Gå til innhold
Hundesonen.no

Det ble en goldendoodle


klaraolivia

Recommended Posts

Det er ikke det at det irriterer folk, det er mer en frustrasjon over at jo flere som støtter useriøs blandingshund avl og det er det så lenge foreldredyr ikke undersøkes for arvelige defekter, men avles på fordi "de er snille og greie", så vil markedet for slike hunder bare øke og man får enda flere useriøse aktører på banen og dette går til syvende og sist utover to grupper; hundene og deres valpekjøpere.

Godt sagt.

Og om vi godtar blandingsavl i hytt og pine vil vi miste helt oversikt når det kommer til sykdommer, og andre arvelige greier. Jeg gjentar meg selv her, men er det ikke best å la de seriøse oppdretterene ta seg av avl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 122
  • Created
  • Siste svar
Det er jo ingenting som bekrefter at din hund er blanding av phalene og phalene, akkurat som det er ingenting som bekrefter at en labradoodel er blanding av labrador og puddel. Bekreftelsen på at hunden er det man tror den er ligger jo i stamtavlen. Det er ingenting som heter en uregistrert rasehund, det heter en hund med ukjent opphav, det ligger jo i navnet. Men for all de kall hunden din hva du vil enten det er en blandingshund av den ene eller andre rasen.

Fast oavsett om det är en renrasig hund eller en blandras, så är det ju bara uppfödarens (och hanhundsägarens) namn som är garantin. Man DNA-testar ju inte direkt renrasiga hundar och självklart kan det fuskas där också...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker så mye for både svar og informasjon. At dere innhar en uendelig mengde med kunnskap er det ingen som helst tvil om. Vi kommer evt. til å kjøpe fra Drøbak og så langt vi kunne se var det mange lykkelige hundkjøpere der. Jeg synes det virket som om de var seriøse hadde god styr på både avl og hva som var best for "rasen". Skulle gjerne hørt om noen som var misfornøyd med hundekjøp fra Drøbak dersom det er noen betenkeligheter med å kjøpe derfra, sett bortsett fra at det er doodler da.. Men jeg tenker mer på dette med sykdommer og andre ting som ikke er bra..

Hundekjøp er ikke noe overilt fra vår side, og vi har tenkt på dette i lang tid. vi har hatt hund før og vet hva det betyr. den gangen var det en renraset Flatcoated retriver og selv om den var aldri så renraset var den ett sant mareritt å ha i hus helt frem til den var ca 7 år. Da virket det som kastreringen hjalp litt på hormonene...

Jeg har vel også egentlig glemt å si at det var dyrlegen vi bruker til katten vår som anbefalte doodle for oss jeg spurte. Hun skrøt uhemmet av "rasen" og sa at dette er flotte hunder med fine og positive egenskaper.. Det er jo positivt det da synes jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker så mye for både svar og informasjon. At dere innhar en uendelig mengde med kunnskap er det ingen som helst tvil om. Vi kommer evt. til å kjøpe fra Drøbak og så langt vi kunne se var det mange lykkelige hundkjøpere der. Jeg synes det virket som om de var seriøse hadde god styr på både avl og hva som var best for "rasen". Skulle gjerne hørt om noen som var misfornøyd med hundekjøp fra Drøbak dersom det er noen betenkeligheter med å kjøpe derfra, sett bortsett fra at det er doodler da.. Men jeg tenker mer på dette med sykdommer og andre ting som ikke er bra..

Hundekjøp er ikke noe overilt fra vår side, og vi har tenkt på dette i lang tid. vi har hatt hund før og vet hva det betyr. den gangen var det en renraset Flatcoated retriver og selv om den var aldri så renraset var den ett sant mareritt å ha i hus helt frem til den var ca 7 år. Da virket det som kastreringen hjalp litt på hormonene...

Jeg har vel også egentlig glemt å si at det var dyrlegen vi bruker til katten vår som anbefalte doodle for oss jeg spurte. Hun skrøt uhemmet av "rasen" og sa at dette er flotte hunder med fine og positive egenskaper.. Det er jo positivt det da synes jeg...

Hun heter vel ikke Trude Mostue vel? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ;-)

Men er det flere dyrleger som snakker positivt om rasen?

