Gå til innhold
Hundesonen.no

Collie rough


Iago
 Share

Recommended Posts

Her et tre bilder av min vakre. Kunne ikke vært mere fornøyd :D

Gratulerer med Collie! Du må jo fortelle mer! :D

1) Collien har rykte på seg til å ha dårlig mentalitet, gulvredsel f. eks. Hvor utbredt er egentlig dette?

2) Tar noen collie oppdrettere MH med avlshundene og avlsmaterialet?

3) Er collien fornøyd med turer og fysisk stimuli eller har den behov for mentalt utover hobby basis?

4) Tar jeg feil eller er rasen nogelunde "likegyldig" til fremmede? Iallefall ikke så imøtekommende som en golden f. eks?

5) Er rasen plaget med HD og/eller AD?

Alle svar mottas med stor takk!

1- Det er ikke å legge skjul på at dette eksisterer i rasen og er nok mer utbredt enn det oppdrettere her i Norge vil innrømme.

2- Ja, du har noen Collie oppdrettere som MH tester :) (Blandt annet meg selv, hehe.) Ta en titt i sverige, der er det mye mer utbredt (Det er krav fra SKK om kjent mentalstatus for å kunne ha utstillingschampionat.)

3.- Ja, en Collie kan helt fint være fornøyd med det og lære grunnleggende hverdagslydighet. Det er alt hva du gjør det til :)

4- Man har begge deler. Man har individer som ikke bryr seg noe særlig om fremmede, og man har (som min gjeng..) Som er veldig imøtekommende. Det er nok lettere å få dette vekk enn på feks en Golden med litt trening om at man skal ignorere fremmede.

5- Den er ikke plaget med det, men det forekommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 207
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Så fin langhår du har Taz  Han klarer seg vel fint med den pelsen? Her er min Langhårede Collie Kensington Gate Tokyo By Night. Til vanlig kalles han bare Mikke. Han fyller 1 år 24. november 2015

Nei, man er ikke det. Ofte hjelper ikke tygde så mye, om ørene er veldig vanskelige, da hjelper det som regel å lime men man må jobbe kontinuerlig hele tiden til de er nærmere året.  Nei, det har m

@QUEST bare for deg 

Posted Images

Her et tre bilder av min vakre. Kunne ikke vært mere fornøyd :D

Halvsøster hilser! :wave:

1) Collien har rykte på seg til å ha dårlig mentalitet, gulvredsel f. eks. Hvor utbredt er egentlig dette?

2) Tar noen collie oppdrettere MH med avlshundene og avlsmaterialet?

3) Er collien fornøyd med turer og fysisk stimuli eller har den behov for mentalt utover hobby basis?

4) Tar jeg feil eller er rasen nogelunde "likegyldig" til fremmede? Iallefall ikke så imøtekommende som en golden f. eks?

5) Er rasen plaget med HD og/eller AD?

Alle svar mottas med stor takk!

Sier meg enig i alt Lill sa.

Det er en meget trivelig og omgjengelig rase om man finner de som er solide mentalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med Collie! Du må jo fortelle mer! :D

*snap*

Tusen takk! Han er en ung hanne fra Seamist i Sverige, og blir 1 år om en mnd nå. Han er en veldig hyggelig herremann og ha i hus!

Halvsøster hilser! :wave:

*snap*

Så koselig, hilser tilbake! :D Du må forresten gi lyd fra deg om du har tenkt deg på noen utstillinger framover mot våren, jeg og Vito tenkte vi kanskje skulle prøve oss på Letohallen i april, vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Han er en ung hanne fra Seamist i Sverige, og blir 1 år om en mnd nå. Han er en veldig hyggelig herremann og ha i hus!

Så koselig, hilser tilbake! :D Du må forresten gi lyd fra deg om du har tenkt deg på noen utstillinger framover mot våren, jeg og Vito tenkte vi kanskje skulle prøve oss på Letohallen i april, vi får se.

Du må lage tråd :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig, hilser tilbake! :D Du må forresten gi lyd fra deg om du har tenkt deg på noen utstillinger framover mot våren, jeg og Vito tenkte vi kanskje skulle prøve oss på Letohallen i april, vi får se.

Nå ryker pelsen her, men du får bare si ifra om du skal, så stiller vi som heiagjeng! Ellers er dere også velkommen på boller og brus hos oss, vi bor et kvarter fra Leto. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må lage tråd :ahappy:

Skal prøve å få ordnet det! :)

Nå ryker pelsen her, men du får bare si ifra om du skal, så stiller vi som heiagjeng! Ellers er dere også velkommen på boller og brus hos oss, vi bor et kvarter fra Leto. :D

Supert! :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Collien har rykte på seg til å ha dårlig mentalitet, gulvredsel f. eks. Hvor utbredt er egentlig dette?

2) Tar noen collie oppdrettere MH med avlshundene og avlsmaterialet?

3) Er collien fornøyd med turer og fysisk stimuli eller har den behov for mentalt utover hobby basis?

4) Tar jeg feil eller er rasen nogelunde "likegyldig" til fremmede? Iallefall ikke så imøtekommende som en golden f. eks?

5) Er rasen plaget med HD og/eller AD?

Alle svar mottas med stor takk!

Det er vel ingen som vet hvor utbredt gulvredsel er på collien i Norge men man hører jo en del rapporter fra collie-eiere som forteller at den håpefulle har varierende grad av det. Heldigvis kan det se ut som at Norsk Collie Klub kommer til å utarbeide en spørreundersøkelse i samråd med Frode Lingaas som skal sendes til alle collie-eiere. Forhåpentligvis blir det en del spørsmål om mentalitet og gemytt også, ikke bare helsetilstand. Det ville vært en unik mulighet til å få litt oversikt over status quo i rasen og hva man evt må fokusere på i avlen.

