Gå til innhold
Hundesonen.no

Det ble en goldendoodle


klaraolivia

Recommended Posts

"Å selge en renraset golden eller labrador er ikke like let som å selge en øabradoodle eller en goldendoodle. Folk vil gjerne ha det liut spesielle, og sier vi at de er allergivennlige og ikke røyter så er de desto mer attraktive. Det er ikk eoen garanti for at de blir det men de fleste av våre blandinger er røytefrie og noen allergikere tåler dem. Vi har valgt å avle på disse blandingene fordi de er lettsolgte. I starten så satte jeg ut annonse med pris på over tyve tusen, det bare for å trigge hundefolket og se responsen. Den var stor og da ikke bar epå det negative. Folk ville ha en slik blanding så da har vi senket prisen for å selge mer. Nå selger vi dem for halvparten av det vi annonserte dem for i starten. Og dem selger. Noen beholder vi for å avle på dem. Noen selger vi med avlsbetingelser."

Dette er et forkortet utdrag av en mail som jeg i starten av 2008 mottok fra den aktuelle oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 122
  • Created
  • Siste svar

Hvis ikke denne mailen får trådstarter til å ombestemme seg så vil ingenting hjelpe. Det er jo rimelig tydelig at det kun er profitt som er målet her, det er virkelig horribelt. Enda værre er det om man bevisst støtter denne type avl samtidig som det faktisk finnes hunder som er garantert allergikervennlige. Håper TS tenker seg litt mer om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Doodlene har blitt omtalt å være motehunder, ler Erlend. Med ett blir han alvorlig og forteller at til og med berømte Oprah Winfrey, en gang hadde en doodle med på tvserien sin.

Og i.o.m. at Oprah Winfrey har hatt en slik hun med i sitt program så er "rasen" "godkjent"? *sukk-dobbeltsukk-og-trippelsukk*

(quoten er hentet fra linken som Sara la ut).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ille nok at labradoren blir avla så hardt på eksteriør som gir dårlig livskvalitet, men så finnes det altså "professjonelle" oppdrettere av blandingshunder hvor de bruker labrador også. Kan de ikke bare la den være jakthund og ikke "doodle"? Kjære vene :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er alle doodlene:

Affenpoo - (Affenpinscher / Poodle mix)

Airedoodle - (Airedale Terrier / Poodle mix)

Aussiedoodle - (Australian Shepherd / Poodle mix)

Bassetoodle - (Basset Hound / Poodle mix)

Bernedoodle - (Bernese Mountain Dog / Poodle mix)

Bich-poo - (Bichon Frise / Poodle mix)

Bolonoodle - (Bolognese / Poodle mix)

Bordoodle - (Border Collie / Poodle mix)

Bossi-Poo - (Boston Terrier / Poodle mix)

Boxerdoodle - (Boxer / Poodle mix)

Broodle Griffon - (Brussels Griffon / Poodle)

Cadoodle - (Collie x Poodle mix)

Cairnoodle -(Cairn Terrier / Poodle mix)

Cavapoo - (Cavalier King Charles Spaniel / Poodle mix)

Chi-Poo - (Chihuahua / Poodle mix)

Chinese Crestepoo - (Chinese Crested / Poodle mix)

Cockapoo - (Cocker Spaniel / Poodle mix)

Daisy Dog -(Bichon / Poodle / Shih-Tzu mix)

Doodleman Pinscher - (Doberman / Standard Poodle mix)

Doxiepoo - (Dachshund / Poodle mix)

Eskapoo - (American Eskimo Dog / Poodle mix)

English Boodle - (English Bulldog / Poodle mix)

Foodle - (Poodle / Toy Fox Terrier mix)

Foxhoodle - (Fox Hound / Poodle mix)

Giant Schnoodle - (Giant Schnauzer / Standard Poodle mix)

Goldendoodle - (Golden Retriever / Poodle mix)

Irish Doodle - (Irish Setter / Poodle mix)

Irish Troodle - (Irish Terrier / Poodle mix)

Jack-A-Poo - (Jack Russell Terrier / Poodle mix)

Labradoodle - (Labrador Retriever / Poodle mix)

Lacasapoo - (Cock-A-Poo x Lhasa Apso mix)

Lhasapoo -(Lhasa Apso / Poodle mix)

Malti-Poo - (Maltese / Poodle mix)

Miniature Aussiedoodle- (Miniature Australian Shepherd / Miniature Poodle mix)

Miniature Goldendoodle - (Golden Retriever / Toy or Miniature Poodle mix)

Miniature Labradoodle - ) (Labrador Retriever / Toy or Miniature Poodle mix)

Papi-poo - (Find a Papi-poo Breeder) (Papillon / Poodle mix)

Pekepoo - (Pekingese / Poodle mix)

Petite Goldendoodle - (Golden Retriever / Cocker Spaniel / Poodle mix)

