Gå til innhold
Hundesonen.no

alano español


stillman

Recommended Posts

her er 'Orfeo de los Tarantos' (13 måneder), han har vært i norge siden begynnelsen av mai.

*klipp, klipp*

hilsen,

potstillgold

Må bare si det igjen; han er helt fantastisk flott! Har du et bilde av foreldrene, som du vil dele med oss? :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 116
  • Created
  • Siste svar
vss. husker at den er fortsatt en bruksrase og grunn at de kuperes har ingenting a gjøre om hvis de 'kler' sine ører eller ikke.

bortsett fra faren for villsvin bitt disse hunder opplever, valpene selv leker i 'jakt modus' med hverandre. ørene er i stikker før valpene fuller ett år! så, kuperte ører passer rasen, vi skal ikke ødlegge rasen's karakter og temperament å passe folk flestes måte om kuperte ører. denne rase er hverken ikke utstillingsrase eller kjæledyrrase...

Jeg har vel lov å si at rasen kler ørene sine bedre iforhold til min smak selv om du har en annen mening? :flowers:

Jeg har da Dobermann selv,og det er en rase jeg synes kler kuperte ører bra,samtidig som jeg likegodt liker ører.

Smak og behag...Briard er også en rase jeg synes kler ører best..

Og Cane Corso ser bare teit ut med kuperte ører :ahappy:

Men det er min mening da.Alt i alt synes jeg hunder og ører er fint og naturlig!

Hva de brukes til er revnende likegyldig...

At valper river i stykker ørene på hverandre har jeg aldri hørt om.Har rasen spesielt svake ører?

eller spesielt skarpe tenner? :ahappy: heheheh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært så heldig å ha møtt flere alanos og kan fortelle deg at de er aldeles nydelige hunder. Kuperte var de, men de var jammen ikke skumle. De lyse øynene gir dem et aristokratisk og unikt utrykk, det er selvsagt personlig smak om man liker det eller ikke.

Rasen er ikke en blandingshund selv om den ikke registreres i NKK. De har en historie og en forutsigbarhet både ved eksteriør og temperament som tilsier at de kunne vært mer raserene enn mange av NKK rasene. Det er ikke like viktig for alle av oss at hunden kommer med riktige papirer. For meg er det viktigste hva jeg vet, og kennelklubbens meninger kommer sekundært.

"Muskelhunder som ser skumle ut" er hverken det første eller siste parameter ved rasen, og det er et rart utgangspunkt å kategorisere en stor gruppe med raser på. Å skulle sammenligne Alano med Amerikansk Bulldog, Rottweiler og/eller Cane Corso i samme åndedrag bare fordi de er "muskelhunder" blir bare rart.

Alanos er veldig spennende og flotte hunder BDD Girl! :flowers:

I Norge vil den være som en blandingshund, selv med milelang historie og papirer i bunkevis. Og det er der jeg stusser på hvorfor denne typen er så unik at man vil ha den. Hva har den som ikke vi har i de raser vi har her i landet?

Når det gjelder deg Mari og dine valg av hunder, så stiller jeg ikke spørsmål på annet enn hvorfor nettopp denne typen. For jeg har inntrykk av at du er en person som sjekker veldig godt opp før du skaffer deg hunder og ikke kjøper en hund bare på "måfå". Men, har også inntrykk av at det er viktig for deg at hunden kommer med de rette papirer, for jeg går ut fra du ikke bare kjøper en Alano bare ut av det blå uten å vite noe om foreldre osv.?

Når jeg stiller spørsmålet så er det fordi i mine øyne ser dette ut som en "muskelhund som ser skummel ut". Spesielt med lyse øyne og mørkt ansikt synes de ser ekstra skumle ut. Blir som med Weimaraner, de har lyse øyne og det synes jeg er skummelt. Men er som du sa, en smakssak.

Det er sikkert spennende og flotte hunder, har ingen tvil om det. :-)

Får si som en tidligere har sagt: Får håpe det ikke blir en veldig populær rase i landet, for da kan man ende opp (som hos alle raser omtrent) med så mye rart.

Ellers er jeg enig med Siri sin uttalelse ang. dette med ørene.

Også lurer jeg fortsatt på henne med de to jeg traff på Bjerke da. For å juge om rasen er ingen god markedsføring.

