Gå til innhold
Hundesonen.no

Til klikkerfolk


Ka

Recommended Posts

Jeg bare lurer på en ting når det gjelder klikkermetoden. Hva gjør dere om hunden er aggressiv/biter/eller dere kommer opp i en "farlig" situasjon?

På grunn av litt metode-krangel i andre tråder her understreker jeg at dette er et helt åpent spørsmål, som jeg stiller fordi jeg ikke vet, men er nysgjerrig på hvordan dere trener. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 205
  • Created
  • Siste svar

Nå har ikke aggresjon noe med ulydighet å gjøre..Det har stort sett med frykt å gjøre.

Min forrige hund var fryktaggresiv pga sykdomr og jeg kunne aldri straffe han fysisk.Det antar jeg heller ingen Nordenstammere med vettet i behold hadde gjort..

Den gangen det kom en situasjon hor jeg måtte avverge et angrep tok jeg tak i det jeg fikk tak i (øre og skinnet bak på rumpa)og smalt han i bakken.Og så ringte jeg dyrlegen og avtalte time for avlivning.

Hunderuten oppdragelse og grenser kan bli bøllete og små monstere,men de blir sjelden farlige..

Min Lokeliten hadde ingen reèlle grenser hos tidligere eiere og han prøvde gjerne å tøffe seg ved å knurre og late som han skulle "ta meg"(skinnangrep)på begynnelsen.Skarp stemme og time-out holder lenge..Det er en stor forskjell på slikt og direkte aggresivitet.

Aggresivitet kommer stort sett av arv,sykdom eller frykt.Hunder som gjentatte ganger har blitt straffet noen sekunder for sent etc kan plutselig utvikle aggresivitet pga usikkerhet.Enten aggresjon mot mennesker eller andre hunder,gjerne begge deler.Ofte går de på barn ,for de er blitt for feige til å ta igjenn ovenfor eier.

Dette er en av hovedargumentene for å bruke PF/NS.

Det er utrolig vanskelig å time korreksjon og ikke minst viteat hunden vet hva den blir straffet for..Få mennekser har en naturlig evne til å krrigere riktig,de aller fleste korrigerer helt feil gjentatte ganger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men hva gjør dere, konkret, om det - av en eller annen grunn - skjer noe som trengs å tas fatt i? Tenker da ikke på at bikkja holder på å ta livet av noen, men om den skremmer folk (folk blir lett skremt, trenger ikke nødvendigvis å være en direkte farlig situasjon av den grunn), eller lignende.

ganger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikkerfolk driver med "brannslukking" vi- bare helst ikke så ofte. Såklart tar man tak i hunden om den flyr på noen.. Men å fly på noen, knurre, bite er bare symptomer for noe. Så man tenkter over det, finner ut om det er mulig å beholde hunden (altså om det var noe i situasjonen som gjorde at den beit) eller om hunden bør avlives. Såklart vi ikke står og venter til hunden er ferdig med å tygge, og så klikker. Hadde min hund flydd på noen hadde jeg tatt tak der jeg fikk tak, slengt han bort og holdt han nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OFF TOPIC, men til Astrid:

Jeg mener at man ikke gir bort hunden uten videre/avliver den uten videre om man har f.eks en fryktaggressiv hund som Annettes Pan. Det er et modent og ansvarlig valg å ta når du bestemmer deg for at hunden, uansett hvor mye du elsker den, ikke har det bra med seg selv og ikke kan fungere i samfunnet. Og en hund som er fryktaggressiv KAN du ikke ta, da vil den miste all tiltro til deg (og andre mennesker)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet vi at du ville, men det var ikke det jeg spurte om her. :)

nei... det bare sjokkerer meg at noen ville gitt bort en hund istedenfor å få orden på den... bare en tanke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei... det bare sjokkerer meg at noen ville gitt bort en hund istedenfor å få orden på den... bare en tanke..

Ingen i denne diskusjonen har sagt at de ville gi bort hunden, de ville nok heller avlivet den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer på en ting når det gjelder klikkermetoden. Hva gjør dere om hunden er aggressiv/biter/eller dere kommer opp i en "farlig" situasjon?

På grunn av litt metode-krangel i andre tråder her understreker jeg at dette er et helt åpent spørsmål, som jeg stiller fordi jeg ikke vet, men er nysgjerrig på hvordan dere trener. :)

Ja i tillegg til "brannslokning" driver vi med forebygging.

Om man kommer opp i "farlige situasjoner" reagerer vi der og da, mål nr. 1 er å få hunden unna for å avverge / begrense skader. men det forteller også noe om hva vi bør trene på.

