Gå til innhold
Hundesonen.no

Det ble en goldendoodle


klaraolivia

Recommended Posts

Jeg skjønner jo at du med amstaff synes at min doodle blir teit ;-)

Med kamphund har man street-cred og det trumfer alt! HAH!

Mari da :closedeyes:

Du klarte ikke å dy deg? *ler*

*klaske lanke* :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 122
  • Created
  • Siste svar
Nå ble storpuddelen brukt spesielt til andejakt og er opprinnelig en vannapporterende fuglehund så jeg vil tro en puddel - labrador blanding hadde hatt jaktinstinktet i orden.

Puddelene har ikke hatt problemer med forfrysning til tross for manglende pels på kroppen (continental frisyre med pomponger og glattbarberte ben), men pelskombinasjonen av labrador og puddel er "såder", veldig variabel og mangler både labradoren og puddelens egenskaper. Det finnes den dag i dag pudler som brukes jakt, også her i Norge (spesielt rypejakt).

Jepp, som nevnt andejakt og vadefugler. Puddel kommer fra det tyske ordet "zu pudlen" ( å plaske) og viser til hundens egenskaper som vannapporterende fuglehund, slik som som retriever og portugisisk vannhund.

Jeg tviler ikke på puddelens jaktegenskaper , men jeg stiller meg tvilende til pelsen deres i den forbindelsen labradoren brukes i dag. Retrieveren brukes svært lite til andejakt eller sjøfugljakt nowadays :icon_redface:

Er det virkelig noen som avler på pudler med jaktlinjer idag? Noen som brukes aktivt? Finnes det jaktprøve for puddel? Ble 20 spm dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig noen som avler på pudler med jaktlinjer idag? Noen som brukes aktivt? Finnes det jaktprøve for puddel? Ble 20 spm dette..

Det er vel neppe noen som avler på pudler med jaktlinjer i dag, men det er ihvertfall en som blir/ble brukt aktivt.. Link.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler ikke på puddelens jaktegenskaper , men jeg stiller meg tvilende til pelsen deres i den forbindelsen labradoren brukes i dag. Retrieveren brukes svært lite til andejakt eller sjøfugljakt nowadays :icon_redface:

Er det virkelig noen som avler på pudler med jaktlinjer idag? Noen som brukes aktivt? Finnes det jaktprøve for puddel? Ble 20 spm dette..

Du har rett i at de fleste pudler ikke har fettlaget i pelsen til å apportere i kaldt vann, men i varmere strøk er det ikke et problem. I Norge kjenner jeg mest til pudler som brukes til rypejakt, flest storpudler men også mellompudler.

Det er vel neppe noen som avler på pudler med jaktlinjer i dag, men det er ihvertfall en som blir/ble brukt aktivt.. Link.

Min Sophus kom fra et oppdrett som hvor det avles på hunder med sterkt jaktinnstinkt, uten at det er en jaktkennel av den grunn. Enkelte linjer har mye mer jaktinnstinkt enn andre til valpekjøperenes store forundring og noen ganger frustrasjon.. Forøvrig er de aller fleste pudlene jeg vet som som brukes i jakt kjøpt med tanke på å ha som familiehund og til utstilling. Jaktinnstinktet er en bonus og rett og slett for stort til å ignoreres.

Det er en rekke kenneler som avler på jaktpudler, det jeg vet om er amerikanske riktignok. Eksempelvis http://www.lakelandhuntingpoodles.com/index.htm http://www.harmonyhuntingpudels.com/ http://www.redhuntingpoodles.com/

EDIT:

LivB: Er denne ene hunden din begrunnelse for at puddel har jaktinstinktene i orden? (Vet det er litt off topic altså, men synes dette var litt spesielt.)
(Så denne litt sent.)

Nei, det er ikke det. Jeg har kjent og vet om flere pudler som brukes i jakt i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest att og fram i denne tråden og også kikket på en hjemmeside(Drøbak). Av alle doodleavkommene som er røntget, hvor mange er sunne og friske? Jeg fant ikke noe på oppdretters side. Funderte på blandingshund neste gang, og liker retrievere veldig godt. Er en hund ment for friluftsliv jeg vil ha, så helse betyr jo noe. Doodle har vært et ikke-tema pga prisen. Men søte var de jo da, passe størrelse og en viss grad av motor. Har stort sett hatt renrasede hunder, men helsen er et problem selv om jeg har surfet dogweb opp og i mente på jakt etter gode linjer. Rasevalget har selvsagt noe å si, i og med at enkelte er mer utsatte for sykdommer enn andre. Så da lurer jeg på om doodlene er så mye bedre. Det påstås at blandingshunder er sterkere helsemessig, men det tar jeg med en stor klype salt inntil det kommer pålitelig dokumentasjon på det. Virker iallefall som doodleoppdretteren fokuserer mye på helse hos avlsdyrene, men har fokuseringen slått positivt ut på avkommene? Eller ligger de på samme nivå som renrasede golden, labbis, puddel osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

...fant en oppdretter til av goldedoodle jeg - denne er kjent for å ha hauger og lass med goldenkull fra før, nå også goldendoodle, de har valper til salgs nå.

