Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan hunden din noen kule triks?


Martine

Recommended Posts

Tja.. Nå kan hund:

Spinn

Rull rundt

Ligg dø

Danse (snurre på to)

Løpe bort til musematte og ta labbene på den, uansett hvor denne befinner seg

Ta nesen borti target (tusj eller post-it lapp) kan lære å slå av lys osv.

Det finnes en bok med 40 triks eller noe. Kjøpte denne selv, og denne har mange gode ideer og viser også hvordan man kan lære det inn. Ting som:

Rygge

Gå baklengs

Gå rundt eier motsatt vei

Løpe i stor ring rundt eieren

Ellers er det mange klikker-triks. Altså triks ment for klikking, men det er overhodet ikke nødvendig. Da får man ihvertfall tips til hva man kan bruke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cita kan sitte bamse, spille død (hender hun har litt mange liv, men), legge labbene over ansiktet (ser ut som at hun klør, ofte når hun spiller død :ahappy: ), snurre rundt, rulle rundt, rygge og de vanlige tingene.

Men hun kan også hente det nærmeste hun finner - ofte kan jeg sitte og styre hva hun skal hente fra sofaen/sengen, noen ganger går det enklere enn andre ganger, og noen ganger henter hun alt hun finner til det ikke er mer igjen :ahappy:

Hun kan også åpne kjøleskapet og hente noe derfra.

Hun kan også krype, men dette er mer en øvelse for oss siden det går under bruksprogrammet, men det hender vi viser det frem som et triks.

I tillegg kan hun trekke ned i snoren på do

http://www.vimeo.com/4380089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest spennende Tinka kan (ikke alt vi har særlig velfungerende kommandoer på, jeg syns det er gruelig kjedelig å legge på kommandoer ;)) er vel å sitte bamse, hoppe på bakbena, stå på frambeina (ikke perfeksjonert enda akkurat), rulle rundt, ligge død, legge labben på knærne, forskjellene på høyre og venstre labb når hun gir labb, rygge opp trapper, snurre rundt, rygge, lukke skuffer, åpne skuffer (selvlært :ahappy: ) også videre. Som Cita kan også Tinka hente en del ting og tang, selv om hun ikke alltid skjønner nøyaktig hva jeg mener at hun vil at jeg skal hente. ;)

Det er litt varierende hvor godt ting sitter - før hadde jeg for eksempel et par gule sko som hun løp og hentet hvis jeg ba henne om å hente skoene mine, nå ser hun bare dumt på meg hvis jeg ber henne om å hente et par sko. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bridie er VELDIG flink til å spille klovn :ahappy: Helt uten kommando også faktisk ;)

Men, rulle rundt, gå rundt, delvis labb på snuta... Er vel det vanlige tror jeg. Ellers har vi trent lite på triks i det siste. Hun er jo ekstrem til å rulle rundt med det samme jeg sier "dekk" og det er så kjedelig under LPtreninga.... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

My kan noen sirkuskunster, men har blitt lite slikt i det siste. Har en tendens til å bli glemt av, også blir det bare trent på innimellom når man plutselig kommer på det.

De tøffeste tingene My kan er;

-Sitte bamse

-Rygge rundt meg

-Snurre rundt flere ganger før belønning

-legge labb på snuten

-rydde leker på plass i en eske

-lukke og åpne kjøkkenskuffer og skap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært Gulla:

Sitt

Dekk

Gi labb

Hi five

Høyre (Jeg sitter også legger hun høyre labb på kneet mitt)

Venstre (Det samme bare omvendt)

Begge (Da tar hun begge labbene på knærne min, og da blir hun VELDIG ivrig! :ahappy: )

Sitte bamse

Sitt opp

Danse

Spill død

Wilma holder på og lære seg og komme til MEG etter hun hentet leken jeg har kastet. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på disse to triksene? :innocent:

Rygge er rygge vekk fra eier (mens denne står stille). Og gå baklengs er ved siden av eier (altså i fvf) mens eier også beveger seg. Det siste er ikke helt et sirkustriks, men det er jo heller ikke noe alle hunder kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bajnok kan, av triks:

