Gå til innhold
Hundesonen.no

Til klikkerfolk


Ka

Recommended Posts

Tenk om du kunne sagt det med en gang :)

Men:

-Hadde hunden følt det var trygt hos deg i utgangspunktet hadde ikke situasjonen blitt sånn, om den var trygg, hvilken grunn hadde den hatt til å bli agressiv pga frykt?

-Er den ikke allerede så låst i situasjonen at hva man gjør bare går den "hus forbi"? I stedet for å gi den oppmerksomhet, ville det ikke vært bedre å ta den vekk derfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 205
  • Created
  • Siste svar
joda' date=' hvis situasjonen er så ustabil. Men det jeg ville gjort hvis hunden var redd for noe hadde vært å oppsøke den tingen og vende seg til den tingen liksom.[/quote']

Nå er desverre ikke angst/frykt så enkelt alltid. Urasjonelt, kanskje til og med ubegrunnet, som feks hunden oppi her som ble utsatt for en bilulykke. Dermed blir den tilnærmet helt håpløs å venne hunden til, i og med at man ikke vet hva som utløser hele herligheten.

Du har nå gitt meg tre løsninger på fryktagresjon:

-hansker og "sette seg i respekt"

-sette seg ned med hunden og roe den, vise den er trygg

-oppsøke det den er redd for

OT: hvordan skrives "agresjon" egentlig, er det med to g'er? Har skrevet det konsekvent som dette nå, men begynner å lure, ser feil ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ikke med hansker dersom man skal "sette seg i respekt" hos hunden, unsett om det er aa kvoevle den eller bare holde den rolig. Lykke til med aa gjoere det med en ulvehund. Det er faktisk ikke alle hunder som blir noe bedre av at man skal "sette seg i respekt" evt holder dem fast. En redd eller aggressiv hund faar vel ikke en dritt ut av aa bli tatt i paa den maaten. Hvis jeg er redd blir jeg ikke bedre av at noen holder meg fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å henge meg for mye opp i hvordan i alle dager å ta på hagehansker og å sette seg i respekt som leder plutselig ble til å holde hunden rolig, så vil jeg bare komme med et lite innspill til:å oppsøke det hunden frykter er faktisk det motsatte av hva du skal gjøre med en fryktaggresiv hund.Vet det høres rart ut,men for hver gang hunden blir utsatt for den belastningen blir tilstanden forverret.

Det er heller ikke særlig lurt å holde den fast...Det man ofte gjør er å bygge opp selvtilliten til hunden ved hjelp av mestringsøvelser og miljøtrening,paralellt med å vise seg som en trygg og bestemt "leder"(beskytter?).Etterhvert kan man gradvis presentere hunden for "faren" igjenn men samtidig vise hunden(vanskelig å forklare) at "mamma/pappa passer på og har kontroll uten å virke trøstende for hunden.

Er man allerede i en situasjon hunden ikke mestrer og den ikke stoler på hva du "sier" er det lite man kan gjøre bortsett fra å fjerne hunden så raskt som mulig vekk fra situasjonen uten å snakke til den eller gi den oppmerksomhet.Da kan ofte hagehansker(og rustning har jeg erfart :wink: )

være et godt alternativ :)

Vipsen:tilmed jeg visste at Nordenstammere generellt ikke knøvler fryktaggresive hunder,akkurat der er Geir Nordenstam veldig klar...Tror ikke det har noe med Nordenstam som filosofi å gjøre,jeg har sett (og hørt )mer av sånt hos jærverud instuktører faktisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vipsen:tilmed jeg visste at Nordenstammere generellt ikke knøvler fryktaggresive hunder' date='akkurat der er Geir Nordenstam veldig klar...Tror ikke det har noe med Nordenstam som filosofi å gjøre,jeg har sett (og hørt )mer av sånt hos jærverud instuktører faktisk..[/quote']

Skulle dette tolkes positivt eller negativt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å oppsøke det hunden frykter er faktisk det motsatte av hva du skal gjøre med en fryktaggresiv hund.Vet det høres rart ut,men for hver gang hunden blir utsatt for den belastningen blir tilstanden forverret.

Det er heller ikke særlig lurt å holde den fast...Det man ofte gjør er å bygge opp selvtilliten til hunden ved hjelp av mestringsøvelser og miljøtrening,paralellt med å vise seg som en trygg og bestemt "leder"(beskytter?).Etterhvert kan man gradvis presentere hunden for "faren" igjenn men samtidig vise hunden(vanskelig å forklare) at "mamma/pappa passer på og har kontroll uten å virke trøstende for hunden.

Er man allerede i en situasjon hunden ikke mestrer og den ikke stoler på hva du "sier" er det lite man kan gjøre bortsett fra å fjerne hunden så raskt som mulig vekk fra situasjonen uten å snakke til den eller gi den oppmerksomhet.Da kan ofte hagehansker(og rustning har jeg erfart :wink: )

være et godt alternativ

Er vel tilnærmet det jeg ser for meg, formulert på en annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen aning egentlig?Spørs hva du legger i det?

Jeg ville tro det var positivt at Nordenstam kjører en så klar linje på sånt at tilmed en fòringsautomat som meg har fått det med meg?

