Gå til innhold
Hundesonen.no

Til klikkerfolk


Ka

Recommended Posts

Astrid: NEI, hunder skal ikke få gjøre opp seg imellom... Der ser du resultatet av hos en del av de du trener med som har hunder som virkelig hater hverandre fordi de har fått sloss for å "gjøre opp"

Det har jo til og med hendt at dette har ødelagt fellesdekken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 205
  • Created
  • Siste svar
Astrid: NEI, hunder skal ikke få gjøre opp seg imellom... Der ser du resultatet av hos en del av de du trener med som har hunder som virkelig hater hverandre fordi de har fått sloss for å "gjøre opp"

Det har jo til og med hendt at dette har ødelagt fellesdekken...

jeg trener ikke sånn som de i klubben der jeg trener, og hvertfall ikke lydighet... Jeg trener bare Agility der. Hvordan mener du de trener? Har aldri sett dem trene lydighet. Men hva har du som argument mot at friske hunder ordner opp? Ikke negativt ment altså. jeg bare lurer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder har ikke behov for å sloss.

Hadde de bodd sammen så hadde det vært noe annet, for da er det snakk om rang!

nettopp derfor skal man ikke bryte inn. Hundene vil ikke sloss hvis eierene trekker seg unna. Det er noe annet hvis det er en aggressiv hund som sloss med en som er litt tilbakeholden, men er det normale friske sunne hunder er det helt naturlig å la dem ordne opp.. også lurer jeg på: hvordan trener folk ellers i ghk? Hvordan trener dere mest hos dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vært der du, så det har du sett...

Hos oss er det ikke så mye lydighet, men de fleste trener klikker og positiv trening.

Macchi trenes jo med klikker og han har fått opprykk til kl.3.

`

har ikke sett allverdens...noe har jeg vel sett da. altså jeg er ikke imot å ta hunden, men jeg syns hundene blir tatt i konstant, og alltfor hardt.. Jeg er liksom ikke helt for å slenge bikkja i bakken og stå over den. Jeg mener man skal ta hunden raskt, ikke holde på i evigheter. Men folka der ellers er utrolig greie altså :) Ja, har sett Machi trene klikker. Han er en kjempe godgutt :) Dådyrøyne :( og jeg mener ikke at klikker absolutt ikke funker, men jeg mener man får raskere og bedre resultater ved å bruke korrigering. Det er min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg korrigerer mine hunder også, men lite i trening.

Hunden blir født uten aning om noe iforhold til trening.

Det er det vi som lærer den og gjør hunden feil i trening så er det vi som har gjort noe feil ikke hunden.

ok. De fleste bruker korrigering i det vanlige livet.. litt kjedelig å bare stå å vente med klikkeren når bikkja henger i gardinene liksom.. Jeg bruker korrigering også i trening. Jeg mener man fint kan bruke det hvis man er sikker nok på seg selv, og hvordan hunden fungerer. Men det er da min mening. I agility f.eks bruker jeg null korrigering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. De fleste bruker korrigering i det vanlige livet.. litt kjedelig å bare stå å vente med klikkeren når bikkja henger i gardinene liksom.. Jeg bruker korrigering også i trening. Jeg mener man fint kan bruke det hvis man er sikker nok på seg selv' date= og hvordan hunden fungerer. Men det er da min mening. I agility f.eks bruker jeg null korrigering.

Hvor har du det fra?? Ay klikkere bare står å ser på mens hunden gjør no' galt og klikker når den slutter?? INGEN klikkere gjør det.. Det blir jo helt bavendt! Men i stedet for å ta hunden fysisk setter de den i time-out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det forskjell på agility og lydighet?

fordi i agilityen er det litt mer fritt og vilt for seg, mens i lydighet går det mer på presisjon. I agilityen er det godbiter og leke som gjelder. Der har du min bestikkelses sport. Jeg tar henne selvsagt hvis hun skulle stikke bort å gjøre andre ting da.. men det har hun aldri aldri gjort :) Hun er alltid opptatt med å ta imot beskjeder og gjøre oppgaver. Det er en arbeids hund jeg har :( Men hun liker faktisk best lydigheten :x Der tenner hun mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Timeout er utrolig effektivt :)

men hva hvis f.eks hunden er igang med å jokke på beinet eller noe da? Bare tar dere den vekk, uten å gi det noen konsekvenser? Det med timeouten der tviler jeg på at funker. F.eks wesminster trener jo sånn, og hun får jo ikke hunden til å slutte å jokke. Jeg tillater hvertfall ikke jokking. Men så har ikke min hund noen gang gjort det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde tatt på meg noen store tykke hagehansker også hadde jeg satt den i respekt hos lederen. Jeg har tatt svære rotweilere før, og jeg har aldri hatt noe problem med det. Og om jeg må sy er vel ikke så ille når man vet at man får en god hund etterpå. Enhver hund kan reddes på riktig måte. Jeg er ikke noe redd for å ta en stor schæfer.

Vicky!!

Har hatt fryktelig travle dager og ikke sett dette nå, beklager at jeg går tilbake på noe når tråden egentlig har tatt et steg videre, men kan ikke la dette gå ubemerket hen:

Hvor i ******* tar du det fra at man knøvler en fryktagressiv hund??? OMG!

Agressjon pga mat, vokting, vokting osv er heeeeeeeelt andre ting, men frykt???!!???!??!!!

