Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor gammel var du da du drakk alkohol første gangen?


ipadda

Dabutalder alkohol  

127 stemmer

  1. 1.

    • 13 eller yngre
      35
    • 14
      31
    • 15
      22
    • 16
      18
    • 17
      7
    • 18
      3
    • 18 eller eldre
      5
    • Aldri smakt alkohol (det er ikke så utenkelig alternativ at det ikke får være med vel?)
      6


Recommended Posts

  • Svar 122
  • Created
  • Siste svar

Hehe. Er så enkelt som å ta en allergitablett, gjerne Zyrtec. Disse binder vannet i kroppen og man får ikke den skikkelige kvalmen dagen derpå. Hodepine har den ingen funksjon for.

Det sies jo at man skal ta en før en før man begynner å drikke, en midt under drikkingen og en når en skal legge seg. Jeg for min del blir veldig trøtt av de, og tar kun en før jeg begynner å drikke. Funker som bare f. Selv om jeg har vært kanon møkings når jeg har lagt meg.

Et annet tips er også å drikke et glass melk før man legger seg. :D Dette er ikke prøvd ennå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vet jo hvordan øl lukter, og når jeg absolutt skulle smake litt, så smakte det søren meg akkurat

det samme som det lukter! Spyttet det ut igjen nesten med en gang <_< Har over hode ingen planer om og begynne å drikke i det hele tatt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Er så enkelt som å ta en allergitablett, gjerne Zyrtec. Disse binder vannet i kroppen og man får ikke den skikkelige kvalmen dagen derpå. Hodepine har den ingen funksjon for.

Det sies jo at man skal ta en før en før man begynner å drikke, en midt under drikkingen og en når en skal legge seg. Jeg for min del blir veldig trøtt av de, og tar kun en før jeg begynner å drikke. Funker som bare f. Selv om jeg har vært kanon møkings når jeg har lagt meg.

Et annet tips er også å drikke et glass melk før man legger seg. :) Dette er ikke prøvd ennå...

Melk funker, så lenge man ikke er kvalm fra før.

Zyrtec (antihistamin) fungerer ja, men ikke på den måten du sier, den binder absolutt ikke vannet i kroppen, men den fungerer fordi den stenger av for allergiske reaksjoner. Alkohol er faktisk en gift for kroppen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melk funker, så lenge man ikke er kvalm fra før.

Zyrtec (antihistamin) fungerer ja, men ikke på den måten du sier, den binder absolutt ikke vannet i kroppen, men den fungerer fordi den stenger av for allergiske reaksjoner. Alkohol er faktisk en gift for kroppen...

Litt sånn 'teknisk' og blÅndt spørsmål, kanskje, men er det bedre for kroppen (lever og sånt) om man drikker mye vann mens man drikker alkohol?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir ikke fortere edru selv om du drikker vann, alkoholen sitter i blodet uansett hvilke piller du tar eller hvor mye vann du drikker (det gikk en veldig interessant dokumentar om akkurat dette på NRK2 nå i kveld, faktisk), men du hindrer jo kroppen i å bli dehydrert, dermed kan det føre med seg at du føler deg bedre dagen derpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk et et meget interessant viten-program på nrk2 i dag om ungdom og alkohol. Det viser seg at man får permanent hjerneskade jo tidligere og oftere man drikker. Jo mer u-utviklet hjernen er, jo lettere er det å "omforme" dens naturlige utvikling. Man får svekket hukommelse, vansker for å konsentrere seg og vansker for å løse problemstillinger. De viste også bilder av hjernen til ungdom som hadde drukket fra tidlig alder, mot bilder av hjernen til ungdom som ikke hadde drukket i tidligere alder. De som drakk tidligere hadde mindre hippocampus enn de som ikke hadde drukket (hippocampus er kilden til hukommelse og problemløsning i hjernen).