- Sitte Bamse

- Opp på to fra bamsesitting

- Løfte samme foten som meg når jeg løfter et ben

- Lukke igjen døra (foreløpig kun gangdøra hjemme, men vi jobber med saken)

- Flat (han ligger helt flatt)

- Når jeg peker kan han stille seg under Romeo :whistle:

- Plukke opp tingen jeg peker på (veldig praktisk, men det funker dessverre ikke alltid)

- Labbetouch på hånd som peker mot taket

- Snutetouch på hånd som peker sidelengs

- Trapp opp/trapp ned (han løper opp/ned trappen)

- Venstre

- Hilse (bukke)

- Er du klar? (jeg får svar :innocent:)

- Rygge opp trappen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mira kan

-rulle rundt

-vinke

-hi five og gi labb

-suss

-hva gjør damene på byen. Da legger hun se på rygg..:whistle:

-slalom mellom bena

-lukke dører og skuffer

-også bjeffer hun surt når jeg sier navnet på husets katt Arnt. Hun liker jo han veldig godt, så skjønner ikke hvorfor hun gjør det, kan være fordi hun syntes navnet er så forferdelig (håper jeg ikke fornærmer noen nå)...:innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi.. jeg har glemt masse!

-hoppe gjennom armene (formet som ring)

-hoppe over arm/ben (ut til siden)

-slalom mellom ben

-hoppe gjennom bein (formet litt som en "ring")

-hoppe opp på rygg og bli der mens jeg reiser meg og går rundt med henne sittende på rumpa mi :innocent:

Dette bruker vi i freestyle da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT:

Mira kan

-rulle rundt

-vinke

-hi five og gi labb

-suss

-hva gjør damene på byen. Da legger hun se på rygg..:poke:

-slalom mellom bena

-lukke dører og skuffer

-også bjeffer hun surt når jeg sier navnet på husets katt Arnt. Hun liker jo han veldig godt, så skjønner ikke hvorfor hun gjør det, kan være fordi hun syntes navnet er så forferdelig (håper jeg ikke fornærmer noen nå)...:whistle:

det MÅ jeg få se på film! :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, Arn kan:

-sitte bamse (med labbene ned og med labbene strak opp)

-rulle rundt

-putte ei skål i en annen

-legge pledd over seg

-rygge opp på en vegg etc. slik at han står på to

-hente diverse saker

-levere diverse saker mellom meg og mannen min

-stå på to (enten fra stående, sittende eller bamse)

-rygge

Også kan han delvis:

-løfte en forlabb

-løfte en baklabb

-kle på seg tøflene

-krype

Møtte en gang ei lita jente som lurte på om hunden min kunne noen triks. På den tiden kunne ikke Arn noen, så jeg svarte nei, men at jeg holdt på å lære ham å finne mennesker som har gått seg bort i skogen (vi trente redning da) og tenkte at det måtte imponere, men hun ble slettes ikke imponert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bajnok kan, av triks:

- Sitte Bamse

- Opp på to fra bamsesitting

- Løfte samme foten som meg når jeg løfter et ben

- Lukke igjen døra (foreløpig kun gangdøra hjemme, men vi jobber med saken)

- Flat (han ligger helt flatt)

- Når jeg peker kan han stille seg under Romeo :)

- Plukke opp tingen jeg peker på (veldig praktisk, men det funker dessverre ikke alltid)

- Labbetouch på hånd som peker mot taket

- Snutetouch på hånd som peker sidelengs

- Trapp opp/trapp ned (han løper opp/ned trappen)

- Venstre

- Hilse (bukke)

- Er du klar? (jeg får svar :P)

- Rygge opp trappen

Glemte å ta med:

- Stubbe (han hopper opp på nærmeste stubbe)

- Slalåm mellom bena

- 8-tall mellom bena

- være mellom bena mine selv om jeg går fremover, bakover eller til siden

- + en haug triks vi ikke har satt kommando på... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hera kunne så utrolig mye..