Aggresjon må ikke forveksles med avstands økende signaler som alle hunder har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei... det bare sjokkerer meg at noen ville gitt bort en hund istedenfor å få orden på den... bare en tanke..

Man får svært sjelden orden på en hund med såpass store problemer ved å ta den.Jeg skulle ønske fler folk var voksne nok til å innrømme at hunden kanskje var litt mer hund enn de kan håndtere eller å faktisk søke proffesjonell hjelp...

Å omplassere en problemhund kan være helt riktig løsning bare det blir gjort riktig og ærlig..

Med min forrige omplasserings groenendael fikk jeg beskjed om at ble omplassert fordi eieren ikke kunne ha hund der h*n bodde lenger.Jeg fikk også beskjed om at det eneste negative med hunden var at han kunne jage katter og at han ikke likte andre hannhunder.

Bjellene begynnte å ringe allerede første dagen da det viste seg at han var livredd for å gå på gulv inne...og ikke minst,da forrige eier forsnakket seg i tlf og nevnte BC`n h*n hadde nå... :roll: Det viste seg at hunden hadde store atferdsvansker,mye større enn det jeg ,som "fersk" innen hund, hadde muligheten til å takle på egen hånd.

Oppdretter fikk forøvrig beskjed om at hunden var avlivd har jeg funnet ut i ettertid.

Slik type omplassering er utrolig feigt og uansvarlig i mine øyne..Det var ren skjær flaks at han kom til noen som hadde vett nok til å be om hjelp.Hadde han kommet til en barnefamilie kunne det fått et tragisk utfall.. :D

Forøvrig trente forrige eier etter Nordenstam filosofien,så det var nok ikke viljen til å korrigere hunden det sto på der i gården..han var bare en veldig vanskelig hund som krevde en litt annen tilnærming. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får svært sjelden orden på en hund med såpass store problemer ved å ta den.Jeg skulle ønske fler folk var voksne nok til å innrømme at hunden kanskje var litt mer hund enn de kan håndtere eller å faktisk søke proffesjonell hjelp...

Å omplassere en problemhund kan være helt riktig løsning bare det blir gjort riktig og ærlig..

Med min forrige omplasserings groenendael fikk jeg beskjed om at ble omplassert fordi eieren ikke kunne ha hund der h*n bodde lenger.Jeg fikk også beskjed om at det eneste negative med hunden var at han kunne jage katter og at han ikke likte andre hannhunder.

Bjellene begynnte å ringe allerede første dagen da det viste seg at han var livredd for å gå på gulv inne...og ikke minst,da forrige eier forsnakket seg i tlf og nevnte BC`n h*n hadde nå... :roll: Det viste seg at hunden hadde store atferdsvansker,mye større enn det jeg ,som "fersk" innen hund, hadde muligheten til å takle på egen hånd.

Oppdretter fikk forøvrig beskjed om at hunden var avlivd har jeg funnet ut i ettertid.

Slik type omplassering er utrolig feigt og uansvarlig i mine øyne..Det var ren skjær flaks at han kom til noen som hadde vett nok til å be om hjelp.Hadde han kommet til en barnefamilie kunne det fått et tragisk utfall.. :D

Forøvrig trente forrige eier etter Nordenstam filosofien,så det var nok ikke viljen til å korrigere hunden det sto på der i gården..han var bare en veldig vanskelig hund som krevde en litt annen tilnærming. :wink:

en hund blir ikke sånn etter å ha trent Nordenstam. Så den må du lenger ut med. For da hadde ikke hunden vært sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, så sikker du var da, Astrid. kan du ikke heller komme med argumenter? [-X

jess :D alltid sikker. Når man trener Nordenstam, og hunden har noen mentale problemer skal det tilrettelegges meget nøye. Etter en slik tilrettelegging av IOP ville ikke hunden slitt slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hoert andre enn deg Astrid, snakke om IOP osv, uansett hva de trener. Kanskje man bruker det om man gaar et kurs eller noe hos Nordenstam, men jeg tror det er svaert faa, uansett treningsmetode, som bruker det. Altsaa, vanlige folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jess :) alltid sikker. Når man trener Nordenstam, og hunden har noen mentale problemer skal det tilrettelegges meget nøye. Etter en slik tilrettelegging av IOP ville ikke hunden slitt slik.[/quote

]

Veldig underlig at den kom fra Skien da? :wink: Du får høre med instruktøren din om hun husker en hundeaggresiv gronnis som måtte slutte å konkurrere pga aggresjon og hadde opprykk Elite.Det er ikke sååå mange av dem :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jess :wink: alltid sikker. Når man trener Nordenstam, og hunden har noen mentale problemer skal det tilrettelegges meget nøye. Etter en slik tilrettelegging av IOP ville ikke hunden slitt slik.