Løp og kjøp, og støtt disse fantastiske seriøse oppdretterne som på ingen måte forsøker å livnære seg på lage designvalper som folk vil ha bare for å tjene mest mulig penger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
*klippe*

Virker iallefall som doodleoppdretteren fokuserer mye på helse hos avlsdyrene, .... *klippe*

Og det gjør ikke de som holder på med ren raseavl? Altså oppdrettere som ikke mikser og trikser med blandinger?

Jeg bare spør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari ;-)

Jeg skjønner jo at du med amstaff synes at min doodle blir teit ;-)

Det er klart. :);)

Her er jeg nok litt naiv, men hvorfor i all verden ikke kjøpe en puddel? De kommer da i alle mulige størrelser og farger. Nesten. Allergibarnet her ble forresten kjempesyk av en storpuddel vi var på besøk hos da hun var liten. Hundene vi har nå har hun aldri reagert på. Allergi er finurlige greier. Ikke for amatører. Todeloodel er min drøm (toller og puddel). :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det gjør ikke de som holder på med ren raseavl? Altså oppdrettere som ikke mikser og trikser med blandinger?

Jeg bare spør...

Sa noen det da? Spørsmålet var vel heller om doodleoppdretteren som fokuserer på helse kan legge fram dokumentasjon på at helsearbeidet har fungert. Når noen sier at de vektlegger helse, så burde man vel forvente at de har noe å vise til? Det må jo gjelde enten det er miks eller renraset. Helse er mer enn mor og far, det er generasjonene etter de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa noen det da? Spørsmålet var vel heller om doodleoppdretteren som fokuserer på helse kan legge fram dokumentasjon på at helsearbeidet har fungert. Når noen sier at de vektlegger helse, så burde man vel forvente at de har noe å vise til? Det må jo gjelde enten det er miks eller renraset. Helse er mer enn mor og far, det er generasjonene etter de også.

Før tenker jeg, før. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner virkelig ikke at folk kan være så dumme og støtte opp om sånn avel.. At de vil bli sett på gata med en hund fra en sånn plass da gitt... :) Hadde hatt vond smak i munnen jeg iallefall om jeg hadde lagt igjen 10k hos en valpefarm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å holde debatten på et minimumsnivå av saklig i det minste. Jeg har slettet noen innlegg som går på "la oss parre din hund og min hund og tjene penger". Sånt vil vi ikke ha i tråden.

Dette innlegget er OT og skal ikke kommenteres, reaksjoner på moderering tas på PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Sa noen det da? Spørsmålet var vel heller om doodleoppdretteren som fokuserer på helse kan legge fram dokumentasjon på at helsearbeidet har fungert. Når noen sier at de vektlegger helse, så burde man vel forvente at de har noe å vise til? Det må jo gjelde enten det er miks eller renraset. Helse er mer enn mor og far, det er generasjonene etter de også.

Det er vel enda mer viktig at de fokuserer på hva som er fra TIDLIGERE på linjene? For om linjene har masse sykdommer, hjelper det lite at "mor og far" er "friske". Hva med alle kullsøsken, halvsøsken, besteforeldre ja, i avl så må man faktisk ta hensyn til mer enn bare avlsdyrene, men også se på flere generasjoner og mange av kullene som hundene i stamtavla er fra. Ja jeg VET at det ikke er stamtavle på blandinger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har 2 tråder. En der dere lurer på om noen selger de og en der blandingen er bestemt.

Her er det da goldendoodle valper som er leveringsklare om 2 uker. Letter man så finner man.

Rart ..

Men tror dette er den samme annonsen, fant den idag!

18_1521079945.jpg

Pitoodle. You go grrrl! *snap*

:) haha -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Synes jeg leste at første generasjon ikke alltid ble allergivennlig? :wub:

Ut ifra hva mange har skrevet, så er vel ingen raser 100% allergivennlige. Ikke alle allergikere reagerer på det samme ved hunden (visstnok).

Hadde jeg absolutt måtte hatt en hund og var allergisk, hadde jeg gått for en renraset iallefall, for slik blandingsavl ødelegger de opprinnelige rasene i blandingen. Hva skjer om en slik blanding blir agressiv og biter? Jo da er det de opprinnelige rasene i blandingen som får smekken, og ergo de som driver den rene raseavlen på de som får all "dritten".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner virkelig ikke at folk kan være så dumme og støtte opp om sånn avel.. At de vil bli sett på gata med en hund fra en sånn plass da gitt... :wub: Hadde hatt vond smak i munnen jeg iallefall om jeg hadde lagt igjen 10k hos en valpefarm.

Det er nesten like ille som dette:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuse, tusen takk ;-)

Jeg ringer i morgen ;-) Ser ut til at dette er hva vi har lett etter ;-)

Jeg takker så mye igjen for tipset ;-) Har vært og hentet vidunderet i kveld. Hun klarte seg fint på turen hjem. Kastet litt opp i begynnelsen, men så gikk det greit. Sov seg gjennom både bil og båttur. Nå ligger hun nybadet og vakker nede i gangen med godt selskap av verden lykkeligste jente :-)

Og det mest utrolige er at det faktisk ble en sort og vakker goldendoodle ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...