Gå til innhold
Hundesonen.no

Sykling med hund


tuppetroll

Recommended Posts

Passgang er ikke farlig, men det er generelt sett en "avlastningsgangart". Det er enklere og mindre fysisk krevende å både gallopere og å passe i stedet for trav, som er en del tyngre. Hadde min hund kvidd seg for å trave, ville jeg prøvd å se og kjenne litt på hunden for å finne ut om hun har vondt et sted, eller kanskje hun rett og slett har dårlig kondis/at turene blir for lange til at hun vet hun klarer å holde trav. Eller kanskje hunden din bare er sånn. :D (Jeg tror nemlig ikke du har en dårlig trent hund.) Går det FOR sakte, vil også noen hunder trave. Klarer du å finne et sted fartsmessig hvor hun ikke galloperer, men at det er for raskt til at hun kan passe?

Jeg ble egentlig litt usikker, for har sett at hun gjør det samme når jeg jogger ( og det går ikke fort for å si det sånn - for jeg er i ganske dårlig form ).

Hun er 8 år så kan jo hende at hun begynner å bli stiv, men ser ikke noe på henne - merkes heller ikke dagene etter sykling. Hun har generelt sett skjeldent/aldri vært stiv og støl iforhold til andre hunder på samme alder etter endt jaktdag(er).

Husker egentlig ikke helt hva hun gjorde i fjor, men tror jeg ville stusset på det i fjor om hun løp i passgang. Jeg får se hvordan det går uttover.

Hun vil skjeldent løpe rolig foran, hun vil helst frese avgårde i gallop. Så jeg må holde henne igjen/bremse henne ned. Men nå har vi ikke syklet mer enn 4-5 ganger i år, så kan hende hun roer seg litt etterhvert ( lov å håpe ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble egentlig litt usikker, for har sett at hun gjør det samme når jeg jogger ( og det går ikke fort for å si det sånn - for jeg er i ganske dårlig form ).

Hun er 8 år så kan jo hende at hun begynner å bli stiv, men ser ikke noe på henne - merkes heller ikke dagene etter sykling. Hun har generelt sett skjeldent/aldri vært stiv og støl iforhold til andre hunder på samme alder etter endt jaktdag(er).

Jeg har også en litt fugel eldre hund, 9 år.

Men han er avhengig av denne sykkelturen nå, han har så mye overskudd han må få ut, aldri sett noe tegn til stivheter etter sykkelturene jeg eller. Mens etter 5 dager på påske fjellet med og dra meg på ski hele dagen, den siste dagen var han stiv i bakføttene, men det sier jo seg selv med den aktiviteten i juppsnø+9år liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykler med bikkja, men holder meg i skogen, og lar henne løpe så mye løs som mulig..(ja..jeg bryter båndtvangen, jeg vet :ahappy: )

Når jeg har henne i bånd løper hun på venstre side, og jeg holder båndet i hånda.. Tørr ikke knyte henne til sykkelen, for er så redd får å røske i henne hvis jeg tryner eller noe.. :lol:

Jeg merker også veldig stor forskjell på henne når hun er i bånd, kontra når hun er løs.. Når hun er løs løper hun lett ved siden av sykkelen, både i trav og galopp (sykler mest i skogen, og kun korte distanser med høyere fart på asfaldt, men det er sjelden..), men om hun er i bånd blir hun dassende etter, hun vil ikke trekke, og viser tydelig at hun synes det er kjedelig..

Det hender vi sykler frem og tilbake til mutter og fatter (ca 5-6km en vei) og da går det mest på asfalt.. Pleier å varme rolig opp, men så la henne trave. Synes dere det er for mye på så hardt underlag?

Når vi sykler traver hun mer "frem" enn hun vanligvis gjør når vi bare går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har syklet mye med mine opp gjennom tiden.

Aldri tenkt på avstander eller hvor mange km og hvor fort det går. :ahappy:

Med en gang vi setter igang er de så overivrige at de får lov til å bare sprute ut i gallopp... :lol:

Det tar noen hundre meter så roer de seg og går ned til trav.

Jeg ser an dags-formen, temperaturen i lufta, varmen, tid på døgnet.