Hun er vel den eneste såkalte faglærte som greier å ytre noe positivt om blandingshunders fortreffelighet, og reklamere for blandingsavl :)

Nei, jeg er ikke imponert over damen, derfor jeg spurte. (og himlet med øynene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har 2 tråder. En der dere lurer på om noen selger de og en der blandingen er bestemt.

Her er det da goldendoodle valper som er leveringsklare om 2 uker. Letter man så finner man.

Tusen takk for hjelpen, men jeg har allerede sjekket ut den annonsen.. Men kommer det flere av denne typen jeg ikke får med meg, så takker jeg så mye for tips om hvor vi kan få kjøpt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å komme med pekefinger eller noe, men jeg håper du vurderer litt hvor du kjøper fra, at du ikke tar første og beste bare fordi valpen er leveringsklar da og da? I mine øyne er vel ingen av "oppdretterne" av denne blandingen seriøse, men styr unna valpefabrikker. I det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare ikke forstå hvorfor, men er hver enkelts smak. Jeg bare håper du ikke kjøper fra den jeg tenker på.

Jeg har forstått at det er ett eller annet med doddleblanding som trigger og irriterer noe aldeles voldsomt. Og jeg kan ikke forstå at det skal være så katastrofalt. I USA, Canada og England er dette en svært vanlig blandig og nettopp fordi blandingene er så vellykket og særdeles egnet som familiehund. For meg så virker det til tider også som om det ikke er blandingen som irriterer heller, men en spesiell navngitt oppdretter. Det ligger noe mellm linjene i flere av innleggene her som jeg ikke helt får taket i.

Når jeg kommenterer at det også finnes dyrleger som anbefaler disse blandingene himles det med øyner og mistanken går umiddelbart til en spesiell dyrlege som innskriveren ikke har NOE til overs for.. Hva er det med dere?

Jeg synes dere skal komme med helt konkrete eksempler på at goldendoodle er en svært dårlig ide og en rase man skal holde seg for god for. Og da mener jeg ikke argumenter mot blandingsavl, men eksempler på hunder som ikke holder mål enten det er i gemytt eller helse. At de kan røyte litt og ikke er allergivennlige for alle er jeg innforstått med.

Det snakkes også med hentydninger om "en viss en" som driver med rovdrift på hundene sine og hvalpefabrikk. Etter å ha søkt på nettet har jeg da erfart at det er flere som annonserer om kommende og planlagte hvalpekull på "ekte" hunder. Det må da vel være greit for alle å gjøre det.. Og ikke være noe værre for "en viss en".

Jeg mistenker at "noen" har et horn i siden til "noen" men da får man heller være konkret og spytte ut med konkrete ting i stedet for disse antydningene som kommer hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du tar veldig feil. Det har ingen ting med hvilke raser som er blandet. Det er ikke derfor folk reagerer. Det er fordi noen bevisst oppdretter blandingshunder og "spyr" ut valpekull etter valpekull uten annet formål enn å tjene penger. Jeg er nesten helt sikker på at om du hadde sagt du skulle ha en "schabrador" (blanding av Schäfer og Labrador som de forsøkte seg på en del i Sverige for noen år tilbake) hadde reaksjonen vært like dan. Hadde du vurdert lenge hund og så falt for en blandingshund som var kommet tilfeldig til verden pga. eieren ikke hadde passet tispa i under løpetiden så hadde noen ytret mening om at man ikke vet hva man får osv (som sant er) men det hadde ikke vært like stor reaksjon.

Hvem og hvor står det skrevet at en blanding av golden og puddel er noe man skal holde seg unna? Kan du quote, klippe og lime inn det, for da må jeg ha hoppet over et innlegg eller så, for alt jeg har lest her er reaksjoner på at du bevisst støtter avl på blandingshunder og vurderer å kjøpe fra en som anses av mange å "spy" ut kull på kull på kull, og eneste målet er å tjene penger.

