Gå til innhold
Hundesonen.no

IPO-trening


Marthe

Recommended Posts

Guest Kåre Lise
Dette så morsomt ut!

Har litt lyst til å prøve et slikt RIK-grunnkurs mest for gøy, og for å lære litt mer om det. Kan man bruke mindre raser på slike kurs, eller blir den "armen" for stor å ha i munnen? Altså 10 kg +/-?

Er helt grønn på dette her :wub:

(nå spurte jeg kanskje i litt feil tråd? Jaja...)

Det er ingenting i veien for det nei :D Det sirkulerer en youtube med en JRT som er mer enn ivrig på dette. Du får også armer som er tilpasset bittet på hunden, kan hende du må investere i egen arm, Uansett foregår innlæringa med å starte med skinnfille så dette er fullt mulig for alle hunder med en viss byttedrift. Problemet får du nok i forholdt til prøver da lydighetsdelen er lagt opp til bruksraser uten klasser og innebærer apportering over hinder ( 1m ) og møne ( 1,8m ) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 106
  • Created
  • Siste svar
Guest Kåre Lise
Jeg tror "problemet" ligger i påstanden om at hunder som gjør det bra i IPO nødvendigvis er bra hunder mentalt. Det er vel neppe mer nødvendig/sant i IPO-sporten enn det er i andre hundesporter..

Det hjelper meg fremdeles ikke i å forstå hva hverken den ene eller andre påstanden kan ha sammenheng med Extra sin gruppe C trening å gjøre. Hvis folk skal synse og besserweise om hvem hunder som egner seg for IPO eller andre sporter bør de vel lage sin egen tråd spør du meg. Fortsatt god påske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette så morsomt ut!

Har litt lyst til å prøve et slikt RIK-grunnkurs mest for gøy, og for å lære litt mer om det. Kan man bruke mindre raser på slike kurs, eller blir den "armen" for stor å ha i munnen? Altså 10 kg +/-?

Er helt grønn på dette her :wub:

(nå spurte jeg kanskje i litt feil tråd? Jaja...)

Det er alle mulige raser på rik-gk, og man trenger ikke ha med hund engang for å få rik-lisensen. Ingen av mine hunder er egnet eller skal trenes til c-arbeide, så jeg tar med en annen sin hund når jeg skal gå grunnkurset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper meg fremdeles ikke i å forstå hva hverken den ene eller andre påstanden kan ha sammenheng med Extra sin gruppe C trening å gjøre. Hvis folk skal synse og besserweise om hvem hunder som egner seg for IPO eller andre sporter bør de vel lage sin egen tråd spør du meg. Fortsatt god påske.

Det er jo slik det fungerer på nett, Snusken, tråder tar ofte sin egen retning. Slik er det bare.

ps: påsken er over nå :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Det er jo slik det fungerer på nett, Snusken, tråder tar ofte sin egen retning. Slik er det bare.

ps: påsken er over nå :wub:

Jeg vet ikke hvem kalender du følger men her er det 2 påskedag og hellidag.

Fortsatt god påske :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper meg fremdeles ikke i å forstå hva hverken den ene eller andre påstanden kan ha sammenheng med Extra sin gruppe C trening å gjøre. Hvis folk skal synse og besserweise om hvem hunder som egner seg for IPO eller andre sporter bør de vel lage sin egen tråd spør du meg. Fortsatt god påske.

Det er ingen som har sagt noe om hvem hunder som egner seg for IPO eller andre sporter, så vidt jeg husker. Det som BLE sagt, var at en hund måtte være bra mentalt for å gjøre det godt i IPO, og vi var ikke alle like enige i det - akkurat som vi ikke er enige i at en hund som går NBF-bruksprogrammet nødvendigvis er god mentalt, eller en LP-hund er god mentalt, eller eller eller.. At en hund duger i en hundesport, betyr ikke at den er bra mentalt - det trenger ikke å bety mer enn at den har jakt, kamp og lekelyst..