Hundene får som regel avgjøre tempoet selv, selvom jeg prøver å holde de i trav.

Har ettpar vannkulper langs veien som de kan drikke og kjøle seg av i.

og ei elv vi krysser som de kan ta seg en svømmetur i.

bruker ikke springer da disse ikke er holdbare.. (en venn bøyde ramma ved bruk av springer) :P

bruker kjørestrikk ca 2,5 meter, som sitter festet i ramma under sete.

Den ene hunden min er en "energizer-bunny" han stopper aldri. og jeg må begrense han mye.

Så der avgjør jeg hvor langt vi skal.. han har desverre ikke vett på å stoppe når han blir sliten.

For noen år siden druknet han da vi var ute å badet.. han svømte og svømte til han ble så utmattet at han bare sank til bunns.

Vi fikk halt han på land, da hadda han sluttet å puste og hjertet hadde sluttet å slå.. (vi fikk reddet han og han er like fin i dag)

Er redd han vil sprekke seg om han ikke får begrensninger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting.

Bruker dere pot-salve på hunden når dere sykler på asfalt?

Har lest at hunder lett kan få såre og hovende poter om de ikke bruker det..

Vi har ikke brukt verken potesalve eller sokker eller noe annet, den sykkelturen vi hadde på 1,2 mil nettopp var omtrent bare på asfalt (ikke hverdagskost om noen lurte), men sjekket potene etterpå og de var like fine. Men det kommer vel an på kvaliteten på potene? Noen hunder har dårligere poter enn andre, noen hunder blir sårbeinte bare av å gå en del på grus mens andre blir aldri det.

Skriver bare for si at jeg synes det er supert høre at dere som har hunder på 8 og 9 år ikke merker noe etter sykkling/Lange jakt dager osv :ahappy:

Litt OT, men hadde jo fuglehund før, og da snakket man gjerne med andre fuglehundfolk med pointer og vorsteher. Det var stort sett en enighet at fuglehunder (iallefall av disse to rasene) var på sitt aller beste da de var 7-8 år. Da var de fortsatt i knallform og hadde tonnevis med erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å,så bra med spreke eldre fuglehunder da!*Ser bort på pelsen her og sier hun må bli det også!*Forriga var jo Engelsk Setter men,hun hadde jo sterk Hd så kan ikke regne med hennes bein da hun var gammel...

Men,passer nå ei Engelsk Setter tispe hver sommer som er Hd fri men,allerede i fjor ved 8 år var hun blitt stiv i bakfotene.Varierer selvfølgelig fra hund til hund da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Litt mer OT

Er Walky Dog en dårligere løsning enn Springer?

WalkyDog får man på tilbud til 490.-, er jo i såfall litt å spare :D

Jeg ser det er en stund siden du spurte, men jeg måtte bare svare...

Jeg syns walkydog er mye dårligere enn springer. Den er forsåvidt billigere, enklere å montere og enkel å ta av sykkelen om du ikke skal ha med hund. Men støtdempingen er elendig! Når jeg hadde walkydog måtte jeg bruke strikk i tillegg for å ikke nykke unødvendig i bikkja i svinger, over humper og ved generell vingling. Et annet aber er at min walkydog knakk helt av, ikke i festet men i selve metallstanga, da jeg var ute og syklet med min hund som trekker... Det syns jeg er skummelt, med tanke på at hun bare veier fire kilo.... Jeg har også hørt om andre som har hatt det problemet. Jeg turde ikke kjøpe en ny walkydog, og er mye mer fornøyd med springeren. Den var riktignok et mareritt å montere -for jeg er ikke særlig handy av meg, men det er så mye bedre demping i den, og hele saken virker mer sikker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Drar opp tråden jeg..

Jeg vet ikke helt om dette er of topic, da hovedemne er "Sykling med hund" Når kan man begynne og sykle med hundene? Helt enkle turer. Hunden jeg tenker på er 7mnd, og er en middels til stor rase, og er ganske ferdigutvikler i kroppen.

Så til potsalve, jeg tror jeg har brukt den 1-2 ganger, men ser ingen grunn til og fortsette og bruke den, da potene er like fine etter lang sykkeltur på asfalt uten potsalven.

