Gå til innhold
Hundesonen.no

IPO-trening


Marthe

Recommended Posts

Har fått med meg hva som skal til for og være med :icon_redface: Men problemet er og finne noe i nærheten. Vet iallefal at Shäferklubben avd hedmark har RIK grunnkurs/figurantkurs. Men vet ikke om det bare gjelder den rasen. Ikke oppgitt noe spesifik om det iallfal.

Schäferklubben har de fleste RIK-GK i landet, og det er åpent for alle, uansett hvordan rase man har. :wub:

Jeg regner med at det går etter førstemann til mølla prinsippet, hvertfall på de RIK-GK jeg har hatt planer om å delta på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 106
  • Created
  • Siste svar
Jeg stilte spørsmål pga hvor bittmottaket ble gjort og lurte på om dette var noe dem gjor alltid.

Nei, du stilte ikke noe spørsmål om hvordan bittmottakene ble gjort. Du skriver i god, gammeldags besserwisserstil, at du håper måten Marthe og figurant trener på i filmene, ikke er måte som trenes på ofte. Som om man ikke har kompetanse til å bedømme dette selv :closedeyes:

Ikke for å være stygg Marthe, men jeg håper dere trente på noe spesiellt og at ikke fig belaster nakken til bikkjen din med dem mottakene hver eneste økt...

Jeg tror heller det er du Emilie som irriterer deg over meg av en eller annen grunn ett at man kan stile ett oppriktig spørsmål som overhode ikke var negativt ment.

Da tror du i så fall feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe - Det er vel neppe sånn at de som trener på bikkjene sine belastningsskader, gjør det med viten og vilje? Så spørsmålet er vel legitimt, så vidt jeg kan se - og det kan også være greit å ta opp at det KAN bli belastingsskader av sånn type kamplek, for de av oss som prøver sånne stunts hjemme. Påpeke viktigheten i å varme opp først, å ikke gjøre sånt med utrent hund osv?

Men at jeg sier noe, er vel antageligvis like galt som at Jeanette sier noe :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ingenting om IPO, men hva er målet med dette?

Er det for at kun skal bli en politihund, eller?

Det er i utgansgpunktet et avlsverktøy :wub: Dette er en hundesport på lik linje som lydighet og agility feks. :D

I Hedmark...

Har fått med meg hva som skal til for og være med :P Men problemet er og finne noe i nærheten. Vet iallefal at Shäferklubben avd hedmark har RIK grunnkurs/figurantkurs. Men vet ikke om det bare gjelder den rasen. Ikke oppgitt noe spesifik om det iallfal.

Kreves det noe spesielt av hunden før man melder seg på noe sånt? Tenker da på om hunden ha gått i spor eller noen form for lydighets test? Eller kan man begynne med det f.eks da valpen er stor nok til og trenes?

Fortsett med det du driver med.. Artig og se filmene dine. Følger med fremover :icon_redface:

Jeg har aldri hørt om en schäferhundklubb som ikke tar i mot andre raser. Så det er nok ikke noe problem :o Du trenger ikke å ha gjort noe annet for å trene IPO. Men skal du konkurrere så må du ta ferdselsprøven (BH). I tillegg så er det lydighet og spor i prøven :P

Man kan begynne når hunden er valp, men man må selvfølgelig ha en pause ved tannfellingen :P

Jeg syns figuranten klovner seg unødvendig mye,dette er en malle og det har intet poeng å skape seg sånn for å dra frem drifter,de ligger der i hauer og lass uansett.. Mye bedre å roe det ned ,trene målrettet og nøyaktig .

Imponerende at du vet hvordan min hund er, hvordan hun er trent og hva som trengs i treningen.

Alle rottweilere dreper barn og pitbullen låser kjeven når den sloss. Liksom :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe - Det er vel neppe sånn at de som trener på bikkjene sine belastningsskader, gjør det med viten og vilje? Så spørsmålet er vel legitimt, så vidt jeg kan se - og det kan også være greit å ta opp at det KAN bli belastingsskader av sånn type kamplek, for de av oss som prøver sånne stunts hjemme. Påpeke viktigheten i å varme opp først, å ikke gjøre sånt med utrent hund osv?

