Gå til innhold
Hundesonen.no

Det ble en goldendoodle


klaraolivia

Recommended Posts

Til tross for all verdens motgang og advarsler har vi nå bestemt oss for en goldendoodle ;-) Vi er nå godt forberedt på all verdens eventualiteter som kan skje med en slik bastard, men slik blir det ;-)

Har vært på besøk hos en oppdretter og sett disse hundene i alle aldre og vi smeltet alle sammen. Uansett hva man velger av hunderase så er de forskjellige allikevel, de har sin egen "personlighet" og oppførsel.. Vi er godt fornøyde som har landet med en avgjørelse nå ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 122
  • Created
  • Siste svar
Jeg skal ikke ha en labradoodle! Jeg lover...!

Hehe! Du ble ikke helt overbevist alikevel da?

Men nå husker jeg ikke helt hva som ble sagt i den andre trden, men var det ikke noe problem med røyting? Alergi eller at du ville ha røytefri? Er jo ikke sikkert labradoodlen/goldendoodlen blir det, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! Du ble ikke helt overbevist alikevel da?

Men nå husker jeg ikke helt hva som ble sagt i den andre trden, men var det ikke noe problem med røyting? Alergi eller at du ville ha røytefri? Er jo ikke sikkert labradoodlen/goldendoodlen blir det, eller?

Må bare påpeke at hun ikke skulle ha labdradoodle til slutt da, men goldendoodle :):) Neida!

Du får holde oss oppdatert da! Alltid spennende med ny hund!

Gratulerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! Du ble ikke helt overbevist alikevel da?

Men nå husker jeg ikke helt hva som ble sagt i den andre trden, men var det ikke noe problem med røyting? Alergi eller at du ville ha røytefri? Er jo ikke sikkert labradoodlen/goldendoodlen blir det, eller?

Jeg var overbevist noen dager.. :) Helt til vi var på tur på lørdag og fikk sett både Goldendoodle, labradoodle og vannhund.. Selv vår 9 åring er villig til å vente til kanskje over sommerern på en liten goldendoodle.. og det sier ikke så lite, siden vi kunne få denne vannhunden relativt snarlig ;-) Så takk til dere som har vært med på å forme vårt valg og satt søkelyset på i alle mulige vinkler her.

Ingen garantier om røytefrihet, men etter å ha satt meg litt inn i dette har jeg skjønt at det kan bli vanskelig. Har derfor vurdert det dit hen at vi får ta det med på kjøpet, støvesuge en gang eller to ekstra i uka og ta litt allergimedisiner om det skulle bli nødvendig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare påpeke at hun ikke skulle ha labdradoodle til slutt da, men goldendoodle :):) Neida!

Ja, slik var det ;-)

Har gått en kule varmt her med hundebøker og fakta om hunder og klikkertrening, har sitti klistra til PC`n og søkt info så øyet har blitt stort og firkanta ! Men jeg velger nå å tro at vi har landet på goldendoodle ;-)

Er jo ingenting som heter goldendoodle.

Når er de forventet født disse små nurkene da?

Joda, det er noe som heter goldendoodle og de er en blanding av Golden retriver og puddel ;-) Helt bedårende er de ;-)

Er litt usikker ennå når vi får. Kommer litt an på om vi kan få noen til å passe den når vi skal på sommerferie. Har ikke lyst til å sende en valp på kennel. Hvis ikke det går så venter vi til vi har kommet hjem fra ferien i juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, slik var det ;-) Har gått en kule varmt her med hundebøker og fakta om hunder og klikkertrening, har sitti klistra til PC`n og søkt info så øyet har blitt stort og firkanta ! Men jeg velger nå å tro at vi har landet på goldendoodle ;-)

Kritikken går vel først og fremst ut på at man med vitende og vilje støtter useriøs avl på blandingshunder (og bare for å påpeke dette en gang til - det heter IKKE goldendoodle eller labradoodle eller doodlemegher eller der - dette er en blanding, mix hvatever og vil aldri bli en egen rase).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er noe som heter goldendoodle og de er en blanding av Golden retriver og puddel ;-) Helt bedårende er de ;-)

Altså, koselig at dere skal få valp osv bla bla! :) Dere får en kjekk sommer :)

Men, nei. Er nok ingenting som heter Goldendoodle. Da dette er en blandingsrase :) Skulle alle blandinger fått egne rasenavn hadde det blitt litt av ett kaos i hundeverden.

