Gå til innhold
Hundesonen.no

IPO-trening


Marthe

Recommended Posts

Jo, men altså - i denne tråden så er det deg, Margrete, Jeanette og Gråtass (samt Siri) (og dere har da noe kjennskap dere i mellom, om jeg ikke tar helt feil liksom) som mener mye det samme her. Jeg stiller ikke spørsmålstegn ved deres kompetanse, men at jeg som kjenner både hund og eier er helt på jordet i denne sammenhengen, mener jeg blir litt urettferdig.

Øh.. Jeg har møtt Gråtass en gang, men helt riktig, Margrete, Jeanette og Siri er mine venninner. Jeg antar at vi ble det fordi vi er enige om hunder og trening, og det vil nødvendigvis vise seg på slike forum. Beklager virkelig det, vi får vel prøve å la være å svare i samme tråder fra nå av :)

Det er vel heller ingen som sier at du ikke får lov til å svare, det som har blitt sagt er vel at Marthe er såpass kompetent at hun antageligvis klarer å svare for sine metodevalg også i denne tråden.

Det jeg ikke forstår, er hvorfor dette ble et så ømt tema? Det har vel ikke fra noens side vært ment så ille som du (og kanskje Marthe?) tar det? Var ikke poenget med tråden å opplyse om IPO? Da må det vel være lov å spørre hvorfor man gjør ting slik man gjør det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 106
  • Created
  • Siste svar
Det jeg ikke forstår, er hvorfor dette ble et så ømt tema? Det har vel ikke fra noens side vært ment så ille som du (og kanskje Marthe?) tar det? Var ikke poenget med tråden å opplyse om IPO? Da må det vel være lov å spørre hvorfor man gjør ting slik man gjør det? :)

Tja, man føler seg kanskje lettere truffet når man vet hvordan hund og eier jobber, og ser og VET at det som foregår er svært, svært bra. Dersom noen da slenger ut med at det hele ser noe grovt ut, og at andre metoder bør taes i bruk - utifra filmklippet - så ja, da føler man seg litt snurt faktisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Altså jeg spurte da trådstarter om ett spørsmål som jeg har fått svar på. Du har klart å krisemaksimere spørmålet mitt, jeg tok med tid til å forklare deg at det ikke var ment på den måten du oppfatter det. Dette akspeterer du da ikke som forklaring (gudene vet hvorfor).

Trådstarter regner jeg med er ferdig med spørsmålet ettersom hun ikke er aktiv i spørsmålet noe mer (vi andre har jo akspetert svare og fått forklaring).

Det er heller ingen som har lagt ut at det ser grovt ut av vi som diskuterer her (unntagen Siri) det var snakk om mottaket (fra meg som lurte på om det var normalt eller om dem trente på noe spesiellt) og en annen diskuterer bruk av annen metode for å oppnå målet.

Er det vi eller du som oppfatter feil og krisemaksimerer? Om om vi er så "grove" og "ufine" som du prøver si så er jo du velkommen til å få det moderert vel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven - dere har altså klart å bruke 2 sider på å diskutere noe helt fantastisk flatt og innlysende. :) Ta 3 dagers pause fra forumet, kom tilbake og les det som står her. Det er egentlig utrolig gjennomlysende hvor hårsåre folk er når det kommer til IPO her, noe jeg aldri hadde trodd.

Og når det kommer til startinnlegget er det selvsagt interessant å se en slik film (dog har jeg jo sett litt før :) ), men jeg har aldri vært borti at folk skal være så negativt betont rundt en hundesport. Før jeg leste denne tråden hadde jeg kun et positivt inntrykk av hele grenen, jeg vet ikke hvorfor folk tar så på av hundelek (for å overdrive betegnelsen)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven - dere har altså klart å bruke 2 sider på å diskutere noe helt fantastisk flatt og innlysende. :) Ta 3 dagers pause fra forumet, kom tilbake og les det som står her. Det er egentlig utrolig gjennomlysende hvor hårsåre folk er når det kommer til IPO her, noe jeg aldri hadde trodd.

Og når det kommer til startinnlegget er det selvsagt interessant å se en slik film (dog har jeg jo sett litt før :) ), men jeg har aldri vært borti at folk skal være så negativt betont rundt en hundesport. Før jeg leste denne tråden hadde jeg kun et positivt inntrykk av hele grenen, jeg vet ikke hvorfor folk tar så på av hundelek (for å overdrive betegnelsen)...