-Sitte bamse,

-Spille død

-Vise tenner

-Stå på to

-Gå på to

-Gå slalom mellom beina

-Knele

-hoppe over foten min

-Ha godbit på snuten

-Ha godbit inni munnen og så spise når jeg sa værsågod

-Stå med forlabbene på en krakk og ha en godbit på nesespissen (hun la hodet litt bakover)

-Stå på en skammel/krakk

-Apportere pølser

-Ta lokket av en kasserolle, og ta godbiten, og så legge lokket på kasserollen igjen

-Ta leke ringer som tilhører en sånn ringspill, og legge de på hver "arm" på det spillet

-Trille ball med nesen

-Tuch på lysbrytere, håndflaten min

-Hente ting og legge i en eske (rydde)

-Holde diverse ting i munnen

-Finne nøklene på kommando

-Være flau og legge seg flat

-Rygge

- Så kunne vi si Venste og hun tok opp venstepoten, og Høyre så tok hun opp høyrepoten

-Så kunne vi legge godbiter overalt på henne og hun tok det ikke før vi sa værsågod. Vi pleide også å si mange andre ord som ligner på ordet, og så kom værsågod plutselig innimellom dem, og da tok hun godbiten.

-Så hjalp hun meg med klesvasken og gav meg klærne som lå i skittenkleskurven slik at jeg kunne henge dem opp.

Det var det jeg kom på i farta. Pleide alltid å underholde gjester med triksene til Hera. Alle ble så imponerte :P

Mine andre hunder kan ingenting kult :twisted::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oida.. har ikke noe stor skryte liste her :twisted:

Sissi kan vel noen få triks som

gå i sirkel( begge veier)

stå på 2 og vinke

*Give me five* med labben

bukke

hoppe opp på hofta eller beinet mitt og bli "stående"( mer hengende nesten da hehe)

hum.. sikkert noe mer jeg ikke kommer på i farten :P

Doffen kan... hum.... bjeffe på kommando og bukke ... og det er vel det... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Sitte bamse

High Five (høyre pote, venstre pote eller begge to)

Stå på to

Rulle rundt

Krype

Snurre

Hente tøfflene mine

Rydde lekene sine

Hente brus i kjøleskapet

Hente ved

Gå i 8-tall mellom beina mine

Aue labben (løfte en pote å se trist ut)

Åpne dører (selvlært triks :lol: )

Snakk

Nusse på nesa

nå skal vi begynne å prøve oss på legge labb oppå snuta, spille død osv.

Er så mye gøy man kan lære dem altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofus kunne:

High Five

Snakke (bjeffe)

Synge (uuuule,pipe)

Sieg Heil (Heil Hitler hilsnen)

Danse

På to

Gå på to

Nuss

Finne pappa

Rydde lekene sine

Gi labb (høyre og venstre + begge)

Finne godbit (jeg tar en godbit i en hånd og putter bak ryggen og da skulle han velge hvilken jeg hadde ved å bruke riktig pote til å signalisere høyre eller venstre. fant riktig hvergang)

Tror ikke det var mere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
    • Haha, jeg skjønner ikke at folk takler det. Hadde en venninne som bodde i 5. etg med valp, uten heis. Hvordan går det an, liksom? Vi bodde i leilighet med én trapp ned/ut da vi fikk Odin, med Kovu hadde vi hus og hage så døren stod stort sett åpen ut. Og uten mulighet for inngjerding hadde jeg ikke vurdert en gang. Selv om man kommer langt med langline da. Men å kunne ha hagedøra åpen og bare la hundene gå inn og ut som de vil er så deilig.
    • Jo takk. Flytter i løpet av sommeren, håper jeg har nogenlunde renslig valp innen den tid.  Det som er dumt at jeg får ikke lov til å gjerde inn tomta, det er dritt. Er så vant til inngjerdet hage, det blir nok ny vane jeg må tillegge meg. Håper naboene er greie.  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...