Gå til innhold
Hundesonen.no

Det ble en goldendoodle


klaraolivia

Recommended Posts

Yeah. Lenge leve blandingsavl. La oss avle villt og hemningstløst på alt og alle! :)

Jeg skal starte min egen rase, den skal være blanding mellom Dverg Pinsher og Dansk Svensk Gårdshund, jeg skal kalle den for dansk svensk minpin. :D YEY! Siden gårdshunden koster 12 000,- og Dverg Pinsheren 15 000,- så skal jeg ta 13 000,- for dem, og beholde avlsretten på dem, slik at jeg kan avle meg til en ny rase! YEY ME! :rolleyes:

Noen som ønsker seg Dansk Svensk minpin? Rabatt for kjente, og ukjente om de lover å avle videre på dem! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 122
  • Created
  • Siste svar
hannemt: Hvilke krav har du til helsesjekk på foreldre og øvrig slekt til valpen du evnt. skal ha?

Takk, for spørsmål!

Etter å ha vært eier av en ekte renraset, svært syk flatcoated retriever for noen år tilbake, lærte det meg at ingen ting er sikkert. HD frie foreldre er en selvfølge, og så langt tilbake som mulig vil man jo ha friske gener. Ved å kjøpe hund der vi har planlagt å kjøpe kan man iallefall følge hundenes familie et stykke tilbake. Jeg er ingen erfaren hundekjøper og vil min hund det aller beste. Og med det mener jeg at vi må finne en hund som passer familien vår på godt og vondt.

Fortell oss hvordan vi skal gå frem for å forsikre oss om en frisk hund. Jeg er ute etter en HUND som passer oss, ikke en spesiell rase..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange ganger når jeg leser her på forumet høres det ut som at en må ha sykt mye kunnskap på hund for at en skal være egna som hunde eier.

For ikke å snakke om når noen skal ha en litt krevende rase,da er det full guff om vedkommene vet hva den gjør osv..

Må jo ha litt tillit på at vedkommende vet litt hva enn gjør da(selv om det er masse rart rundt om..)

Kan ikke forvente at alle skal være like hunde guru som mange her inne.De aller fleste bruker hunden som fam. hund og turkamerat.Og har et ganske avslappa forhold til det å ha hund,og det går som regel bra det og..

(Klart det er unntak,men det er det i alle hunde miljø)

Hvis hannemt har lyst på blandig så er det hennes valg.Tenk om det var en av dere som skulle annonsere, at nå skulle vi ha valp,og ble høvla over,med alt detta negative...Er ikke alltid vits i å si hva en mener HELE tiden.

Så hanemt,lykke til med valpe kjøpet,håper du får en knall hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, for spørsmål!

Etter å ha vært eier av en ekte renraset, svært syk flatcoated retriever for noen år tilbake, lærte det meg at ingen ting er sikkert. HD frie foreldre er en selvfølge, og så langt tilbake som mulig vil man jo ha friske gener. Ved å kjøpe hund der vi har planlagt å kjøpe kan man iallefall følge hundenes familie et stykke tilbake. Jeg er ingen erfaren hundekjøper og vil min hund det aller beste. Og med det mener jeg at vi må finne en hund som passer familien vår på godt og vondt.

Fortell oss hvordan vi skal gå frem for å forsikre oss om en frisk hund. Jeg er ute etter en HUND som passer oss, ikke en spesiell rase..

En frisk hund som passer dere burde det ikke være et problem å finne. Det er ikke nødvendigvis en "goldendoodle", og heller ikke valp fra nevnte "oppdretter".

Det du ser ut til å glemme oppi dette med blandingshund eller ikke, er hvordan oppdretter oppfostrer sine kull. En oppdretter som har mange kull i året, har som regel ikke tid til å sosialisere valpene sine særlig godt, og du kan fint ende opp med en valp som mangler vesentlige ting i oppveksten sin. Manglende sosialisering, håndtering, oppvekst i hjemmemiljø osv, kan prege en hund i veldig lang tid. Legg heller vekt på å finne en oppdretter som kan dokumentere friske hunder (raseavl!) og som oppfostrer valpene i hjemmemiljø. Det vil dere ha mye igjen for.

