Gå til innhold
Hundesonen.no

alano español


stillman

Recommended Posts

du vet ikke hva du skriver om...nok sakt.

Det er nå så, men det er nå engang slik at det er forbudt ved lov å kupere hunder.

Menneh - de bildene på forumet av alanos med helt fine intakte ører som voksne, var de alene i kullet de da? Siden valper river opp ørene på hverandre til det ugjenkjennelige så må jo disse enten ha levd isolert eller vært enebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 116
  • Created
  • Siste svar
Det er nå så, men det er nå engang slik at det er forbudt ved lov å kupere hunder.

Menneh - de bildene på forumet av alanos med helt fine intakte ører som voksne, var de alene i kullet de da? Siden valper river opp ørene på hverandre til det ugjenkjennelige så må jo disse enten ha levd isolert eller vært enebarn.

igjen, det er kuperte pga arbeid faktum at de er så grovt når de leker er bare et ting til..... treffer du en alano med ørene som vokst med andre valper igjennom først året, kjenner rip arene på de litt og du skal skjønner og lære to ting. det at jeg skrev er sant og det er bare at kropp og immune system er så sterk at de reperares...90% av tid uten antibiotikum.

kullet født i norge i fjor blir det eneste jeg skal ha 'med' ører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår at vi fortsetter diskusjonen her jeg. Så får trådstarter ha valpetråden i fred. Noen har jo alt lagt inn bilder som "avslører" hva enkelte mener om Alano, samt at jeg også lurer litt på dette med kupering av ørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det finnes jo raser som NKK registrerer uten at de er FCI godkjent. Working Kelpie og Dansk Svensk Gårdshund f.eks. :ahappy: (korriger meg om jeg tar feil!) Men det er helt på siden av diskusjonen. Jeg ville bare påpeke at Alano ikke automatisk er en blandingshund bare fordi den ikke blir registrert av NKK, det er ingen større kampsak for meg.

Jepp, det er raser som kan stille her i landet men som ikke er FCI-godkjent. Det er vel noe av poenget også - at rasenes opprinnelsesland kan tillate raser stilt, men for å få godkjent rasen i FCI må man vise til jevnhet i typer og ha en lukket stambok (blant annet - det er nok flere kriterier, men her skal jeg ikke bevege meg for langt utpå...).

tviler at Mari er intressert i NKK. jeg vet at jeg er ikke intressert i NKK...NKK har slett ingenting å gjøre med rasen eller kvalifikasjon av rasen. Rasen sitter i Gruppe 2, ellers ; )

Nei, selvsagt har ikke NKK noe som helst å gjøre med rasen ? Det er jo det jeg har forsøkt å si her :flowers: ... NKK må forholde seg til FCI og de rasene de har godkjent. Det er rasens opprinnelsesland som evt må få rasen godkjent gjennom FCI dersom det er interessant for dem.

igjen, det er kuperte pga arbeid faktum at de er så grovt når de leker er bare et ting til... treffer du en alano med ørene som vokst med andre valper igjennom først året, kjenner rip arene på de litt og du skal skjønner og lære to ting. det at jeg skrev er sant og det er bare at kropp og immune system er så sterk at de reperares...90% av tid uten antibiotikum. kullet født i norge i fjor blir det eneste jeg skal ha 'med' ører.

Jeg skjønner at JEG ikke vil bidra til å sosialisere en alano dersom den kommer hit til landet da. Jeg ønsker ikke at mine hunder skal få bitt av seg ørene, iallefall :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er raser som kan stille her i landet men som ikke er FCI-godkjent. Det er vel noe av poenget også - at rasenes opprinnelsesland kan tillate raser stilt, men for å få godkjent rasen i FCI må man vise til jevnhet i typer og ha en lukket stambok (blant annet - det er nok flere kriterier, men her skal jeg ikke bevege meg for langt utpå...).

Jepp, og så må det søkes. Men det tar ikke vekk fra faktum av at det finnes mange raser som er hur renrasede som helst uten at de er godkjent av FCI. Raser som er typelike og som er avlet rent uten innblanding i mange mange år, langt mer enn mange av rasene som faktisk er godkjent. Det var bare det som var poenget mitt.

Jeg tror vi er helt enige i bunn? :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enten skal en vet gjøre det, eller skal jeg gjøre det slev, unansett lov. som en jeger, jeg vet om hva er beste for hundene mine mon tro. ta en brukshund og gjøre livet sitt et liv av en park-sofa pooch...dette er dyre mishandling! :flowers:

For en utrolig kommentar, du gjør deg selv dersom ikke vetrinæren gjør det for deg ja ? Helt utrolig... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er raser som kan stille her i landet men som ikke er FCI-godkjent. Det er vel noe av poenget også - at rasenes opprinnelsesland kan tillate raser stilt, men for å få godkjent rasen i FCI må man vise til jevnhet i typer og ha en lukket stambok (blant annet - det er nok flere kriterier, men her skal jeg ikke bevege meg for langt utpå...).