Ekkelt å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk et et meget interessant viten-program på nrk2 i dag om ungdom og alkohol. Det viser seg at man får permanent hjerneskade jo tidligere og oftere man drikker. Jo mer u-utviklet hjernen er, jo lettere er det å "omforme" dens naturlige utvikling. Man får svekket hukommelse, vansker for å konsentrere seg og vansker for å løse problemstillinger. De viste også bilder av hjernen til ungdom som hadde drukket fra tidlig alder, mot bilder av hjernen til ungdom som ikke hadde drukket i tidligere alder. De som drakk tidligere hadde mindre hippocampus enn de som ikke hadde drukket (hippocampus er kilden til hukommelse og problemløsning i hjernen).

Ekkelt å tenke på.

Veldig! Jeg fikk dårlig samvittighet for fredagens morsomheter kjente jeg. Urovekkende å se hvor stor effekt alkohol kan ha på hjernen og dens kapasitet. :shocked:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, du blir hjerneskadet. I en MINDRE grad enn de som tar han helt ut selvfølgelig. Men hjernen din blir like mye hyperaktiv mens du blir edru, og du bruker likemye opp ett klipp av klippekortet. Nå kan du gjerne si at det er ren pirking på dette stadiet - og det er jeg enig i - poenget er bare at man tar skade. Om enn en "uvesentlig bitteliten en som jeg hverken ser eller merker påvirkningen av" - så er den like mye der. Eller så bygger du opp under en skade som kommer engang når du drikker nestegang. Eller kanskje gangen etter der. Som de sa på programmet, hvis du drikker når du er ung, finner ut at livet er mer enn alkohol, men begynner å drikke som 35åring tar du like mye skade. Du "begynner ikke på nytt igjen" bare fordi det har gått et par år.

...men dette stopper en selvfølgelig ikke fra å drikke hvis man virkelig har en god grunn, siden det er slik samfunnet "fungerer" i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vet jo hvordan øl lukter, og når jeg absolutt skulle smake litt, så smakte det søren meg akkurat

det samme som det lukter! Spyttet det ut igjen nesten med en gang <_< Har over hode ingen planer om og begynne å drikke i det hele tatt :)

Så det smaker altså det samme som det lukter? Takk for informasjonen, da skal jeg aldri drikke det. <_< (Fikk øl i håret på en konsert jeg var på, og siden jeg kom så sent hjem orket jeg ikke å dusje, så jeg stinket øl hele natta. Gøygøygøy. :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier jeg det, er det jo ikke hemmelig lengre! :)

Det er sant :) *tenke ikke mer på det*

Tante har fortalt at jeg pleide å dyppe fingeren ned i Baileys-glasset hennes, sutte på fingeren og si "ÅÅ, som jeg gleder meg til å bli voksen.." :rolleyes:

Baileys er ikke min beste venn i dag hvertfall... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sier jo at man ikke lærer seg å like øl før du har overbevist kroppen om at rotne/mugne greier er okei å drikke. Det er derfor den smaker så stygt, kroppen har et "defense system" mot å la deg spise/drikke rotne ting. Og siden det egentlig er forråtnet malt og dritt smaker det forjævlig :) Prøv ei lett øl, som corona, første gangen. Gå for all del ikke på tuborg på glassflaske, det smaker flytende askebeger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det smaker altså det samme som det lukter? Takk for informasjonen, da skal jeg aldri drikke det. <_< (Fikk øl i håret på en konsert jeg var på, og siden jeg kom så sent hjem orket jeg ikke å dusje, så jeg stinket øl hele natta. Gøygøygøy. :) )

Øl er jo faktisk godt! En kald pils er det lite som slår, liksom. Men hvis man skal drikke øl for å nyte øl må man drikke godt øl - Heineken, Dahls, Mythos, Corona eller Budweiser. Tuborg fungerer bare når man skal drikke på fylla, skjønt - Tuborg sommerøl er faktisk ikke så verst. Ringnes er vel egentlig enda eklere enn Tuborg, syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jeg ikke drikker har absolutt ingenting med selvsikkerhet å gjøre, heller nesten det motsatte. :D

Signeres :P

Jeg smakte vel alkohol første gang når jeg var 14-15 tror jeg. Da drakk vi så smått tyrker på hyttetur i Lom. Og på privatfester. Men aldri noe segrlig mer enn noen få slurker. (hjemmelaget tyrker er best)

Men full? hmmm... Jeg var litt i ekstra godt humør på et par fester som jeg kan huske. Første gang når jeg var rundt 22... Andre gang kanskje når jeg var 25 ca. Men FULL har jeg aldri vært. Aldri sjanglet når jeg har gått, aldri spydd, aldri snøvlet. Kun blitt lit ekstra i godt humør.

