Gå til innhold
Hundesonen.no

Sykling med hund


tuppetroll

Recommended Posts

Jeg har nylig begynt å sykle med Ace, og er litt i tvil om hvor langt og hvor ofte det er greit å sykle med en hund. Jeg innbiller meg jo at jeg har et godt bilde av formen hennes, men hvor hyppig kan jeg gjenta sykkelturene og hvor fort kan jeg øke avstanden, mon tro.

Hvor langt og ofte sykler du med din hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå syklet jeg 6km 1 vei med Sofus sist år uten problem, jeg var om noe for treig for bikkja :D for så å daffe den på stranda, bade og sove litt, deretter sykle 6km tilbake igjen. Dette tok vi egentlig sånn som det passet han. Straks han visste tegn til å være sliten kunne jeg ringe gubben og bli hentet :) Det måtte jeg 2 ganger.. 1. fordi sykkelen punkterte totalt og dekket var flerret pga glass elns. 2. fordi jeg glemte vann å ha med til bikkja(noe som du vet er viktig!)

Sikkert ikke så nyttefullt svar, men vi brukte en liten måned sånn ca på å komme opp i 12 km (hvor vi slappet av halvveis.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sykkler ofte nå, gjerne annen hver dag.

Vi har flere ruter:

den minste på 3,5km - tar ca 20-30min.

Vi har den litt lengere på 4,5km - tar ca 45-50min.

Så den lengste på ca 1,2mil - ca 2 timer.

Det sies at når du sykler med hund skal det ikke gå mer enn i 15km/t.

Veldig mange foretreker også at hunden jogger (ikke galoperer)

Jeg har ikke springer enda, så han trekker rett foran sykkelen, og da er det som oftest galopp.

Vi prøver og ta den minste turen hver dag/annen vær dag, kommer ann på været. Er været fint tar vi den på trekvarter. Den lengste tar vi gjerne i helgene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristiin: hvordan klarer du å bruke SÅ lang tid på korte turer?? :D

Jeg har nettopp begynt å sykle med Tulla. Syklet ca 8 km første gangen, 1 mil den andre gangen, og så kan jeg ligge på 1 mil noen ganger før jeg øker litt igjen. Det begrenser seg litt pga snø på veien vi sykler på.. :)

Hun er festet i styret, får gallopere litt noen ganger, ellers går det i trav. Jeg har få pauser, men en pause på ca 10 min får hun halvveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies at når du sykler med hund skal det ikke gå mer enn i 15km/t.

Dette skjønner ikke jeg helt. Husker jo på ungdomsskolen da vi jogget 3km eller hva det var, jeg jogget ikke akkurat fort men holdt i gjennomsnitt noe over 12 km/t. Hunder er jo bygd for mye mer fart enn mennesker, så det høres litt rart ut at man skal sykle så sakte.

Cane har vært med kankje 5-6 ganger i sitt liv på korte turer, og vi syklet nettopp 1,2 mil. Det var ingen problem for han, men han er jo i utgangpunktet i veldig god form da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sykler ca 1 - 2 mil hver tredje dag. Kun trav på asfalt og full fart på mykere underlag. Trav eller skritt i nedoverbakker. Z trekker hele veien, så vi gjør unna 2 mil på halvannen time... Han får korte tissepauser under veis, gjerne etter bratte bakker der han få gjøre hundeting, tissing og drikking, før jeg spenner han på igjen.

Jeg startet vel hardt og brutalt med 1 mil, men han hadde dratt på meg i nesten hele vinter, samt gått en del med kløv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjønner ikke jeg helt. Husker jo på ungdomsskolen da vi jogget 3km eller hva det var, jeg jogget ikke akkurat fort men holdt i gjennomsnitt noe over 12 km/t. Hunder er jo bygd for mye mer fart enn mennesker, så det høres litt rart ut at man skal sykle så sakte.

Cane har vært med kankje 5-6 ganger i sitt liv på korte turer, og vi syklet nettopp 1,2 mil. Det var ingen problem for han, men han er jo i utgangpunktet i veldig god form da.