Om man skal løse fryktagressjon med "lederskap" så er ikke veien å knøvle men tvert i mot være overtydelig, overkonsekvent, ordne opp på egen hånd hver gang alltid og ALDRI sette hunden i en situasjon der den føler den må ordne opp alene! Tenk om du satt der med angst og den eneste hjelpen du fikk var et tak i hvert øre og bli filleristet??? (Ikke ta den nå at man ikke skal tilføre hunden følelser, gjøre hunden til mennesket osv, det vet jeg. Angst er urasjonelt, og ALLE dyr/mennesker osv med hjerne har det/kan få det, hvorfor tror du ellers hesten flykter? Fisken svømmer vekk? Innlært/medfødt redsel/angst, men dette blir en annen diskusjon.)

Ja, jeg trener Nordenstam og har GOD innsikt i metode og virkemidler

Ja, jeg har vært borti agressive hunder som er det av diverse grunner

Ja, jeg har vært med og testet og lagt opp trening av slike hunder

osv osv osv

Sånne ting kan du faktisk ikke gå rundt og påstå!

Slutter her for nå har jeg haust meg sånn opp, hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vicky!!

Har hatt fryktelig travle dager og ikke sett dette nå, beklager at jeg går tilbake på noe når tråden egentlig har tatt et steg videre, men kan ikke la dette gå ubemerket hen:

Hvor i ******* tar du det fra at man knøvler en fryktagressiv hund??? OMG!

Agressjon pga mat, vokting, vokting osv er heeeeeeeelt andre ting, men frykt???!!???!??!!!

Om man skal løse fryktagressjon med "lederskap" så er ikke veien å knøvle men tvert i mot være overtydelig, overkonsekvent, ordne opp på egen hånd hver gang alltid og ALDRI sette hunden i en situasjon der den føler den må ordne opp alene! Tenk om du satt der med angst og den eneste hjelpen du fikk var et tak i hvert øre og bli filleristet??? (Ikke ta den nå at man ikke skal tilføre hunden følelser, gjøre hunden til mennesket osv, det vet jeg. Angst er urasjonelt, og ALLE dyr/mennesker osv med hjerne har det/kan få det, hvorfor tror du ellers hesten flykter? Fisken svømmer vekk? Innlært/medfødt redsel/angst, men dette blir en annen diskusjon.)

Ja, jeg trener Nordenstam og har GOD innsikt i metode og virkemidler

Ja, jeg har vært borti agressive hunder som er det av diverse grunner

Ja, jeg har vært med og testet og lagt opp trening av slike hunder

osv osv osv

Sånne ting kan du faktisk ikke gå rundt og påstå!

Slutter her for nå har jeg haust meg sånn opp, hehe...

nei nei, man skal ikke ta en redd hund. man må se ann situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg mener er at hunden skal ikke bite liksom. Uansett. En hund som biter er farlig for omgivelsene og andre. Jeg formulerte meg kanskje feil istad. var ikke sånn jeg mente. Det jeg mener er at biting skal aldri være en LØSNING.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg mener er at hunden skal ikke bite liksom. Uansett. En hund som biter er farlig for omgivelsene og andre. Jeg formulerte meg kanskje feil istad. var ikke sånn jeg mente. Det jeg mener er at biting skal aldri være en LØSNING.

Nei, men da må man vise hunden den ønskelige løsningen da? Vise at den trenger ikke være redd for du ordner opp, går i mellom, løser opp kommende konflikter, går en annen retning, ber eieren ta bikkjen i bånd, gå i bue rundt dere, DU tar styring, DU ordner og hunden får slappe av og slippe å være redd. Dette burde i grunn vært gjort med enhver valp fra starten av.

Om agresjonen kommer av matforsvar, bytteforsvar, lite å gjøre på, osv så finner man andre løsninger igjen. DA kan jeg evt være enig i at å knøvle kan være en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men da må man vise hunden den ønskelige løsningen da? Vise at den trenger ikke være redd for du ordner opp, går i mellom, løser opp kommende konflikter, går en annen retning, ber eieren ta bikkjen i bånd, gå i bue rundt dere, DU tar styring, DU ordner og hunden får slappe av og slippe å være redd. Dette burde i grunn vært gjort med enhver valp fra starten av.

Om agresjonen kommer av matforsvar, bytteforsvar, lite å gjøre på, osv så finner man andre løsninger igjen. DA kan jeg evt være enig i at å knøvle kan være en mulighet.

jeg syns ikke at å knøvle en hund er noen løsning i noen tilfeller.Hvis man skal ta hunden: Jeg syns ikke man skal ta en hund hardt, men så den kjenner ubehag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns ikke at å knøvle en hund er noen løsning i noen tilfeller.Hvis man skal ta hunden: Jeg syns ikke man skal ta en hund hardt' date=' men så den kjenner ubehag.[/quote']

Antakelig legger jeg noe annet i ordet knøvle enn du gjør, bergenser jeg vet du :) Groteskt ord egentlig, men var det eneste jeg fant når du kom med disse ordene:

Hehe, tolket dette litt annerledes enn et lite nyp i øret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knøvle er vel det samme her i bergen som det er i resten av landet...?

Og det var ikke bare Vipsen som la mer enn klyp i øret i de tykke hagehanskene....! :-o

Jeg skulle likt å sett Astrid prøve seg på nettopp det på en rottweiler som var slik som beskrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, men jeg tenkte på at hvis hunden kan bite deg. Da er det kjekt med hagehansker. Man bekrefterr jo ikke at det er farlig, men at du er til å stole på og at det er trygt hos deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...