Men, for inntil 4 år siden så drakk jeg kanskje MAKS 1 g i året da. Og da kun et glass eller to med dram. (egentlig mest for å slippe å kjøre....)

Ellers syns jeg øl smaker dritt, sprit smaker dritt, det meste som er blandet med sprit smaker dritt osv, og da er det ikke mye igjen å drikke altså :P Eneste jeg fortsatt syns er godt med alkohol i er tyrker, og det er det sjelden man drikker mer enn et par-tre shots av. (har vel fint helt innpå 6-7 uten problemer på kort tid også).

Ellers, hmmm, når jeg tenker meg om.. Hum, nei. Danskebåten til Tyskland (ja, alle båter som går ut fra Oslo er Danskebåten, selv om den går til Kiel :P), for 1,5 år siden, da drakk jeg faktisk Strawberry Daiquari uten alkohol... :o

Planen var champagne på nyttårskvelden. Den flaska ligger her enda. Tror jammen meg den var med på fjellet sist nyttår også jeg :P

Nei, man kan ha det like gøy edru, bare man er med de rette folkene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har jo fått smake litt av hvert fra glassene til mamma eller pappa (eller andre slektninger) sånn de siste 5-7 årene, tenker jeg, men jeg vil vel si første gangen jeg egentlig drakk, sånn "skikkelig", var nyttårsaften 2007/2008 (4 måneder før jeg fylte 18).

Da ble jeg vel maks litt brisen (tror jeg, det kan godt ha hatt noe å gjøre med at jeg hadde spist masse seigmenn og sjokolade også), og har aldri vært noe verre senere heller. For det første har jeg ennå til gode å smake noe med alkohol i som er skikkelig godt, så drikker aldri mye, for det andre har jeg vært vitne til så mye rart sånn fra andre folk som er fulle, av ting de gjør og sier... Og så har jeg angst mot å kaste opp, så jeg er litt redd for å pushe den grensa (jeg veit jo at ikke alle som blir drita kaster opp, men jeg tar ikke den sjansen altså, så pysete må jeg få lov til å være..! :D). Og så ser jeg ikke helt moroa i å drikke seg så drita at man bare tryner, spyr, sover i 20 timer og ikke husker noe som helst etterpå.

Jeg er enig med PsychoLynx jeg, man kan ha det minst like morro uten alkohol..! :o Det er jeg og mange av klassekameratene mine strålende beviser på..! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øl er jo faktisk godt! En kald pils er det lite som slår, liksom. Men hvis man skal drikke øl for å nyte øl må man drikke godt øl - Heineken, Dahls, Mythos, Corona eller Budweiser. Tuborg fungerer bare når man skal drikke på fylla, skjønt - Tuborg sommerøl er faktisk ikke så verst. Ringnes er vel egentlig enda eklere enn Tuborg, syns jeg.

Nå får du gi deg - blant alle nevner du ikke carlsberg, som jo er det beste på det norske markedet! :D

Selv om tyske Becks er den absolutt største favoritten! Strawberry daquiri og andre frossen-drinker er også nammis! Både med og uten alkohol. Men jeg liker det meste da - bare ikke cognac og andre "gammelmannsdrikker".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Er så enkelt som å ta en allergitablett, gjerne Zyrtec. Disse binder vannet i kroppen og man får ikke den skikkelige kvalmen dagen derpå. Hodepine har den ingen funksjon for.

