at JEG ikke ville turt å hatt en hund som var veldig fryktaggressiv, fordi jeg rett og slett ikke har kompetanse på det området. Så i samarbeid med en adferdsspesialist ville jeg avgjort om hunden skulle avlives eller omplasseres til noen som hadde peiling..

hadde tatt på meg noen store tykke hagehansker også hadde jeg satt den i respekt hos lederen. Jeg har tatt svære rotweilere før, og jeg har aldri hatt noe problem med det. Og om jeg må sy er vel ikke så ille når man vet at man får en god hund etterpå. Enhver hund kan reddes på riktig måte. Jeg er ikke noe redd for å ta en stor schæfer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...