Vi har nettopp kjøpt valp etter langt opphold fra hund, og gikk etter akkurat disse tingene. Vi har fått en valp som er trygg og glad, og som tar det meste på strak "labb".

Jeg støtter heller ikke oppdrett av blandingshunder, og det at de finner navn til nye "raser" slik som dette, goldendoodle osv, ser jeg egentlig på som bevis på useriøsitet. Det er navn laget for å selge, dette er folk som vil tjene penger, og de gjør det også, nettopp fordi folk faller for hundene og det som blir sagt om dem. Dette er ikke hverken bedre eller dårligere hunder enn andre, men et slikt oppdrett er useriøst, og da tror jeg også du vil finne bedre sosialiserte valper andre steder. Oppveksten til valpene har som sagt MYE å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golden har jo veldig mye HD.

Jeg hadde ikke tatt sjangsen på å kjøpe en hund som var blandet med dette, da det er så mange andre friske raser og blandinger der ute. De fleste rasene har jo noen skavanker, men ikke alle er like vanlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell oss hvordan vi skal gå frem for å forsikre oss om en frisk hund. Jeg er ute etter en HUND som passer oss, ikke en spesiell rase..

Det er jo vanskelig å forsikre seg om at hunden man skaffer vil være frisk og fin, hele livet. Men ved å finne en seriøs oppdretter, så kan man få dokumentert helse langt bakover i linjene. Og det er jo ikke så dumt. Det er jo ofte derfor man velder rasehund. Alle er ute etter en hund som passer seg, du er ikke alene der liksom.

Det jeg anser som en seriøs oppdretter er en som mener at h*n kan tilføre rasen noe, utvikle den i riktig rettning, eller forhindre at det tar feil rettning. En som velger rette individer med omhu og tanke, og klarer å tenke langsiktig.

Jeg får ikke helt den samme kvalitetsfølelsen av en blandingsvalpefabrikk som popper ut masse doodler, for ti tusen kroner stykke.

Jeg har ingenting imot blandingshunder jeg, men jeg er ikke noe fan av de som har stått for avelen av den...

Ellers vil jeg si at du må bare overse de som er usaklige her, er alltids noen som ikke kan diskutere på saklig nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange ganger når jeg leser her på forumet høres det ut som at en må ha sykt mye kunnskap på hund for at en skal være egna som hunde eier.

For ikke å snakke om når noen skal ha en litt krevende rase,da er det full guff om vedkommene vet hva den gjør osv..

Må jo ha litt tillit på at vedkommende vet litt hva enn gjør da(selv om det er masse rart rundt om..)

Kan ikke forvente at alle skal være like hunde guru som mange her inne.

De aller fleste bruker hunden som fam. hund og turkamerat.Og har et ganske avslappa forhold til det å ha hund,og det går som regel bra det og..

(Klart det er unntak,men det er det i alle hunde miljø)

Hvis hannemt har lyst på blandig så er det hennes valg.Tenk om det var en av dere som skulle annonsere, at nå skulle vi ha valp,og ble høvla over,med alt detta negative...Er ikke alltid vits i å si hva en mener HELE tiden.

Så hanemt,lykke til med valpe kjøpet,håper du får en knall hund :)

Ærlig talt så tror jeg ikke det er så mange her inne som bryr seg nevneverdig om hvilken rase/blanding trådstarter skaffer seg. Poenget (som man må gjenta om og om igjen fordi folk enten skumleser innleggene her, eller rett og slett ikke gidder å ta det inn) er heller at folk reagerer på at man støtter useriøse oppdrettere og valpefabrikker. Ja - til og med betaler full pris fordi disse oppdretterne har satt et navn på blandingen, og såklart, de virket kjempekoslige..