Det sies jo at man skal ta en før en før man begynner å drikke, en midt under drikkingen og en når en skal legge seg. Jeg for min del blir veldig trøtt av de, og tar kun en før jeg begynner å drikke. Funker som bare f. Selv om jeg har vært kanon møkings når jeg har lagt meg.

Et annet tips er også å drikke et glass melk før man legger seg. :blink: Dette er ikke prøvd ennå...

Jepp, zyrtec (eller noen andre allergimedisiner) fungerer veldig fint mot fyllesyke. Som Kira sier så fungerer det fordi fyllesyke er en allergisk reaksjon på alkoholen, ergo funker det med allergimedisin :ermm:

Et annet godt tips mot fyllesyken er å la være å drikke :bye:

For meg pleier det å funke å spise noe på vei hjem (og jadda, det blir ofte en kyllingkebab på en luguber sjappe jeg aldri hadde turd å kjøpe mat på edru :icon_cry: ) dusje før jeg legger meg, og spise noe junk dagenderpå. God bedring! :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, zyrtec (eller noen andre allergimedisiner) fungerer veldig fint mot fyllesyke. Som Kira sier så fungerer det fordi fyllesyke er en allergisk reaksjon på alkoholen, ergo funker det med allergimedisin :blink:

Et annet godt tips mot fyllesyken er å la være å drikke :ermm:

For meg pleier det å funke å spise noe på vei hjem (og jadda, det blir ofte en kyllingkebab på en luguber sjappe jeg aldri hadde turd å kjøpe mat på edru :bye: ) dusje før jeg legger meg, og spise noe junk dagenderpå. God bedring! :rolleyes2:

Fyllasjuka er IKKE en allergisk reaksjon.

(en meeeget forenklet forklaring av hvordan hjernen coming up, 2BI style; )

Hjernen din består av nevroner og noe mellom disse som heter synapser. De såkalte "elektroniske" signalene i hjernen er signaler som blir sendt mellom nevronene gjennom synapsene. Signalene er kjemiske stoffer, og disse signalene blir styrt av noen egne stoffer igjen. Som et lyskryss. Du har ett stoff som øker signalstyrken og impulsene, og ett stoff som demper signalstyrken og impulsene. Når du drikker, blir det tilført ekstra mye av "dempe-stoffet" (kalles GABA) - derfor du blir så sløv og får dempede reaksjonstider under påvirkning av alkohol.

Siden du får tilført ekstra GABA blir det en overvekt av dempestoff i hjernen. Dette ønsker ikke hjernen å ha noe av, og prøver dermed å få tilbake likevekten mellom demping og forsterkning. Den skrur dermed ned på sin egen produksjon av GABA (demping). Når du blir edru, fordamper alkoholen, den ekstra GABAEN forsvinner, og likevekten faller over på motsatt side av skalaen! (Siden hjernens egen produksjon er satt ned). Nå har du overvekt av forsterkende signalstoffer i hjernen, og mens du begynner å bli edru blir hjernen din "hyperaktiv".

Én side av fyllasjuka. Hvis man ser på mytene om hva som hjelper mot fyllasjuka er det mange ting som er logiske i forhold til hva som egentlig skjer med kroppen. Når du drikker f.eks øl utskilles også et ekstra stoff i kroppen som heter (etter hva jeg husker) noe i duren av "ADH", som styrer væskebalansen i kroppen. Jo mer du må pisse, jo flere mineraler og viktige stoffer forsvinner fra kroppen - og jo mer uttørra blir du. Dermed lønner det seg gjerne å drikke vann / appelsinjuice og spise feite ting, så har kroppen iallefall noe å virke på mens hjernen løper løpsk uten kontroll.

Nå vet jeg ikke hvordan allergimedisiner fungerer, men tør jeg gjette på at de kanskje "roer" hjernen ned igjen? Mtp. at allergiske reaksjoner styres fra hjernen og "sløves" / "skjules" av allergitabeletter? Ren logisk gjetning her, rett meg gjerne :icon_cry:

Skadelig er det, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...