Gå til innhold
Hundesonen.no

alano español


stillman

Recommended Posts

  • Svar 116
  • Created
  • Siste svar
her er 'Orfeo de los Tarantos' (13 måneder), han har vært i norge siden begynnelsen av mai.

post-4428-1243348062_thumb.jpg

post-4428-1243348085_thumb.jpg

hilsen,

potstillgold

Nydelig,men hadde foretrukket at ørene ikke hadde vært kupert jeg personlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow. Dritlekker! Jeg liker de kuperte, jeg da. :)

Det gjør jeg også, jeg vakler litt imellom kupert og ukupert, klarer ikke bestemme meg, for begge deler kan være fint. Ukupert er alltid fint, men kupert gir liksom et helt annet preg, ærefrykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør jeg også, jeg vakler litt imellom kupert og ukupert, klarer ikke bestemme meg, for begge deler kan være fint. Ukupert er alltid fint, men kupert gir liksom et helt annet preg, ærefrykt.

Med fare for å spore av tråden, så er jo kupering helt latterlig. Ellers en fin hund, TS :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligner på de to jeg traff på Bjerke i fjor, men i følge eieren (ei jente) var de de to eneste eksemplarer i Norge og ørene var visst ikke kuperte, de var slik naturlig og de skulle stilles, sa jenta. Hun kalte det også Alano. Hvordan rase kan det ha vært da? Jeg har søkt på spanske hunderaser, men de spanske mastiffene er jo diiiiigre, disse var som å se denne her, men hadde da, i følge eierinnen, normale ører (ikke kuperte) og skulle stilles.

Jeg må innrømme jeg synes hunden så skummel ut jeg, mørk i ansiktet, kuperte ører og lyse øyer. Også må jeg innrømme at kupering er å støtte dyremishandling og at jeg ikke skjønner hvorfor folk kjøper en så dyr blandingshund som den i Norge vil være da den ikke er noen registrert hunderase av NKK eller FCI. Også lurer jeg på hva rasen har som ikke andre "muskelhunder" som ser skumle ut har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ser virkelig flott ut :)

Utrulig spennende at rasen begynner å komme i flere eksemplarer hit til landet, håper bare virkelig at oppdrettere klarer å holde den unna eiere som ikke skulle hatt hund...

Grunnen for at jeg liker Alano er:

De er ikke så tunge som andre molossere

Har ikke samme nivå sammekjønnsaggresjon som mange av de andre

Har god driv og dermed lett å jobbe med

Lite sykdom

Aktiv

(baby gråter så ble en kortere innlegg enn planlagt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig!

Men enkelte raser som kuperes kler best ørene sine da,hehehe...og jeg synes Alanos kler ørene sine bra!

Sprø øyne på den karen:-)

vss. husker at den er fortsatt en bruksrase og grunn at de kuperes har ingenting a gjøre om hvis de 'kler' sine ører eller ikke.

bortsett fra faren for villsvin bitt disse hunder opplever, valpene selv leker i 'jakt modus' med hverandre. ørene er i stikker før valpene fuller ett år! så, kuperte ører passer rasen, vi skal ikke ødlegge rasen's karakter og temperament å passe folk flestes måte om kuperte ører. denne rase er hverken ikke utstillingsrase eller kjæledyrrase..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

valpene selv leker i 'jakt modus' med hverandre. ørene er i stikker før valpene fuller ett år! så, kuperte ører passer rasen, vi skal ikke ødlegge rasen's karakter og temperament å passe folk flestes måte om kuperte ører. denne rase er hverken ikke utstillingsrase eller kjæledyrrase...

Dette er jo det reneste vås, stillman. ALLE valper biter hverandre i ørene, og har denne rasen et så hardt bitt at det er fare for at valpene ødelegger hverandres ører, så synes jeg det er helt greit at rasen ikke er spesielt utbredt, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøff hund! :) Må være gøy å ha en spesiell rase. Men syns ikke hodet matchet helt kroppen, syns jeg da. :) hehe, ikke noe vondt ment, bare litt uvandt.. Hodet ser ut som skal være på en mer tung kropp.

noen som skal venne seg til rasen skulle lære Orfeo sin proporsjoner. han er nært perfekt i form.

har noen andre lyst å se flere bilder:

flere alanos

fire ut av de fem alanos som ble født i norge fjor sommer, skal jakt villsvin i høsten. blir det et kull til, minst tre skal utenlands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme jeg synes hunden så skummel ut jeg, mørk i ansiktet, kuperte ører og lyse øyer.

Jeg har vært så heldig å ha møtt flere alanos og kan fortelle deg at de er aldeles nydelige hunder. Kuperte var de, men de var jammen ikke skumle. De lyse øynene gir dem et aristokratisk og unikt utrykk, det er selvsagt personlig smak om man liker det eller ikke.

Også må jeg innrømme at kupering er å støtte dyremishandling og at jeg ikke skjønner hvorfor folk kjøper en så dyr blandingshund som den i Norge vil være da den ikke er noen registrert hunderase av NKK eller FCI. Også lurer jeg på hva rasen har som ikke andre "muskelhunder" som ser skumle ut har.

Rasen er ikke en blandingshund selv om den ikke registreres i NKK. De har en historie og en forutsigbarhet både ved eksteriør og temperament som tilsier at de kunne vært mer raserene enn mange av NKK rasene. Det er ikke like viktig for alle av oss at hunden kommer med riktige papirer. For meg er det viktigste hva jeg vet, og kennelklubbens meninger kommer sekundært.

"Muskelhunder som ser skumle ut" er hverken det første eller siste parameter ved rasen, og det er et rart utgangspunkt å kategorisere en stor gruppe med raser på. Å skulle sammenligne Alano med Amerikansk Bulldog, Rottweiler og/eller Cane Corso i samme åndedrag bare fordi de er "muskelhunder" blir bare rart.

Alanos er veldig spennende og flotte hunder BDD Girl! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott hund, selv om den ser litt "skarp" ut. Jeg klarer ikke å se forskjell på den rasen og diverse andre molosseraser som Presa, Dogo Canario etc. Er det forskjeller?

Det er veldig stor forskjell på Presa, dogo Canario og Alano. Er faktisk veldig lite de har tilfelles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neil,

Congrats on finally getting Orfeo in to the country! He looks to have developed so much since I saw pictures last and he has definitley grown into his somewhat scrawny body. :) It will be exciting to see how he continues to grow.

Once things settle a bit for us we will definitely make plans to go see him in person. I'm sure Jurásica is also wanting some serious cuddles and we would be happy to oblige. :)

Talk to you soon

mari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, når du sier det så :) Men jeg vet ikke hva forskjellene går på, verken eksteriørt og mentalt.

Det er vel et ganske stort tema i seg selv, beroende hvor dypt man ønsker å gå selvsagt. Men jeg synes kanskje ikke den diskusjonen hører hjemme i Orfeo sin tråd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig stor forskjell på Presa, dogo Canario og Alano. Er faktisk veldig lite de har tilfelles.

Kan ikke noen være snille å legg inn bilder av disse, jeg er veldig usikker selv må jeg innrømme :flowers:

Edit: lage egen tråd :ahappy: Sorry Orfeo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...