(nå er det kanskje litt vanskeligere for meg å ikke få med meg sånt enn for andre "klikkere" da jeg har familiemedlemmer som trener Nordenstam)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått det med meg fra dag en av, så da går jeg utfra det ikke var meg du var uenig med ;P Var redd du gikk rundt og trodde det var jeg som satt med diverse merkunderlige løsninger her shø

Nope..Nordenstam,som alle andre metoder (og relgioner forsåvidt) ,lider litt under enkelte av tilhengerene sine og deres tolkninger.

Det er vel derfor vi klikkere oppfattes som noen dotter som står å kikker dumt på at bikkja herjer fritt imens vi venter på at hunden gjør noe vi kan stappe den full av pølser for,og det er nok derfor mange oppfatter nordenstams filosofi som å banke bikkja først samme hva og analysere hva som skjedde etterpå. :wink:

Heldigvis er stort sett ingen av delene tilfelle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astrid: Du sa i sted at man aldri skulle gripe inn når hunden sloss med en annen' date=' men la de ordne opp selv. Hvorfor straffet du Vicky (grep inn med en eneste gang) hver gang hun fløy i en annen tispe på leiren? (såkalt "tispebagatell", som du kalte det?"[/quote']

fordi lederene på leiren helst ikke ville ha bråk der, og fordi jeg ikke kjenner deres hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ikke med hansker dersom man skal "sette seg i respekt" hos hunden' date=' unsett om det er aa kvoevle den eller bare holde den rolig. Lykke til med aa gjoere det med en ulvehund. Det er faktisk ikke alle hunder som blir noe bedre av at man skal "sette seg i respekt" evt holder dem fast. En redd eller aggressiv hund faar vel ikke en dritt ut av aa bli tatt i paa den maaten. Hvis jeg er redd blir jeg ikke bedre av at noen holder meg fast.[/quote']

og du burde hvertfall ikke blande deg. du er bare ute etter bråk.(as usually)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astrid: Du sa i sted at man aldri skulle gripe inn når hunden sloss med en annen' date=' men la de ordne opp selv. Hvorfor straffet du Vicky (grep inn med en eneste gang) hver gang hun fløy i en annen tispe på leiren? (såkalt "tispebagatell", som du kalte det?"[/quote']

og en ting til. Begge tispene fløy i hverandre. det var ikke min som begynte. og jeg diskuterer ikke sånn med deg, for du er bare ute etter bråk nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tonen der vil jeg ha meg frabedt, jeg har da like mye rett til å diskutere og si min mening som alle andre? Blande meg.. Unnskyld at jeg kommer sent inn i diskusjonen, men jeg er i Skottland og har ikke tilgang til Internett hele tiden. Må betale for å sitte her og forsvare meg for deg. Hehe.

Jeg sa min mening. Jeg tror ikke losningen når en hund er fryktaggressiv eller aggressiv er å holde den fast. Eller tvinge den til å face det den er redd for. Dersom noen hadde tvunget meg til å sitte i ro mens de viftet med snegler foran ansiktet mitt hadde jeg fått fnatt.

Jeg mener at en god leder ikke tvinger noen igjennom noe. Da skal man vise og lede vei, men ikke tvinge rundt med makt. Jeg er enig med Loke her, hun sa det på en god måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men den diskusjonen er over og ut. så hvorfor rippe opp i ting som er ferdig? jeg er pottesur over andre ting idag, så jeg melder meg ut av diskusjonen med en gang. kos dere videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nå har han blitt 14 kg! Spent på hvor stor han blir når han blir voksen 😊  Vi har vært tre ganger på valpekurs, og det har vært veldig lærerikt! Godt å få noen tips og triks til innlæring av ting. Vi har også vært på Rally lydighet en gang, det var mye å huske på, men tror vi har lyst til å prøve det flere ganger! 
    • Det er virkelig bekymringsfullt når store hunder viser aggressiv atferd, spesielt i offentlige områder. Det handler ikke bare om rasen, men også om eierens ansvar for å trene og sosialisere hunden riktig. Alle hunder, uansett størrelse, kan være fantastiske følgesvenner hvis de får riktig oppdragelse og omsorg. Det er viktig at eiere forstår sitt ansvar og jobber med hundene sine for å sikre at de kan oppføre seg trygt rundt andre hunder og mennesker. Aggressiv atferd kan ofte håndteres med riktig trening og tålmodighet.
    • Har hunden alltid vært veldig glupsk eller blitt det mer i det siste? Har hunden fått betydelig høyere appetitt er det lurt med vet.sjekk. Vektøkning og tørr hud kan være symptom på lavt stoffskifte (men også rett og slett feil kost). Ellers er fersk mat det første jeg ville anbefalt (råfôr, fryst ferskfôr evt egensammensatt med oppskrift satt sammen for din hund). Bland gjerne ut med litt grønnsaker som allerede nevnt for mer metthetsfølelse (isbergsalat og agurk har veldig lite kalorier). 
    • Wow, faren var lekker, ja!!😍  Koselige bilder🌸
    • Se der da, så nyyyydelig🥰 
×
×
  • Opprett ny...