Gå til innhold
Hundesonen.no

Til klikkerfolk


Ka

Recommended Posts

  • Svar 205
  • Created
  • Siste svar
Astrid: tror ikke det er så lurt å dra opp alle verdens navn her på forumet...

Kan jo være du en gang har missforstått hva de mener også skriver du det du tror og hvem du har hørt/lært det av her på sonen.

greit det :) Jeg ville bare si at det finnes faktisk flere gode hundemennesker her i verden :( Mange som er flinke, som man kan skryte av. Jeg sier det bare som det var, og hva jeg hørte på et kurs :( Hvorfor skal folk bare henge seg opp i det negative?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

greit det :) Jeg ville bare si at det finnes faktisk flere gode hundemennesker her i verden :( Mange som er flinke, som man kan skryte av. Jeg sier det bare som det var, og hva jeg hørte på et kurs :( Hvorfor skal folk bare henge seg opp i det negative?

Er ikke snakk om å henge seg opp i det negative, men det som er FEIL! I 99,99% og sikkert enda flere av tilfellene kan det ikke forsvares under noen omstendigheter å slippe sammen hunder for å ordne opp selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Sheriff' date=' inget poeng i å dra opp navn på folk og påstå at de har sagt ting. Det du viste til ovenfor er jeg rimelig sikker på at du har dratt ut av en sammenheng, og da blir det feil å bruke det til å støtte opp under argumentet ditt..[/quote']

ok, daså :) Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor folk skal ta ting så negativt. Er det ikke lov å si hva man har fått hørt på kurs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe i veien med det, men jeg bare anbefaler deg å ikke bruke navn...det er så kjedelig hvis du sier noe du kanskje har missforstått.

Ikke noe negativt i det.

hvis du ikke vil det så :) Jeg sa bare det jeg hadde hørt jeg. Men jeg kan holde kjeft jeg :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, nå har jeg lest gjennom hele diskusjonen her (noe må jeg jo gjøre når jeg er syk). Og. Jeg har sittet på fingrene en liten stund nå, for det er en del jeg har hatt lyst til å kommentere, men jeg har funnet ut at det beste er å bare holde kjeft, nå som jeg kommer inn såpass seint i diskusjonen.

Jeg har ikke hatt mulighet til å være på sonen på noen dager nå, har rett og slett hatt det alt for travelt. Derfor har jeg heller ikke fått deltatt i denne diskusjonen.

En ting tar jeg meg friheten til å kommentere dog - og det er dette:

men hva hvis f.eks hunden er igang med å jokke på beinet eller noe da? Bare tar dere den vekk, uten å gi det noen konsekvenser? Det med timeouten der tviler jeg på at funker. F.eks wesminster trener jo sånn, og hun får jo ikke hunden til å slutte å jokke. Jeg tillater hvertfall ikke jokking. Men så har ikke min hund noen gang gjort det :(

For det første, så syns jeg det er dårlig gjort å dra inn meg og min hund som et eksempel på noe negativt i en diskusjon hvor jeg ikke har sagt en dritt. Jeg ville aldri dratt fram deg og Vicky (eller noen andre for den saks skyld) på en negativ måte i en diskusjon hvor du ikke deltar (positive ting derimot, det er en annen sak).

For det andre, så skulle jeg ønske at du selv hadde fått prøvd å ta henne for å ri. Da hadde du nok tvert fått andre meninger om akkurat dette temaet.

Hvis Tinka rir på meg, så er det fordi hun er stressa. Hunder har forskjellige måter å vise stress på (eller, alle kan vise det likedan, men hunder bruker ofte spesielt en måte å vise stress på). Tinkas måte er å ri. Det ideelle da, er selvsagt å fjerne stressårsaken. Og det hender at det lar seg gjøre - f.eks. kan jeg fylle opp vannskåla igjen hvis hun er stressa pga tørste.

Andre stressårsaker derimot, er vanskelige å fjerne sånn helt umiddelbart, sånn som f.eks. når hun snart skal ha løpetid og er full av hormoner og energi - da kan jeg fjerne stressårsaken ved å gi henne aktivisering. Dog er det litt vanskelig å bare sånn helt uten videre gi henne en og en halv times lydighetstrening på et øyeblikk - derfor må jeg i sånne situasjoner få slutt på selve adferden (å ri på meg) og deretter gå ut en tur og aktivisere henne sånn at hun blir sliten og ikke stressa.