Ellers Mari, takk for godt svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Ligner på de to jeg traff på Bjerke i fjor, men i følge eieren (ei jente) var de de to eneste eksemplarer i Norge og ørene var visst ikke kuperte, de var slik naturlig og de skulle stilles, sa jenta. Hun kalte det også Alano. Hvordan rase kan det ha vært da? Jeg har søkt på spanske hunderaser, men de spanske mastiffene er jo diiiiigre, disse var som å se denne her, men hadde da, i følge eierinnen, normale ører (ikke kuperte) og skulle stilles.

Sorry OT men: Det kan ikke ha vært to spanske alanoer du møtte, for de har "labrador-ører" medfødt, det er ikke en rase som nkk har anerkjent så de kan ikke stilles i norge. Det er svjv bare vært en Alano på østlandet de siste årene, (før Stillman dukket opp) og det er en ørekupert tispe som heter Puma. Så enten vet ikke eieren hva hun har eller så lyver hun.

Orfeo er rålekker syns jeg.

edit: BDD-girl kan det ha vært denne rasen? Det er svjv i hvertfall en av dem i norge, (eieren kaller han en vokterhund, men FCI definerer de som gjeterhunder), men de er fra azorene og det er vel spansk territorie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry OT men: Det kan ikke ha vært to spanske alanoer du møtte, for de har "labrador-ører" medfødt, det er ikke en rase som nkk har anerkjent så de kan ikke stilles i norge. Det er svjv bare vært en Alano på østlandet de siste årene, (før Stillman dukket opp) og det er en ørekupert tispe som heter Puma. Så enten vet ikke eieren hva hun har eller så lyver hun.

Orfeo er rålekker syns jeg.

edit: BDD-girl kan det ha vært denne rasen? Det er svjv i hvertfall en av dem i norge, (eieren kaller han en vokterhund, men FCI definerer de som gjeterhunder), men de er fra azorene og det er vel spansk territorie...

Nei, var ikke sånn de så ut. De så helt ut som Alano og jeg reagerte på ørene for jeg har enda til gode å se raser som har slike ører som Alanoen har når de er kuperte og da ikke er kuperte, så jeg spurte om de var kuperte, men nei, i følge eieren var det dens naturlige ører. Og hun skulle visst stille dem og de var de to eneste i landet. Jeg så ingen ring som de var i, for jeg så etter dem.

Jeg søkte på diverse spanske raser for å se om det var noen som lignet, men det er ikke det. Og denne du linker til er annerledes i ansiktet. Jeg reagerte på at det så ut som en bulldog, rottis, boxer-mixaktig ansikt og spurte om det var blanding. Kan være eieren ble fornærmet og da slo i ei skrøne. Men jeg fant ei på Canis som har en tispe og en hanne med formål for avl, det kan være henne jeg traff da og at hun ble fornærmet for at jeg spurte om det var blanidng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vedkommede på Canis er stillman. :flowers:

Trodde det var en gutt jeg.

Uansett, det var i alle fall lik de Alanoene jeg har sett. Det kan være en FCI godkjent rase som skulle stilles og som hadde naturlige ører som ser ut som kuperte ører og er fra Spania men jeg klarer ikke finne noen bilder av noen rase som kan ligne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge vil den være som en blandingshund, selv med milelang historie og papirer i bunkevis. Og det er der jeg stusser på hvorfor denne typen er så unik at man vil ha den. Hva har den som ikke vi har i de raser vi har her i landet?

For entusiastene er det mye som skiller en Alano fra andre raser. Dette gjelder jo uansett rase, eller? For noen av oss betyr ikke NKK papirer like mye som det gjør for deg, det er ikke så mye mer spekulativt enn det.

Personlig mener jeg at kennelklubben ikke har monopol på å få bestemme hva som er ren rase og ikke, og mangel på NKK papirer vil ikke stoppe meg i å ha det hundeholdet jeg ønsker å ha. Du er av en annen oppfatning og det er selvsagt helt greit. Da er ikke alanoen for deg. :flowers:

Når det gjelder deg Mari og dine valg av hunder, så stiller jeg ikke spørsmål på annet enn hvorfor nettopp denne typen. For jeg har inntrykk av at du er en person som sjekker veldig godt opp før du skaffer deg hunder og ikke kjøper en hund bare på "måfå". Men, har også inntrykk av at det er viktig for deg at hunden kommer med de rette papirer, for jeg går ut fra du ikke bare kjøper en Alano bare ut av det blå uten å vite noe om foreldre osv.?