Veldig få collie-oppdrettere som går MH med sine hunder/avkom pr idag men jeg tror det sakte men sikkert blir flere etterhvert som oppdager at det både er interessant og nyttig. Jeg har booket MH for korthårskullet mitt til våren :-)

Om jeg husker riktig er HD-forekomsten på collie langhår i Norge på rundt 15-20% (regnes som middels forekomst). På korthår er det nesten ikke HD; et sted mellom 0-2%.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Noen som har konkrete bilder som viser forskjell på pelslengde på en "standar" langhåret collie og en langhår født i korthår kull? (Både valp og voksen)
Og er det kun i norge at en langhår først i korthår kull ikke vil bli registret som langhår? Eller er det bare vi som er sære på det?



Forøvrig spennende det du skriver om i siste innlegg der Easy, vet noen om noe slikt har blitt gjort for å kartlegge rasen(e)? Det er jo en stund siden Easy skrev det innlegget. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig mye interessant lesing på de tidligere sidene angående forskjellen på amerikanske og britiske collier :ahappy: Jeg lærte mye! Jeg likte mye bedre kroppene på de amerikanske. Litt interessant at ofte er de amerikanske versjonene av andre raser alt for ekstreme for min smak, mens her syntes jeg ofte de britiske var de verste. Noen av de amerikanske hodene var ikke pene da.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har konkrete bilder som viser forskjell på pelslengde på en "standar" langhåret collie og en langhår født i korthår kull? (Både valp og voksen)

Og er det kun i norge at en langhår først i korthår kull ikke vil bli registret som langhår? Eller er det bare vi som er sære på det?

Forøvrig spennende det du skriver om i siste innlegg der Easy, vet noen om noe slikt har blitt gjort for å kartlegge rasen(e)? Det er jo en stund siden Easy skrev det innlegget. :P

Dette er en hund født i kort- kort kull.

1185863_10151899351716111_1871548386_n.j

Dette er en hund født med bare langhårsforeldre i alle generasjonene bakover.

1003271_10151687178055256_911688438_n.jp

Man har selvsagt langt mindre pelset hunder i kort-kort kull, og man har langt langt langt mer pelset hunder i lang-lang kull.

Finnes ingen "standard" på det, fordi det er så mange forskjellige typer pelslengder og så mange forskjellige linjer rett og slett.

Jeg føler forøvrig ikke folk må henge seg opp i "amerikansk vs engelsk." Det er faktisk veldig viktig. Det er ikke opprinelses landet som bestemmer hvordan hunden kommer til å se ut og det er flere og flere britiske som nå heller mer mot den "klassiske" ved å feks blande inn noen importer som ikke har den "moderne" looken med å være små, korte i ryggen og ha et veldig markert stopp der snuten ser nesten ut til å være plassert som et nebb. Det finnes MANGE forskjellige linjer som ser helt helt forskjellige ut i både Storbrittania og i USA.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for illustrasjon Lill! :)


Om jeg ender opp med en Collie etterhvert kommer jeg hovedsaklig til å gå etter god mentalitet først og fremst, og derretter se på utseende/type til foreldredyra ift hva jeg foretrekker. Om bikkja er avla etter engelsk eller amerikansk standar er ett fett for min del, så lenge jeg liker de aktuelle foreldredyra sin type. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg ønske virkelig en collie som neste rase.

hvor mye klipping/stelling før utstilling er det?

er det vanskelig?

Spørs litt hvor mye du legger i det. Det er å bade, enten tørke dem eller blåse de tørre, så er det å klippe poster, haser og ører. Ikke noe hokus pokus, hvor lang tid det tar kommer på hvor nøye du er :aww: Jeg blir fort perfeksjonist på det og kan holde på i maaange timer med en hund.

Også spørs det jo hva slags pels Collien din får, og hvor mye du har gjort på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 4 months later...
  • 11 months later...

Ja, men du bomma bare med et år!

Må være innafor.

Jeg fikk tilbakemelding på en hastemail jeg sendte 6/6 - 2013, 5/6-15 :aww:

Jeg husker ikke helt hvordan saken løste seg i 2013 lengre, men det er alltid godt med et svar :lol:

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan vel Koios sies å være voksen? Han blir 2 år i Juli. Så da får dere bilder av hvordan pelsen til korthårscollien min ser ut nå! :D

Dette er tatt på vinteren, når han faktisk hadde litt pels. :P
_MG_2721_Koios_logo2_3.jpg

Og de to siste bildene er tatt for noen dager siden, og han er veeeldig nedrøyta.
DSCF1931_Koios_2.jpg

DSCF1953_Koios.jpg

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan vel Koios sies å være voksen? Han blir 2 år i Juli. Så da får dere bilder av hvordan pelsen til korthårscollien min ser ut nå! :D

Dette er tatt på vinteren, når han faktisk hadde litt pels. :P

_MG_2721_Koios_logo2_3.jpg

Og de to siste bildene er tatt for noen dager siden, og han er veeeldig nedrøyta.

DSCF1931_Koios_2.jpg

DSCF1953_Koios.jpg

Nyyyydelig :-D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Så fin langhår du har Taz :ahappy: Han klarer seg vel fint med den pelsen? :)

Her er min Langhårede Collie Kensington Gate Tokyo By Night. Til vanlig kalles han bare Mikke. Han fyller 1 år 24. november 2015. En super trenings- og turkompis. Snill som dagen er lang og er mer enn gjerne med på alt som skjer og ikke redd for noe.

Bruker han til lydighet, agility, litt spor men først og fremst en super turkamerat som holder seg i nærheten av meg når vi er på tur.

 

046 1.JPG

  • Like 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...