Og poenget med å legge ut videoen, var for å vise folk hva C-trening går ut på, fordi det var så mange fordommer om det. Vi quoter startinnlegget en gang til, sånn at du får det med deg:

Siden IPO hos mange er en veldig "misforstått" sport, så tenkte jeg at jeg kunne vise et filmklipp fra en helt vanlig dag på trening. Jeg vet at mange tenker "pigg og strøm" når man hører ordet "IPO". Hos de fleste klubber så er ikke dette et tema en gang.

Jeg tenkte at jeg kunne vise et filmklipp der dere kan se at så lenge man har ok lydighet på hunden, så er resten «lek». Man spiller på driftene som ligger i hunden, og som dere kan se, så elsker i hvert fall Extra dette :wub:

Her kan dere se film fra dagens trening.

Jeg har verken tatt vekk noe, eller plusset noe på :D

Da er det vel på sin plass å diskutere C-arbeid og hva det sier om hunden mentalt helt uten at det nødvendigvis er snakk om Extra og bare bare henne.. Hun er da virkelig ikke den eneste hunden i landet som blir trent i C-arbeid, eller? :D

Og jeg håper ikke din påske har vært så crappy som det ser ut til her, og ønsker deg en fortsatt fin dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vær så snill. Ferdselsprøven er jammen ikke verdt mye i mentaltestenes sammenheng, hunden må jo være totalt vrak for å ikke gå gjennom en slik prøve.

Jeg har ennå ikke sett noen "vrak" bestå ferdselsprøve og i følge regelverket skal heller ikke slike hunder bestå.

Den store fordelen med ferdselsprøven i mine øyne er at for å bestå må man ha en hund som fungerer i miljø og har litt forståelse for lydighet. Den skal takle passerende biler, sykkelist tett på, folkemengder, hund som kommer i mot uten å gjøre utfall og vise at den er mottakelig for kommando med forstyrrelser rundt. Samtidig må man ha en viss mengde lydighet på hunden for å bestå. Om ikke annet fører i alle fall dette til at folk trener hundene sine på disse tingene og igjen fører det forhåpentligvis til at hundene fungerer bedre i samfunnet etter prøve. I mine øyne er en ferdselsprøve et minimum av hva vi burde kunne forvente av alle hunder i samfunnet, men alikevel ser en ofte at hunder stryker fordi dem ikke mestrer den lille påkjenningen en FP er.

Jeg gir meg fortsatt ikke på at en hund som gjør det bra i IPO aldeles ikke behøver være noen mentalt bra hund. Den kan ha visse egenskaper ja, men fortsatt være en utrygg hund når den ikke er på banen.

Jeg vet ikke hva din definisjon på å "gjøre det bra i IPO" er, men om du mener på feks NM nivå tror jeg det hører til sjeldenheten at en finner utrygge hunder på det nivået. De hundene jeg har sett som har hatt en form for sosial usikkerhet har stort sett ramlet ut av sporten lenge før de har kommet på det nivået. Å være sosialt trygg er kanskje en av de viktigste egenskapene for å fungere i IPO. Hunden må være så sosialt trygg at den mestrer røff lek med fremmede mennesker. Den må ha en nervekonstitusjon som gjør at den avreagerer rimelig hurtig på ubehag og kan lære å mestre berlastningene. Den må ha en hvis porsjon jakt og bytte interesse. Den må også ha en hvis porsjon hardhet og kamplyst. En kan trene og forsterke mye, men man kan ikke lære en hund uten disse grunn forutsettningene til å mestre sporten uten at det vil synes på en prøve til en hvis grad.

Jeg har hatt to hunder jeg har startet å trene IPO med som jeg har ment at har fungert for dårlig til sporten. Den første gikk en knall bra funksjonsanalyse, besto K test, besto FP, SL 1, var i B bruks og Elite LP. Han tok med seg IPO treningen av banen og begynte å utfordre folk i hverdagen. Jeg sluttet selvfølgelig å trene han i IPO og vi kom aldri til prøve. Senere solgte jeg han, han ble tjenestehund og fungerte utmerket som det.

