Gå til innhold
Hundesonen.no

alano español


stillman

Recommended Posts

her er 'Orfeo de los Tarantos' (13 måneder), han har vært i norge siden begynnelsen av mai.

post-4428-1243348062_thumb.jpg

post-4428-1243348085_thumb.jpg

hilsen,

potstillgold

For en ufattelig vakker hund! Jeg har egentlig ikke sansen for molosser/mastiff typer i det hele tatt, men alanoen var jo bare helt nydelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 116
  • Created
  • Siste svar
Denne hannen som det er bilde på i startinnlegget her - hvaslags hårlag har han ?

Altså, har han en myk, tykk pels sånn a'la flat/golden (men såklart uten fanene) eller lengre/stivere hår a'la rottweiler? Noen av hundene på bilder ser mye mer korthåret ut, så er det variasjon i pelslengde/struktur på rasen?

Ja, pelsen kan variere. Orfeo har nok en stivere dekkpels mer lignende Rottweiler, og han har lengre pels enn de fleste. Han har også underull. Merk, jeg har ikke møtt ham. De Alanos jeg har møtt har hatt tykk kort pels og underull.

Også er det noen på bildene som virker å ha en ganske markant karp på ryggen (fallende kryss eller kanskje overbygget, eller noe)? Er det riktig og funksjonelt på rasen?

Dette er nok riktig på rasen ja. Jeg ser iallefall flere som er litt høye bak, og som har flatrumpe fra hoftebeina. Men jeg er ingen ekspert på Alano-eksteriør. Jeg er blodfersk alano-entusiast jeg.

Kan man inte be uppfödaren att spara en valp och inte kupera den om man ska ta in den till Norge? Själv hade jag tyckt att det var jättetråkigt att ta in en hund som inte fick tävla, men det kanske inte är intressant för de som köper en Alano?

Jo, man velger selv om man vil ha en kupert hund eller ikke. Alanos blir vanligvis kupert mellom 10 og 12 uker, så man har god tid på å bestemme seg.

Och då till nästa fråga. Vad gör man med sin alano? Jagar ni vildsvin hela gänget?

Min alano skulle bli en aktiv familiehund. Jeg hadde planer om å hobbytrene i mange hundeporter og om å gå mye tur i skog og mark. Min hund hadde ikke blitt forsøkt på villsvin uten at jeg hadde tatt henne med til den spanske oppdretteren for å teste om hun var sin stamtavle representativ.

På vilket sätt jagar alanon vildsvin?

Den leter opp vilsvin på overvær og finsøk, og så biter og holder den villsvinet til jegeren kommer og avliver.

Missförstå mig rätt, jag kan tycka att kupering är okej i vissa fall (till exempel på jaktspaniels), men här blir jag lite skeptisk till varför till och med hundarna i Norge behöver öronkuperas...

Jeg tror det handler mye om historie, tradisjon og personlig preferanse. Dessuten er de Alanos som finnes i Norge alle blitt brukt på jakt (mulig unntak av en), bare ikke her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tanke som slo meg ift. kupering og villsvinjakt. Ridgeback har også blitt brukt til dette, men har såvidt jeg vet ingen kuperingshistorie?
Nå kjenner eg ikke noe særlig til RR eller alano men tar eg ikke feil så jakter RR villsvin slik elghunden gjør med elgen der den oppholder med bjeff osv mens alano er mer ala "catchdog" der den holder fast på byttet til man får skutt dyret?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner eg ikke noe særlig til RR eller alano men tar eg ikke feil så jakter RR villsvin slik elghunden gjør med elgen der den oppholder med bjeff osv mens alano er mer ala "catchdog" der den holder fast på byttet til man får skutt dyret?

Ja, stemmer... det var mindre hunder (jack russel terrier blant annet) som bet seg fast i villsvinet. Men de kuperes jo heller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner eg ikke noe særlig til RR eller alano men tar eg ikke feil så jakter RR villsvin slik elghunden gjør med elgen der den oppholder med bjeff osv mens alano er mer ala "catchdog" der den holder fast på byttet til man får skutt dyret?

Eller til man har fått filmet spetakkelet ferdig (advarsel: ikke for svake sjeler):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også lurer jeg fortsatt på henne med de to jeg traff på Bjerke da. For å juge om rasen er ingen god markedsføring.

Hei! Googlet litt i dag og fant denne tråden. Det må være meg og Puma du har truffet på Bjerke, men at jeg skal ha sagt at hun ikke var kupert kan jeg ikke forstå. I så fall må det ha vært på spøk og da må jeg bare beklage. Synes det er veldig tydelig at de er kupert og har ikke opplevd at noen har 'tatt feil'.

Uansett, snakket med masse hyggelige mennesker på Bjerke, og du var sikkert en av de, og opplevde at alle som tok seg tid (eller turte ;-) til å bli kjent med Puma og Norro fikk godt inntrykk av de :-)

Flere bilder & info om alano for de som er interessert, kan dere finne på min hjemmeside www.mrpico.com

filmen der var syk. Er dyreplageri å "jakte" på den måten der. Stakkars villsvinet blir jo sakte men sikkert pint til døde.

Helt enig, men denne videoen er fra en polsk kennel og har ingen ting å gjøre med hvordan det jaktes på villsvin med hund. Virker mer som en 'show off' video. Etter det jeg har blitt fortalt i Spania er det strenge regler som bl.a. beskriver at villsvinet skal drepes innen 60 sek etter at hundene holder dyret fast.