Lykke til med valpekjøp.. :P

Kritikken går vel først og fremst ut på at man med vitende og vilje støtter useriøs avl på blandingshunder (og bare for å påpeke dette en gang til - det heter IKKE goldendoodle eller labradoodle eller doodlemegher eller der - dette er en blanding, mix hvatever og vil aldri bli en egen rase).

Skriver under! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(og bare for å påpeke dette en gang til - det heter IKKE goldendoodle eller labradoodle eller doodlemegher eller der - dette er en blanding, mix hvatever og vil aldri bli en egen rase).

OK, men alle vet i hvertfall hva denne mixen er mixet med.. Og jeg tror vi kommer til å kalle den en goldedoodle hjemme hos oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud folkens! Skjerp dere... Goldendoodle er jo ikke et rasenavn, (da må det jo være en ordentlig rase må det ikke? det er bare en litt lettere måte å si blanding av golden og puddel.. så når folk spør hva du har så er det jo lettere å si "goldendoodle" enn "en blanding av golden retriever og puddel".. man gjør det ikke til noe rase bare ved å si blandingen på en litt kortere måte. Også er det jo litt morsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Herregud folkens! Skjerp dere... Goldendoodle er jo ikke et rasenavn, (da må det jo være en ordentlig rase må det ikke? det er bare en litt lettere måte å si blanding av golden og puddel.. så når folk spør hva du har så er det jo lettere å si "goldendoodle" enn "en blanding av golden retriever og puddel".. man gjør det ikke til noe rase bare ved å si blandingen på en litt kortere måte. Også er det jo litt morsomt!

Akkurat som du sier Phalene om din hund, i steden for blandingshund liksom.. For det er jo akkurat det samme.

Nei, trådstarter kan kalle hunden sin hva hun vil, men jeg syns det er synd at så mange mennesker har engasjert seg og delt av sin erfaring og kunnskap fordi man ønsker å tilføre andre mennesker kunnskap også. I hvertfall når det faller på stengrunn..

Nå er det jo sånn at TS ikke har kjøpt hund, ikke er hunden parret og det er slett ikke sikkert det blir valper engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat som du sier Phalene om din hund, i steden for blandingshund liksom.. For det er jo akkurat det samme.

Nei, trådstarter kan kalle hunden sin hva hun vil, men jeg syns det er synd at så mange mennesker har engasjert seg og delt av sin erfaring og kunnskap fordi man ønsker å tilføre andre mennesker kunnskap også. I hvertfall når det faller på stengrunn..

Nå er det jo sånn at TS ikke har kjøpt hund, ikke er hunden parret og det er slett ikke sikkert det blir valper engang.

Unnskyld? Skal jeg kalle hunden min blandingshund? Kun fordi den ikke står oppført under renrasede hunder på Dogweb..? Det er jo en Phalene, og siden hun ikke er registrert som renraset men på NOX-registret så kalles det blanding eller ukjent.. Men nå vet jo de fleste her hvorfor hun ikke er registrert, det gjør henne ikke noe mindre Phalene for det.. eller?

Og når folk spør meg hva det er blanding av, hva skal jeg svare? Blanding av phalene og.. phalene!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat som du sier Phalene om din hund, i steden for blandingshund liksom.. For det er jo akkurat det samme.

Nei, trådstarter kan kalle hunden sin hva hun vil, men jeg syns det er synd at så mange mennesker har engasjert seg og delt av sin erfaring og kunnskap fordi man ønsker å tilføre andre mennesker kunnskap også. I hvertfall når det faller på stengrunn..

Nå er det jo sånn at TS ikke har kjøpt hund, ikke er hunden parret og det er slett ikke sikkert det blir valper engang.