Nei, selvsagt har ikke NKK noe som helst å gjøre med rasen ? Det er jo det jeg har forsøkt å si her :flowers: ... NKK må forholde seg til FCI og de rasene de har godkjent. Det er rasens opprinnelsesland som evt må få rasen godkjent gjennom FCI dersom det er interessant for dem.

Jeg skjønner at JEG ikke vil bidra til å sosialisere en alano dersom den kommer hit til landet da. Jeg ønsker ikke at mine hunder skal få bitt av seg ørene, iallefall :ahappy:

Alanos har ikke til vane å gå rundt å bite andre hunder i ørene. Kan jo være greit å vite om du skulle treffe på en :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge stillman er jo det en av grunnene til at de blir kuperte :flowers:

Da kan jeg skrive under det Jurasica skriver. Alano valper har helt normal valpeatferd (jeg har sett en knippe 12 uker gamle valper i full fres). De er aktive og utforskende, biter og gnager som valper flest.

Sagt i beste mening; kan vi prøve å la være å lese alt i verste mening? Det er så lite konstruktivt...

Flott med kunnskap om rasen blandt hundeeiere altså :ahappy:

Hvorfor så nedlatende og sarkastisk? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg skrive under det Jurasica skriver. Alano valper har helt normal valpeatferd (jeg har sett en knippe 12 uker gamle valper i full fres). De er aktive og utforskende, biter og gnager som valper flest.

Sagt i beste mening; kan vi prøve å la være å lese alt i verste mening? Det er så lite konstruktivt...

Det tror jeg egentlig også. Derfor lurer jeg på hvorfor stillman prøver å fremstille det annerledes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg skrive under det Jurasica skriver. Alano valper har helt normal valpeatferd (jeg har sett en knippe 12 uker gamle valper i full fres). De er aktive og utforskende, biter og gnager som valper flest.

Sagt i beste mening; kan vi prøve å la være å lese alt i verste mening? Det er så lite konstruktivt...

Hvorfor så nedlatende og sarkastisk? :flowers:

Helt enig med deg Mari! Moro at vi kan diskutere raser som ikke alle kan like mye om. Spennende med ny informasjon og nye spørsmål. Men sarkasme og nedlatenhet er lite konstruktivt i en hver diskusjon...

Så langt i denne tråden så har det kunn vært fokuert på at disse hundene har kuperte ører. Vi er alle klar over at dette ikke er lov i Norge men, i mange andre land er dette lov og i Spania gjør de dette på alanos. Dette fordi de brukes i villsvin jakt og derfor kan de ølegge seg under jakt. Noe "stilman" forklarte ganske så klart tidligere her.

Synes at det kan fokuseres på hvor flotte hunder dette er. De er sterke psykisk ikke aggresive og veldig sosiale både ovenfor mennesker og dyr! En leken og morsom hund som alltid er fokusert på oppgaver og en super tur venn som kan gå i timesvis uten å bli sliten. En rolig hund inne og fantastisk tålmodig mot barn.

Bra at det finnes sånne som Mari og Stilman som kan gi god informasjon om rasen. Litt rart at noen av dere bare ønsker å fokusere på alt som kan leses negativt...

Treff en alono førs og gi din mening etterpå :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg egentlig også. Derfor lurer jeg på hvorfor stillman prøver å fremstille det annerledes..

Stillman prøver faktisk bare å forklare hvorfor man fortsatt kuperer ørene på en alanos. Men noe her ønsker bare å si at dette er ikke lov i Norge og er dyremishandling.

Stillman er en erfaren jeger som har avlet alanos lenge og har stor kunnskap om rasen. Han har brukt disse hundene på jakt i mange år og vet hva som kan skje om et villsvin skader en hund under jakt. Synes man skal vise litt mere ydmykhet ovenfor mennesker som faktisk har erfaring :ahappy: Du behøver ikke å være enig men, han prøver kunn å forklare hvorfor.... siden dette ble et så voldsomt tema :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg egentlig også. Derfor lurer jeg på hvorfor stillman prøver å fremstille det annerledes..