Petite Labradoodle - (Labrador Retriever / Cocker Spaniel / Poodle mix)

Pinny-Poo - (Miniature Pinscher / Poodle mix)

Pomapoo - (Pomeranian / Poodle mix)

Poo-Shi - (Poodle / Shiba Inu mix)

Poo-Ton - (Coton De Tulear / Poodle mix)

Poochin - (Japanese Chin / Poodle mix)

Poogle - (Beagle / Poodle mix)

Poolky - (Poodle / Silky Terrier mix)

Pootalian - (Italian Greyhound / Poodle mix)

Poovanese - (Havanese / Poodle mix)

Pugapoo - (Pug / Poodle mix)

Rattle -(American Rat Terrier / Poodle mix)

Rottle - (Rottweiler / Standard Poodle mix)

Saint Berdoodle - (Saint Bernard / Poodle mix)

Schipper-Poo - (Poodle / Schipperke mix)

Schnoodle- (Schnauzer / Poodle mix)

Scoodle - (Scottish Terrier / Poodle mix)

Shar-Poo - (Shar-Pei / Poodle mix)

Sheltidoodle- (Sheltie / Poodle mix)

Sheepadoodle - (Old English Sheepdog / Standard Poodle mix)

Shepadoodle - (German Shepherd / Standard Poodle mix)

Shih-Poo - (Shih-Tzu / Poodle mix)

Skypoo - (Poodle / Skye Terrier mix)

Springerdoodle - (English Springer Spaniel / Poodle mix)

Terri-Poo - (Australian Terrier / Poodle mix)

Ttoodle - (Poodle / Tibetan Terrier mix)

Weimardoodle - (Weimaraner / Poodle mix)

Westiepoo - (Westie / Poodle mix)

Whoodle - (Soft Coated Wheaton Terrier / Poodle mix)

Woodle - (Welsh Terrier / Poodle mix)

Yorkipoo - (Yorkie / Poodle mix)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er alle doodlene:

*Snipp*

Hvorfor skal alt blandes med puddel? Fordi de ikke røyter?

EDIT: Synes det er rart at "rasen" får et navn.. Kan jo like så godt blande BC og Berner sennen og kalle det for Border Sennen liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ille nok at labradoren blir avla så hardt på eksteriør som gir dårlig livskvalitet, men så finnes det altså "professjonelle" oppdrettere av blandingshunder hvor de bruker labrador også. Kan de ikke bare la den være jakthund og ikke "doodle"? Kjære vene :icon_redface:

Jammen - hvis man blander en jaktlabbe/golden med en puddel med jaktinstinktet i behold så får man jo en allergivennlig jakthund! Noe å tenke på når du skal parre Lisa :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen - hvis man blander en jaktlabbe/golden med en puddel med jaktinstinktet i behold så får man jo en allergivennlig jakthund! Noe å tenke på når du skal parre Lisa :icon_redface:

Hjelpes! :banana:

Litt av kvaliteten til labradoren er jo nettopp den pelsen de har, hvor vannet bare preller av og holder på varmen når det er kaldt osv. Litt teit med en bikkje som holder på å fryse i hjel under en fasanjakt fordi den har puddel pels, hoho. Neeei gitt, her skal ingen puddel inn i linjene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpes! :icon_redface:

Litt av kvaliteten til labradoren er jo nettopp den pelsen de har, hvor vannet bare preller av og holder på varmen når det er kaldt osv. Litt teit med en bikkje som holder på å fryse i hjel under en fasanjakt fordi den har puddel pels, hoho. Neeei gitt, her skal ingen puddel inn i linjene!

Nå ble storpuddelen brukt spesielt til andejakt og er opprinnelig en vannapporterende fuglehund så jeg vil tro en puddel - labrador blanding hadde hatt jaktinstinktet i orden.

Puddelene har ikke hatt problemer med forfrysning til tross for manglende pels på kroppen (continental frisyre med pomponger og glattbarberte ben), men pelskombinasjonen av labrador og puddel er "såder", veldig variabel og mangler både labradoren og puddelens egenskaper. Det finnes den dag i dag pudler som brukes jakt, også her i Norge (spesielt rypejakt).

Var ikke pudler opprinnelig vannapporterende hunder også da?

Jepp, som nevnt andejakt og vadefugler. Puddel kommer fra det tyske ordet "zu pudlen" ( å plaske) og viser til hundens egenskaper som vannapporterende fuglehund, slik som som retriever og portugisisk vannhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg ble veldig nysgjerrig på hva en "Working Doodle" er.

Det ble jeg også og her er hva jeg fant:

"Workingdoodle er mer en brukshund, men som har stor løpsvilje og mye energi. Sosial og vennlig og rolig inne.

Workingdoodle finnes kun i svart."

Så da vet vi det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel akkurat va jeg mener om blandingsavl er allerede godt representert i denne tråden, så det trenger jeg ikke å uttale meg om...