For å ta utgangspunkt i AD/UHP-prøven (2 mils sykkeltur med hund), så skal hundene der holde en gjennomsnittsfart på 12-15 km/t. Man bør ikke gallopere for mye, treningen ligger mest i travet. Har nettopp kjøpt meg fartsmåler til sykkelen, så bare jeg får den til å virke ser jeg hva vi sykler i. :D

Vi sykler ca 1 - 2 mil hver tredje dag. Kun trav på asfalt og full fart på mykere underlag. Trav eller skritt i nedoverbakker. Z trekker hele veien, så vi gjør unna 2 mil på halvannen time... Han får korte tissepauser under veis, gjerne etter bratte bakker der han få gjøre hundeting, tissing og drikking, før jeg spenner han på igjen.

Jeg startet vel hardt og brutalt med 1 mil, men han hadde dratt på meg i nesten hele vinter, samt gått en del med kløv.

Akkurat sånn er ståa for oss også, bortsett fra at jeg ikke skal skryte på meg å sykle hver tredje dag - det varierer nok litt mer hos oss. Noen uker sykler vi fire-fem dager, andre uker har vi "fri".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta utgangspunkt i AD/UHP-prøven (2 mils sykkeltur med hund), så skal hundene der holde en gjennomsnittsfart på 12-15 km/t. Man bør ikke gallopere for mye, treningen ligger mest i travet. Har nettopp kjøpt meg fartsmåler til sykkelen, så bare jeg får den til å virke ser jeg hva vi sykler i. :D

Joda, men hvorfor er det sånn? Fordi det er i den farta treningen blir best eller for at folk ikke skal sykle i hjel sine halvtrente/utrente hunder? :)

Når vi sykler så holder jeg han 98% av tiden i trav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men hvorfor er det sånn? Fordi det er i den farta treningen blir best eller for at folk ikke skal sykle i hjel sine halvtrente/utrente hunder? :D

Når vi sykler så holder jeg han 98% av tiden i trav.

Jeg aner vel ikke, jeg var ikke med da de lagde reglene! :D Tenkte bare jeg skulle være snusmumrik og henvise til noen fjonge regler! :) Jeg vet jo ikke hva vi sykler i engang, og for alt jeg vet kan det være 20 km/t. Men da er det kanskje håp om at det er mulig å ta prøven med en liten hund også da, hvis 12 km/t er så sakte? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ¨sykkle med hundene (vært litt lite det siste året da).

Jeg bruker ikke springer.

Samojeden min får løpe forran sykkelen i sele.

Puddel har jeg i bånd . Båndet har jeg i hånda mi. (enten en hånd på styret stort sett). Rolig trav med hunden på "høyde" med pedalene. Dette synes jeg også er en fin måte å starte å trene hund og sykkel på. Uansett hvordan du vil ha dem til å løpe i framtiden (forran eller i springer). Jeg synes jeg da har god kontakt med hunden.

Innlæringen har skjedd på lite trafikkert grusvei.

I starten er det viktig å ha litt fart. Det gjør at hunden ikke legger seg til "stopp og snuse" -vaner.

Korte økter.. 2-3 ganger i uka de første 2-3 ukene. + - 2 km er vel fin distanse?

Jeg har blitt svært forsiktig med å løpe på asfalt. Spesielt etter en hundemasør som maserte samojeden min spurte om hun løp på asfalt..(hun kjente det på muskelaturen). Turene på asfalt var skjelden lengre enn 2x 3,2 km (tur retur hjem- sentrum)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner vel ikke, jeg var ikke med da de lagde reglene! :D Tenkte bare jeg skulle være snusmumrik og henvise til noen fjonge regler! ;) Jeg vet jo ikke hva vi sykler i engang, og for alt jeg vet kan det være 20 km/t. Men da er det kanskje håp om at det er mulig å ta prøven med en liten hund også da, hvis 12 km/t er så sakte? :D

*fnis* Snusmumrik. :)