Hvorfor kunne ikke en hund ha slitt slik da? Og hvorfor kunne en hund trent uten Nordenstam slitt med slike problemer, men ikke Nordenstamhunder?! Forklar, er du snill...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

By the way:jeg sier ikke at Nordenstam treningsmetodikk gjorde han sånn.Han var en "dårlig" hund sånn rent genetisk (men verdens herligste og snilleste innerst inne) men det hjalp vel ikke med de metodene...

og å omplassere enn sånn hund på den måten var helt håreisende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart tar man tak i hunden om den flyr på noen.. Men å fly på noen, knurre, bite er bare symptomer for noe

Helt enig! Ved å straffe vekk uønsket atferd (som nå er å angripe, knurre etc) fjerner man bare symptomene, ikke grunnen til at hunden gjør som den gjør! Utrolig mange hunder er agressive fordi de er usikre, skal man da drive å straffe den?! Tror du hunden blir tryggere av den grunn?!

Var en diskusjon på canis, og Nordenstam hundeskole.. En dame hadde tatt med hunden sin dit fordi den knurret mot eieren sin. Hun ble bedt om å "banke" vett i den når den oppførte seg slik, men det resulterte i at hunden angrep sin egen eier, og de drog til veterinæren og fikk den avlivet. Hva med "det skjer aldri med nordenstam-hunder" da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hoert andre enn deg Astrid, snakke om IOP osv, uansett hva de trener. Kanskje man bruker det om man gaar et kurs eller noe hos Nordenstam, men jeg tror det er svaert faa, uansett treningsmetode, som bruker det. Altsaa, vanlige folk.

All trening av hund bør tilrettelegges hvert enkelt individ. Ingen hund er helt lik alle andre. Jeg har vært borti veldig syke hunder som fungerer normalt takked være tilrettelegging. Jeg syns alle hunder fortjener det. En logg og IOP er godt å ha :) Så kan man se tilbake også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

]

Veldig underlig at den kom fra Skien da? :wink: Du får høre med instruktøren din om hun husker en hundeaggresiv gronnis som måtte slutte å konkurrere pga aggresjon og hadde opprykk Elite.Det er ikke sååå mange av dem :wink:

Flere instruktører i Skien vettu :) Jeg går hos Berith Larsen, skal høre med henne. Men hun har nok hatt mer enn en hunde aggressiv hund på kurs for å si det sånn. Men alle fungerer fint etter konsekvent trening :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kunne ikke en hund ha slitt slik da? Og hvorfor kunne en hund trent uten Nordenstam slitt med slike problemer, men ikke Nordenstamhunder?! Forklar, er du snill...

Enhver hund kan få problemer. Noen ganger er det pga noe i oppveksten, andre ganger er det genetisk anlagt. Dette må man finne ut, og JOBBE med før man tenker på noe annet. Man kan ikke bare trene som man trener en hvilken som helst hund når man trener en mentalt syk hund. Situasjonen må observeres, også tilrettelegger man.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Ved å straffe vekk uønsket atferd (som nå er å angripe, knurre etc) fjerner man bare symptomene, ikke grunnen til at hunden gjør som den gjør! Utrolig mange hunder er agressive fordi de er usikre, skal man da drive å straffe den?! Tror du hunden blir tryggere av den grunn?!

Var en diskusjon på canis, og Nordenstam hundeskole.. En dame hadde tatt med hunden sin dit fordi den knurret mot eieren sin. Hun ble bedt om å "banke" vett i den når den oppførte seg slik, men det resulterte i at hunden angrep sin egen eier, og de drog til veterinæren og fikk den avlivet. Hva med "det skjer aldri med nordenstam-hunder" da?

det der er hva man kan kalle feil trening, og null tilrettelegging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enhver hund kan få problemer. Noen ganger er det pga noe i oppveksten, andre ganger er det genetisk anlagt. Dette må man finne ut, og JOBBE med før man tenker på noe annet. Man kan ikke bare trene som man trener en hvilken som helst hund når man trener en mentalt syk hund. Situasjonen må observeres, også tilrettelegger man.

Det jeg lurte på var hvorfor en agressiv (som kanskje regnes usikkerhet) hund skal straffes når den gjør utfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...