Jeg tror stillman har blitt litt misforstått. :flowers: Han behersker språket helt ypperlig, men det skal nevnes at norsk ikke er hans morsmål. Han er dessuten lidenskapelig opptatt av rasens historie og tradisjon, og ønsker å respektere og foredle disse. :ahappy:

Jeg har pratet mye med ham og jeg har kun positive ord å si, både om han som hundemenneske og som person.

Synes at det kan fokuseres på hvor flotte hunder dette er. De er sterke psykisk ikke aggresive og veldig sosiale både ovenfor mennesker og dyr! En leken og morsom hund som alltid er fokusert på oppgaver og en super tur venn som kan gå i timesvis uten å bli sliten. En rolig hund inne og fantastisk tålmodig mot barn.

Nemlig! Dette kan du bedre enn de fleste av oss. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror stillman har blitt litt misforstått. :ahappy: Han behersker språket helt ypperlig, men det skal nevnes at norsk ikke er hans morsmål. Han er dessuten lidenskapelig opptatt av rasens historie og tradisjon, og ønsker å respektere og foredle disse. :ahappy:

Jeg har pratet mye med ham og jeg har kun positive ord å si, både om han som hundemenneske og som person.

Her! Her! :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns rasen ser ut som en mini corso på enkelte bilder..hehe!Men har lest at Corso var forsøkt innblandet ved tidligere stadie,og at rasen fikk uønskede adferdstrekk pga det og at Corsoen derfor ble tatt utav "brorskapet".

Husker ikke hvor jeg fant det..

Tror nok ikke det med valpebiting i ører var et sjakktrekk å dra opp.Jeg ville heller sagt JEG vil at rasen skal være kupert,basta.

At noen ikke liker kupering er helt forståelig,da jeg selv har problemer med å like tanken på hva som blir gjort.Likevel innrømmer jeg at enkelte raser ser penere ut med skalperte ører...Men det betyr jo at man kanskje skulle ønske de kom slik ferdig?

Ja,skulle vel ikke diskutere mer her.Vil ikke ødelegge tråden!Synes hundene er nydelige,og har sett på rasen pga dens påståtte sammenheng med Corso.Håper å få se noen live en dag:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som en utrolig fantastisk rase, og jeg vil gjerne gjerne møte noen! Selv om jeg selv ikke ville hatt en, jeg føler ikke at jeg har hverken kunnskaper eller evne til å ha en slik hund, ei heller interessen for å bruke dem slik de skal brukes. Men likevel, en fantastisk facinerende rase! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte hunder! Og spesielt den i startinnlegget her!

Forøvrig syns jeg det er veldig intr å få vite ting om nye raser, og syns bare det er spennende at folk vil ta disse inn her i landet. (Bare ikke de havner i feil hender.)

Men, et par spørsmål? Det står sikkert et sted, men enklere å spørre her :) Hva er normal størrelse på disse hundene? Høyde og vekt liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på et par ting om denne rasen... (Alltid kjekt å lære seg noe nytt!)

Denne hannen som det er bilde på i startinnlegget her - hvaslags hårlag har han ?

Altså, har han en myk, tykk pels sånn a'la flat/golden (men såklart uten fanene) eller lengre/stivere hår a'la rottweiler? Noen av hundene på bilder ser mye mer korthåret ut, så er det variasjon i pelslengde/struktur på rasen?

Også er det noen på bildene som virker å ha en ganske markant karp på ryggen (fallende kryss eller kanskje overbygget, eller noe)? Er det riktig og funksjonelt på rasen?

Og når de blir såpass "fullstendig" ørekupert - hvorfor ikke halene også, blir ikke de så utsatt for skader (alt. lek, riving/sliting)?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag tyckte att hunden på bilden var jättefin, och det tycker jag väldigt sällan om den typen av hundar (de brukar inte tilltala mig direkt). Jag har bara några funderingar:

Kan man inte be uppfödaren att spara en valp och inte kupera den om man ska ta in den till Norge? Själv hade jag tyckt att det var jättetråkigt att ta in en hund som inte fick tävla, men det kanske inte är intressant för de som köper en Alano?

Och då till nästa fråga. Vad gör man med sin alano? Jagar ni vildsvin hela gänget?

På vilket sätt jagar alanon vildsvin? Hur skiljer arbetssättet sig ifrån det hos slovensky kopov till exempel. Kopoven har ju ganska långa öron som inte kuperas och jag har aldrig hört talas om att det skulle vara ett problem. På vilket sätt skadar vildsvinen hundens öron? Det har jag väldigt svårt att förstå.

Missförstå mig rätt, jag kan tycka att kupering är okej i vissa fall (till exempel på jaktspaniels), men här blir jag lite skeptisk till varför till och med hundarna i Norge behöver öronkuperas...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...