Det var en personlig avgjørelse basert på rasjonalitet, følelser og kunnskap fra bl.a Stillman. Jeg har ikke noe behov for å rettferdiggjøre den avgjørelsen bare fordi hunden er stor, muskuløs og har lite pels, det blir bare negativt fokus med en gang. Jeg har kunnskap og erfaring nok til å ta riktig avgjørelse for meg, og Stillman har ikke vært annet enn veldig samarbeidsvillig, inkluderende og ikke minst ærlig.

Papirer kommer fra den spanske kennel klubben, FCI tilknyttet på lik linje med NKK.

Får si som en tidligere har sagt: Får håpe det ikke blir en veldig populær rase i landet, for da kan man ende opp (som hos alle raser omtrent) med så mye rart.

Popularitet fører mye negativt med seg dessverre. Uansett rase.

Også lurer jeg fortsatt på henne med de to jeg traff på Bjerke da. For å juge om rasen er ingen god markedsføring

At noen idioter muligens lyver på seg rasen kan vel neppe rasen lastes for. Men jeg sier som Gråtass, det er svært lite sannsynlig at det var Alanos du møtte. De som finnes i landet er alle ørekuperte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer... finnes det ingen mulighet for at det kan være noen i Norge som har Alanos uten at dere vet om det? Eller har spanjolene oversikt over absolutt samtlige individer i hele verden? (ja, jeg vet at de hovedsaklig finnes i Spania og ble tillatt eksportert for kun kort tid siden).

Uten noen tilknytning til denne ukjente personen forøvrig, men jeg bare lurer. Det kan jo være noen som ikke er aktive på ymse fora eller hundeklubber eller hva det nå skulle være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For entusiastene er det mye som skiller en Alano fra andre raser. Dette gjelder jo uansett rase, eller? For noen av oss betyr ikke NKK papirer like mye som det gjør for deg, det er ikke så mye mer spekulativt enn det.

Personlig mener jeg at kennelklubben ikke har monopol på å få bestemme hva som er ren rase og ikke, og mangel på NKK papirer vil ikke stoppe meg i å ha det hundeholdet jeg ønsker å ha. Du er av en annen oppfatning og det er selvsagt helt greit. Da er ikke alanoen for deg. :flowers:

Det var en personlig avgjørelse basert på rasjonalitet, følelser og kunnskap fra bl.a Stillman. Jeg har ikke noe behov for å rettferdiggjøre den avgjørelsen bare fordi hunden er stor, muskuløs og har lite pels, det blir bare negativt fokus med en gang. Jeg har kunnskap og erfaring nok til å ta riktig avgjørelse for meg, og Stillman har ikke vært annet enn veldig samarbeidsvillig, inkluderende og ikke minst ærlig.

Papirer kommer fra den spanske kennel klubben, FCI tilknyttet på lik linje med NKK.

Popularitet fører mye negativt med seg dessverre. Uansett rase.

At noen idioter muligens lyver på seg rasen kan vel neppe rasen lastes for. Men jeg sier som Gråtass, det er svært lite sannsynlig at det var Alanos du møtte. De som finnes i landet er alle ørekuperte.

Nå kan jeg ikke se jeg har nevnt noe om min oppfatning. Jeg skriver at den i Norge er å regne som en blandingshund pga. NKK papirer. Dette sier ingen ting om min oppfatning og mening rundt dette, om det er rett eller galt.

Men, rasen er jo kun godkjent i Spania jo, i følge Stillman.

Jeg ber deg ikke rettferdiggjøre noe som helst jeg, jeg stiller spørsmål om hva det er som får dere til å velge en slik hund fremfor en av de vi har her allerede, og da tenker jeg på NKK goodkjente raser. Jeg stiller samme spørsmål til de som velger Presa fremfor Dogo, hvorfor folk velger Boerboel, Am.bull osv. Jeg er nysgjerrig. Men skjønner man ikke skal stille slike spørsmål og heller tenke sitt. Så da gjør man jo det.

"Uansett, det var i alle fall lik de Alanoene jeg har sett. Det kan være en FCI godkjent rase som skulle stilles og som hadde naturlige ører som ser ut som kuperte ører og er fra Spania men jeg klarer ikke finne noen bilder av noen rase som kan ligne." Klippet fra mitt forrige innlegg.