Var på 2,5mil sykkeltur med hunden min for noen uker siden, nesten hele turen gikk på asfalt. Bikkja var über hyper før sykkelturen, da vi kom til rasteplassen vår der vi skulle snu, hadde bikkja løpt i litt over en mil og først da begynte jeg og merke at han ble sliten. De siste 10 minuttene før vi kom hjem var han veldig sliten, og gikk lett til sengs og la seg. Etter en halv time var han like klar for en ny tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal vel strengt tatt ikke sykle med hunder før de er godt over året..

På springer er det kun en str,og en plasserer den gjerne så hunden er på den ene eller andre siden, mange vil også flytte den fra side til side for å ikke få ensidige og stiv musklatur på hunden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Amira sykler jeg normalt:

16km 1-2 ganger i uka

23km 1-2 ganger i uka

Holder henne i trav (ca 18 km/t), men slipper henne noen ganger på skogsveiene - da er det spurt-trening i nesoverbakkene (ca 40 km/t).

Amira har lært seg å travne veldig fort. Beina går som trommestikker (man ser ikke stegene). Dette oppdager jeg da hun gikk i spann: alle de langbeinte huskyene gallopperte, mens Amira fremdeles klarte å holde trav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har endelig kommet godt i gang med syklinga med hundene våre.

Hvor langt vet jeg ikke, men nå er vi oppe i en times tur, på myke skogsveier, hvor vi sykler ca 50 minutter og går resten.

Asfalt er ikke et bra alternativ for oss sa Hampus sliter potene ned bare av å gå på asfalt.

Så vi slenger syklene bakpå bilen og kjører andre steder for å sykle i skogen.

Hampus løper stort sett løs, og i han er det mye fart, ved sykkelens side går det i galopp og rask trav når han er fast.

Linus er alltid fast og legger av gårde i et veldig jevnt trav som han trives i.

Vi bruker et produkt som ligner på Walkydog kjøpt fra Børjes.

En veldig rimelig variant til under 200 kr som fungerer supert.

Båndet på vår er i strikk og passe langt for våre hunder.

Har hatt springer før, og var ikke så fornøyd at jeg gidda legge så mye penger i den på nytt til 2 hunder...

Forresten ser jeg at Børjes i år selger springer til bare 298 kr.

http://www.borjes-tingsryd.se/servlet/us_p...inguest&p=H

I tillegg bruker vi Ruffwear seler på begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma har kjøpt seg terrengsykkel og sykler med hundene løse i skogen. Hun holder såpass raskt tempo at hundene ikke når å gjøre andre ting enn å springe foran sykkelen :rolleyes2: Hun er i mot springer, som hun brukte før, fordi når hun tenker over det likte ikke hundene det, de ble bare presset til å springe ved sykkelen. Hun liker heller ikke syklening på asfalt, det er ikke bra for ledd, rygg eller poter. Når jeg var mindre syklet jeg med pappas blanding 6-8 km på asfalt, og den ble sår under potene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sykla mye med mine hunder de siste 10 åra, så kan jo dele litt erfaringer :icon_cry:

Jeg sykler bare på grusvei (kjører til egna steder) med hundene, og aldri når det er over 15 grader i lufta.

Ideelt fester jeg hundene til styrestanga, og lar de løpe foran sykkelen. Dette gir den beste belastningen. Springeren kan gjøre at hunder som trekker, blir liggende skjevt.

Mine hunder trekker sykkelen, og på den måten vet jeg alltid at hunden løper pga egen vilje, ikke grunnet konkurranse. (Hunder med konkurranseinstinkt vil ofte presse seg selv unødig ved løping ved siden av sykkelen da de vil holde følge)

Når det gjelder fart, må dette tilpasses rase. En fuglehund, husky, eller lette små raser vil kunne trives med galopp over lengre strekninger (på sand/skogvei!) En Rottweiler bør kanskje ikke dundre avgårde på samme måte :ahappy:

Mine Huskyer traver kjappere enn 20 km i timen uten problemer, så den 15 km regelen er nok bare å overse :)

Når det kommer til lengde, så kan man jo spørre seg om man trener til noe, eller for bare moro skyld? Er det til noe, så må man jo øke belastningen hver uke.