Men at jeg sier noe, er vel antageligvis like galt som at Jeanette sier noe :icon_redface:

Jeg synes ikke at et spørsmål i seg selv er noe problematisk, jeg synes bare undertonen var noe negativ (det kan hende jeg tar feil da, men), særlig med tanke på hvor engasjert eier er. Marthe setter jo hundens velferd svært høyt, og det trodde jeg de fleste hadde fått med seg.

Ja, IPO er en sport som belaster hundene, men ut i fra det jeg har fått med meg, så er ikke dette sporten som tar livet av så mange hunder akkurat. Hvis man skal sammenligne da, siden man først er inne på belastning, hva med hunder som flyr rundt i flexiline, eller dem som utagerer i stramme bånd med en eier som tviholder i andre enden, for ikke å snakke om hunder som konstant drar i båndet sitt på tur? DET gir belastningsskader det også, men fordi IPO ser "skummelt" ut, så er det automatisk MYE mer belastende enn noe annet :wub:

Sporten er som skreddersydd for hunder som Extra, og gir kraftig økt livskvalitet for mange. Å forsøke å "skåne" hunder med slike drifter synes jeg blir urettferdig. Som andre er inne på, heller et kort og godt hundeliv, enn et langt og kjedelig ett, mener jeg :D

Ta tjenestehunder da, blir ikke disse trent for flere år i tjeneste? Mener å huske at man ikke pensjonerer disse hundene før de er 10 år gamle? Trener man på en helt spesiell måte som ikke belaster hundene da, eller trenes de ikke i det hele tatt for skydd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke at et spørsmål i seg selv er noe problematisk, jeg synes bare undertonen var noe negativ (det kan hende jeg tar feil da, men), særlig med tanke på hvor engasjert eier er. Marthe setter jo hundens velferd svært høyt, og det trodde jeg de fleste hadde fått med seg.

Besserwisser, tror jeg du kalte undertonen istad? Enda Jeanette sa det ikke var negativt ment. Og igjen, folk som trener på bikkjene sine belastningsskader gjør det neppe med vilje, ei heller fordi de ikke setter hundens velferd høyt - de gjør det antageligvis fordi de ikke vet at det kan gis belastningsskader. Det er vel en grunn til at f.eks agilityutøvere peser på nybegynnere om viktigheten ved ordentlig oppvarming, ikke sant?

Ja, IPO er en sport som belaster hundene, men ut i fra det jeg har fått med meg, så er ikke dette sporten som tar livet av så mange hunder akkurat. Hvis man skal sammenligne da, siden man først er inne på belastning, hva med hunder som flyr rundt i flexiline, eller dem som utagerer i stramme bånd med en eier som tviholder i andre enden, for ikke å snakke om hunder som konstant drar i båndet sitt på tur? DET gir belastningsskader det også, men fordi IPO ser "skummelt" ut, så er det automatisk MYE mer belastende enn noe annet :)

Det er vel ikke så veldig mange hundesporter som tar livet av hunder, håper jeg? :) Og du sikter feil igjen når du antyder at Jeanette sier det hun sier fordi hun syns at IPO ser skummelt ut. Vit hvem du snerrer til, liksom..

Sporten er som skreddersydd for hunder som Extra, og gir kraftig økt livskvalitet for mange. Å forsøke å "skåne" hunder med slike drifter synes jeg blir urettferdig. Som andre er inne på, heller et kort og godt hundeliv, enn et langt og kjedelig ett, mener jeg :)

Igjen.. Feil folk, Emilie. Selv om jeg syns det blir i overkant tåpelig å antyde at den eneste måten en malle kan leve et lykkelig liv på, er å få bite og henge i armer og pølser..

Ta tjenestehunder da, blir ikke disse trent for flere år i tjeneste? Mener å huske at man ikke pensjonerer disse hundene før de er 10 år gamle? Trener man på en helt spesiell måte som ikke belaster hundene da, eller trenes de ikke i det hele tatt for skydd?

Nå er tjenestehunder et litt vidt begrep som også innbefatter søkshunder i ymse varianter, så om det er meningen at ALLE tjenestehunder skal være i tjeneste til de er 10 år gamle, vet ikke jeg. Men hva var det det ble skrevet tidligere i denne tråden?

Det er vel ingen tvil om at både hundesport og bruks- / tjenestehund-arbeid kan være belastende både fysisk og psykisk for hunden, og du har nok rett i at det ikke er så veldig mange hunder over 7 år som konkurrerer aktivt på høyt nivå lenger, ofte som følger av skader etc..Sånn er det vel også i sport for mennesker!?