For hva er det egentlig med denne blandingen som gjør at den er verd så mye mer enn andre blandinger?

Det er også nevnt tidligere at de som selger disse valpene slipper diverse utgifter ved f.eks registrering, og kjøper mister fordeler som kan følge med registrerte valper. Er det virkelig rimelig å ta "full pris" da? Og hvorfor må de absolutt ha så mange kull hele tiden? Dere også må jo høre at det skurrer..

Også lurer jeg på hvorfor man må velge akkurat denne blandingen. Når det er såpass stor usikkerhet mht arvelige sykdommer, prisen er den samme som på renrasede hunder (+ -), og sist men ikke minst: det er så mange raser å velge mellom, og i tillegg gjerne mange oppdrettere med ulike linjer innen samme rase!

Jeg tviler ikke på at du (trådstarter) kunne fått en utrolig flott og frisk blandingshund som du ville trivdes med i mange år, men veier det opp for den tispen som "øser ut" kull på kull uten å omtrent få sjansen til å komme seg før det er på'an igjen? Quoter psycholynx siden det kan virke som det er en tendens til å ikke lese innlegg ordentlig her

De har jo faktisk ofte opptil 3-4 kull aventert samtidig! Og ALLTID noen på gang. Om det ikke er rovdrift på enkelte tisper (noe som også er vanskelig å vite), så er det iallefall sykt mange hunder i avl der!

Jeg skulle heller egentlig ikke blande meg i denne diskusjonen, og akkurat nå frister det å slette hele innlegget, men skit-la-gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart jeg er enig i at slik avl må stoppes,men trenger ikke slå så hardt ned på trådstarter fordet.Og om trådstarter har lyst å bruke så masse penger på en blanding,er nå det helt h#n sak.

Jeg sier takk for det. Men jeg ber om konkrete ting for deres påstander om rovdrift på tispene der. Det holder ikke mål med denne hetsingen dere holder på med. Alle med et normalt oppgående gangelag er i mot dyreplageri, så er jeg også. Det blir insinuert ganske alvorlige ting her, og det synes jeg er grovt og direkte injuriende dersom det ikke er belegg for det. Kom med faktaopplysninger, ikke bare svada og det dere tenker og tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er tilfelle at de har typen valpefabrikk, synes jeg det er synd og ber deg tenke deg ekstra om. Jeg bryr meg ikke så meget om blandingsavl her og der, det er hvermannsen sitt valg. MEN - valpefabrikker synes jeg lite om.

Jeg kjenner så alt for godt til en kennel av min rase som har drevet rovdrift i stor skala (utestengt av NKK, bl.a) - hvor det kommer mange regelrett "dårlige" hunder fra. De er spredt rundt om i Norge, og det drives avl på dem. Problemet med Retrieverrasen er at de har en attitude til verden som gjør det lett å si at valpene har perfekt gemytt og gode foreldre. Sannheten kan ligge bak i flere generasjoner og komme fram når hunden er voksen.

Er det noe jeg setter pris på hos en oppdretter, så er det en god gjennomgang av foreldre. Hjemmesider med egne sider tilegnet avlsdyrene, eller en telefonsamtale / møte hvor man direkte får prate om hundene og høre at oppdretter har kunnskap og et godt forhold til hunden selv.

Jeg kjenner ikke til Drøbak Hundehotell, men jeg har selv sett mange annonser derfra. Gikk innom siden hvor det var tydelig det var kull i vente både på den ene og andre rasen. Men nå har jeg ikke pratet med dem, så jeg vet ikke jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg bare spørre, hvor mye koster det for hver valp på dette stedet? Altså i ren produksjon? Jeg syntes ikke du skal betale mer enn dobbelt det det koster å oppdrette valpen.. og ikke fortell meg at det koster 5,000 for da kan jeg likegodt sette valper på tispa mi (når hun blir gammel nok) og selge dem til den prisen og allikavel komme ut av det med en bitteliten fortjeneste.