Jeg takker for deling av kunnskap, men det forundrer meg at det skal være så voldsomt oppstyr rundt dette med blandingshunder.

Jeg skulle ønske noen hadde funnet frem dokumentasjon på at dette er så ille. Det jeg så av disse hundene appelerte så virkelig hos meg og resten av familien og jeg må bare beklage at det irriterer endel mennesker ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er noe som heter goldendoodle og de er en blanding av Golden retriver og puddel ;-) Helt bedårende er de ;-)

Er litt usikker ennå når vi får. Kommer litt an på om vi kan få noen til å passe den når vi skal på sommerferie. Har ikke lyst til å sende en valp på kennel. Hvis ikke det går så venter vi til vi har kommet hjem fra ferien i juli.

Er det første generasjons blanding?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker for deling av kunnskap, men det forundrer meg at det skal være så voldsomt oppstyr rundt dette med blandingshunder.

Jeg skulle ønske noen hadde funnet frem dokumentasjon på at dette er så ille. Det jeg så av disse hundene appelerte så virkelig hos meg og resten av familien og jeg må bare beklage at det irriterer endel mennesker ;-)

Det er jo det det handler om, utstilling og div. andre ting er jo noe man går glipp av.. men å ha hund handler jo om mer enn bare det! Selvom det for mange er en stor del av hundeholdet, men det er jo individuelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det det handler om, utstilling og div. andre ting er jo noe man går glipp av.. men å ha hund handler jo om mer enn bare det! Selvom det for mange er en stor del av hundeholdet, men det er jo individuelt!

For oss handler det med hund om kos, tur og felles glede. Vi skal gå kurs og trene på lydighet og sist men ikke minst, så skal vi lære oss å finne kantarell. Dette er noe jeg gleder meg stort til og kan nesten ikke klare å vente på hverken hunden eller soppsesongen.

Vi skal ikke på utstillinger og denslags aktiviteter.. Men det finnes vel utstillinger for blandingshunder også hvis dette skulle bli ett behov??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skal tro oppdretter så har han kontroll på hva som ligger på linjene og avler på HD og Aa frie individer. Dersom det er fra Drøbak du skal kjøpe da.

Greia med blandingshunder hannemt er at oppdretterene av disse sjelden vet noe om hva som ligger på linjene til de foreldredyr de bruker og som kjøper av en blandingshund har man få muligheter til å få sjekket hva som er av sykdommer annet enn kanskje på mor og far.

Man har de som sier at blandingshunder er friskere enn renrasede. Ja, det kan virke slik, da det ikke er ført noe register over HD og AA, øyensykdommer eller annet hos blandingshunder. Det er ikke mange eiere av blandingshunder som røntger dem heller.

Og mange reagerer nok på oppdrettere av blandingshunder som bevisst parrer to ulike raser, gir den et navn og forteller valpekjøper at dette er en rase som kommer til å bli godkjent om noen år. I tillegg da gir informasjon som ikke alltid holder mål, som at det vil være en super brukshund, den vil være snill pga. at det er Golden eller Labrador i den og den vil ikke røyte pga at det er Puddel i den, og da salgstriks nr 1: Allergivennlig. Dette er ting man ikke har noe garantier for, og da blir man gjerne litt irritert på de som markedsfører blandingshunder på denne måten.

Når de i tillegg kjører mange kull i året og selger dem for 10-12000, så får det også mange til å reagere, for dette er mye penger for en blandingshund. I starten ble disse blandingene annonsert for 20000 kroner, under påskudd da med allergivennlige og røytefrie. Etter en stund ble nesten alle tisper satt ut på foravtaler slik at tispene kunne hentes inn igjen og brukes til videre avl.

Det var opprinnelig planen i Australia (tror jeg) hvor de startet med disse blandingene å bruke dem som førerhunder, men ting gikk ikke helt som ønsket. Allikevel fortsetter avlen på disse blandingene, fordi de er blitt veldig populære grunnet de påståtte "goder" oppdrettere gir.