Trådstarter: hvis du er sikker på å anskaffe deg en blanding, uahengig av raser, så må du bruke tid på å sette deg inn i rasenes svakheter. Alle raser har en elle annen svakhet...

Feks golden: hd, ad allergier og en helmasse av det...

Vær obs på at de finnes ikke registrert i dog web, her må du rett og slett bare vite hvilken linjer du bør holde deg unna.

Kongepuddelen kjenner jeg lite til annet enn at noen har problemer med knærne altså bør patella være u.a (uten anmerkning).

Begge disse rasene har HØY kjønnsdrift, jeg personlig ville ikke hatt en hanne. Det er selvfølgelig individuelt hvor god tålmodighetman har med slike hormonbomber, men jeg vil gjøre annet enn å løpe etter damer :banana:

Sett deg inn i avlskravene til raseklubbene og sjekk på linjene bak mor og far at alt er som det skal, så har du ihvertfall et godt utgagspunkt når det gjelder helse :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med valg av valp :icon_redface:.Støtter ikke blandingsavl jeg eller da.Men,for fortelle min historie så kjøpte jeg min første hund som 15 åring og hadde ikke så mye peiling på oppdrettere.Hunden var veldig planlagt men,ikke rasen så det ble ei fantastisk Engelsk setter tispe :banana:

Visste seg hun hadde skabb,ikke vaksinert,helseatest og ikke nå mye sosialisert.Jeg hadde jo ikke peiling på at det var vanlig!Uansett så var hun nok verdens tryggeste og roligste hund fra starten så det gikk så fint at!

Ekstremt masse sykdommer da.Virkelig masse:lavt stoffskifte,middels hd som ble utviklet til sterk da hun var 7 år,oppererte bort 6 fettkuler og fikkk diabetes da var 11 år...Gikk faktisk fint hun ble jo over 12 år!Ikke dårlig med den helsa!

Så ja ved neste hund har jeg nok burda sette meg masse inn i linjer,raser osv.Siden "ryktet" er at blandingshunder er sunnere,noe som ikke er rart da mange ikke sjekker de ut for sykdommer(noe jeg synes er helt ille) så ble det faktisk blanding av Gordon setter og Labrador.Mora er Gordon og labrador mens faren som bodde i nabo huset er Gordon.Var ikke planlagt nei.

hun var knall bra sosialisert,helseatest og vaksinert og kostet 2500,. som jeg synes er en grei pris.Sjekket så klart ut helsa til forelderene ingen ting galt der.Klart hun kan få masse hun også men,nå i en alder av 3 år hvor forriga allerede hadde fått litt sykdommer er hun frisk og fin.Fri på hofter og albuer også.

Så her er blandigsfrøkena mye friskere enn rasehunden.Sikkert ekstremt uheldig med forriga da men,har faktisk fått litt skrekken for rasehunder etter det.Ikke nå særlig se kjære hunden sin i så dårlig helse eller...

Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har haft 12 rashundar i vår ägo och alla har i princip varit kärnfriska :icon_redface: Ingen HD, inga allergier, inga större skador, inga rasbundna sjukdomar.

En blandras är inte per automatik sundare än en rashund. Oavsett om man väljer rashund eller blandras så gäller det ju att välja ras (eller raser i blandningen) noga och sedan välja en kombination där det i alla fall på pappret ser ut att kunna bli friska valpar. Sedan får man hålla tummarna och ta hand om dem på bästa sätt :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fanny:Joda såklart helt enig med deg!Som sagt hadde jeg ikke peiling da kjøpte første hunden min og tror hun bare var ekstra uheldig.Var helt fantastisk hund for det da så klart!Har lært litt om hunde sykdommer pga hun så godt for noe!hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er alle doodlene:

Doo-doo - (Puddel / bajs)

Rock-a-doodle - (Vazelina Bilopphøggers / Puddel)

Yankee Doodle - (Puddel / George W. Bush)

Noodle - (Puddel / Mr. Lee)

hannemt, ta et smartere valg enn dette. Du kommer ikke til å angre. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doo-doo (Puddel og bajs)

Rock-a-doodle (Vazelina Bilopphøggers og puddel)

Yankee Doodle (Puddel og George W. Bush)

Noodle (Puddel og Mr. Lee)

hannemt, ta et smartere valg enn dette. Du kommer ikke til å angre. :icon_redface:

Mari ;-)

Jeg skjønner jo at du med amstaff synes at min doodle blir teit ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doo-doo - (Puddel / bajs)

Rock-a-doodle - (Vazelina Bilopphøggers / Puddel)

Yankee Doodle - (Puddel / George W. Bush)

Noodle - (Puddel / Mr. Lee)

hannemt, ta et smartere valg enn dette. Du kommer ikke til å angre. :icon_redface:

Mari da :closedeyes:

Du klarte ikke å dy deg? *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...