Gå til innhold
Hundesonen.no

Til klikkerfolk


Ka

Recommended Posts

Åh, nå leverte jeg nettopp fra meg galingen (sonic) :D Når eierne kom drog han konstant. Klarte ikke å stå i ro et eneste sekund.. Og han stresset noe sykt fordi eierne lot han henge i selen når han drog. Så fikk jeg han og brukte klikkermetoden, og etter 200 meter gikk han kjempeflott! Han kunne gå 20 meter uten å dra.. Og så fikk han leke mye med Cita (stakkaren har nesten aldri hilst på hunder før).. Og timeout-ene ble det noen av :wink: Hver gang vi gikk forbi et menneske fikk han tussebyer, og jeg sleit skikkelig med å klare å holde han (for han var svææær og enormt sterk!). Og da vr det umulig å overse det, for alt han ville gjøre var å løpe rundt seg selv og dra meg gjennom hele skogen, så vi tok noen timeout, og det funket kjempebra :lol: Han avr hos oss i 3 timer, og han ble rett og slett helt anderledes (har forresten aldri sett en hund som klikker hvis det ligger en ball 20 meter unna bak en buks :roll: ).. Men i hvert fall, fremgangen var enorm. Nå kunne han hilse pent, og valpebitingen forsvant i de fleste tilfeller. Han kunne også gå pent i bånd forbi mennesker og drog ikke i båndet selv om det stod en hund rett foran han...

har faktisk aldri trent en så vanskelig hund når det gjelder båndtrening, for i begynnelsen når jeg stoppet opp begynte han å dra i båndet... Og siden jeg ikke kunne slippe han og ikke klarte å få tak i selen han hadde på ryggen, så ble det en slags drakamp mellom meg og han, og det eeelsket han jo :roll:

Men etter en stund gikk det kjempebra, (joda, hendene mine er full av blemmer) så nå skal jeg begynne å trene han tre timer hver søndag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 205
  • Created
  • Siste svar
Kjempeflott! Håper bare de klarer å vedlikeholde det da... :wink:

Hehe, ja.. De var villige til å prøve ALT (de er kjempeglad i hunden sin og hadde ikke lyst til å gi den fra seg). Og de var utrolig imponert over fremgangen, så jeg gav de en grundig forklaring på hvordan de skulle reagere i de forskjellige situasjonene, hvorfor, belønne de små, positive tingene han gjorde rett, ikke stresse han opp og blablalbla... Håper det går greit :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Hei

Tenkte jeg skulle svare litt jeg =9 Klikkertrener selv, men det har ingenting med om hvordan jeg håndterer aggresjoner hos hunder. Kommer man opp i en situasjon hvor hunden viser aggresjon, vil det, uten unntak være feil å gå inn med hagehansker å ta den, enten verbalt eller fysisk. Kommer man opp i en situasjon er det forskjellig hva man bør gjøre, men å gjøre hunden vondt vil i alle tilfeller bare gjøre mer skade enn godt.

Ingen hunder vil noen gang bli bedre av å bli "tatt" for å være aggresiv. Aggresjoner er signaler (altså symptomer på en bakliggende årsak) og ikke et problem i seg selv. Jeg gjentar - at hunden viser aggresjoner er ikke hovedproblemet! Og det er heller ikke aggresjonene i seg selv man skal fikse på. Går man inn med ubehag på symptomene, kan det resultere i, ja at symptomene går vekk. Og det kan tolkes for mange som ikke tenker lenger enn til nesetippen at problemet er løst. Men, nei, problemet er ikke løst selv om man får vekk symptomet. Jeg gjentar: PROBLEMET LØSES IKKE VED Å STRAFFE VEKK SYMPTOMENE.

Dette har overhodet ingenting med treningsmetoder å gjøre, det gjelder generelt. Så jeg velger, uten unntak å unngå å bruke ubehag når det er snakk om aggresjoner. Og hva man gjør i praksis vil variere fra hund til hund.

Og vær så snill, ikke bland lederskap inn i dette, det er ikke filosofi det dreier seg og, men en vitenskap. Bivirkningene ved bruk av ubehag er godt tilgjengelige, og om man da velger å gå inn med ubehag på aggresjoner, forteller det meg en ting: denne hundeeieren har ikke peiling på hva han eller hun driver med.

Årsaken skal fikses på, ikke symptomene, og aggresjon er et symptom.

Ha en fin helg da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...