Gå til innhold
Hundesonen.no

Bonden kan skyte en hund hvis den jager sauene hans


Tuskelusken

Recommended Posts

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Vi hadde 3 hunder som slo seg sammen og jaga våre sauer for noen år siden. Og det er ikke vakkert for å si det sånn. fikk drept en, og flere var skada. En hund skutt og de andre stakk. eieren fikk tak i sine andre 2 hunder og tok straka vegen til vetrinæren med dem.

Edit: om det er lov eller ikke er uvisst, gjort blir det.

men de fleste som ikke har sauerene hunder har vett til å holde de i bånd så sånne episoder er heldigvis sjeldne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er en løs hund i båndtvangstiden som jager/er til fare for hjortevilt eller husdyr så kan grunneier/forpakter eller noen som opptrer på deres vegne avlive hunden om det ikke lar seg gjøre å oppta hunden, eller få politiet til stedet så raskt situasjonen krever.

Men uansett så er det kun da det er nødvendig og det er en siste utvei. Noen driter vel i andre, men uansett det og avlive en hund der og da kan bli et H!"#¤ette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare hunder som er utrygge, men katter og. De kan også bli skutt hvis de holder til rundt der. Noe med at de pisser i høyet eller noe.

DER står nok bøndene endel svakere. Det har de jo ingen rett til å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har katter så mange flere rettigheter enn hunder? Katteeiere plukker ikke opp etter kattene sine. Katter dreper småfugl og ødelegger reir. Katter får fly løs hele tiden. Skyter bonden en katt vil han sikkert få straff men skyter han en hund som bare ser på sauene vil han slippe unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har katter så mange flere rettigheter enn hunder? Katteeiere plukker ikke opp etter kattene sine. Katter dreper småfugl og ødelegger reir. Katter får fly løs hele tiden. Skyter bonden en katt vil han sikkert få straff men skyter han en hund som bare ser på sauene vil han slippe unna.

En katt løper ikke etter sauer... De kan ikke drepe dem heller.

Katter er mindre. De kan ikke utføre særlige materielle eller fysiske skader på samme måte som en hund kan. En katt vil skjeldnere angripe en fremmed som truer. De løper som regel.

Katter pleier å grave ned dritten. Aldri sett en hund gjøre det.

De har slett ikke flere rettigheter enn hunder, men torelansen er høyere for katter.

Katter hjelper jo til å holde bestanden av smådyr nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En katt løper ikke etter sauer... De kan ikke drepe dem heller.

Katter er mindre. De kan ikke utføre særlige materielle eller fysiske skader på samme måte som en hund kan. En katt vil skjeldnere angripe en fremmed som truer. De løper som regel.

Katter pleier å grave ned dritten. Aldri sett en hund gjøre det.

De har slett ikke flere rettigheter enn hunder, men torelansen er høyere for katter.

Katter hjelper jo til å holde bestanden av smådyr nede.

katteavføring på fôrbrett, høy og silofôr kan overføre bakterier/parsitter. En av disse er toxoplasma, som kan få søyene til å kaste lamma. Så katteavføring er noe dritt. Sånn bare for å fortelle at de små dyra faktisk kan medføre store skader og økonomiske tap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En katt løper ikke etter sauer... De kan ikke drepe dem heller.

Katter er mindre. De kan ikke utføre særlige materielle eller fysiske skader på samme måte som en hund kan. En katt vil skjeldnere angripe en fremmed som truer. De løper som regel.

Katter pleier å grave ned dritten. Aldri sett en hund gjøre det.

De har slett ikke flere rettigheter enn hunder, men torelansen er høyere for katter.

Katter hjelper jo til å holde bestanden av smådyr nede.

Hvem bryr seg om sauer, når det er fuglebestandene som sliter? Sangfuglene våre påvirkes av klimaendringer (menneskeskapt eller ikke, det er uvesentlig i dette tilfelle) og nye arter som presser de vekk.

Katter kan velsågodt utføre materiale skader, hva med naboen min som legger flere titallls timers arbeid ned i hagen sin, og neste dag er den direkte nedlesset av kattedritt, gravd opp (men dritten er ikke nedi hullene!) og nedpisset? Og hva kan vel ikke en katt utgjøre hvis den setter klørne i buksebeinet ditt, eller setter de sylkvasse tennene i ei barnehånd?

Aldri sett en katt grave ned dritten. Hunder driter ikke på trappa til folk, driter ikke i blomsterbedet til folk, pisser ikke på dørmattene til folk (med mindre de har særdeles uansvarlige eiere).

Katter HAR flere rettigheter enn hunder (har ikke sett noe til båndtvang jeg) - og jeg er enig i at toleransen er høyere.

Har ikke noe i mot katter som bor på bondegårder og holder smådyrsbestandene nede der de faktisk har en funksjon, men midt i en by hvor det egentlig ikke er noen smådyr - hva er poenget?