Skal vi sammenligne det med f.eks sledehunder, så er de ofte aktive i noen år til (Rober Sørlie hadde med seg minst en 9 år gammel hund på Iditarot Trail et år), og det er også hardt fysisk arbeid.

Det var neppe ment som noen dissing av Marthe og Extra, eller IPO som hundesport, det Jeanette spurte om. Hun prøvde vel bare å høre med Marthe om hun var oppmerksom på den belastninga akkurat den type figurering gir Extra i nakken. Det er mulig det er veldig nedlatende å spørre om sånt, men igjen - det KAN være greit å nevne at dette ikke er noe man burde tukle med helt på egenhånd med en utrent hund uten oppvarming? Akkurat som man ikke burde spurte ut på en agilitybane med en hund uten å varme opp? Om ikke for Marthes skyld, så kanskje for de av oss som herjer med bikkjene våre på stuegulvet fordi det er gøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besserwisser, tror jeg du kalte undertonen istad? Enda Jeanette sa det ikke var negativt ment. Og igjen, folk som trener på bikkjene sine belastningsskader gjør det neppe med vilje, ei heller fordi de ikke setter hundens velferd høyt - de gjør det antageligvis fordi de ikke vet at det kan gis belastningsskader.

Ja, men jeg mener altså det blir feil å insinuere at trådstarter ikke er oppmerksom på at bitetrening kan gi belastningsskader.

Det er vel ikke så veldig mange hundesporter som tar livet av hunder, håper jeg? :) Og du sikter feil igjen når du antyder at Jeanette sier det hun sier fordi hun syns at IPO ser skummelt ut. Vit hvem du snerrer til, liksom..

Det svaret skrev jeg da ikke spesielt til Jeanette, det var heller ment sånn på generelt grunnlag.

Igjen.. Feil folk, Emilie. Selv om jeg syns det blir i overkant tåpelig å antyde at den eneste måten en malle kan leve et lykkelig liv på, er å få bite og henge i armer og pølser..

Jeg har da ikke antydet at eneste måten maller kan leve et lykkelig liv på, er ved å få trene skydds? I så fall har jeg formulert meg klønete :)

Nå er tjenestehunder et litt vidt begrep som også innbefatter søkshunder i ymse varianter, så om det er meningen at ALLE tjenestehunder skal være i tjeneste til de er 10 år gamle, vet ikke jeg. Men hva var det det ble skrevet tidligere i denne tråden?

Hvis jeg da sier at med tjenestehunder, i denne sammenhengen, så mener jeg for eksempel patruljehunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men jeg mener altså det blir feil å insinuere at trådstarter ikke er oppmerksom på at bitetrening kan gi belastningsskader.

Herregud Emilie, du kan da ikke legge ord i munnen på folk! Hun stilte ett legetimt spørsmål, ala det jeg sa. Om man skla være så flisespikkete, så var jo mitt innslag også litt feil var det ikke, tenk litt etter så blir det for det ser du.

Vi vet også at Marthe er flink med Extra, men synes det er viktig å sette pekefinger på dette med tanken på andre! Ikke Extra og Marthe. For den type mottak dag ut og dag inn er slettes ikke bra for nakken.

Som 2ne sier, vit hvem du glefser etter :)

Edit: Lagt til ett avsnitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud Emilie, du kan da ikke legge ord i munnen på folk! Hun stilte ett legetimt spørsmål, ala det jeg sa. Om man skla være så flisespikkete, så var jo mitt innslag også litt feil var det ikke, tenk litt etter så blir det for det ser du.

For det første så var det ikke et spørsmål som ble stilt i utgangspunktet. Det var en mening rundt Marthes trening, og jeg fant måten den ble ytret på litt mindre hyggelig.

Vi vet også at Marthe er flink med Extra, men synes det er viktig å sette pekefinger på dette med tanken på andre! Ikke Extra og Marthe. For den type mottak dag ut og dag inn er slettes ikke bra for nakken.

Hvem er vi? Jeg tolket ikke Jeanettes innlegg dit hen at hun henvendte seg til andre enn Marthe jeg, det sto da ingen ting om at dette var ment for et annet publikum? Tenk litt etter hva du selv skriver, når det gjelder å hive ord i munnen på andre.