Nå har NKK åpnet NOX registeret og de har åpnet for flere aktiviteter som blandingshunder kan være med på, men det er fortsatt mye man ikke kan være med på. Men dette er jo noe man tar som valg når man bestemmer seg for om man skal kjøpe en blanding (renraset uten papirer eller mix).

Som det ble nevnt i din andre tråd her inne, så vet man ikke hva man får når man kjøper blandingshund, man har mye bedre forutsetninger for dette ved kjøp av registrerte hunder. Og disse som avler frem blandingshunder og kaller dem fine navn, de gjemmer enklere de svarte tallene enn de som har NKK registrerte kull.

En annen ting er at seriøse oppdrettere gjerne bruker tid og energi, samt penger på å finne den rette kombinasjonen, de legger mye arbeide i det.

Å finne dokumentasjoner på at blandingshunder er så ille, det er som nevnt vanskelig, da det ikke føres noen oversikt over det. Hos enkelte raser har du mentaltester du kan se på for å danne deg et mentalt bilde av raser, man har HD og AA statestikker, enkelte oppdrettere sitter inne med mye kunnskap til sykdommer som ligger hos enkelte linjer. Noe slikt finner man sjeldent hos blandingshundoppdrettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Unnskyld? Skal jeg kalle hunden min blandingshund? Kun fordi den ikke står oppført under renrasede hunder på Dogweb..? Det er jo en Phalene, og siden hun ikke er registrert som renraset men på NOX-registret så kalles det blanding eller ukjent.. Men nå vet jo de fleste her hvorfor hun ikke er registrert, det gjør henne ikke noe mindre Phalene for det.. eller?

Og når folk spør meg hva det er blanding av, hva skal jeg svare? Blanding av phalene og.. phalene!?

Det er jo ingenting som bekrefter at din hund er blanding av phalene og phalene, akkurat som det er ingenting som bekrefter at en labradoodel er blanding av labrador og puddel. Bekreftelsen på at hunden er det man tror den er ligger jo i stamtavlen. Det er ingenting som heter en uregistrert rasehund, det heter en hund med ukjent opphav, det ligger jo i navnet. Men for all de kall hunden din hva du vil enten det er en blandingshund av den ene eller andre rasen.

Jeg takker for deling av kunnskap, men det forundrer meg at det skal være så voldsomt oppstyr rundt dette med blandingshunder.

Jeg skulle ønske noen hadde funnet frem dokumentasjon på at dette er så ille. Det jeg så av disse hundene appelerte så virkelig hos meg og resten av familien og jeg må bare beklage at det irriterer endel mennesker ;-)

Hva slags dokumentasjon er det du savner? Nå har folk som har drevet med hund i årevis gitt deg masse gode argumenter på hvorfor det kan lønne seg å velge en renraset hund fremfor en blanding og da spesielt når dere ønsker en allergivennlig røytefri rase. Det er jo fint at dere likte hundene, men hadde du reist ett annet sted og sett andre hunder hadde du sikkert likt de også, det er jo vanskelig å mislike hunder og da særlig valper. Det er ikke det at det irriterer folk, det er mer en frustrasjon over at jo flere som støtter useriøs blandingshund avl og det er det så lenge foreldredyr ikke undersøkes for arvelige defekter, men avles på fordi "de er snille og greie", så vil markedet for slike hunder bare øke og man får enda flere useriøse aktører på banen og dette går til syvende og sist utover to grupper; hundene og deres valpekjøpere. Dette for å forklare deg litt om mekanismen bak folks motstand og ikke for å forkleine deres personlige valg.

Det er jo det det handler om, utstilling og div. andre ting er jo noe man går glipp av.. men å ha hund handler jo om mer enn bare det! Selvom det for mange er en stor del av hundeholdet, men det er jo individuelt!

