Gå til innhold
Hundesonen.no

IPO-trening


Marthe

Recommended Posts

Guest Kåre Lise
Edit: Nå er jeg helt tom for måter å forklare dette på, så hvis jeg ikke får frem hva jeg mener nå, så må jeg nok gi opp. :icon_confused:

Selvom jeg er litt treg så har jeg da vitterlig forstått hva du mener nå og som jeg prøver å si så snakker vi nok om helt forskjellige mentale egenskaper. Du har nevnt noe om hva slags hund du vil ha hjemme, hva din subjektive mening er å foretrekke som sofapute trenger vel ikke nødvendigvis ha noen tilknytning til Marthe's utsagn om mentale egenskaper i IPO? Uansett har jeg svart deg på hva jeg mener om dine eksempler, hvis dette er gjentagende atferd så er det jo hunder som ikke har noe på en IPObane å gjøre og det er figurants ansvar å utvise sånne hunder. M.a.o. så skulle da hundene du henviser til aldri trent IPO så da skjønner ikke jeg helt hva du gnåler om? Hvis hundene i dine eksempler viser denne atferden i vesenstesten vil de jo aldri kunne stille til en ferdselsprøve så da betyr det jo fint lite hvor bra de biter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 106
  • Created
  • Siste svar
Selvom jeg er litt treg så har jeg da vitterlig forstått hva du mener nå og som jeg prøver å si så snakker vi nok om helt forskjellige mentale egenskaper. Du har nevnt noe om hva slags hund du vil ha hjemme, hva din subjektive mening er å foretrekke som sofapute trenger vel ikke nødvendigvis ha noen tilknytning til Marthe's utsagn om mentale egenskaper i IPO? Uansett har jeg svart deg på hva jeg mener om dine eksempler, hvis dette er gjentagende atferd så er det jo hunder som ikke har noe på en IPObane å gjøre og det er figurants ansvar å utvise sånne hunder. M.a.o. så skulle da hundene du henviser til aldri trent IPO så da skjønner ikke jeg helt hva du gnåler om? Hvis hundene i dine eksempler viser denne atferden i vesenstesten vil de jo aldri kunne stille til en ferdselsprøve så da betyr det jo fint lite hvor bra de biter :icon_confused:

Hvis du har forstått hva jeg mener, hvorfor kommer du med en masse merkelige påstander totalt uten sammenheng med det jeg skriver?

Jeg har nevnt noe om hvordan jeg mener en brukshund skal være når den ikke er på trening/konkurranse, og jeg mener faktisk jeg har rett til å ha en mening om sånt siden jeg aldri har hatt annet enn brukshunder. Hvordan en brukshund er utenfor treningsbanen har selvsagt noe å si på dens mentalitet, det skjønner jeg ikke hvordan du kan motstride?

Videre har jeg slett ingen sofapute hund selv, han er (2 år gammel) i høyeste klasse i spor, har godkjent B-rundering, han har gått ferdselsprøve og skal ta MH i år og FA til neste år, videre fikk han opprykk i lydighet på debuten og han er trent i IPO - hvorpå figurantene mente at det ikke ville være noe problem å klare en IPO3-prøve med denne hunden. IPO3 var altså målet mitt en gang i tiden før jeg bestemte meg for å satse på NBF'en. Utenom dette er han en helt fantastisk hund i hverdagen, han har ingen diller eller redsler som har kommet til syne så langt iallefall. Han er trygg på mennesker, hunder, dyr, i miljøer osv.

Hundene i mine eksempler, er som jeg har prøvd å sagt mange ganger, helt topp på treningsbanen. Men i andre situasjoner, miljøer osv er de utrygge. Derfor er det ikke så enkelt som å si at hunder med resultater på en treningsbane alltid er kjempebra hunder mentalt.

Edit: Men nå gidder jeg ikke kverne mer på dette, for nå er tråden til Marthe fullstendig herpet, og jeg føler egentlig jeg sier det samme om og om igjen.

Får si som Emilie, gratulerer med IPO1, stå på videre. Har jo sett dere i aksjon, og tror helt sikkert at dere kan få til noe i IPO-sporten. Gleder oss til å følge dere videre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Det jeg lurer på er hva definisjonen av dårlig mentalitet er? Hvem avgjør hva dårlig mentalitet er...?

I denne sammenheng, uønsket atferd eller atferdsproblemer om du vil? Hvem som avgjør dette er jo godt spm men som jeg har skrevet her i tråden så er det jo figurantens ansvar å vurdere om hunden er egnet for å trene IPO og utifra hvordan jeg tolker Belgerguri's eks. nr 3

Eller en hund som i en treningssituasjon stopper det den holder på med for å gå til angrep på en forbipasserende 150 meter unna - på vei vekk fra hunden?
Hvis dette er IPO gruppe C trening så har jo figurant definitivt ett ansvar i å avgjøre hvorvidt dette er (u)ønsket atferd eller mentalitet, kall det hva du vil og ev. utestenge hunden fra trening. Skjedde dette i andre settinger er det jo opp til eier å ta ansvar noe det uansett er!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det jeg har stusset litt på her da jeg leser om RIK grunnkurs og hele opplegget er at: Hundefører skal også være anbefalt fra klubbens RIK-ansvarlig.

Skjønt det at man må være registert i nkk eller en klubb som tilknytter seg nkk, og ha plettfri vandel, men etter det så kan ikke "hvem" som helst melde seg på kurset uten anbefaling fra hundeklubben det gjelder?

F.eks jeg kan ikke bare melde meg på et kurs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.eks jeg kan ikke bare melde meg på et kurs?

Jo det kan du! Når du har gjennomgått RIK grunnkurs og fått din gruppe c lisens kan du reise på kurs hvor du vil i landet. Når du er på kurs er det den lokale RIK ansvarlig, figurant og/eller instruktør som har ansvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det kan du! Når du har gjennomgått RIK grunnkurs og fått din gruppe c lisens kan du reise på kurs hvor du vil i landet. Når du er på kurs er det den lokale RIK ansvarlig, figurant og/eller instruktør som har ansvar

Takker :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...