Som 2ne sier, vit hvem du glefser etter :)

Når det gjelder "glefsing" i tide og utide, så er vel strengt tatt ikke jeg den eneste som med fordel kan tenke seg om en gang eller to, når man skriver til folk man ikke kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i utgansgpunktet et avlsverktøy :) Dette er en hundesport på lik linje som lydighet og agility feks. :)

Jeg har aldri hørt om en schäferhundklubb som ikke tar i mot andre raser. Så det er nok ikke noe problem :) Du trenger ikke å ha gjort noe annet for å trene IPO. Men skal du konkurrere så må du ta ferdselsprøven (BH). I tillegg så er det lydighet og spor i prøven :)

Man kan begynne når hunden er valp, men man må selvfølgelig ha en pause ved tannfellingen :P

Imponerende at du vet hvordan min hund er, hvordan hun er trent og hva som trengs i treningen.

Alle rottweilere dreper barn og pitbullen låser kjeven når den sloss. Liksom :rolleyes:

jaja....

Hunden din biter ikke hardt nok sier du,noe som er veldig vanelig for en ung uerfaren hund i gruppe c,dette har mer erfaring og trygghet å gjøre...

Så finnes det mange måter for figuranten å lære hunden din at den må bite hard i byttet,tekknikkene fig bruker her er å øke frustrasjonen og agresjonen i hunden din,ved å ikke la den få byttet =frustrasjon bruker pisk div håndbevegelser for å øke adrenalinnivået i hunden din=aggresjon. så når hunden er passe frustrert og aggresiv så får den lovt å bite,klart du får en hund som legger på et større trykk,men jeg mener at det er feil innlæringsmetode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
men jeg mener at det er feil innlæringsmetode.

Kan du ikke heller dele med oss "idioter" hva som er riktig innlæringsmetode istedet for å spre eder å galle mr besserweiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden din biter ikke hardt nok sier du,noe som er veldig vanelig for en ung uerfaren hund i gruppe c,dette har mer erfaring og trygghet å gjøre...

Mao, hunden til Marthe er utrygg og uerfaren?

så når hunden er passe frustrert og aggresiv så får den lovt å bite,klart du får en hund som legger på et større trykk,men jeg mener at det er feil innlæringsmetode.

Hvorfor det? Og hvordan kan du uttale deg om hvor feil dette er uten å ha sett hunden, samt hvordan hun er blitt trent i C tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg er tildels enig med Wizard. Man kan jo ha mange tilnærminsmetoder til en problemstilling. Det at Marhe og hennes figurant har valgt en metode, trenger jo ikke å bety at de andre metodene er feil. Jeg personlig hadde heller ikke valgt den metoden som Marthe bruker, på en malle, fordi jeg mener at den blir kjørt for høyt opp i stress og frustrasjon, da sanser hunden lite hva den gjør og hva den faktisk får belønning for, så tar prosessen lengre tid. Jeg ville valgt å kjøre en roligere variant hvor det faktisk er hunden som må jobbe for bittet uten så store påvirkninger fra fig og uten frustrasjonen. Jeg tror at hunder som biter bra i frustrasjon kan få ett dårlig bitt på en prøve.

Metoden i denne videoen er helt vanlig å bruke, den er etter mitt syn mer effektiv på schäfer enn malle, men det er som sagt min oppfatning. Nei, jeg trenger faktisk ikke å ha sett hundens hele opplæringsprogram i gruppe c, det holder med denne videoen og Marthes forklaring, for man har sett noen hunder før.

Når det gjelder belastningsskader på sikt så forekommer det uansett hundesport og bruksområde, de fleste tjenestehunder enten det er patrulje eller søk blir pensjonert før de fyller ti år, men det har mange andre årsaker, enn bare bitetrening og dårlig oppvarming. ref veterinærhøyskolens undersøkelse av politihunder på østlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo ha mange tilnærminsmetoder til en problemstilling. Det at Marhe og hennes figurant har valgt en metode, trenger jo ikke å bety at de andre metodene er feil.