Stor digresjon, men det er et tema som irriterer meg for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem bryr seg om sauer, når det er fuglebestandene som sliter? Sangfuglene våre påvirkes av klimaendringer (menneskeskapt eller ikke, det er uvesentlig i dette tilfelle) og nye arter som presser de vekk.

Katter kan velsågodt utføre materiale skader, hva med naboen min som legger flere titallls timers arbeid ned i hagen sin, og neste dag er den direkte nedlesset av kattedritt, gravd opp (men dritten er ikke nedi hullene!) og nedpisset? Og hva kan vel ikke en katt utgjøre hvis den setter klørne i buksebeinet ditt, eller setter de sylkvasse tennene i ei barnehånd?

Aldri sett en katt grave ned dritten. Hunder driter ikke på trappa til folk, driter ikke i blomsterbedet til folk, pisser ikke på dørmattene til folk (med mindre de har særdeles uansvarlige eiere).

Katter HAR flere rettigheter enn hunder (har ikke sett noe til båndtvang jeg) - og jeg er enig i at toleransen er høyere.

Har ikke noe i mot katter som bor på bondegårder og holder smådyrsbestandene nede der de faktisk har en funksjon, men midt i en by hvor det egentlig ikke er noen smådyr - hva er poenget?

Stor digresjon, men det er et tema som irriterer meg for tiden.

Jeg tipper det har å gjøre med at (nesten) ingen er redde for katter. Veldig mange er redde for løse store hunder, og da er toleransen lik null hvis hunden gjør noen som helst slags skade. Dreper den en sau er det slutt, selv om hunder som dreper sau neppe kan sies å være noe kjempeproblem i Norge sånn tallmessig, (eller?). Mener ikke å bagatellisere det, det skal selvfølgelig ikke skje, men til sammenligning er det lite snakk om trafikkdrepte sauer ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En katt løper ikke etter sauer... De kan ikke drepe dem heller.

Katter er mindre. De kan ikke utføre særlige materielle eller fysiske skader på samme måte som en hund kan. En katt vil skjeldnere angripe en fremmed som truer. De løper som regel.

Katter pleier å grave ned dritten. Aldri sett en hund gjøre det.

De har slett ikke flere rettigheter enn hunder, men torelansen er høyere for katter.

Katter hjelper jo til å holde bestanden av smådyr nede.

Ved og pisse i høyet kan de faktisk det! Det gjelder da katter som kommer "uten i fra". Har man katt før man begynner med sau er det helt noe annet.

Skal strømme begge mine på sau. Får mange sau i nærheten av der vi bor, så jeg tar ingen sjangser. Føler at man må tilrettelegge seg som hundeeier og ta ansvar. Er det sau i området, ha på bånd. Så slipper man å risikere aggressive bønder.

Da regner jeg med at de først har vist jage/jaktinnstinkt på sauen før du strømmer de mener jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da regner jeg med at de først har vist jage/jaktinnstinkt på sauen før du strømmer de mener jeg?

Sauestrømming er da helt vanlig forebyggende praksis, uavhengig om hunden har vist jakt/ aggresjon mot sau eller ei? Det mindre kontakt og jakt/ aggresjon hund har rukket å knytte til sau før første strømming det bedre. Da får man "strømmet det vekk" før hunden har skjønt hvor gøy sauejaging kan være.

For jakthunder er det i de aller fleste tilfeller obligatorisk med godkjent sauebevis for å kunne bli brukt til det de er avlet for, så jeg ser ikke problematikken med å skulle gjøre det før ett evt problem oppstår?

Selv har jeg vært velsignet med en hund som vokste opp med sau og på sist strømming (2 år siden) gjorde de alt de kunne for å få han interessert i sauen uten hell. Han fikk bevis uten strømming, men tror de tilfellene er sjeldne. "strømmerne" skal være rimelig sikre på at hunden er rein uten strøm før de gir dem godkjent.

Problemet med loven er at den åpner for at man kan gjøre de tiltak man ser nødvendig, noe som blir en sterk vurderingssak og om en bonde ser sine sauer bli jaget eller angrepet skjønner jeg at hagla frister mer enn å begynne løpe etter en jaktende og fremmed hund.... Selv om det ikke er riktig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor har alltid advart meg om dette da vi bor rett ved en sauegård. Men jeg har hatt hunden min løst der for 2 uker siden, lammene var født, men tror ikke de var ute på det "beite" jeg var på. Bonden kom for å se hvor han skulle brenne gress og han reagerte ikke på hunden min. Han vil bare hilse på henne =) Jeg har hatt henne løs der hele året, flere år. Som oftest skremmer sauen henne mer enn hun skremmer dem. En av de som jobber for bonden har også snakket med meg om hun løper etter sauene og at det gikk greit å lenge hun ikke gjorde det.