Tør jeg spørre hvem som er negative til sporten i sin helhet? quote gjerne :) For det er vel strengt tatt bare en som har ytret negative tanker rundt det, resten av oss lurte litt på måten det ble trent på i den filmen. TS har svart og vi er fornøyde med svaret. At noen nekter å se at det var ikke ett vondt og slemt og ondt spørsmål/påstand er slettes ikke noen andre sin feil en den som nekter dette. Så jeg vet ikke helt hvem som bør ta seg en pause jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Denne diskusjonen har vel muligens kommet et stykke OT.. Meninger om treningsmetoder og raser er det jo alltid like mye av som det er antall hundetrenere, og som noen her nevner er det sant at det er mange veier til Rom! Skal derfor ikke mene noe om verken den ene eller andre metoden.. Bare at jeg både har sett maller som har nådd langt i IPO, ringsport etc., som har blitt kjørt høyt i stress/ frustrasjon på trening og i innlæring på enkelte momenter… og andre som igjen f.eks har lært å bite hardt vha andre metoder (f. eks rolig og ”styrt” bitt i kevlarforsterket drakt i KNPV trening).. Og fremfor å mene så mye om hva som er beste og mest egnede metode i dette spesifikke tilfellet velger jeg å tro at både hundefører og ressursene rundt hundeføreren er i stand til å vurdere hva som er mest hensiktsmessig å bruke, og hvilke ”knapper” som vil funke på den enkelte hund… og håper jo at hundens individuelle egenskaper blir vektlagt høyere enn den allmenne oppfattningen av rasen…

Når det gjelder alder og belastningsskader er det klart at noen hunder tåler mer trøkk over tid enn andre, og at enkelte gullkorn kan holde det gående hele livet i aktivt og hardt arbeid. Og det stemmer at ordinær pensjonsalder både på politi- og redningshunder er 10 år. Dog er det nok en del som tas ut av tjeneste tidligere pga forskjellige faktorer som spiller inn (f. eks skader etc.). Jeg stiller meg tvilende til om den hunden som er på tjenesteliste frem til 10 års alder er i like god fysisk form når den kaster inn håndkle som tiåring, som den var som 4- 5 år gammel, selv om den er i tilfredsstillende form til å være i aktiv tjeneste!? Sånn jeg ser det er ofte hundene som konkurrerer på TOPP i IPO på sitt aller beste i alderen 3-7 år, og at det er svært få hunder som hevder seg helt i toppen i mer enn bare noen veldig få år sammenhengende (selv om det helt sikkert finnes noen:).. Om dette kommer som følge av skader eller andre forhold kan jo selvsagt diskuteres, men jeg velger å tro at de som konkurerer på høyeste nivå velger å gi seg på topp, fremfor å fortsette når de ser hunden begynner å prestere dårligere på trening og/ eller holde på til hunden rett og slett ikke har fysikk til å holde på mer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden må helt klart være bra mentalt for å gjøre det bra i IPO :D

Det er vel en sannhet med visse modifikasjoner, hundene kan vel ha sine ting selv om de gjør det bra i IPO.

Moro å se film, selv om jeg har sett dere live da. :D Blir kjekt å følge minimallen og deres IPO-karriere. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vi eller du som oppfatter feil og krisemaksimerer? Om om vi er så "grove" og "ufine" som du prøver si så er jo du velkommen til å få det moderert vel :ahappy:

Er det ikke de som sier at flertallet alltid har rett, uansett? Hvor prøver jeg å si at "dere" er grove og ufine? Kan ikke finne det noen steder jeg...Og HVIS jeg hadde oppfattet noen av dine eller noen andres innlegg som grove og ufine, så hadde det for øvrig ikke vært opp til meg alene, å vurdere om det skulle modereres eller ikke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Tragisk at man ikke skal kunne legge ut bilde/video fra trening uten å få sånne besserweiserkommentarer..

Jeg kjenner denne fig fra grunnkurs og har bare positivt inntrykk og jeg vet han er glad i byttedrift i motsrtinig til andre. Det er 1000 veier til rom, også i IPO som alla anna hundetrening. Blir lettere forbanna over uttalelser i denne tråden av folk som ikke vet hvor i utdanninga Extra er og ser en total utifra noen minutters trening. Jeg vet av folk som er i stand til å bedømme sånt og de sitter ikke på dette forumet :icon_redface:

Sånn jeg ser video er det ingen klovning. Han bruker vel pisk på ett momemt og ellers syns jeg han bare er tydelig i kroppsspår på hva han ønsker av hunden. Jeg mener dette er riktig og og ser viktigheten av dette i egen hund da han ikke veksler til byttedrift hvis fig ikke er tydelig nok på dette!

