Gå til innhold
Hundesonen.no

IPO-trening


Marthe

Recommended Posts

Siden IPO hos mange er en veldig "misforstått" sport, så tenkte jeg at jeg kunne vise et filmklipp fra en helt vanlig dag på trening. Jeg vet at mange tenker "pigg og strøm" når man hører ordet "IPO". Hos de fleste klubber så er ikke dette et tema en gang.

Jeg tenkte at jeg kunne vise et filmklipp der dere kan se at så lenge man har ok lydighet på hunden, så er resten «lek». Man spiller på driftene som ligger i hunden, og som dere kan se, så elsker i hvert fall Extra dette :icon_cry:

Her kan dere se film fra dagens trening.

Jeg har verken tatt vekk noe, eller plusset noe på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 106
  • Created
  • Siste svar

Gøy! Men kanskje lurt å få med at pisken ikke blir brukt på bikkja, men bare som en "belastning". Bare sier det, for jeg husker første gang jeg så IPO så trodde jeg bikkja ble slått med den pisken... hvilket ikke er sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... er jeg hjemme fra IPO prøver. Extra tok begynnerprøve i LP i dag, og besto. Hun fikk 92 av 100 poeng. Jeg er ikke fornøyd, men det er jeg jo aldri :icon_cry:

Så da kan hun smykke seg med et nytt navn BH B Brakeless Absolute Extra :P

Grattis btw..

Artig å se fra IPO-treningen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også trent IPO, og jeg var litt skeptisk til hele greia før jeg faktisk tok et kurs og fikk satt meg inn i hva det faktisk innebar. Skjønner at mange kan misforstå, men det bunner jo i at de ikke vet hva som skjer. De fleste hunder elsker det fordi det er lek, men det er ikke alle hunder som passer til dette. Det kan bli endel belastninger, så da må de tåle det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Ikke for å være stygg Marthe, men jeg håper dere trente på noe spesiellt og at ikke fig belaster nakken til bikkjen din med dem mottakene hver eneste økt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy! Men kanskje lurt å få med at pisken ikke blir brukt på bikkja, men bare som en "belastning". Bare sier det, for jeg husker første gang jeg så IPO så trodde jeg bikkja ble slått med den pisken... hvilket ikke er sant.

Det er helt rett. Pisken blir ikke brukt på hundene i det hele tatt. Det er ikke nødvendigvis en belastning, mange trenger det for å bli "fyrt opp".

De får et par slag med en myk softstokk, de er for "belastningen" sin del. Det er verken vondt eller noe annet. En hund må tåle de om den skal trenes i denne sporten.

Jeg har også trent IPO, og jeg var litt skeptisk til hele greia før jeg faktisk tok et kurs og fikk satt meg inn i hva det faktisk innebar. Skjønner at mange kan misforstå, men det bunner jo i at de ikke vet hva som skjer. De fleste hunder elsker det fordi det er lek, men det er ikke alle hunder som passer til dette. Det kan bli endel belastninger, så da må de tåle det.

Hunden må helt klart være bra mentalt for å gjøre det bra i IPO :icon_cry:

Ikke for å være stygg Marthe, men jeg håper dere trente på noe spesiellt og at ikke fig belaster nakken til bikkjen din med dem mottakene hver eneste økt...

Nei, dette er bare noe vi holder på med nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være stygg Marthe, men jeg håper dere trente på noe spesiellt og at ikke fig belaster nakken til bikkjen din med dem mottakene hver eneste økt...

Tror neppe Marthe eller denne figuranten, jobber med hunden på en måte som belaster nakken på ett nivå som kan skade den. Ja, det kan se brutalt ut, men nå er ikke akkurat denne formen for trening hverdagskost for ekvipasjen heller :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra video :icon_redface:

Jeg syns IPO virker interessant. Hadde mye fordommer mot den sporten før skal jeg innrømme, men etter å ha snakket med folk som driver med det og lest litt om det har jeg fått en annen oppfattelse.