Jeg skulle akkurat inn her og skrive at det kanskje var pga man skulle kunne ta prøven med en liten hund også, men nå kom jeg på at ingenting i RIK-regelverket er tilpasset små hunder. 1 meter hopp i alle klasser og uansett rase feks. Men nå blir jo dette veldig OT, og for alt jeg vet sykler vi i 15 km/t selv, det høres bare så sakte ut. :D Må visst få meg en fartsmålerdings jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Ace sykler jeg nå ca. 4 kilometer, men vi har bare syklet et par-tre uker eller noe sånt. Holder henne stortsett i trav, men hiver inn en liten spurt her og der, siden Ace synes det er kjempegøy. De er på maks et halvt minutt. Ellers smågalopperer hun vel i ny og ne, men tempoet er fortsatt ikke veldig høyt. Synes det er vanskelig å vurdere dette her, men da må jeg vel kunne øke avstanden videre i samme tempo. Hun løper i grøftekanten, der er det grus og gress, så ingen asfalt for henne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristiin: hvordan klarer du å bruke SÅ lang tid på korte turer?? :D

hehe, er ikke så flink til og beregne tiden jeg :D

Og jeg kan ærlig si at vi sykler ikke så sakte eller. Tok sikkert litt i tenker jeg :)

forresten, har funnet ut at vi bruke 1,5 time (m/ 5-10mins pause) på 1,2mil. Det var for det mester bortover og oppover, og inn i skogen P

Dette skjønner ikke jeg helt. Husker jo på ungdomsskolen da vi jogget 3km eller hva det var, jeg jogget ikke akkurat fort men holdt i gjennomsnitt noe over 12 km/t. Hunder er jo bygd for mye mer fart enn mennesker, så det høres litt rart ut at man skal sykle så sakte.

Cane har vært med kankje 5-6 ganger i sitt liv på korte turer, og vi syklet nettopp 1,2 mil. Det var ingen problem for han, men han er jo i utgangpunktet i veldig god form da.

Har hørt fra en del at det skal være 15km/t + en del plasser rundt på nettet. Ta et google søk.

Men jeg er ganske sikker på at jeg ofte sykler fortere enn det...hm...

En ting.

Bruker dere pot-salve på hunden når dere sykler på asfalt?

Har lest at hunder lett kan få såre og hovende poter om de ikke bruker det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT..

Men hva slags bånd bruker dere? Og hvor langt er båndet? Hva regner dere som "mykere underlag"? Hvor løper/"traver" hunden mens du sykler? (Personlig prøver jeg å lære bikkja å "trave" på høyre side av sykkelen, men synes det er mye lettere å ha hun på venstre, ift. at det er det hun gjør til vanlig + at jeg synes det er lettere å holde sykkelen utenfor grøfta når jeg kan bruke høyrehånda.. :D(veldig dårlig forklart..))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi skal starte sykkle mere jeg nå!hehe.Ingen aning hvor langt vi sykkler men,har nå noen fine ruter.Bruker springer og har hun løs der det er mulightet for det.Hun traver alltid i et fint og rolig tempo :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT..

Men hva slags bånd bruker dere? Og hvor langt er båndet? Hva regner dere som "mykere underlag"? Hvor løper/"traver" hunden mens du sykler? (Personlig prøver jeg å lære bikkja å "trave" på høyre side av sykkelen, men synes det er mye lettere å ha hun på venstre, ift. at det er det hun gjør til vanlig + at jeg synes det er lettere å holde sykkelen utenfor grøfta når jeg kan bruke høyrehånda.. :D (veldig dårlig forklart..))

Jeg bruker strikk på 1,5 meter foran sykkelen.

Mykt underlag for meg er skogsbilveier, plen, sand ol. Grusveier som det er kjørt mye på er gjerne for hardt mener jeg.

Om jeg må ha hunden ved siden av sykkelen så er jeg nøye med å veksle hvilken side han går på, så ikke musklaturen blir skjev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må bare sykle i hundens tempo så ser man hva den orker. Start med en liten runde og se om den orker mer etterpå. Etter hvert som den trenes opp så orker den lenger. Hvis man har hund som følger eieren og ikke må bort til en hver hund man møter på sin vei så er det fint med en springer på sykkelen. På vår springer har vi anskaffet oss en slags flexiline slik at man kan stoppe og hunden løpe ned i grøften og gjøre fra seg og slikt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykler en del og hun løper foran. Stort sett vil hun rase avgårde i gallopp hele veien, så jeg bremser henne en del. Hun klarer ikke ( vil ikke ? ) trave så det er enten passgang eller gallopp.Noen som vet om passgang er farlig ? Er det bedre om hun gallopperer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker strikk på 1,5 meter foran sykkelen.

Mykt underlag for meg er skogsbilveier, plen, sand ol. Grusveier som det er kjørt mye på er gjerne for hardt mener jeg.