Da er spørsmålet - hvordan skal jeg få slutt på denne adferden fortest mulig? Sånn som jeg ser det fins det tre "grove" muligheter:

1. På en eller annen måte ta henne for det (klyp i øret, sprut fra sitronflaske osv).

2. Ignorere det (snu ryggen til og ikke gi henne oppmerksomhet før hun står plantet med alle bena på bakken).

3. Gi henne time-out (binde henne fast i f.eks. et tre, gå unna, la henne roe seg ned litt og gå tilbake og fortsette turen).

Før jeg ble klikkertrener og Tinka ble klikkerhund brukte jeg den første metoden på henne når hun red. Dette gjorde henne bare mer stressa, i tillegg til at hun fikk oppmerksomhet for å ri, og resulterte i at hun bare red enda mer og ble helt febrilsk.

Så en dag bestemte jeg meg for å bare snu ryggen til henne når hun gjorde det. Hva skjedde? Hun stoppet nesten med en gang! Neste gang stoppet hun også nesten med en gang, og gangen etter der stoppet hun med en gang. Å ignorere - metode to altså - fungerte supert.

Når jeg har mulighet til det, bruker jeg metode tre - å gi henne time-out. Det er helt klart det mest effektive, men det er også den metoden som er mest avhengig av omgivelsene (vanskelig å binde henne fast i et tre om vi står på en åker liksom).

Til slutt må jeg legge til noen ting:

- Nå høres det ut som om Tinka er en hund som ikke gjør annet enn å ri, men det er ikke sant. Hun rir pga ekstra hormoner og energi før og under løpetida, og hun kan ri om det skjer noe særskilt som gjør henne stressa (som f.eks. hvis hun er tørst og vannskåla er tom).

- Å ta symptomene gir ikke en slutt på selve kjernen av problemet (Tinka ville fremdeles ha vært stresset om det å ta henne for å ri hadde funket, og hun hadde sluttet å ri for godt liksom).

- Unnskyld for at jeg tar opp denne diskusjonen igjen, men når noen urettferdig kritiserer meg og min hund når jeg ikke har mulighet til å komme å forklare, da blir jeg sint. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, nå har jeg lest gjennom hele diskusjonen her (noe må jeg jo gjøre når jeg er syk). Og. Jeg har sittet på fingrene en liten stund nå, for det er en del jeg har hatt lyst til å kommentere, men jeg har funnet ut at det beste er å bare holde kjeft, nå som jeg kommer inn såpass seint i diskusjonen.

Jeg har ikke hatt mulighet til å være på sonen på noen dager nå, har rett og slett hatt det alt for travelt. Derfor har jeg heller ikke fått deltatt i denne diskusjonen.

En ting tar jeg meg friheten til å kommentere dog - og det er dette:

For det første, så syns jeg det er dårlig gjort å dra inn meg og min hund som et eksempel på noe negativt i en diskusjon hvor jeg ikke har sagt en dritt. Jeg ville aldri dratt fram deg og Vicky (eller noen andre for den saks skyld) på en negativ måte i en diskusjon hvor du ikke deltar (positive ting derimot, det er en annen sak).

For det andre, så skulle jeg ønske at du selv hadde fått prøvd å ta henne for å ri. Da hadde du nok tvert fått andre meninger om akkurat dette temaet.

Hvis Tinka rir på meg, så er det fordi hun er stressa. Hunder har forskjellige måter å vise stress på (eller, alle kan vise det likedan, men hunder bruker ofte spesielt en måte å vise stress på). Tinkas måte er å ri. Det ideelle da, er selvsagt å fjerne stressårsaken. Og det hender at det lar seg gjøre - f.eks. kan jeg fylle opp vannskåla igjen hvis hun er stressa pga tørste.

Andre stressårsaker derimot, er vanskelige å fjerne sånn helt umiddelbart, sånn som f.eks. når hun snart skal ha løpetid og er full av hormoner og energi - da kan jeg fjerne stressårsaken ved å gi henne aktivisering. Dog er det litt vanskelig å bare sånn helt uten videre gi henne en og en halv times lydighetstrening på et øyeblikk - derfor må jeg i sånne situasjoner få slutt på selve adferden (å ri på meg) og deretter gå ut en tur og aktivisere henne sånn at hun blir sliten og ikke stressa.

Da er spørsmålet - hvordan skal jeg få slutt på denne adferden fortest mulig? Sånn som jeg ser det fins det tre "grove" muligheter:

1. På en eller annen måte ta henne for det (klyp i øret, sprut fra sitronflaske osv).

2. Ignorere det (snu ryggen til og ikke gi henne oppmerksomhet før hun står plantet med alle bena på bakken).

3. Gi henne time-out (binde henne fast i f.eks. et tre, gå unna, la henne roe seg ned litt og gå tilbake og fortsette turen).