Trener man for gøy, så er det jo greit å ikke ta den for langt? Sykkelsesongen slutter raskt (med mindre man er av den sportslige piggdekktypen :lol:) og da må man se om man trenger en hund som er vant til å løpe to mil annenhver dag hele uka... Er den lett å ha løs, så er det jo greit. Er hunden mye i bånd, så har man kanskje mye jogging å se frem til :)

Ellers trener jeg mine hunder annenhver dag ca om de trenes hardt. Da får jeg sett ann stølhet. Hunder blir støle som oss, dvs at det er verst etter to dager, men at bevegelse gjør at stølheten forsvinner lettere :)

(Selv driver jeg ikke med hundekjøring lengre, men liker muskuløse hunder :D Derfor sykler jeg korte turer, og trener på andre ting.... Sykling gir ikke de store musklene... :rolleyes2: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder trekker sykkelen, og på den måten vet jeg alltid at hunden løper pga egen vilje, ikke grunnet konkurranse. (Hunder med konkurranseinstinkt vil ofte presse seg selv unødig ved løping ved siden av sykkelen da de vil holde følge)

Når det gjelder fart, må dette tilpasses rase. En fuglehund, husky, eller lette små raser vil kunne trives med galopp over lengre strekninger (på sand/skogvei!) En Rottweiler bør kanskje ikke dundre avgårde på samme måte :)

Mine Huskyer traver kjappere enn 20 km i timen uten problemer, så den 15 km regelen er nok bare å overse :D

Det sliter jeg med. Har de siste årene brukt og ha hunden foran sykkelen, slik at han kan trekke. Men nå for noen uker siden kjøpte jeg en springer. Og han drar no så fryktelig! På grusen drar han hele bakdelen av sykkelen, slik at bakhjulet legger seg på siden og blir skeivt. Han har også dratt rundt setet mitt en gang, dratt hele springeren oppi føttene mine èn gang, og den hadde jeg skrudde ordentlig godt på plass!

Han vill gjerne være foran sykkelen, og konkurrerer med sykkelen når vi bruker springeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å bare minne folk om en kjekk liten sak som er ment for barn. Nettopp tilhenger til sykkelen som man har unger i. Vi fikk en sånn en når vi giftet oss. Litt for moro skyld faktisk, men den er i bruk nesten på hver sykkeltur. Av 2 hunder så kan den ene løpe ved sykkelen i evigheter, og den andre blir lei, og vil ikke mer etter ca 6-8km. Problem? NOT... Rett i vogna av egen fri vilje. Og kan dermed sykle de ekstra kilometerene med Conny, uten at Cherrie må slite seg helt ut.

Selvfølgelig kjekt for de med bare en hund og ønsket om å trene seg selv litt også... :)

Det koster jo litt nytt, og grensa (str.messig) går ved labrador. Altså blir litt for trangt for vår labradormix. Men Cherrie stortrives i hengeren sin :)

Møter forøvrig også mye latter og smil blandt andre turgående.. :D

For de som tror at det blir for tungt, så kan jeg bare si at det blir det absolutt ikke. Er ikke tungt overhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er en del som sykler på asfalt - dette er vel ikke veldig bra i det lange løp ? Eller er det bare jeg som sitter med gamle fordommer om løping på asfalt :)

Prøver å unngå det og galloperer ikke på asfalten. Prøver også å sykle slik at hunden løper på siden av asfalten (på vei ned mot grøfta).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å sykle med Frøken i dag, hehe. Først prøvde vi litt i gårdsplassen. Frøken ble helt ellevill når jeg begynnte å sykle og bjeffa noe sinnsykt og hoppa opp på meg. Det gikk heldigvis over etter hvert :lol: Prøvde oss på skogsveien og der gikk det kjempefint. Etter det prøvde vi oss på grusveien til naboen. Frøken synes det er skikkelig gøy! Hun blir værtfal veldig (!) høy når vi sykler. Hvis hun begynner å bli intressert i å hoppe på meg/bite buksebeinet sier jeg bare FRAM og da spurter hun framover :icon_cry:

Edit: Jeg kommer aldri til å sykle på asfalt med henne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...