Nye raser interesserer meg og jeg har den uvanen at jeg spør folk jeg treffer med hunder jeg ikke har sett før om hvordan rase det er. Jeg kjenner til de fleste NKK registrerte raser og vet hvordan de ser ut, men disse to hadde jeg ikke sett før og derfor spør jeg. Om eieren jugde eller ikke, jeg vet ikke, men jeg har ikke funnet en rase som er godkjent av NKK og kunne stilles på Bjerke og som ser slik ut og i tillegg har så korte ører som da ikke er kuperte. Jeg kan ikke noe for om om folk juger til meg eller ikke, men om det nå var Stillman eller om det var blandingshunder eller hva det nå var, så finner jeg ikke hunder som ligner disse hundene en gang av hunder som ble stilt på Bjerke. Så skyt meg for det da!

Håper du blir fornøyd med hunden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig hund!! :flowers::ahappy: Gratulerer!

... jeg stiller spørsmål om hva det er som får dere til å velge en slik hund fremfor en av de vi har her allerede, og da tenker jeg på NKK goodkjente raser. Jeg stiller samme spørsmål til de som velger Presa fremfor Dogo, hvorfor folk velger Boerboel, Am.bull osv. Jeg er nysgjerrig. Men skjønner man ikke skal stille slike spørsmål og heller tenke sitt. Så da gjør man jo det.

Må bare få skyte inn at selv om ikke NKK godkjenner en rase, så er det ikke ALLTID slik at det blir ansett i Norge for å være en blandingsrase. Det finnes unntak. F.eks vil amerikanske bulldoger (ikke godkjent av NKK) kunne registreres i NHL (under visse forutsetninger), som har lik rett til stambokføre og registrere hunder som NKK. Derav er for eksempel min Amerikanske bulldog med stamtavle fra NHL lovmessig like renraset som alle hunder registrer hos NKK.

Selvsagt innebærer dette en del begrensninger innenfor arrangement og titler tilknyttet NKK, men ingenting som gjør det umulig for meg å gjøre det jeg ønsker med min hund (lydighet, bruks, mentalteste etc.).

Så får å svare på spørsmålet ditt om hvorfor man velger en hund som am.bull som ikke er godkjent av NKK, så er det rett og slett fordi NKKs meninger om rasen er irrelevant for mitt hundehold. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ikke med på canis.

jeg var på bjerketreff i fjor under et par timer. tviler veldig at eieren til Puma skal sakt noe annet en ørene var kuppert, og selv er jeg kjemper for kuppering og da skulle jeg værte den første å forklare om kuppering av mine hunder.

kun Norro var til stedet, med meg, han har sort mask, gulle øyer og nydelig brindle pels. vi hilste mange, men ble ingen diskusjon om kuppering at jeg husker.

ikke peiling om hvem BDD Girl kunne ha snakket med, ellers hva slags hund det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den så skummel ut, synd at dyremishandling blir støttet i kjøp av en slik hund.

enten skal en vet gjøre det, eller skal jeg gjøre det slev, unansett lov. som en jeger, jeg vet om hva er beste for hundene mine mon tro. ta en brukshund og gjøre livet sitt et liv av en park-sofa pooch...dette er dyre mishandling!! :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jeg ikke se jeg har nevnt noe om min oppfatning. Jeg skriver at den i Norge er å regne som en blandingshund pga. NKK papirer. Dette sier ingen ting om min oppfatning og mening rundt dette, om det er rett eller galt.

Nøkkelordet er at den anses som blandingshund av NKK. Personlig mener jeg at NKK ikke nødvendigvis har monopol på hva som kan defineres som renraset, for meg har de ikke automatisk retten til å bestemme det. Det er også få arenaer man ekskluderes fra når man har en rase ikke godkjent av NKK, og for noen av oss er ikke de spesifikke arenaene så avgjørende i vårt hundehold.

Men, rasen er jo kun godkjent i Spania jo, i følge Stillman.

Ja, men på en annen side finnes det raser som registreres i NKK som ikke er FCI godkjent. Alanoen er ikke enestående i så henseende at den kun registreres i rasens hjemland.

Jeg ber deg ikke rettferdiggjøre noe som helst jeg, jeg stiller spørsmål om hva det er som får dere til å velge en slik hund fremfor en av de vi har her allerede, og da tenker jeg på NKK goodkjente raser. Jeg stiller samme spørsmål til de som velger Presa fremfor Dogo, hvorfor folk velger Boerboel, Am.bull osv. Jeg er nysgjerrig. Men skjønner man ikke skal stille slike spørsmål og heller tenke sitt. Så da gjør man jo det.