Den andre var ei med litt sosial usikkerhet. Men utrolig bra bruksegenskaper. Vi fikk hunden opp i SL 3, RSP 3 RRP 3, LP 3, FH 1 og om hun som tok over henne hadde hatt rett motivasjon ville nok hunden hevdet seg i det meste av hundesporter. Hun har fungert helt greit i hverdagen, som treningskompis, tur og familiehund. Men vi fikk henne bare så vidt igjennom en IPO 2... Men der stoppa det seg. Det er liksom ikke noe poeng å trene en hund som blir dårligere å dårligere for hver trening fremfor bedre og bedre... Og jeg må si at det er utrolig sjeldent jeg ser slike hunder i IPO miljøet, de fleste hunder som er for dårlige faller i fra lenge før de kommer til prøve...

At hunder har noen "issues" utenfor treningsbanen som ikke vises i trening behøver ikke å bety annet enn at hundefører/fig. har gjort ting riktig i trening, mens dårlige egenskaper har blitt forsterket i hverdagen. Det er ikke nødvendigvis hunden det er noe feil med alltid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Lurer nå på hva mentalitet det menes ikke er så nøye med her for å fungere i IPO. Tror noen lever i en fantasiverden om at IPO bare er biting og glemmer at hundene skal beherske spor, omfattende lydighet og gå ett schützprogram med alt det innebærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer nå på hva mentalitet det menes ikke er så nøye med her for å fungere i IPO. Tror noen lever i en fantasiverden om at IPO bare er biting og glemmer at hundene skal beherske spor, omfattende lydighet og gå ett schützprogram med alt det innebærer.

Ehmm Nå tror jeg faktisk at den brukeren som først påpekte at det var en sannhet med modifikasjoner at IPO hunder er bra mentalt, selv driver med IPO? Da burde hun vite hva det dreier seg om, tror du ikke?

Jeg derimot har svært liten peil, men synes det var herlig å se videoen. Hun minner meg så mye om lille Lyra av en eller anne grunn! :wub:

Det ser virkelig gøy ut for hundene, og det er jo det aller viktigste :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva f*** har dette med IPO trening å gjøre? Gå og legg deg, det finnes andre forum for humørsjuke alenekjerringer. Dette er bare så "way off" jeg har f** ikke ord for det. For å klargjøre ting for deg så befinner du deg nå på ett hundeforum under kategorien "bruks".

So? Så hvor ligger problemet da, det har hvertfall absolutt ingenting whatsoever med IPO å gjøre.

Jeg er verken humørsyk, alenekjerring eller uten forståelse av at dette er et bruksforum. Hvis du leser quoten jeg svarer på, kanskje du skjønner litt mer. Marthe påstår at en hund som gjør det bra i IPO må være stødig mentalt, og det er jeg ikke enig i. Jeg har etterhvert sett noen hunder som gjør det bra i både ene og andre hundesporten som jeg aldeles ikke ville hatt selv.

Det er ingen som har sagt noe om hvem hunder som egner seg for IPO eller andre sporter, så vidt jeg husker. Det som BLE sagt, var at en hund måtte være bra mentalt for å gjøre det godt i IPO, og vi var ikke alle like enige i det - akkurat som vi ikke er enige i at en hund som går NBF-bruksprogrammet nødvendigvis er god mentalt, eller en LP-hund er god mentalt, eller eller eller.. At en hund duger i en hundesport, betyr ikke at den er bra mentalt - det trenger ikke å bety mer enn at den har jakt, kamp og lekelyst..

Og poenget med å legge ut videoen, var for å vise folk hva C-trening går ut på, fordi det var så mange fordommer om det. Vi quoter startinnlegget en gang til, sånn at du får det med deg:

Da er det vel på sin plass å diskutere C-arbeid og hva det sier om hunden mentalt helt uten at det nødvendigvis er snakk om Extra og bare bare henne.. Hun er da virkelig ikke den eneste hunden i landet som blir trent i C-arbeid, eller? :wub:

Og jeg håper ikke din påske har vært så crappy som det ser ut til her, og ønsker deg en fortsatt fin dag...

Nettopp, 2ne har visst forstått hva jeg mente.

Ehmm Nå tror jeg faktisk at den brukeren som først påpekte at det var en sannhet med modifikasjoner at IPO hunder er bra mentalt, selv driver med IPO? Da burde hun vite hva det dreier seg om, tror du ikke?