Det er da ingen som sier at andre metoder enn den Marthe og figuranten her benytter er feil. Det jo omvendt her, Wizard påpeker at metoden som benyttes i filmene er den som er feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Det er da ingen som sier at andre metoder enn den Marthe og figuranten her benytter er feil. Det jo omvendt her, Wizard påpeker at metoden som benyttes i filmene er den som er feil :)

Nei, det er det ikke, men poenget mitt er at det er mange veier til Rom og det betyr ikke at verden er svart/hvitt og ting er riktig eller galt, noe som jeg påpekte. Akkurat som jeg er enig med Wizard at jeg ville ikke brukt den metoden på en malle. Men jeg er helt sikker på at Marthe klarer å diskutere dette selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er det ikke, men poenget mitt er at det er mange veier til Rom og det betyr ikke at verden er svart/hvitt og ting er riktig eller galt, noe som jeg påpekte. Akkurat som jeg er enig med Wizard at jeg ville ikke brukt den metoden på en malle. Men jeg er helt sikker på at Marthe klarer å diskutere dette selv..

Nå er det jo bare bruddstykker av treningen vi ser i denne filmen. Og en malle er ikke nødvendigvis bare en malle, akkurat som man finner ulike typer schäferhund innenfor sporten. I grunnen foretrekker jeg å ikke si for mye når det kommer til trening av hunder jeg ikke kjenner, men siden jeg har kjent Extra fra hun ble født, og fulgt henne i treningen frem til i dag, så synes jeg ikke det er på viddene av meg å engasjere meg i denne tråden heller :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Nå er det jo bare bruddstykker av treningen vi ser i denne filmen. Og en malle er ikke nødvendigvis bare en malle, akkurat som man finner ulike typer schäferhund innenfor sporten. I grunnen foretrekker jeg å ikke si for mye når det kommer til trening av hunder jeg ikke kjenner, men siden jeg har kjent Extra fra hun ble født, og fulgt henne i treningen frem til i dag, så synes jeg ikke det er på viddene av meg å engasjere meg i denne tråden heller :closedeyes:

Jeg går tydeligvis glipp av poenget.. Jeg skjønte ikke dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går tydeligvis glipp av poenget.. Jeg skjønte ikke dette innlegget.

Vel, jeg prøver igjen. I tråden har man skrevet blant annet at fordi Extra er en malle, så burde man ikke trene sånn, men slik. Man dømmer figurantarbeidet i filmklippene nord og ned, med hensyn til rase alene, og begynner å skrike om belastningskader (ikke for å stille spørsmålstegn ved Marthe sin kompetanse, men for å advare andre (???). Og jeg retter meg ikke bare mot en person her nå altså :)

Jeg synes også det er påfallende hvordan en del utenforstående "tilfeldigvis" rotter seg sammen, mens uttalelsene til dem som har kjennskap til hunden og dens trening, ikke er verdt en damn shit. I tillegg så får man grei beskjed om at trådstarter må stå alene og svare for seg selv, men det er lov til å stå samlet på den motsatte siden :)

For all del, det kan jo være at det er noe alvorlig i veien oppe i toppetasjen min altså, det skal man ikke se bort i fra, men jeg følte for å svare jeg - siden jeg faktisk har et rimelig reelt bilde av denne hunden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Vel, jeg prøver igjen. I tråden har man skrevet blant annet at fordi Extra er en malle, så burde man ikke trene sånn, men slik. Man dømmer figurantarbeidet i filmklippene nord og ned, med hensyn til rase alene, og begynner å skrike om belastningskader (ikke for å stille spørsmålstegn ved Marthe sin kompetanse, men for å advare andre (???). Og jeg retter meg ikke bare mot en person her nå altså :)

Jeg har ikke dømt noe figurant noen vei, jeg har bare sagt at jeg personlig ville valgt en annen løsning. Det er vel ikke det samme som å dømme noen. Man kan jo ha sett noen hundre hunder og ha en oppfatning av både fig arbeid, hunders egenskaper og metodevalg selv om man ikke nødvendigvis har sett den hunden som diskuteres her.. Belastningsskader kommer som jeg påpekte i ett tidligere innlegg på alle hunder uansett sporter med få unntak..

Jeg synes også det er påfallende hvordan en del utenforstående "tilfeldigvis" rotter seg sammen, mens uttalelsene til dem som har kjennskap til hunden og dens trening, ikke er verdt en damn shit. I tillegg så får man grei beskjed om at trådstarter må stå alene og svare for seg selv, men det er lov til å stå samlet på den motsatte siden :)

Hvem rotter seg? Jeg kjenner ikke wizard engang jeg, visste ikke at det var å rotte seg sammen om man var enig med noens utsagn heller jeg. Jeg har aldri bedt trådstarter stå alene, jeg har tvertimot hatt stor tillitt til at hun kan diskutere sin hund og sine valg i forhold til treningen. Ikke er jeg samlet med noen heller, så jeg forstår ikke dine antydninger. Jeg hadde syns det var greit å diskutere selv når min hund er gjenstand for diskusjonen, om noen andre diskuterer så ville jeg vel satt mer pris på om det var generelt en spesielt min hund. Nå er det vel heller ingen som har angrepet deg for å "forsvare" hverken Marthe eller Extra..