Forbanna besserweisere som minner meg på å aldri legge video fra trening her.

Edit: Hadde dere besserveisere sett jeg gå lydighet med bikkja høyt i drift ville dere fått noe å snakke om, en hund som fyres opp. Skaff dere en hobby, hundetrening anbefales.

Edit2: Vi sees i konkuranse.

Edit3: Det er litt ironisk at brukstråden på dette forumet = død men enkelte kommer ut av skapet når noe skal kritiseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en sannhet med visse modifikasjoner, hundene kan vel ha sine ting selv om de gjør det bra i IPO.

Moro å se film, selv om jeg har sett dere live da. :lol: Blir kjekt å følge minimallen og deres IPO-karriere. :lol:

Akkurat det er en sannhet med stoore modifikasjoner ja...men O.T i denne tråden, så jeg skal ikke begynne. Jeg har og sett videoen,og det er jammen bra det er en lett liten malle dette her..

Lykke til videre med henne.Hu er søt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere vil diskutere belastninger av hund ved trening, så kan dere lage en annen tråd. Jeg har ikke tenkt å ta det her :lol:

Akkurat det er en sannhet med stoore modifikasjoner ja...men O.T i denne tråden, så jeg skal ikke begynne. Jeg har og sett videoen,og det er jammen bra det er en lett liten malle dette her..

Lykke til videre med henne.Hu er søt.

Jo, en hund må være bra mentalt for å gjøre det bra i IPO. Da tenker ikke jeg 70-70-70, jeg tenker 100-100-100. Ja, det har mye med trening å gjøre, men hunden han ikke være et "vrak".

Det jeg ikke har skrevet, er at alle hunder som er bra mentalt fungerer til IPO, det er en helt annen ting.

Takk for lykke ønskingene! Gleder meg til å se deg og dine i aksjon igjen også :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det er en sannhet med stoore modifikasjoner ja...men O.T i denne tråden, så jeg skal ikke begynne.

*Kremt*, modifikasjoner kan jeg være med på, men ikke "store modifikasjoner" altså. Skal en hund gjøre det bra innen IPO og nå lagt, så ja, den MÅ nesten være i besittelse av en del ulike egenskaper, alt i alt kalt god mentalitet. Det er en grunn til at man "mentaltester" individer før man i det hele tatt har lov til å delta på konkurranse innen sporten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er maaaange som gjør gode poeng i IPO som man ikke har lyst å putte i hus eller treffe på gata...

Det er sannheten. Like it or not. :lol:

Vi treffes nok sikkert i november om du skal være med på samling med Oliver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Kremt*, modifikasjoner kan jeg være med på, men ikke "store modifikasjoner" altså. Skal en hund gjøre det bra innen IPO og nå lagt, så ja, den MÅ nesten være i besittelse av en del ulike egenskaper, alt i alt kalt god mentalitet. Det er en grunn til at man "mentaltester" individer før man i det hele tatt har lov til å delta på konkurranse innen sporten.

Nei, vær så snill. Ferdselsprøven er jammen ikke verdt mye i mentaltestenes sammenheng, hunden må jo være totalt vrak for å ikke gå gjennom en slik prøve.

Jeg gir meg fortsatt ikke på at en hund som gjør det bra i IPO aldeles ikke behøver være noen mentalt bra hund. Den kan ha visse egenskaper ja, men fortsatt være en utrygg hund når den ikke er på banen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Kremt*, modifikasjoner kan jeg være med på, men ikke "store modifikasjoner" altså. Skal en hund gjøre det bra innen IPO og nå lagt, så ja, den MÅ nesten være i besittelse av en del ulike egenskaper, alt i alt kalt god mentalitet. Det er en grunn til at man "mentaltester" individer før man i det hele tatt har lov til å delta på konkurranse innen sporten.

Jada. :rolleyes: Og hvilke mentaltester sikter du til i gåsetegn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vær så snill. Ferdselsprøven er jammen ikke verdt mye i mentaltestenes sammenheng, hunden må jo være totalt vrak for å ikke gå gjennom en slik prøve.

Nei, det er den ikke og det er derfor jeg bruker anførselstegn.

Jeg gir meg fortsatt ikke på at en hund som gjør det bra i IPO aldeles ikke behøver være noen mentalt bra hund. Den kan ha visse egenskaper ja, men fortsatt være en utrygg hund når den ikke er på banen.

Kommer egentlig heeelt an på hvordan man velger å trene et "vrak" så klart. Men skal man hevde seg innen sporten, så ja, jeg mener at en hund skal ha et rimelig stabilt og godt hode.