Har gått over til å satse helt og holdent på NBF-programmet, men totten er trent litt i IPO ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Guest Kåre Lise
Marthe påstår at en hund som gjør det bra i IPO må være stødig mentalt, og det er jeg ikke enig i. Jeg har etterhvert sett noen hunder som gjør det bra i både ene og andre hundesporten som jeg aldeles ikke ville hatt selv.

Hva du selv ville hatt er tydeligvis ikke ensbetydende med hva som er ønskede mentale egenskaper for å prestere i IPO og da særlig gruppe C som vi snakker om her.

Har gått over til å satse helt og holdent på NBF-programmet, men totten er trent litt i IPO ja.
Flott. Jeg visste ikke at dette var en gjettekonkuranse over hvem som driver eller har drevet med IPO. Beklager hvis jeg har tråkket noen på tærne. Når man uttaler seg om mentalitet som over så mister jeg all troverdighet for å være kjent med denne type brukshundsport.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du selv ville hatt er tydeligvis ikke ensbetydende med hva som er mentale ønsker for å prestere i IPO.

Flott. Jeg visste ikke at dette var en gjettekonkuranse over hvem som driver eller har drevet med IPO. Beklager hvis jeg har tråkket noen på tærne. Når man uttaler seg om mentalitet som over så mister jeg all troverdighet for å være kjent med denne type brukshundsport.

Uttaler meg om mentalitet hvordan? Bare fordi jeg påpeker at det finnes hunder som slett ikke er helt stødige, men som allikevel gjør det bra i IPO? Du må mene akkurat det du vil om den saken, men det er fakta. Jeg har sett disse hundene personlig. Jeg har absolutt ingenting i mot sporten, men jeg er uenig i at en god IPO-hund nødvendigvis MÅ være mentalt svært bra - slik det påstås tidligere i denne diskusjonen.

Måten du svarer meg på forteller meg at du egentlig ikke har skjønt gangen i diskusjonen helt. Les alt nøye en gang til kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Uttaler meg om mentalitet hvordan? Bare fordi jeg påpeker at det finnes hunder som slett ikke er helt stødige, men som allikevel gjør det bra i IPO? Du må mene akkurat det du vil om den saken, men det er fakta. Jeg har sett disse hundene personlig. Jeg har absolutt ingenting i mot sporten, men jeg er uenig i at en god IPO-hund nødvendigvis MÅ være mentalt svært bra - slik det påstås tidligere i denne diskusjonen.

Måten du svarer meg på forteller meg at du egentlig ikke har skjønt gangen i diskusjonen helt. Les alt nøye en gang til kanskje?

Nei, jeg trenger ikke lese en gang til. Jeg tror vi har helt vidt forskjellige oppfatninger av mentalitet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg trenger ikke lese en gang til. Jeg tror vi har helt vidt forskjellige oppfatninger av mentalitet :)

Okei? Kan jo spørre deg også:

Synes du en hund som går til angrep på et fremmed menneske uten forvarsel og uten å være i presset situasjon på åpen mark er en stabil, mentalt bra hund?

Eller en hund som man står med siden til og klapper og alt er greit, så plutselig begynner hunden og knurre mens eieren gir deg beskjed om å flytte deg forsiktig og uten bråe bevegelser?

Eller en hund som i en treningssituasjon stopper det den holder på med for å gå til angrep på en forbipasserende 150 meter unna - på vei vekk fra hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hele tråden her oser jo av misunnelse fra enkelte.. Ekvipasjen som kritiseres her har såvidt meg bekjent tatt IPO1 siden sist så da kan vel ikke den treninga og figureringen være helt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele tråden her oser jo av misunnelse fra enkelte.. Ekvipasjen som kritiseres her har såvidt meg bekjent tatt IPO1 siden sist så da kan vel ikke den treninga og figureringen være helt feil?

Hva er det du snakker om nå? Ble det for vanskelig å svare på spørsmålene mine?