Jeg beklager om jeg virket pissy eller sur i det forrige innlegget mitt, jeg hadde det litt travelt så det ble litt i hui og hast. Det var ikke meningen å virke kort. Det er klart du kan stille spørsmål, men du vet jo også at ting fort kan bli vinklet veldig negativt og det er jo ikke ønskelig for noen av oss.

Det hele koker vel ned i at man anser rasen (Alano/Boerboel/etc) som helhet tilbyr de egenskapene man ønsker i en hund slik at man får et hundehold man trives med. Det er ikke så mye mer enn det tror jeg. :flowers:

*klippe* Så skyt meg for det da!

?? Ingen grunn til å hoppe i forsvar her. :ahappy: Det var du om dro inn at det var dårlig markedsføring, jeg bare påpekte at du knapt kan holde dét mot rasen.

Er du helt sikker på at du ikke så Cao de Fila de Sao Miguel? De kan helt sikkert minne om Alano, de har naturlig avrundete små ører, og de er FCI godkjent. I tillegg finnes det to i landet tror jeg, på østlandsområdet en plass. Det virker som de kan passe til beskrivelsen din?

Simira: Alanoen er svært fåtallig på verdensbasis og oppdretterne har ganske god oversikt over hva som finnes hvor. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøkkelordet er at den anses som blandingshund av NKK. Personlig mener jeg at NKK ikke nødvendigvis har monopol på hva som kan defineres som renraset, for meg har de ikke automatisk retten til å bestemme det. Det er også få arenaer man ekskluderes fra når man har en rase ikke godkjent av NKK, og for noen av oss er ikke de spesifikke arenaene så avgjørende i vårt hundehold.

Jeg tror neppe NKK bryr seg skiten i hva man kaller hundene. NKK er dog tilknyttet FCI og må følge FCis regler, og siden rasen ikke er FCI-godkjent kan heller ikke NKK godkjenne rasen før evt Spania forsøker å få den godkjent som egen rase i FCI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo det reneste vås, stillman. ALLE valper biter hverandre i ørene, og har denne rasen et så hardt bitt at det er fare for at valpene ødelegger hverandres ører, så synes jeg det er helt greit at rasen ikke er spesielt utbredt, for å si det sånn.

du vet ikke hva du skriver om..nok sakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den der i bånd får du hvertfall gått i fred på gata :ahappy:

jeg går alltid i fred, Tapper :flowers:

hvor jeg bor, kan jeg like godt gå lovlig intill butikken med synlig pistol på lår...det skjer mer ofte en jeg går langs gate med hunden...men jeg stortsett går bare med en smil !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror neppe NKK bryr seg skiten i hva man kaller hundene.

Sist gang jeg pratet med de så var det de selv som brukte ordet blandingshund om en rase som er blitt avlet rent i nærmere to hundre år. Jeg er ikke enig med dem i alle tilfeller, men det er ikke noen biggie.

NKK er dog tilknyttet FCI og må følge FCis regler, og siden rasen ikke er FCI-godkjent kan heller ikke NKK godkjenne rasen før evt Spania forsøker å få den godkjent som egen rase i FCI.

Jepp, sånn i hovedsak. :flowers: Jeg har ingen problem med det.

Men det finnes jo raser som NKK registrerer uten at de er FCI godkjent. Working Kelpie og Dansk Svensk Gårdshund f.eks. :ahappy: (korriger meg om jeg tar feil!) Men det er helt på siden av diskusjonen. Jeg ville bare påpeke at Alano ikke automatisk er en blandingshund bare fordi den ikke blir registrert av NKK, det er ingen større kampsak for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror neppe NKK bryr seg skiten i hva man kaller hundene. NKK er dog tilknyttet FCI og må følge FCis regler, og siden rasen ikke er FCI-godkjent kan heller ikke NKK godkjenne rasen før evt Spania forsøker å få den godkjent som egen rase i FCI.

tviler at Mari er intressert i NKK. jeg vet at jeg er ikke intressert i NKK...NKK har slett ingenting å gjøre med rasen eller kvalifikasjon av rasen. Rasen sitter i Gruppe 2, ellers ; )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...