Men en sau kan løpe å hoppe uten for et stup fordi den får så panikk, så de har nok god rett til å drepe noe som holder på å drepe en av demmes sauer på demmes område. De eier jo faktisk marken, og da har vi egentlig ikke noe rett til å gå der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem bryr seg om sauer, når det er fuglebestandene som sliter? Sangfuglene våre påvirkes av klimaendringer (menneskeskapt eller ikke, det er uvesentlig i dette tilfelle) og nye arter som presser de vekk.

Katter kan velsågodt utføre materiale skader, hva med naboen min som legger flere titallls timers arbeid ned i hagen sin, og neste dag er den direkte nedlesset av kattedritt, gravd opp (men dritten er ikke nedi hullene!) og nedpisset? Og hva kan vel ikke en katt utgjøre hvis den setter klørne i buksebeinet ditt, eller setter de sylkvasse tennene i ei barnehånd?

Aldri sett en katt grave ned dritten. Hunder driter ikke på trappa til folk, driter ikke i blomsterbedet til folk, pisser ikke på dørmattene til folk (med mindre de har særdeles uansvarlige eiere).

Katter HAR flere rettigheter enn hunder (har ikke sett noe til båndtvang jeg) - og jeg er enig i at toleransen er høyere.

Har ikke noe i mot katter som bor på bondegårder og holder smådyrsbestandene nede der de faktisk har en funksjon, men midt i en by hvor det egentlig ikke er noen smådyr - hva er poenget?

Stor digresjon, men det er et tema som irriterer meg for tiden.

Poenget er vel at folk har katt som kjæledyr. Ikke som nyttedyr. Faktisk på lik linje med mange hundeeiere.

At en katt har flere rettigheter er vel bra for katten. Jeg sperrer ikke kattene mine inne så lenge de har mulighet til å fly ute, fange mus, klatre i trær og gjøre det som katter liker best.

Dog synes jeg katteeiere kan gjøre sitt for å hindre at katten skal være til bry for naboen.

Slik som å kastrere hannkattene og ha kattekasse hjemme. Gjerne sponse med Getoffspray :)

Er det bare jeg som syns at "katter er like ille"-argumentet minner veldig om barneskolen? :ahappy:

Nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som syns at "katter er like ille"-argumentet minner veldig om barneskolen? :ahappy:

Nei, vi syns det var skikkelig barnslig.

Men en sau kan løpe å hoppe uten for et stup fordi den får så panikk, så de har nok god rett til å drepe noe som holder på å drepe en av demmes sauer på demmes område. De eier jo faktisk marken, og da har vi egentlig ikke noe rett til å gå der.

Det er lov med allmen ferdsel i all utmark. Men båndtvangen er jo der av en grunn. De aller fleste hunder har en trigger et eller annet sted. Selv den treigeste sløving kan bli en idiot av et rovdyr, hvis kompisene inviterer til sauejakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser ikke hunder forskjell på utmark og innmark så de jager like godt på begge deler de :ahappy:

Men skjønner meg heller ikke på å strømme hunder som ikke bryr seg om sauer...

Er hunden vokst opp med sau, og du veit den er rein, skal en da betale noen for å sette på den strømhålsbånd, prøve å å den interresert i sau, for å finne ut at: "Nei hunden din er rein den" Sorry men det ser jeg ikke vits i, og jeg bor på gård så er ikke snakk om at jeg ikke bryr meg om hunden er sauerein eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser ikke hunder forskjell på utmark og innmark så de jager like godt på begge deler de :ahappy:

Men skjønner meg heller ikke på å strømme hunder som ikke bryr seg om sauer...

Er hunden vokst opp med sau, og du veit den er rein, skal en da betale noen for å sette på den strømhålsbånd, prøve å å den interresert i sau, for å finne ut at: "Nei hunden din er rein den" Sorry men det ser jeg ikke vits i, og jeg bor på gård så er ikke snakk om at jeg ikke bryr meg om hunden er sauerein eller ei.

Nei, jeg er nok ikke for strømming sånn for sikkerhets skyld. Husker historien om en hund som ble livredd smørblomster for strømmen ble slått på i litt feil øyeblikk. Bikkja hadde ikke sett sauen, men på blomsten...

Her omkring er det en liten flokk med sauer som er utplassert av en bonde. De har skikkelig gjerde. Det gjerde er potte tett og strømførende. Hvis mine bikkjer skulle hive seg etter sauen på andre siden av gjerdet, ville de fått seg en karamell om jeg ville eller ei. Av en eller annen grunn syns jeg det er helt greit. Sauene er forresten ikke kommet enda. Tror de venter på litt mer gress. I mellomtiden er beitet en utmerket treningsarena. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...