For all del, det kan jo være at det er noe alvorlig i veien oppe i toppetasjen min altså, det skal man ikke se bort i fra, men jeg følte for å svare jeg - siden jeg faktisk har et rimelig reelt bilde av denne hunden :)

Du vet du, jeg syns du virker som du er litt kjapp ute med både klør og pigger jeg, så det er mulig jeg misforstår tonen i dine innlegg, men jeg syns ikke dette gagner diskusjonen som er intressant i ft metodevalg og disposisjon av hund.

Jeg reagerer på at du refererer til mine innlegg men lager en salig suppe av det, så da forholder jeg meg til at det er mine innlegg du diskuterer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem rotter seg? Jeg kjenner ikke wizard engang jeg, visste ikke at det var å rotte seg sammen om man var enig med noens utsagn heller jeg.

Hvis jeg sier at jeg har qoutet "rottene" da, i tidligere innlegg, for å gjøre det enkelt, så ser du gjerne hvem sine innlegg jeg refererer til.

Jeg har aldri bedt trådstarter stå alene, jeg har tvertimot hatt stor tillitt til at hun kan diskutere sin hund og sine valg i forhold til treningen.

Men du ber Marthe diskutere dette selv, jeg tar jo så klart dette som et hint om at jeg har lite å stille opp med i denne diskusjonen. (Det at hunden bor under mitt tak for tiden har vel heller lite å si)

Du vet du, jeg syns du virker som du er litt kjapp ute med både klør og pigger jeg, så det er mulig jeg misforstår tonen i dine innlegg, men jeg syns ikke dette gagner diskusjonen som er intressant i ft metodevalg og disposisjon av hund.

Kanskje jeg er det, og kanskje jeg ser en grunn til det også.

Jeg reagerer på at du refererer til mine innlegg men lager en salig suppe av det, så da forholder jeg meg til at det er mine innlegg du diskuterer..

Som sagt jeg har da qoutet flere i denne diskusjonen, og jeg har sagt at jeg ikke henvender meg alene til deg. Men jeg kan for all del holde meg unna siteringsknappen, siden jeg bare rører det til for alle om jeg ikke lar være.

Problemet med å disutere på nett er at folk ofte tolker ting på værst mulig måte slik at det blir vanskelig å føre en sakelig debatt.

En saklig debatt får man hvis man ikke går hen og begynner med å fortelle hva som er feil (siden du påstår at treningen som foretaes i videoen faktisk er FEIL), uten å for eksempel komme med et forslag om hva som kan være rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herre måne, Emilie.. Må man nødvendigvis rotte seg sammen om man er uenig med deg, eller enda værre - enig med noen som er uenig med deg?

Siden du har sitert mine og Jeanettes innlegg i tillegg til Gråtass, så er det vel oss tre som rotter oss sammen da? Det er neppe tilfeldig at vi er enige, liksom :rolleyes:

Man er ikke paranoid når man virkelig blir forfulgt.. *kikke over skuldra og se spøkelser på høylys dag*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herre måne, Emilie.. Må man nødvendigvis rotte seg sammen om man er uenig med deg, eller enda værre - enig med noen som er uenig med deg?

Siden du har sitert mine og Jeanettes innlegg i tillegg til Gråtass, så er det vel oss tre som rotter oss sammen da? Det er neppe tilfeldig at vi er enige, liksom :rolleyes:

Man er ikke paranoid når man virkelig blir forfulgt.. *kikke over skuldra og se spøkelser på høylys dag*

Jo, men altså - i denne tråden så er det deg, Margrete, Jeanette og Gråtass (samt Siri) (og dere har da noe kjennskap dere i mellom, om jeg ikke tar helt feil liksom) som mener mye det samme her. Jeg stiller ikke spørsmålstegn ved deres kompetanse, men at jeg som kjenner både hund og eier er helt på jordet i denne sammenhengen, mener jeg blir litt urettferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...