Ang. at "noen" har et horn i siden til "noen" og dine insinueringer der, og at du trekker inn oppdrettere av RENrasede hunder (en hund er en hund enten den er av ren rase eller blanding - derfor er alle hunder EKTE), du kan jo se hvor mange kull i året disse du har surfet innom sidene til har da, og så sjekke hvor mange kull som er født hos denne "noen". Med registrerte valpekull kan man sjekke hvor mange kull en oppdretter har i året og hvor mange ganger tispa har hatt kull. De som driver med blandingshund oppdrett har man ingen slik kontroll over. Det er enkelte som blander populære raser og kjører kull på tispa på hver løpetid og da gjerne har flere kull enn hva NKK mener er bra for tispene. Og da blir folk en smule irritert når noen bevisst går inn for å støtte dette.

Hvor mye må du betale for valpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hannemt: Hvis det er din generelle oppfatning av innleggene i tråden så sier det meg at du har enten 1. Ikke lest innleggene i tråden eller 2. ikke forstått innleggene i tråden. Begge deler er synd, men summen blir det samme; Greiere å si at alle andre er teite og har en sjult agenda.

Jeg ønsker deg fortsatt lykke til med valpekjøpet, nå tror jeg ihvertfall at du trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem og hvor står det skrevet at en blanding av golden og puddel er noe man skal holde seg unna? Kan du quote, klippe og lime inn det, for da må jeg ha hoppet over et innlegg eller så, for alt jeg har lest her er reaksjoner på at du bevisst støtter avl på blandingshunder og vurderer å kjøpe fra en som anses av mange å "spy" ut kull på kull på kull, og eneste målet er å tjene penger.

Hvor mye må du betale for valpen?

Det er det som er problemet for meg.. Jeg finner ikke ett sted om HVORFOR jeg ikke bør kjøpegoldendoodle bortsett fra at oppdretteren er dum.. Ikke en har fortalt om en konkret hund som ikke er bra, bare at det ikke er bra med blandingshund..

Vel- jeg fikk nå ett godt inntrykk av oppdretter og hundene under vårt besøk, og om de tjener penger på hundene sine,så synes jeg faktisk det er greit så lenge det er under forsvarlig forhold.

Hva menes med å "spy" ut hunder?? Vet dere med sikkerhet at de setter flere kull på hundene enn det som er godt for de?? Flere enn andre oppdrettere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det som er problemet for meg.. Jeg finner ikke ett sted om HVORFOR jeg ikke bør kjøpegoldendoodle bortsett fra at oppdretteren er dum.. Ikke en har fortalt om en konkret hund som ikke er bra, bare at det ikke er bra med blandingshund..

Vel- jeg fikk nå ett godt inntrykk av oppdretter og hundene under vårt besøk, og om de tjener penger på hundene sine,så synes jeg faktisk det er greit så lenge det er under forsvarlig forhold.

Hva menes med å "spy" ut hunder?? Vet dere med sikkerhet at de setter flere kull på hundene enn det som er godt for de?? Flere enn andre oppdrettere?

Ikke rart det er et problem, for ingen har skrevet noe sted at det er noe galt med denne blandingen, allikevel angriper du folk her inne med at noe trigger dem med "doodleblandinger".

Jeg skrev nå ganske klart hva som ikke var så bra med blandingshunder jeg, det er det andre her som har skrevet og, men ser du glatt velger hoppe over dette.

Å "spy" ut hunder vil si man har mange kull i året. Hva som vites om hundene på enkelte steder er ting man ikke tar inne på et forum pga. forumets lover og regler.

Men jeg ser nå at det er bortkastet å forsøke å stille deg spørsmål elelr forklare deg noe, for du velger vekk den konkrete infoen du får og henger deg opp i din egen mening om at "noen" ikke liker "noen" og ikke liker "doodleblandinger". Signerer ellers Gråtass sitt forrige innlegg.

Hvor mye må du betale for valpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpene koster 10.000,-

Beklager hvis noen føler seg angrepet, det er virkelig ikke meningen å angripe folk.

du betaler virkelig 10 000 kr for ett planlagt kull mellom to ulike raser?

ja ja.. glad det ikke er mine penger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du betaler virkelig 10 000 kr for ett planlagt kull mellom to ulike raser?

ja ja.. glad det ikke er mine penger..