Hadde vært kult å prøve seg på et kurs en gang om jeg fikk muligheten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror neppe Marthe eller denne figuranten, jobber med hunden på en måte som belaster nakken på ett nivå som kan skade den. Ja, det kan se brutalt ut, men nå er ikke akkurat denne formen for trening hverdagskost for ekvipasjen heller :closedeyes:

All heftig lek og kamp kan gi skader, det sier jo nesten seg selv. Kanskje spesielt hos driftsterke hunder med mye i seg. De vil så mye, og der og da gjør det kanskje ingenting om det sier "knekk" i nakken eller om en muskel strekkes for hundens del - så lenge de får jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Tror neppe Marthe eller denne figuranten, jobber med hunden på en måte som belaster nakken på ett nivå som kan skade den. Ja, det kan se brutalt ut, men nå er ikke akkurat denne formen for trening hverdagskost for ekvipasjen heller :closedeyes:

Emilie, ettersom jeg verken har møtt fig eller Marthe: Hvordan skal jeg da lukte hva slags plan dem har?

Og ja, jeg har vært MYE rundt Mondeoring så jeg har sett litt av hvert. Grunnen til at jeg spør er om dem ikke har en plan så er det muligens bedre at jeg spør og hører om hun er opmerksom på det?

Eller jeg kan bare holde kjeft? Vet ikke hva du mener er best jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være stygg Marthe, men jeg håper dere trente på noe spesiellt og at ikke fig belaster nakken til bikkjen din med dem mottakene hver eneste økt...

Jeg reagerer også på det. Hunden slenges rundt som ei filledukke, og jeg er ikke i tvil om at den får en del uheldige vridninger og belastninger der som på sikt vil bidra til at hunden neppe holder i sporten i mange år...

Jeg hadde overhodet ingen fordommer mot IPO-sporten jeg da jeg gikk grunnkurs og figurantkurs, men etter å ha sett ekvispasjer i trening gjennom årene har jeg bare fått mer og mer imot sporten. Beklager, men jeg ser ikke hensikten i å drive slik med hundene (neida, jeg tror ikke de blir drapsmaskiner av dette) overhodet.

Det jeg kunne tenkt meg å vite litt om er hvor mange hunder over 7 år driver aktivt i konkurranser ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer også på det. Hunden slenges rundt som ei filledukke, og jeg er ikke i tvil om at den får en del uheldige vridninger og belastninger der som på sikt vil bidra til at hunden neppe holder i sporten i mange år...

Jeg hadde overhodet ingen fordommer mot IPO-sporten jeg da jeg gikk grunnkurs og figurantkurs, men etter å ha sett ekvispasjer i trening gjennom årene har jeg bare fått mer og mer imot sporten. Beklager, men jeg ser ikke hensikten i å drive slik med hundene (neida, jeg tror ikke de blir drapsmaskiner av dette) overhodet.

Det jeg kunne tenkt meg å vite litt om er hvor mange hunder over 7 år driver aktivt i konkurranser ?

Det er vel ingen tvil om at både hundesport og bruks- / tjenestehund-arbeid kan være belastende både fysisk og psykisk for hunden, og du har nok rett i at det ikke er så veldig mange hunder over 7 år som konkurrerer aktivt på høyt nivå lenger, ofte som følger av skader etc..Sånn er det vel også i sport for mennesker!? En spiller i toppfotball kan få seg en trøkk på banen, og over tid vil kroppen ofte få slitasjeskader o.l av alle de harde fysiske påkjenningene..Det er heller ikke ofte spillerne holder på toppnivå særlig lenger enn maksimalt rundt 40 års alderen, som jo kan sies å være en relativt tidlig pensjonsalder hvis vi ser det litt i perspektiv… På lik linje som hos toppidrettsutøvere, vil en hund som brukes hardt kunne få slitasjer og skader… Men den risikoen er det verdt, både for hund og fører, i form av økt livskvalitet for hunden gjennom de årene den er aktiv, og ved at hunden får brukt seg til det den er skapt for; nemlig å jobbe hardt! Når den omsider blir gammel og sliten (som jo de fleste hunder blir etter hvert), vil den kunne leve et godt og rolig pensjonistliv, etter et over gjennomsnittlig aktivt og godt liv, fylt med et mer eller mindre meningsfylt arbeid og ikke minst innholdsrike dager på treningsbanen… Vil påstå en slik hund har det langt bedre enn alle de sofahundene rundt om her i landet, som blir behandlet mer som mennesker enn hunder, og som skånes og dulles med gjennom et laaaangt, trøtt og kjedelig liv.. Personlig vil jeg heller at hunden min skal få "kjøre på" mens den faktisk har muligheten, og heller la den slippe litt tidligere hvis den blir plaget med skader og smerter når den blir eldre… For en skikkelig brukshund er det bedre med et kort og godt liv med masse aktivitet, enn et langt og kjedelig sådan! :-)

