Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva skal sonistene lese i sommer?


ida

Recommended Posts

prøver jeg å lese Shantaram for andre gang, har kommet en del lengre enn sist, men... :) Blir jeg ferdig med den i løpet av ferien skal jeg lese Kaja... Jeg skal jobbe i hele sommer, så vet ikke hvor mye lesing det blir tid til.

Boktyven leste jeg forresten bare litt av før den gikk meg på nervene. For 2-3 ganger på hver side (føltes det som :)) sto det sånn:

***KLISJÉAKTIG OVERSKRIFT***

Teit setning nummer en.

Teit setning nummer to.

Teit setning nummer tre.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 94
  • Created
  • Siste svar

Jeg har mange mange bøker på leselisten min, men langt oppe på listen står diverse norske forfattere som jeg har tenkt å gi meg i kast med i sommer. Amalie Skram, Cora Sandel, Trygve Guldbrandsen, Sigrid Undset, Knut Hamsun, Bjørnstjerne Bjørnson, Alexander Kielland, Camilla Collett osv. Jepp, har nok å henge fingrene i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg bruker denne tråden til å rope om HJELP!

Skal gå opp i norsk som privatist neste år (omfatter alle de tre årene på videregående), og da antar jeg at jeg bør ha lest en del bøker (antar at det er norske forfattere, og sikkert fra forskjellige perioder?).

Tenkte jeg kunne prøve å utnytte sommeren til det, såå... hvilke bøker er relevante? Hvilke bør jeg ha lest når jeg skal opp til eksamen?

På forhånd takk <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal lese en mengde hundebøker som er fag,og derfor tar lengere tid.. men ellers så er planen noe sånn som dette:

McDermid-som sunket i jorden

Laurie-våpenhandleren

Hood- Strikkesirkelen

Higgins-Svartebokens hemmeligheter

Cooper-Dødens bibliotek

Morton: tilbake til Morton + den nye av sammeforfatter

Fexesus-Kunsten å lese tanker

Kostova-Historikeren

Paolini-Brisngr(akkurat ferdig)

Gaarder- slottet i pyrenne

Griffiths-Dødens sirkel

Mowat- Ulvene

Dexter-Kains døtre

Meyer- the host

Egeland- lucifers evangelium

Rosany-Saras nøkkel

Kallentoft-Sommerdøden

NIcoll- den gode borgermester

Frimansson- rottefangeren

Læckberg- Havfruen

Brown- The solomon key

Larsson- til din vrede går over

Young- skuret

Sandstrak- Mr Tourette og jeg

Olsson- la meg synge deg stille sanger

nærum- sneglemannen

Johansson- en annerledes barndom

og som sagt en hel haug med engelske fagbøker om hund og ulv fra Dogwise.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn bortsett fra de jeg nevnte som jeg allerede har lest i sommer, har jeg planer om å lese Harry Potter bøkene om igjen, iallefall de 2-3 siste, lest igjennom New Moon og den siste jeg ikke husker hva heter, selv om jeg som sagt synes hun er en dårlig forfatter, litt for gjentagene. Men men, ferielektyre.

Ellers har jeg bestilt noen fantasy-bøker jeg faktisk ikke husker hva heter, fikk bare tips om at de skulle være bra.

Aner ikke hva pensum blir til neste år, om det blir noe, så slipper å ha dårlig samvittighet der iallefall :)

Leser også Borges - Fictions nå, og skal begynne på de andre samlingene hans etterpå. Liker ham veldig godt, men merker at jeg måtte ha en pause fra tungt litteraturpensum før jeg kunne begynne på ham, prøvde rett etter eksamen, og da ble det litt for mye, for det nytter liksom ikke bare lese her, det må tenkes i tilleg :)

For dere som liker Borges, og alle andre og, anbefaler jeg The Raw Shark Texts av Steven Hall (navnet spiller på the rorschach tests, så det gir jo en liten pekepinn kanskje)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jobbe ganske mye i sommer, og jeg er så heldig å ha en jobb hvor jeg i rolige tider kan lese masse! Om det blir så mye lesing som jeg ønsker, får tiden vise. Hadde "Onkel Tom's Hytte" liggende på jobb, så den startet jeg med i dag. Ellers har jeg satt meg som mål å lese Boktyven (etter anbefalelse av Aya) og noe av Twilight -serien (har lest de to første bøkene på norsk, men har nå kjøpt de på engelsk). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du lese i sommer?