Kanskje dere som driver oppdrett her inne på doggis kan fortelle nøyaktig hvor mye en valp koster.. uten noe betaling for selveste parringen selvfølgelig. Men fra tispe er drektig til valpene drar hjemmefra som 8 uker gamle krabater.. hvor mye har man betalt og delt på alle valpene hvor store kostnader har man?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke uttale meg om enkelt oppdrettere, men det virker som om mange her er veldig negative til blandingsavl på genrellt basis, og anser målrettet oppdrett av blandinger som useriøst uansett. Har dere glemt hvordan den eventuelle rasen dere har idag startet? Og når det gjelder mentalitet, helseplager osv, er det da nok av problemer med det på raser det har blitt avlet såkalt "kontrollert" på i mange år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke uttale meg om enkelt oppdrettere, men det virker som om mange her er veldig negative til blandingsavl på genrellt basis, og anser målrettet oppdrett av blandinger som useriøst uansett. Har dere glemt hvordan den eventuelle rasen dere har idag startet? Og når det gjelder mentalitet, helseplager osv, er det da nok av problemer med det på raser det har blitt avlet såkalt "kontrollert" på i mange år...

Signerer denne.. jeg er helt enig med deg! Det er jo overhodet ikke noe gærnt med blandinger.. men det finnes jo selvfølgelig blandinger som er like syke som x rasehund.

Men å betale 10,000kr for noe som ikke kan registreres.. det syntes jeg er bare tull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Nei ;-)

Men er det flere dyrleger som snakker positivt om rasen?

Akkurat det med at veterinæren uttaler seg om en rase ville jeg ikke ta som god fisk. Jeg har selv blitt møtt av 3-4 forsjellige veterinærer med at dem gjerne vil dope ned eller bruke munnkurv på mine hunder pga rasen... Noe som er merkelig når det ligger til rasen å være ultrasosial og lite skarphet. Men "rykte" er at dem er stikk motsatt.

Takk, for spørsmål!

Etter å ha vært eier av en ekte renraset, svært syk flatcoated retriever for noen år tilbake, lærte det meg at ingen ting er sikkert. HD frie foreldre er en selvfølge, og så langt tilbake som mulig vil man jo ha friske gener. Ved å kjøpe hund der vi har planlagt å kjøpe kan man iallefall følge hundenes familie et stykke tilbake. Jeg er ingen erfaren hundekjøper og vil min hund det aller beste. Og med det mener jeg at vi må finne en hund som passer familien vår på godt og vondt.

Fortell oss hvordan vi skal gå frem for å forsikre oss om en frisk hund. Jeg er ute etter en HUND som passer oss, ikke en spesiell rase..

OM foreldrene er renraset så vil dem ligge i dogweb. Få resultatene, ikke minst bør du undersøke hva raseklubben krever for at foreldrene skal gå i avl og om alt dette er sjekket. Ettersom både puddel og golden er bærer av arvelige sykdommer så bør dem være sjekket for alt dette. Ikke ta det for god fisk at en oppdretter sier alt er ok, det skal ligge på dogweb om det er gjennomført.

Om foreldrene er annen generasjon skal dem ligge fullt blitt avlest offisielt og vært innom NKK eller en øyenlyser som gir ett dokument med all informasjon-stempel-dato-diagnose. Dette skal dem da kunne framvise om dem har gjort dette og er dem seriøse så er det gjort.