Marthe: Morsom filmsnutt. Godt tiltak og drive litt opplysningsarbeid for allmennheten! Hehe. Lykke til videre med treningen! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det ser kjempeartig ut jeg, både for eier og hund. IPO er faktisk noe jeg har lyst til og prøve, men vet ikke helt hvordan jeg skal komme i gang.

Lest og sett veldig mye om det, også hvordan de trener K-9 hunder i USA. Syns det er rett og slett fasinerende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emilie, ettersom jeg verken har møtt fig eller Marthe: Hvordan skal jeg da lukte hva slags plan dem har?

Og ja, jeg har vært MYE rundt Mondeoring så jeg har sett litt av hvert. Grunnen til at jeg spør er om dem ikke har en plan så er det muligens bedre at jeg spør og hører om hun er opmerksom på det?

Eller jeg kan bare holde kjeft? Vet ikke hva du mener er best jeg?

Tja, det som irriterer meg litt er at du stiller spørsmålstegn ved Marthe og figurants kompetanse. Så da kan jeg jo spørre deg, tror du Marthe ville trent med hunden sin på denne måten, hvis det var et sjansespill og særlig stor sannsynlighet for at Extra ble skadet?

Ellers signerer jeg abox :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal jeg da lukte hva slags plan dem har?

Akkurat nå trener vi på at hun ikke skal dette ut etter at hun har gått inn (hun kniper ikke skikkelig igjen alltid). Derfor må vi være litt "hardhent" for å vise at hun detter faktisk av hvis hun ikke kniper seg fast. I tillegg så er puten vi bruker veldig glatt.

Igjen, dette er kun noe vi driver med nå for å rette opp i dette :icon_redface:

Jeg hadde heller aldri gjort noe som jeg visste kom til å skade hunden.

Du kan selvfølgelig bare stille spørsmål, men fint om vi kan ta det i en annen tråd, da dette blir veldig OT :P

Hva er målet, hva jobber dere mot? Eller er det bare for morro skyld? (Jeg spør bare fordi jeg vet nada, og er supernyskjerrig :wub: )

Vi har planer om å starte i IPO I i år, så får vi se hva som skjer videre :D

Det er vel ingen tvil om at både hundesport og bruks- / tjenestehund-arbeid kan være belastende både fysisk og psykisk for hunden, og du har nok rett i at det ikke er så veldig mange hunder over 7 år som konkurrerer aktivt på høyt nivå lenger, ofte som følger av skader etc..Sånn er det vel også i sport for mennesker!? En spiller i toppfotball kan få seg en trøkk på banen, og over tid vil kroppen ofte få slitasjeskader o.l av alle de harde fysiske påkjenningene..Det er heller ikke ofte spillerne holder på toppnivå særlig lenger enn maksimalt rundt 40 års alderen, som jo kan sies å være en relativt tidlig pensjonsalder hvis vi ser det litt i perspektiv… På lik linje som hos toppidrettsutøvere, vil en hund som brukes hardt kunne få slitasjer og skader… Men den risikoen er det verdt, både for hund og fører, i form av økt livskvalitet for hunden gjennom de årene den er aktiv, og ved at hunden får brukt seg til det den er skapt for; nemlig å jobbe hardt! Når den omsider blir gammel og sliten (som jo de fleste hunder blir etter hvert), vil den kunne leve et godt og rolig pensjonistliv, etter et over gjennomsnittlig aktivt og godt liv, fylt med et mer eller mindre meningsfylt arbeid og ikke minst innholdsrike dager på treningsbanen… Vil påstå en slik hund har det langt bedre enn alle de sofahundene rundt om her i landet, som blir behandlet mer som mennesker enn hunder, og som skånes og dulles med gjennom et laaaangt, trøtt og kjedelig liv.. Personlig vil jeg heller at hunden min skal få "kjøre på" mens den faktisk har muligheten, og heller la den slippe litt tidligere hvis den blir plaget med skader og smerter når den blir eldre… For en skikkelig brukshund er det bedre med et kort og godt liv med masse aktivitet, enn et langt og kjedelig sådan! :-)

Marthe: Morsom filmsnutt. Godt tiltak og drive litt opplysningsarbeid for allmennheten! Hehe. Lykke til videre med treningen! :-)

Jeg er veldig enig med deg! :P

Tusen takk :P

Syns det ser kjempeartig ut jeg, både for eier og hund. IPO er faktisk noe jeg har lyst til og prøve, men vet ikke helt hvordan jeg skal komme i gang.