Tja.... vinkartet? :)

Nei helt seriøst, nå er jeg helt utslitt etter et h*****es skoleår med dårlig bemanning og noen få udugelige vikarer.

Selv om jeg liker godt å lese står det ikke helt øverst på listen enda, må slappe av litt først.

Mulig det blir en hundebok, Med sikte på 10`an, har planlagt å lese den en god stund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Har akkurat lest "Utvalgte emner i katastrofefysikk" som jeg fikk anbefalt av pippin&symra. Det var en meget begavet og bra bok. Jeg har lest vingespenn av Guro Sibeko (gammel venninde av meg) god debutant med morsom twist. Har akkurat lest Hodejegere til Nesbø. Likte den. Nå holder jeg også på med "Boktyven", så langt er den besnærende.

Jeg leser som regel flere bøker samtidig. Så jeg tror jeg må finne det lokale biblioteket her og sjekke utvalget litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Jeg har nettopp vært å kjøpt Lucifers Evangelium nå, tipper jeg kjøper noen flere. Har nå en plan om å ta med meg en hundebok fra hylla, men vet ikke helt om jeg orker å lese slikt fra perm til perm

Tittlene der var så spennende at du nesten må fortelle meg hva den handler om etterpå.

Jeg har funnet nok en uopdaget/glemt bok i bokhyllen min. Hender iblandt at jeg kjøper bøker når jeg ikke har tid til å lese også blir dem liksom bare liggende. Denne gangen var det "The Dark Elf trilogy", fra Forgotten Realms. Så langt er jeg bare på side 82 i den første boken, den er lovende.

Bakpå boken står det

"...the stirring epic that recounts the tortured beginnings and early struggles of Drizzt..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg bruker denne tråden til å rope om HJELP!

Skal gå opp i norsk som privatist neste år (omfatter alle de tre årene på videregående), og da antar jeg at jeg bør ha lest en del bøker (antar at det er norske forfattere, og sikkert fra forskjellige perioder?).

Tenkte jeg kunne prøve å utnytte sommeren til det, såå... hvilke bøker er relevante? Hvilke bør jeg ha lest når jeg skal opp til eksamen?

På forhånd takk <3

Vi leste noe norrønt, men det var jo utdrag og korte dikt. Heimskringla av Snorre Sturlason, for eksempel.

1700-tallet og Ludvig Holberg, der bør du kjenne til Jeppe paa Bjerget, Erasmus Montanus og Niels Klims underjordiske reise.

Asbjørnsen og Moe må du selvfølgelig også kunne litt om, romantikken og nasjonalbygging. Her kommer vel også språkdebatten inn, samt Bjørnstjerne Bjørnson og nasjonalsangen.

Du bør selvfølgelig kjenne til Ibsen - Vildanden gikk igjen da jeg tok VGS, det samme med Et Dukkehjem og Terje Vigen. Og selvfølgelig Peer Gynt.

Det er også greit å vite at vi har hatt norske kvinnelige forfattere også, og Camilla Collett er et godt eksempel for denne perioden. Hun skrev Amtmannens Døtre. Andre kvinner er Amalie Skram og Sigrid Undset - sistnevnte nobelvinner for Kristin Lavransdatter.

Knut Hamsun er obligatorisk, for eksempel Sult.

Jeg var oppe i norsk muntlig, og snakket lenge og vel om Fuglane av Tarjei Vesaas (for øvrig en meget traumatisk muntlig, for jeg skulle si at fuglene fløy over taket, også husket jeg ikke hva "tak" heter, og måtte jo leke mimelek og synonymleken, var overbevist om at jeg strøk der og da...)

Christianiabohemen må du også kjenne til, for eksempel Hans Jæger.

Agnar Mykle skapte debatt og reaksjoner med Sangen om den røde rubin og Lasso rundt fru Luna.