Om dem er ute etter seriøst å lage to nye raser av golden/labra-doodle så vil dem teste foreldrene i "hue og ræva" for å unngå evt arvelige sykdommer av 3 så genertrisk store raser så burde det ikke være ett problem å finne friske foreldre på alle punkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier takk for det. Men jeg ber om konkrete ting for deres påstander om rovdrift på tispene der. Det holder ikke mål med denne hetsingen dere holder på med. Alle med et normalt oppgående gangelag er i mot dyreplageri, så er jeg også. Det blir insinuert ganske alvorlige ting her, og det synes jeg er grovt og direkte injuriende dersom det ikke er belegg for det. Kom med faktaopplysninger, ikke bare svada og det dere tenker og tror.

Les innleggene over her engang til. Jeg nevnte ordet rovdrift i mitt innlegg, men jeg skrev ikke at dem bedriver dette på den aktuelle kennelen. Jeg sa "Om det ikke er rovdrift på enkelte tisper (noe som også er vanskelig å vite), så er det iallefall sykt mange hunder i avl der!" dette er en vesentlig forskjell...

Men, i følge det jeg har fått med meg før ang denne kennelen, så skal de ha forvert avtale i hvert eneste kull de aventerer. Ergo blir det MYE avlstisper til slutt, og enda flere blandingsvalper. Og nei, grøss og gru. Det er virkelig ingenting som tilsier at det de holder på med der er særlig lurt. Så å støtte noe sånn... *ugh*

Men, sånn tilslutt... Vi vet hva goldendoodle er, det samme med labradoodle, og ShihPoo (som kennelen også avler, i tilegg til renraset labrador og ++?), men hva er MELLOMdoodle? (selvfølgelig er siden med valpekull borte nå, og resten av hjemmesiden dems er så umulig å finne frem i, men har sett denne "rasen" aventert der tidligere iallefall). KAn det være en miks av ShihPoo og goldendoodle kanskje??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg ble veldig nysgjerrig på hva en "Working Doodle" er.

Jeg undres også hvilke studier de legger til grunn for dette utsagnet:

Det er en vanlig oppfattning at en tispe har en helsemessig gevinst både fysisk og mentalt av å ha ett kull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg ble veldig nysgjerrig på hva en "Working Doodle" er.

Jeg undres også hvilke studier de legger til grunn for dette utsagnet:

å, har de DET også???

Og den uttalelsen sier vel det aller meste kanskje.... *sukke oppgitt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg ble veldig nysgjerrig på hva en "Working Doodle" er.

Er "Working Doodle" det samme som de kaller Whoodle?

Edit:

Skal vi seee, er dette rasene/typene de avler på?(De jeg fant etter en titt på hjemmesiden) Eller er det flere?:

Labradoodle

Goldendoodle

Minidoodle

Mellomdoodle

Whoodle

ShihPoo

Labrador

Storpuddel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt på kull de skal ha i 2009, og prøvd og finne ut noe om foreldrene, blant annet i dogweb. Men det står kun et navn ved foreldrene (jeg har sett på de som er renraset). Hvis du søker på dette navnet i dogweb får du enten opp ingenting eller en hel haug med det samme navnet og samme raset. Det er da ikke så lett og sette seg inn i de ulike kombinasjonene med tanke på helse.

Hos andre oppdrettere pleier det da å stå samtavlenavn og reg.nr. så man kan sjekke det opp?

Jeg så at du (ts) hadde skrevet et annet sted at dere var ute etter en allergivennlig hund pga allergi i familien. Siden det ikke finnes noen garanti at goldenddodle er allergivennlig, hva gjør dere hvis det plutselig viser seg at det ikke holder med allergimedisiner? Må det ikke ta være mer betryggende med en rase som er kjent for å være allergivennlig?

Bare en tanke som slo meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boxweiler

Rottman

Labradoodle

Goldendoddle

Peekapoo

Dorgis

Borador

Bullboxer

Chihueagle

Schnug

osv osv osv osv... er "popis" navn som skal være med å selge ellers så ikke tiltrekkende blandingshunder.

Nei, jeg har ikke noe til overs for kjøkkenbenkoppdrettere som er med på å ødelegge rasehundene med å blande de med hummer og kanari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...