Jeg snakker ikke om filmen i det hele tatt, jeg snakker om påstanden om at alle hunder som gjør det bra i IPO er svært gode mentalt. Skjønner ikke at det kan være så vanskelig å forstå? Jeg kunne tatt IPO-prøver med min hund også om jeg ville - men har bestemt meg for å nå langt i et program i stedet for halvvegs i to programmer, finnes ikke misunnelig i det hele tatt faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Okei? Kan jo spørre deg også:

Synes du en hund som går til angrep på et fremmed menneske uten forvarsel og uten å være i presset situasjon på åpen mark er en stabil, mentalt bra hund?

Eller en hund som man står med siden til og klapper og alt er greit, så plutselig begynner hunden og knurre mens eieren gir deg beskjed om å flytte deg forsiktig og uten bråe bevegelser?

Eller en hund som i en treningssituasjon stopper det den holder på med for å gå til angrep på en forbipasserende 150 meter unna - på vei vekk fra hunden?

Har ingensomhelstverdens sammensheng med IPO å gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingensomhelstverdens sammensheng med IPO å gjøre :)

Å herregud. :)

De situasjonene jeg forteller om har skjedd, med hunder som trenes i IPO og som gjør det godt der. Derfor er min påstand at hunder som gjør det bra i IPO ikke nødvendigvis er svært gode mentalt. Skjønner du virkelig ikke hva jeg mener? Er det mulig?

For å gjøre det kjempeenkelt: Synes du hundene i de tre eksemplene høres veldig bra ut mentalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Hva er det du snakker om nå? Ble det for vanskelig å svare på spørsmålene mine?

Jeg snakker ikke om filmen i det hele tatt, jeg snakker om påstanden om at alle hunder som gjør det bra i IPO er svært gode mentalt. Skjønner ikke at det kan være så vanskelig å forstå? Jeg kunne tatt IPO-prøver med min hund også om jeg ville - men har bestemt meg for å nå langt i et program i stedet for halvvegs i to programmer, finnes ikke misunnelig i det hele tatt faktisk.

Du må la meg rekke å svare da kjære :) Utifra hva du sier nå så er det vanskelig for meg å si noe om mentaliten til denne enkelte hunden. alle hunder kan knurre og bite helt uavhengig av IPO. Har absolutt ingen sammenheng. At du har sett en hund som sliter mentalt i sosiale sammenhenger men funker i IPO betyr ikke en dritt i mine øyne. Dette skjer i de beste familier.. En Chiwhawha kan ligge på sofaen å gjøre jobben sin for deretter å bite noen.. Hva er det du vil frem til? De mentale egenskapene jeg snakker om her er de som er ønsket i IPO.. At det finnes hunder som egner seg for sporten men har andre problemer er sikker fullt mulig og kan godt hende jeg har misforstått deg da jeg oppfattet ting noe annerledes som at mentalitet ikke var særlig vesentlig i IPO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
For å gjøre det kjempeenkelt: Synes du hundene i de tre eksemplene høres veldig bra ut mentalt?

Hvem tre eksempler? Jeg ser fortsatt ikke noen sammenheng her.. Vi snakker tydeligvis forbi hverandre her. Bikkjer som ikke har mentalitet i orden og som er uegnet for IPO skal i følge reglementet utvises av figurant så allerede her sliter du litt. Disse problemene du snakker om skulle hvis jeg ikke misforstår deg nå aldri trent IPO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må la meg rekke å svare da kjære :) Utifra hva du sier nå så er det vanskelig for meg å si noe om mentaliten til denne enkelte hunden. alle hunder kan knurre og bite helt uavhengig av IPO. Har absolutt ingen sammenheng. At du har sett en hund som sliter mentalt i sosiale sammenhenger men funker i IPO betyr ikke en dritt i mine øyne. Dette skjer i de beste familier.. En Chiwhawha kan ligge på sofaen å gjøre jobben sin for deretter å bite noen.. Hva er det du vil frem til? De mentale egenskapene jeg snakker om her er de som er ønsket i IPO.. At det finnes hunder som egner seg for sporten men har andre problemer er sikker fullt mulig og kan godt hende jeg har misforstått deg da jeg oppfattet ting noe annerledes som at mentalitet ikke var særlig vesentlig i IPO.