Om jeg må ha hunden ved siden av sykkelen så er jeg nøye med å veksle hvilken side han går på, så ikke musklaturen blir skjev.

mm, okey :D Bruker noe av det samme jeg også, men tror jeg må kjøpe et nytt et, for det jeg har nå holder på å gå litt i oppløsning ;)

:P

Kommer det ikke litt an på hvor man sykler også da, når det gjelder hvilken side hunden er på? Her løper bikkja litt frem og tilbake hvordan det passer seg ;) men det er liksom det jeg prøver å lære henne av med, for jeg synes egentlig det er litt skummelt når hun plutselig bestemmer seg for å krysse foran sykkelen..

Det var faktsik en dag vi var ute å syklet, så hadde hun på seg litt for langt bånd, så plutselig bestemte hun seg for å stoppe for å lukte på noe :P (det er mulig det var en katt som var i nærheten eller noe.. Hun er ikke særlig vandt til katter - uheldighvis..) Da hadde jeg ikke noe strikk heller, så det røska godt.. Det som skjedde var jo at jeg fikk litt panikk, - det jeg kunne ha gjort var å slippe båndet..- men det jeg gjør er å slippe sykkelen :D så plutselig står jeg i en litt merkelig possisjon, mens sykkelen fikk litt hard medfart :) Så jeg har ingen store planer om å bruke så langt bånd uten strikk, når vi er ute å sykler :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har begynt å sykle - men siden damen er ung enda, så er det bare såvidt over gåtempo for oss da. Låner en sykkel og walkydog - har bånd på i tillegg - siden Kahlo ryker det meste om hun vil. I tillegg bruker jeg halsbånd - for hun får ikke trekke - hun skal trave rolig vedsidenav meg med slakt bånd. (Lov å være optimist? ja?) I tillegg har hun sko på pga. at hun er litt sårbeint etter å ha stått på singel noen dager. Både asfalt og grov/skarp grus sliter på poter.

Vi sykla ca 6 km i dag - med gåing i starten og en god pause halveis med vanning og slappe av og litt mer gåing og en liten pause igjen. Vi veksler underlag med asfalt, grus både med og uten bilspor, grøftekanter og gress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kupper tråden litt;

Hva er ca pris for en springer?

500-800 kr. Felleskjøpet har en billigere variant.

Litt OT..

Men hva slags bånd bruker dere? Og hvor langt er båndet? Hva regner dere som "mykere underlag"? Hvor løper/"traver" hunden mens du sykler? (Personlig prøver jeg å lære bikkja å "trave" på høyre side av sykkelen, men synes det er mye lettere å ha hun på venstre, ift. at det er det hun gjør til vanlig + at jeg synes det er lettere å holde sykkelen utenfor grøfta når jeg kan bruke høyrehånda.. :D (veldig dårlig forklart..))

Bruker et bånd på ca to meter, med strikk i deler av båndet. Båndet er festet i styret. Mykere underlag er grusveier, sand, jord, gress, osv. Asfalt eller skikkelig hardpakket grus er hardt. La hunden trave der du synes det er enklest å holde den under kontroll, og der den løper mest riktig. For min del er det foran, for andre er det helt andre steder. :)

Jeg sykler en del og hun løper foran. Stort sett vil hun rase avgårde i gallopp hele veien, så jeg bremser henne en del. Hun klarer ikke ( vil ikke ? ) trave så det er enten passgang eller gallopp.Noen som vet om passgang er farlig ? Er det bedre om hun gallopperer ?

Passgang er ikke farlig, men det er generelt sett en "avlastningsgangart". Det er enklere og mindre fysisk krevende å både gallopere og å passe i stedet for trav, som er en del tyngre. Hadde min hund kvidd seg for å trave, ville jeg prøvd å se og kjenne litt på hunden for å finne ut om hun har vondt et sted, eller kanskje hun rett og slett har dårlig kondis/at turene blir for lange til at hun vet hun klarer å holde trav. Eller kanskje hunden din bare er sånn. :D (Jeg tror nemlig ikke du har en dårlig trent hund.) Går det FOR sakte, vil også noen hunder passe. Klarer du å finne et sted fartsmessig hvor hun ikke galloperer, men at det er for raskt til at hun kan passe?

Edit2: endret et viktig ord, fra trave til passe, se utmerking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...