Det er maaaange som gjør gode poeng i IPO som man ikke har lyst å putte i hus eller treffe på gata...

Det er sannheten. Like it or not. :)

Slike kan nok også hevde seg i IPO, men det Hvermansen kaller godt gemytt er ikke nødvendigvis synonymt med hva man definerer som en bra hund.

Og det var for øvrig ferdselsprøven jeg siktet til da jeg nevnte mentaltester i anførselstegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er den ikke og det er derfor jeg bruker anførselstegn.

Hvorfor bruker du det argumentet i det hele tatt da hvis du er enig i at den testen er intetsigende om en hunds mentalitet?

Slike kan nok også hevde seg i IPO, men det Hvermansen kaller godt gemytt er ikke nødvendigvis synonymt med hva man definerer som en bra hund.

Synes du en hund som går til angrep på et fremmed menneske uten forvarsel og uten å være i presset situasjon på åpen mark er en stabil, mentalt bra hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du en hund som går til angrep på et fremmed menneske uten forvarsel og uten å være i presset situasjon på åpen mark er en stabil, mentalt bra hund?

Nå har jeg prøvd å se film og lese tråd for å lære litt mer om en hundesport jeg er helt grønn på. Men er det her snakk om en spesiell hund? Er det noe jeg ikke har fått med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg prøvd å se film og lese tråd for å lære litt mer om en hundesport jeg er helt grønn på. Men er det her snakk om en spesiell hund? Er det noe jeg ikke har fått med meg?

Det er mange som ikke trener denne sporten på rett måte bla. I tillegg så er det ikke alle hunder som skal brukes til denne sporten, ikke minst så er det mange eiere som er for "grønne" i topplokket.

Det er mange (ikke ofte jeg hører om dette i Norge) som kun har hundene i hundegård, og med på trening. Lite sosialiserte og miljøtrente hunder.

Hunder som trenes rett, skal ikke blir farlige på noen som helst måte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det så ut som hunden var veldig tent på "leka", jeg. Ikke mannen. Men nå har jeg jo ikke peiling. Men det minnet bittelitt om drakamp med våre hunder, bare at vi dropper den triggedelen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det så ut som hunden var veldig tent på "leka", jeg. Ikke mannen. Men nå har jeg jo ikke peiling. Men det minnet bittelitt om drakamp med våre hunder, bare at vi dropper den triggedelen...

Det er sånn det skal være :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg prøvd å se film og lese tråd for å lære litt mer om en hundesport jeg er helt grønn på. Men er det her snakk om en spesiell hund? Er det noe jeg ikke har fått med meg?

Neida, du har ikke gått glipp av noe. Emilie kom med en påstand, men jeg har sett en og annen hund som ikke er helt trygge i helt vanlige situasjoner til tross for at de ser bra ut når det gjelder IPO (og andre hundesporter for den saks skyld). Så når Emilie mener det er forskjell på hva Hvermansen mener er godt gemytt, måtte jeg ta et eksempel og spørre om hun mente hunden i eksempelet var helt trygg.

Edit: Og ja, det er en spesiell hund, men ingen noen her kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Synes du en hund som går til angrep på et fremmed menneske uten forvarsel og uten å være i presset situasjon på åpen mark er en stabil, mentalt bra hund?

Hva f*** har dette med IPO trening å gjøre? Gå og legg deg, det finnes andre forum for humørsjuke alenekjerringer. Dette er bare så "way off" jeg har f** ikke ord for det. For å klargjøre ting for deg så befinner du deg nå på ett hundeforum under kategorien "bruks".

men jeg har sett en og annen hund som ikke er helt trygge i helt vanlige situasjoner til tross for at de ser bra ut når det gjelder IPO (og andre hundesporter for den saks skyld).

So? Så hvor ligger problemet da, det har hvertfall absolutt ingenting whatsoever med IPO å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

So? Så hvor ligger problemet da, det har hvertfall absolutt ingenting whatsoever med IPO å gjøre.

Jeg tror "problemet" ligger i påstanden om at hunder som gjør det bra i IPO nødvendigvis er bra hunder mentalt. Det er vel neppe mer nødvendig/sant i IPO-sporten enn det er i andre hundesporter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette så morsomt ut!

Har litt lyst til å prøve et slikt RIK-grunnkurs mest for gøy, og for å lære litt mer om det. Kan man bruke mindre raser på slike kurs, eller blir den "armen" for stor å ha i munnen? Altså 10 kg +/-?

Er helt grønn på dette her :wub:

(nå spurte jeg kanskje i litt feil tråd? Jaja...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...