Ja, det gjør jeg fordi jeg liker hundene og jeg er ikke alene om det heller har jeg skjønt. Det hadde vært morsomt å høre hva de mener om hundene de som allerede har anskaffet seg en, men det virker som at de som har Goldendoodle eller annen doodle ikke holder til på dette forumet av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag tycker att det är konstigt att folk är så negativa och rent elaka. Själv har jag ofta åsikter om folks hundköp, till exempel hade jag tyckt att 10 000 kr för en ras som är ohälsosamt bygd eller generellt dålig mentalt var bortkastade pengar (till exempel långhårig collie :)). Ibland har man åsiker om folks val av uppfödare. Men inte sitter jag på forum och säger till dem att de är dumma och oansvariga för det. Jag kan avråda från det om folk frågar, men gud vad mycket negativt jag hade fått skriva i olika trådar om jag inte kunde hålla mina åsikter för mig själv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. 10,000kroner... Da syntes jeg du bør tenke deg godt om, har ikke noe imot doodle-blandinger.. men har selv en forholdsvis renraset Phalene, som ikke er registrert, det gjør en like mye verdt som enhver annen blanding. Henne betalt jeg 8,000kroner for, og det er vanlig at disse miniatyrhundene koster så mye selv når de ikke er registrerte.

Dette er en god del tusen mer enn jeg burde brukt på henne, så nå angrer jeg på at jeg ikke heller kjøpte meg enten en registrert aussie (av god avstammning osv) eller en grei blandings til 2-5000kroner max!

Så vær så snill å ikke kast bort minst 5,000kroner på en blanding. Bruk heller de 5,000 på utstyr og mat osv, det lønner seg virkelig! Hadde jeg kunne valgt igjen hadde jeg nok gjort noe annet.

Du vil virkelig angre på at du har brukt minst 5000 kroner for mye. Finn heller noe goldendoodles til 5000, hvis det ikke finnes så får du lete videre etter enten en renraset som du liker (og besøk oppdrettere!) eller en annen blanding som max koster 5000!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag tycker att det är konstigt att folk är så negativa och rent elaka. Själv har jag ofta åsikter om folks hundköp, till exempel hade jag tyckt att 10 000 kr för en ras som är ohälsosamt bygd eller generellt dålig mentalt var bortkastade pengar (till exempel långhårig collie :)). Ibland har man åsiker om folks val av uppfödare. Men inte sitter jag på forum och säger till dem att de är dumma och oansvariga för det. Jag kan avråda från det om folk frågar, men gud vad mycket negativt jag hade fått skriva i olika trådar om jag inte kunde hålla mina åsikter för mig själv.

har da ingenting med å være slem og gjøre eller ikke, det har å gjøre med at man kanskje syntes at f eks 10 000 for en blanding er i meste laget.

Og at folk kan være "dumme nok" til å bruke så masse penger på det.

Men ser jo at smaken er som baken ang det også.

Og det utnytter jo disse blandingsoppdretterne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet her, tror jeg, er at du ved å betale 10.000 kr for denne hunden hos den (mest sannsynlig) kennelen vi mener og tror, er at du støtter en valpefabrikk uten like der de produserer en uant mengde valper i året (nei, det er jo helt umulig å ha oversikt over hvor mange kull det faktisk dreier seg om, siden hundene ikke blir registrert, om man da ikke følger konstant med på siden dems eller annet og teller kullene).

De har jo faktisk ofte opptil 3-4 kull aventert samtidig! Og ALLTID noen på gang. Om det ikke er rovdrift på enkelte tisper (noe som også er vanskelig å vite), så er det iallefall sykt mange hunder i avl der!

Men, for all del.. Skjønner dem godt jeg! De får jo solgt disse blandingene sine til en hinsides sum til lettlurte folk som tror dette er spesielle hunder avlet bevisst for å lage en ny rase. (bullshit)

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å si noe her... Men klarte ikke helt dy meg. En ting er jo selvfølgelig at du vil ha en Goldendoodle. Velbekomme! Det er sikkert flotte hunder, på lik linje med renrasede. Men det gnager meg virkelig at du støtter den type avl som du gjør ved å kjøpe hund på det bestemte stedet...

Men, hvorfor avle renrasede golden eller puddel, om man kan få samme prisen for blandinger som man slipper utgifter til registrering osv med... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...