Lest og sett veldig mye om det, også hvordan de trener K-9 hunder i USA. Syns det er rett og slett fasinerende..

Hvor i landet bor du? Ta kontakt med nærmeste hundeklubb som driver med dette. Du må ha RIK grunnkurs, men det er alltid greit å møte opp på et par treninger først, for å se om du og hunden din liker dette :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Ikke for å være stygg Marthe, men jeg håper dere trente på noe spesiellt og at ikke fig belaster nakken til bikkjen din med dem mottakene hver eneste økt...

Hvordan mener du en malle eller andre raser skal taes i mot da? Har du erfaring med figurering? Ble bare frustrert av negativiten din her så jeg måtte se videoen en gang til og kan ikke se noe å utsette på dette her jeg. Ikke at jeg har allverdens erfaring selv men har da figkurs og ser maller på trening hver eneste uke. En malle er de desidert mest krevende å ta mot da alt skjer på millisekundet og her skjer vel alt etter alle kunstens regler i mine øyne.

Ser flott ut dette Marthe :wub: burde vel ikke bli noe problem å ta IPO1 i år for dere :D Håper å kunne prøve oss i 1ern vi og etterhvert nå :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

IPO består av 3 grener. A-spor B-Lydighet C-Schütz. Det er ingen vei utenom for schütz men du kan gå A+B som heter SL. 70 av 100 mulige poeng i alle 3 grener for å bestå og du får stamtavletittel. Hundene er ikke skarptrente som f.eks politihunder er. Disse hundene biter kun i pute/arm som er ett "bytte", en leke akkurat som en ball eller bitepølse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Tja, det som irriterer meg litt er at du stiller spørsmålstegn ved Marthe og figurants kompetanse. Så da kan jeg jo spørre deg, tror du Marthe ville trent med hunden sin på denne måten, hvis det var et sjansespill og særlig stor sannsynlighet for at Extra ble skadet?

Ellers signerer jeg abox :icon_redface:

Emilie, jeg tror du legger mer negativt mellom linjene enn det jeg har ment. Jeg stilte spørsmål pga hvor bittmottaket ble gjort og lurte på om dette var noe dem gjor alltid. Det har jeg fått svar på.

Og siden noen lurer, ja jeg har figurant erfaring på tjenestehunder. Og vært observatør i flere år i monderoring trening.

Og ja, slike mottak som krever at hunden hopper oppover og ikke i lengde rettning er mer belastene enn dem "normale" innhoppende ("sleng og deng" som ble gjort der er i "korrekt" rettning) og ja jeg vet at det iblandt gjøres når man driver men enkelte ting.

Jeg tror heller det er du Emilie som irriterer deg over meg av en eller annen grunn ett at man kan stile ett oppriktig spørsmål som overhode ikke var negativt ment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i landet bor du? Ta kontakt med nærmeste hundeklubb som driver med dette. Du må ha RIK grunnkurs, men det er alltid greit å møte opp på et par treninger først, for å se om du og hunden din liker dette :icon_redface:

I Hedmark...

Har fått med meg hva som skal til for og være med :wub: Men problemet er og finne noe i nærheten. Vet iallefal at Shäferklubben avd hedmark har RIK grunnkurs/figurantkurs. Men vet ikke om det bare gjelder den rasen. Ikke oppgitt noe spesifik om det iallfal.

Kreves det noe spesielt av hunden før man melder seg på noe sånt? Tenker da på om hunden ha gått i spor eller noen form for lydighets test? Eller kan man begynne med det f.eks da valpen er stor nok til og trenes?

Fortsett med det du driver med.. Artig og se filmene dine. Følger med fremover :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...