Du har ikke snakket om noen mentale egenskaper, du gikk rett på mitt innlegg om at en god IPO-hund ikke nødvendigvis måtte være 'svært bra mentalt' og siden har du ikke prestert å si noe annet enn at du er uenig - uten å egentlig ha skjønt poenget eller fortalt hva du mener er en mentalt bra hund. En hund som finner de situasjonene jeg beskrev så truende at de føler seg nødt til å forsvare seg/gå til angrep, er etter mitt syn ikke svært bra mentalt. Den har brister. Jeg har aldri sagt at mentalitet ikke er vesentlig i IPO, jeg har bare sagt at en IPO-tittel på stamtavla ikke nødvendigvis sier alt om mentaliteten på en hund, slik det ble påstått tidligere i diskusjonen.

At det finnes hunder som egner seg for sporten men har andre problemer er sikker fullt mulig

Og her sier du jo nettopp det jeg har prøvd å sagt de siste ørtogførti innleggene.. :) Verre var det ikke, de fleste andre skjønte visst hva jeg mente allerede etter første innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem tre eksempler? Jeg ser fortsatt ikke noen sammenheng her.. Vi snakker tydeligvis forbi hverandre her. Bikkjer som ikke har mentalitet i orden og som er uegnet for IPO skal i følge reglementet utvises av figurant så allerede her sliter du litt. Disse problemene du snakker om skulle hvis jeg ikke misforstår deg nå aldri trent IPO.

Oh lord. Nå trodde jeg endelig du hadde skjønt det. Skal ta det steg for steg.

Her starter diskusjonen rundt akkurat dette, det har altså INGENTING med videoen å gjøre:

Hunden må helt klart være bra mentalt for å gjøre det bra i IPO :)

Så sier jeg, som svar på Marthe sitt innlegg over her:

Det er vel en sannhet med visse modifikasjoner, hundene kan vel ha sine ting selv om de gjør det bra i IPO.

Moro å se film, selv om jeg har sett dere live da. :) Blir kjekt å følge minimallen og deres IPO-karriere. :)

Jeg gir meg fortsatt ikke på at en hund som gjør det bra i IPO aldeles ikke behøver være noen mentalt bra hund. Den kan ha visse egenskaper ja, men fortsatt være en utrygg hund når den ikke er på banen.

Så kommer du syklende inn på denne måten, egentlig heeelt ut av all sammenheng:

Hva f*** har dette med IPO trening å gjøre? Gå og legg deg, det finnes andre forum for humørsjuke alenekjerringer. Dette er bare så "way off" jeg har f** ikke ord for det. For å klargjøre ting for deg så befinner du deg nå på ett hundeforum under kategorien "bruks".

So? Så hvor ligger problemet da, det har hvertfall absolutt ingenting whatsoever med IPO å gjøre.

Og siden har jeg forsøkt å forklare deg, på en noe hyggeligere måte, at en IPO-tittel på stamtavla ikke nødvendigvis er ensbetydende med at hunden er utelukkende bra mentalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem tre eksempler? Jeg ser fortsatt ikke noen sammenheng her..

Disse tre - alle disse tre eksemplene har skjedd UTENFOR IPO-banen med hunder som konkurrerer i IPO. Og jeg bruker dem som 'bevis' på at IPO-hunder søren meg kan ha sine greier de også. Altså er det rettet mot påstanden om at alle IPO-hunder er utelukkende bra mentalt:

Okei? Kan jo spørre deg også:

1. Synes du en hund som går til angrep på et fremmed menneske uten forvarsel og uten å være i presset situasjon på åpen mark er en stabil, mentalt bra hund?

2.Eller en hund som man står med siden til og klapper og alt er greit, så plutselig begynner hunden og knurre mens eieren gir deg beskjed om å flytte deg forsiktig og uten bråe bevegelser?

3. Eller en hund som i en treningssituasjon stopper det den holder på med for å gå til angrep på en forbipasserende 150 meter unna - på vei vekk fra hunden?

Edit: Nå er jeg helt tom for måter å forklare dette på, så hvis jeg ikke får frem hva jeg mener nå, så må jeg nok gi opp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...