Ikke misforstå, jeg liker ikke jakt overhodet, men kan se at en riktig regulert jakt av denne type i det minste utelukker at dyrene blir skadeskutt og dør en langsom død...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stillman prøver faktisk bare å forklare hvorfor man fortsatt kuperer ørene på en alanos. Men noe her ønsker bare å si at dette er ikke lov i Norge og er dyremishandling.

Stillman er en erfaren jeger som har avlet alanos lenge og har stor kunnskap om rasen. Han har brukt disse hundene på jakt i mange år og vet hva som kan skje om et villsvin skader en hund under jakt. Synes man skal vise litt mere ydmykhet ovenfor mennesker som faktisk har erfaring :ahappy: Du behøver ikke å være enig men, han prøver kunn å forklare hvorfor.... siden dette ble et så voldsomt tema :thumbsup:

Vel - nå er ikke villsvinjakt med hund tillatt i Norge - så behovet for å lemleste disse hundene i valpekassen er någet overdrevet, vil jeg mene. (Og skulle rasen være så defekt i topplokket at de rutinemessig ødelegger hverandre med tennene FØR leveringstidspunktet, så er det knapt en hundetype vi har lyst å ha her i landet, heller...)

http://www.lovdata.no/for/sf/md/xd-20020322-0313.html

§ 15. Våpen under jakt og felling

Under ordinær jakt og felling kan det bare brukes rifle og haglevåpen med ladning av krutt. Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke pistol, revolver, halvautomatiske våpen av militær karakter eller helautomatiske skytevåpen.

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, muflon, moskusfe eller felling av bjørn og ulv er det kun tillatt å bruke rifle. Det samme gjelder jakt på råbukk i særskilt bukkejaktperiode.

Kapittel 7. Bruk av hund under jakt og felling

0 Overskriften endret ved forskrift 14 mars 2006 nr. 304 (i kraft 1 april 2006).

§ 22. Løs, på drevet halsende hund

Bruk av løs, på drevet halsende hund er tillatt brukt under jakt på følgende viltarter: hjort, rådyr, gaupe, rødrev og hare, eller felling av gaupe. Boghøyde til løs, på drevet halsende hund som brukes under jakt på hjort og rådyr må ikke overstige 41 cm.

Bruk av løs, på drevet halsende hund under jakt på gaupe og rødrev, eller felling av gaupe er ikke tillatt i ordinær båndtvangstid. Under jakt på rådyr er bruk av løs, på drevet halsende hund tillatt fra og med 25. september og inntil jakttidens slutt.

0 Endret ved forskrift 14 mars 2006 nr. 304 (i kraft 1 april 2006).

Forøvrig er ørekupering en neandertal-skikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - nå er ikke villsvinjakt med hund tillatt i Norge - så behovet for å lemleste disse hundene i valpekassen er någet overdrevet, vil jeg mene. (Og skulle rasen være så defekt i topplokket at de rutinemessig ødelegger hverandre med tennene FØR leveringstidspunktet, så er det knapt en hundetype vi har lyst å ha her i landet, heller...)

Stillman bor vel ikke i Norge, så vidt jeg kan huske, så da er det vel fullt mulig at det er lov å både ørekupere og jakte villsvin der han holder til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stillman bor vel ikke i Norge, så vidt jeg kan huske, så da er det vel fullt mulig at det er lov å både ørekupere og jakte villsvin der han holder til.

Ikke vet jeg hvor Stillman bor :thumbsup: - uansett tilholdssted forsvarer det ikke ørekupering av norske selskapshunder :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et bispørsmål... hvor har dere det fra at villsvinjakt er forbudt i Norge? Utbredt er det kanskje ikke, men har ikke sett noe sted at det er forbudt, tvert imot har jeg lest artikler om nettopp villsvinjakt i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et bispørsmål... hvor har dere det fra at villsvinjakt er forbudt i Norge? Utbredt er det kanskje ikke, men har ikke sett noe sted at det er forbudt, tvert imot har jeg lest artikler om nettopp villsvinjakt i Norge.

Jepp du har rett, villsvinjakt er lov hele året rundt.

Villsvin - Hele landet - 01.04. 31.03.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv om villsvinjakt er tillat betyr vel ikke det automatisk at det er tillat å bruke 5 alanoer for å rive i filler villsvinet før det langsomt dør?

Selv om det ligger en video av det som påståes er Alanoer ute på youtube hvor jakten fremstilles på den måten du refererer til, betyr ikke det at all jakt foregår på denne måten.

Å forlange at bare fordi man har en rase så skal man stå til ansvar for alle andre eiere av samme rase blir for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg vært med i denne diskusjonen, men hiver meg innpå likevel.

Selv om en har en Alano, MÅ en jo ikke være med på jakt. Det er jo helt frivillig hva man bruker hunden til. Ser for meg at denne hunden er en fin brukshund, og kan brukes til mye, og sånn sett synes jeg ikke man trenger å fokusere på at rasen brukes til villsvinjakt i sitt hjemland og andre steder.

Jeg synes det er mye mer kritikkverdig, hvis en først skal kritisere, å kjøpe en hund som er avlet slik at den plages fysisk, sånn som mops, engelsk bulldog, fransk bulldog osv. Slik avl vil ikke jeg støtte opp om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...