Før jeg ble klikkertrener og Tinka ble klikkerhund brukte jeg den første metoden på henne når hun red. Dette gjorde henne bare mer stressa, i tillegg til at hun fikk oppmerksomhet for å ri, og resulterte i at hun bare red enda mer og ble helt febrilsk.

Så en dag bestemte jeg meg for å bare snu ryggen til henne når hun gjorde det. Hva skjedde? Hun stoppet nesten med en gang! Neste gang stoppet hun også nesten med en gang, og gangen etter der stoppet hun med en gang. Å ignorere - metode to altså - fungerte supert.

Når jeg har mulighet til det, bruker jeg metode tre - å gi henne time-out. Det er helt klart det mest effektive, men det er også den metoden som er mest avhengig av omgivelsene (vanskelig å binde henne fast i et tre om vi står på en åker liksom).

Til slutt må jeg legge til noen ting:

- Nå høres det ut som om Tinka er en hund som ikke gjør annet enn å ri, men det er ikke sant. Hun rir pga ekstra hormoner og energi før og under løpetida, og hun kan ri om det skjer noe særskilt som gjør henne stressa (som f.eks. hvis hun er tørst og vannskåla er tom).

- Å ta symptomene gir ikke en slutt på selve kjernen av problemet (Tinka ville fremdeles ha vært stresset om det å ta henne for å ri hadde funket, og hun hadde sluttet å ri for godt liksom).

- Unnskyld for at jeg tar opp denne diskusjonen igjen, men når noen urettferdig kritiserer meg og min hund når jeg ikke har mulighet til å komme å forklare, da blir jeg sint. :wink:

det er greit wes :( Skjønner hva du mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å passe en hund (engelsk setter) som rir veldig masse.

Jeg har prøvd dette med å overse ham. Det nytter ikke uansett hva jeg gjør...Dette er ikke bare vanlig riding. Han KLORER seg fast i armen/hofta di og står og jokker og jokker. Jeg har stått med ryggen til og snudd meg når han begynte..Men da klorte han seg bare helt fast og sto der i sikkert 5 minutter og styrte på. Jeg prøvde å bare dytte ham ned og SÅ overse ham men da hoppet han bare opp igjen(pluss at det er vanskelig å dytte 20 kg hund ned som KLORER seg fast i deg) jeg hadde svære røde arr etter ham...Tilslutt tok jeg tak i halsbåndet hans,dro hodet nedover (slik at han MÅTTE slippe taket på meg og holdt ham der til han roa seg..Har ikke peiling på hva jeg skulle gjøre jeg...Han begynner slik hvis han stresser eller girer seg opp..Hvis jeg løper med ham så blir han så gira at han hobber og jokker..slitsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å passe en hund (engelsk setter) som rir veldig masse.

Jeg har prøvd dette med å overse ham. Det nytter ikke uansett hva jeg gjør...Dette er ikke bare vanlig riding. Han KLORER seg fast i armen/hofta di og står og jokker og jokker. Jeg har stått med ryggen til og snudd meg når han begynte..Men da klorte han seg bare helt fast og sto der i sikkert 5 minutter og styrte på. Jeg prøvde å bare dytte ham ned og SÅ overse ham men da hoppet han bare opp igjen(pluss at det er vanskelig å dytte 20 kg hund ned som KLORER seg fast i deg) jeg hadde svære røde arr etter ham...Tilslutt tok jeg tak i halsbåndet hans,dro hodet nedover (slik at han MÅTTE slippe taket på meg og holdt ham der til han roa seg..Har ikke peiling på hva jeg skulle gjøre jeg...Han begynner slik hvis han stresser eller girer seg opp..Hvis jeg løper med ham så blir han så gira at han hobber og jokker..slitsomt!

Hva med å gi ham en timeout?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
    • Uffa, stakkars lille bullebolle!! Når ambulls halter, da er det vondt😬 Håper dere finner utav dette! God bedring til klumpen🌸
    • Hva er helsestatus på linjene ellers? Hvordan passer foreldrene til de to kullene sammen mentalt? Hvordan er mentaliteten på valpene etter den tispa som fra før har et kull og har hannhundene noen kull å vise til både med tanke på helse og mentalitet?    For meg personlig ville jeg heller tatt risken på C-hofter over en dårlig mentalt sammensatt hund. Og 3 på skudd er ikke nødvendigvis diskvalifiserende, men da skal den ha en ellers svært god mentalitet.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...