Gå til innhold
Hundesonen.no

alano español


stillman

Recommended Posts

Jakt på villsvin ble brukt som ett argument for å kupere ørene til alanoen og lignende raser. Jeg (og andre, tror jeg) har vanskelig for å svelge det vi anser som en etisk tvilsom jaktform som et godt argument for å fortsette å kupere hundeører.

Jeg vet verken hvordan spansk jaktlovgiving er eller hvordan villsvinjakt faktisk foregår i Spania. Jeg vet imidlertid en del om hvordan en del andre dyr behandles der nede (storfe av tyrefektere, galgos av sine eiere). Derfor synes jeg det er vanskelig å tro på at villsvin alltid behandles med den respekten de fortjener.

Forholdet mellom jus, etikk og moralsk praksis er ikke nødvendigvis enkel - heller ikke i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 116
  • Created
  • Siste svar

Vi avslutter diskusjon om kuppering av ører og villsvinjakt her.

Dere er hjertelig velkomne til å åpne tråd om disse temaene i Debattkjelleren, på generelt grunnlag, og ikke direkte personer.

Dette innlegget er OT og skal ikke kommenteres. Eventuelle tilbakemeldinger tas som vanlig på PM.

Moderator Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et bispørsmål... hvor har dere det fra at villsvinjakt er forbudt i Norge? Utbredt er det kanskje ikke, men har ikke sett noe sted at det er forbudt, tvert imot har jeg lest artikler om nettopp villsvinjakt i Norge.

Jepp du har rett, villsvinjakt er lov hele året rundt.

Villsvin - Hele landet - 01.04. 31.03.

Siden vi snakket om alanos og ørekupering i forbindelse med villsvinjakt, så antok jeg at folk flest skjønte at jeg refererte til villsvinjakt med hund. Jeg antar at det ikke er lov i Norge (jeg gidder helt ærlig ikke å sjekke), og jeg beklager virkelig at jeg ikke var veldig tydelig på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi snakket om alanos og ørekupering i forbindelse med villsvinjakt, så antok jeg at folk flest skjønte at jeg refererte til villsvinjakt med hund. Jeg antar at det ikke er lov i Norge (jeg gidder helt ærlig ikke å sjekke), og jeg beklager virkelig at jeg ikke var veldig tydelig på det.

og jeg svarte Simira og ingen andre :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et bispørsmål... hvor har dere det fra at villsvinjakt er forbudt i Norge? Utbredt er det kanskje ikke, men har ikke sett noe sted at det er forbudt, tvert imot har jeg lest artikler om nettopp villsvinjakt i Norge.

Jepp du har rett, villsvinjakt er lov hele året rundt.

Villsvin - Hele landet - 01.04. 31.03.

Ingen har påstått at villsvinjakt er forbudt i Norge - bare påpekt hva enhver hundeeier burde vite, ihvertfall før han kaster seg inn i en debatt av DENNE typen - at HETSjakt med hund er forbudt her til lands (hetsjakt er jakt hvor hunden dreper byttet, og jegeren sparer ammunisjon). Faktisk er hetsjakt forbudt over store deler av Europa, senest er hetsjakt på rev blitt forbudt i England.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest gjennom hele tråden og kost meg med interessant informasjon innimellom den uendelige ørekuperingsdiskusjonen... Virker som en utrolig fin rase, med akkurat passe kroppsbygning for min smak. Rasen med sitt sterke jaktinstinkt er nok ikke noe for meg, men det er alltid kjekt å tilegne seg kunnskap om nye, spennende raser.

Dette med jaktinstinkt - er det så sterkt at det er problematisk å ha den løs i skogen (selvsagt utenom båndtvangen!)? Hvordan er det med kjønnsaggresjon på rasen? Er det noe i det hele tatt? Reservert overfor fremmede? Hvilken rase kan den best sammenlignes med ut i fra gemytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

det er ikke En rase som heter Alano !

I alle år har den rasen dere prater om blitt kalt Spansk Bulldog(evt Spansk Alano) , men nå etter den er blitt på mote - vil folk ha et mest mulig eksotisk navn - dermed Alano Espanol -

Samme gjelder Italiensk Mastiff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alano er vel det spanjolene selv kaller den, så det blir vel mer korrekt å bruke det?

Navnet alano har de vel også funnet i gamle bøker hvor hunden blir beskrevet.

Alano History

Ser noen har lagt til denne seksjonen på wikipedia, men finner ingen dokumentasjon.

Health

The breed is also newly recognised as having a record of health issues. However, the restoration of the breed started with an extremely small number of animals, so problems associated with inbreeding may appear. All large dogs should be tested for hip dysplasia before being bred.

Noen som vet va de sikter til, eller er det bare en generell advarsel siden det er få individer av rasen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke En rase som heter Alano !

I alle år har den rasen dere prater om blitt kalt Spansk Bulldog(evt Spansk Alano) , men nå etter den er blitt på mote - vil folk ha et mest mulig eksotisk navn - dermed Alano Espanol -

Samme gjelder Italiensk Mastiff

Er du på bærtur?

I endel språk (bla de latinskbaserte) er det vanlig at stedsnavn/landet kommer etter substantiv. Derved er Alano (mastiff/bulldog/molosser) Espanol helt riktig, og har ingenting med mote å gjøre! Samme med Dogo (hund) Italiano. Dogue de Bordaeux er blitt fordreid til Bordeux Dogge i nyere tid. Grand Danois i Norge, Great Dane i GB/USA/Austr, Deutche Dogge i Tyskland og Alano Alamand i Spania/Italia!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Morsomt når folk er SÅ påstålige og har null peiling !

Ja ikke sant :wub:

Som sagt Alano er ikke 1 rase !

Da syns jeg du skal informere oss uvitende ignoranter om hvilken samlebetegnelse Alano er. Og ikke minste hvilke raser som går inn under det samlebegrepet slik at vi kan bli litt mer opplyste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt Alano er ikke 1 rase !

Du snakker om Alano Español nå ikke sant? Fordi Alano Español er absolutt definert som en egen rase. De registreres i hjemlandets kennelklubb under navnet Alano Español og har lukkede stambøker, men du har kanskje en annen definisjon av ordet rase enn de fleste andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns hunden til hovedinnlegger var fantastisk vakker! Syns det er utrolig vakkert med blå øyne på hunder.

Litt synd at tråden hans ble ødelagt av en diskusjon som burde funnet sted i en egen tråd istedefon å ødelegge tråden til denne hunden.

Spennende med nye hunderaser her i landet syns jeg.

Hvordan er disse hundene i forhold til andre dyr? Da tenker jeg på om de har sterke instinkter for å gå til angrep på vilt/bufe mm ettersom de er avlet for å jakte på denne måten. Hva blir de brukt til dersom man ikke jakter? Er dette en hund som kan gå løs i skog og mark? Leste i tråden at de var flotte familihunder, rolige inne og tålmodige med barn, hvordan er de i møte med andre hunder? Er det noen som driver avl på denne rasen her til lands eller må man importere? Fins det noen god omtale av rasen skrevet på norsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...