For de aller fleste av oss så handler ikke hundeholdet om hverken utstillinger eller konkurranser, men det handler om forutsigbarhet og friskhet i rasen vi velger. I tillegg til ønske om å fremme rasen ved seriøst avlsarbeid og ikke tilfeldig avl på to hunder enten de er av samme eller forskjellige raser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker veldig sant der BDD girl.. problemet med blandinger til folk som ikke driver med utstilling vel og merke er jo rett og slett at det ikke finnes noe dogweb hvor man bare kan sjekke dette. Vel, jeg vet enda ikke hva som skjer når jeg røntger jenta mi, om det kommer til å dukke opp eller ikke.

Men det er nok enda vanskeligere å få sjekket bakgrunnen til en blanding enn en renraset. Og avl er ikke det letteste i verden, det er ikke bare å finne to hunder som fyller hverandre ut fysisk og mentalt.. for det kan ligge andre ting oppover i linjen.

Oppdretter av Tinka sa at hvis jeg ønsket å avle på henne var det helt greit men hun ønsket at jeg skulle kontakte henne med tanke på at det er noen linjer som ikke bør blandes osv. Hvis jeg da avler henne med en blanding blir det ganske vanskelig for meg å finne ut hva som ligger ovenfor.. kanskje faren til blandingen er samme far som Tinka og sånt..?

Og nettopp pga av at avl er så vanskelig er det enda verre for en valpekjøper å sette seg inn i dette, derfor må man stole ganske blindt på oppdretter..! Og da er det jo en grei regel å se på dens kull og hva han/hun har produsert tidligere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BDD sier mye fornuftig.

Jeg ville også vært bekymret i forhold til forsikring, hvis hunden din får en sykdom som regnes som arvelig og forsikringsselskapet krever dokumentasjon på at hundens foreldre er friske. Det gjelder for eksempel HD, som jo både puddel og golden kan få. Hvis din hund får store plager eller må avlives pga HD, må hundens foreldre være fri for at forsikringsselskapet skal dekke dette. Og mange blandingshunder vet en ingenting om, og valpekjøper sitter med skjegget i postkassa. Hvordan kan du dokumentere at foreldrene er fri? Og hvordan kan du dokumentere hvem som er foreldrene?

Dette er et eksempel, det finnes flere.

Når vi som har renrasede valpekull setter oss ned og tenker kombinasjon, tenker vi selvfølgelig også på at vi ønsker å produsere gode familiehunder - eksteriøret er bare en bit av det, de skal også være sunne, mentalt stødige, friske og bra representanter for rasen. Hvordan skal en valpekjøper kunne sjekke dette, hvordan skal jeg som oppdretter kunne bevise dette, hvis det ikke er oppført i et tilgjengelig register?

Jeg synes det er unødvendig å støtte en type oppdrett som en har så lite kontroll over og så lite sikkerhet og forutsigbarhet ved.

Og når det er sagt, er det dårlig renraset avl også - en skal være kritisk ved valpekjøp, det skal ta lengre tid å kjøpe valp enn å kjøpe bil eller jeans. Men dårlig raseavl blant god raseavl er intet argument for å finne noe som har enda større bingofaktor.

Jeg skjønner at du falt for hundene; hadde du besøkt en oppdretter av en rase ville du kanskje falt for de også. Med tanke på at det ikke er lenge siden du postet den første tråden om denne blandingen, virker det nesten som om det er litt overilt, har du for eksempel overhode hilst på noen av de rasene du ble foreslått i den forrige tråden, har du sjekket de ut noe nærmere?

Hvis det ikke er tiltenkt valp før etter sommeren uansett, har du faktisk enda tid til å undersøke de rasene du ble foreslått. Om du fremdeles vil ha denne blandingen, deg om det, men da har du i hvert fall undersøkt og sammenlignet, og fått et bredere grunnlag for å ta din avgjørelse.

Jeg håper du skjønner at dette ikke er personlig, fra noen av oss her, vi vil nye hundeeiere det beste, og vi har sett så mange andre tilfeller hvor en har blitt lurt, ikke fått det en forventet, ikke satt seg godt nok inn, og rett og slett endt opp som misfornøyd med kjøpet. Derfor forsøker vi å hjelpe når vi mener det finnes bedre løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...