Lars Saaby Christensen - Beatles, var på lista. En annen representant for nyere litteratur er Ingvar Ambjørnsen. Dag Solstads Gymnaslærer Pedersen kan også være aktuell.

Selv om det er barnelitteratur, synes jeg en skal være mer glad i Anne-Cath Vestly, som har vært så flink til å sette fokus på tema som er viktig for barn og som var vanskelig å ta opp da hun skrev - skilsmisser, aleneforeldre, sjalu når en får småsøsken, osv.

Og av det helt nyeste vil jeg helt personlig anbefale Tore Renbergs Mannen som elsket Yngve, fordi det er en bok med viktig tematikk i dag.

Dette er i hvert fall litteratur jeg husker (med glede) fra norskfaget, og mener er litteratur en bør kunne noe om. Jeg har sikkert glemt noe og prioritert feil i andres øyne, og lista kan sikkert spisses og forkortes.

Men først av alt bør du jo sjekke om det er noen føringer/retningslinjer/pensumliste, også må du lese godt måloppnåelseskravspesifikasjonstingen til norskfaget, der vil det nok stå noe som kan hjelpe deg å velge og sortere.

Må du forberede særemne også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leselisten er ganske lang, men sommeren blir fort så full av turer og sosiale ting at tiden til lese blir borte. Men om vi klarer det er planen å lese en biografi om Nelson Mandela mamma kjøpte i sør afrika, fullføre fuglehundskolen, dyp glede av Arne Næss, en bok fra Dalai Lama og egentlig eragon også. Men tror kanskje det blir med dyp glede, litt mer av fuglehundskolen og å begynne på nelson boka. Man får se hva man rekker før skolen begynner igjen:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg godt igang med The Return av Victoria Hislop, og så langt liker jeg den. Leser den på engelsk (leste Øya på norsk), og jeg kjenner at det er sjelden jeg leser noe annet på engelsk enn fantasy- og det merkes! Så det er litt utfordrende også, og det er deilig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sommer skal jeg lese ferdig "Da svidanja!"/"På gjennsyn!" av Magne Haugeland. Er historier fra russefanger i Norge. Så har jeg en bok med fire historier om Kurt av Erlend Loe, boka er på russisk for å gjøre det litt mer morro;) Også står Bones woud rain from the sky av suzanne clothier på programmet. Og sikkert noen krimbøker inni der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på med "Veien til Jerusalem" (første bok i Arn-serien) nå. Har ikke kommet så langt enda, og så langt syns jeg den har vært litt småkjedelig. Håper det tar seg opp, men mulig jeg har for høye forventninger til boka etter at den har blitt skrytt så av. Er den bra så tenker jeg å fortsette med resten av serien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er akkurat ferdig med å lese Camilla Läckenberg's "Havfruen", veldig bra bok synes jeg :rolleyes2:

Nå skal jeg begynne på Liza Marklunds "Nobels Tesamente" og etterfølgeren "Livstid".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
    • Haha, jeg skjønner ikke at folk takler det. Hadde en venninne som bodde i 5. etg med valp, uten heis. Hvordan går det an, liksom? Vi bodde i leilighet med én trapp ned/ut da vi fikk Odin, med Kovu hadde vi hus og hage så døren stod stort sett åpen ut. Og uten mulighet for inngjerding hadde jeg ikke vurdert en gang. Selv om man kommer langt med langline da. Men å kunne ha hagedøra åpen og bare la hundene gå inn og ut som de vil er så deilig.
    • Jo takk. Flytter i løpet av sommeren, håper jeg har nogenlunde renslig valp innen den tid.  Det som er dumt at jeg får ikke lov til å gjerde inn tomta, det er dritt. Er så vant til inngjerdet hage, det blir nok ny vane jeg må tillegge meg. Håper naboene er greie.  
    • Her er Cuba- også kalt "BomBom", nå litt over 6 uker Hun krøp inn i hjertet mitt litt tidligere enn planlagt (velger ikke valp før de er 7 uker, men nå har hun vært min i over 1 uke alt 😇 ) På bildet med bestemor i samme alder- fineste brunbjørnene ❤️   
×
×
  • Opprett ny...