Gå til innhold
Hundesonen.no

Bokdiskusjonstråden


SusieB

Recommended Posts

Skal man lese Stephen King, anbefaler jeg "Needfull things"/"Noe for enhver". En skrekkelig bok om menneskers natur - det kommer en kjøpmann som har butikken full av det folk virkelig ønsker seg (samleobjekter og lignende), men han vil ikke ha betalt for det, han vil at man bytter varen mot at de gjør en spøk mot en annen av innbyggerene i byen. Det utvikler seg jo selvsagt til å bli styggere og styggere pek, og det mest skumle med hele boka er jo at folk er jo sånn.

Hvis ikke så liker jeg "Dreamcatcher"/"Drømmefangeren" som har litt av samme tema - menneskers iboende faenskap. Den er anderledes fordi helten som redder verden har Downs Syndrom. Jeg vet at det er laget film basert på boka, men jeg har ikke sett filmen. Jeg syns og å huske at jeg syns "Insomnia" var en bra bok, men det er lenge siden jeg leste den (14 år sånn ca), så hukommelsen kan spille meg et puss. Ellers så mener jeg å huske at jeg syns "Hearts in Atlantis"/"Hjerter i Atlantis" var en anderledes novellesamling av Stephen King.

Ikke fantasy-bøker, men så er menneskesinnet vel så spennende og skremmende som vampyrer og drager :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 463
  • Created
  • Siste svar
Skal man lese Stephen King, anbefaler jeg "Needfull things"/"Noe for enhver". En skrekkelig bok om menneskers natur - det kommer en kjøpmann som har butikken full av det folk virkelig ønsker seg (samleobjekter og lignende), men han vil ikke ha betalt for det, han vil at man bytter varen mot at de gjør en spøk mot en annen av innbyggerene i byen. Det utvikler seg jo selvsagt til å bli styggere og styggere pek, og det mest skumle med hele boka er jo at folk er jo sånn.

Hvis ikke så liker jeg "Dreamcatcher"/"Drømmefangeren" som har litt av samme tema - menneskers iboende faenskap. Den er anderledes fordi helten som redder verden har Downs Syndrom. Jeg vet at det er laget film basert på boka, men jeg har ikke sett filmen. Jeg syns og å huske at jeg syns "Insomnia" var en bra bok, men det er lenge siden jeg leste den (14 år sånn ca), så hukommelsen kan spille meg et puss. Ellers så mener jeg å huske at jeg syns "Hearts in Atlantis"/"Hjerter i Atlantis" var en anderledes novellesamling av Stephen King.

Ikke fantasy-bøker, men så er menneskesinnet vel så spennende og skremmende som vampyrer og drager :ahappy:

Hmm.. det er vel akkurat det som gjør Stephen King så creepy.. det er så fælt og virker så tilforlatelig på en måte.. grøss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sist leste bøker husker jeg ikke titlene på, men forfatterne husker jeg :ahappy:

Stephen King

James Redfield (den niende innsikt + den tiende innsikt)

Kate Mosse - Labyrinten

Jack London (flere av bøkene, tror jeg leste den første boka av han da jeg var 9-10 år)

Dan Brown (ja "gjett" hvilken bok :) )

Liker mye av det som skrives, men går mest i spenning/krim, "overnaturlig" og ikke minst "skrekk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste boken jeg leste var: Den trettende fortellingen av Diane Setterfield. Det er hennes debutroman og anbefales alle bokelskere. Rett og slett en god bok.

Ellers fikk jeg den siste Liza Marklundboka til jul. Etter å ha fulgt Annika Benktzon gjennom hele hennes voksenliv og karriere, gledet jeg meg til å lese denne. Så skriver hun sånt som "hun slapp jakken i en haug på gulvet" igjen og igjen. Jeg blir så sur av slike fantasiløse gjentagelser av informasjon vi ikke trenger. Ellers skriver hun bra. Spennende plot og passe surrete privatliv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sist leste bøker husker jeg ikke titlene på, men forfatterne husker jeg :ahappy:

Stephen King

James Redfield (den niende innsikt + den tiende innsikt)

Kate Mosse - Labyrinten

Jack London (flere av bøkene, tror jeg leste den første boka av han da jeg var 9-10 år)

Dan Brown (ja "gjett" hvilken bok :) )

Liker mye av det som skrives, men går mest i spenning/krim, "overnaturlig" og ikke minst "skrekk".

Er det den som handler om hun jenten som brått "drømmer" eller ett eller annet om fortiden? Om det er den så har jeg lest den. Fin bok egentlig! Men den ble vel "overskygget" av DaVinci koden da dem kom ut samtidig som boken/filmen eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. det er vel akkurat det som gjør Stephen King så creepy.. det er så fælt og virker så tilforlatelig på en måte.. grøss!

hehe - Det er derfor jeg liker Stephen King :ahappy: Nå har ikke jeg noe i mot fantasy-sjangeren heller, sånn uten at jeg kan skyte på meg å ha lest så innmari mye mer enn Harry Potter og Ringenes Herre. En velskreven bok er en velskreven bok samme hva slags sjanger den er i, syns jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ferdig med Breaking Dawn, og er egentlig ganske lei meg. Jeg er lei meg fordi det ikke er flere bøker i serien. Jeg vil bare fortsette å lese om Bella, Edward og alle sammen!

Men tror jeg er ganske klar for Brisingr likevel. Det skal bli gøy å være litt i Eragon-verdenen nå. Alt for lenge siden sist. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal til på bok tre i twilight serien,og gleder meg.. Gone ligger også til lesing, gleder meg...

Ellers er jeg sur fordi jeg innser at jeg har brukt alt for mye tid på å dille på internett enn å lese- trist..

Har kun lest 256 bøker i år.. det er ikke vanlig for meg.. I fjor fikk jeg ny rekord på 340 bøker på et år.. Jajaj, kan vel ikke være like flink vært år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal til på bok tre i twilight serien,og gleder meg.. Gone ligger også til lesing, gleder meg...

Ellers er jeg sur fordi jeg innser at jeg har brukt alt for mye tid på å dille på internett enn å lese- trist..

Har kun lest 256 bøker i år.. det er ikke vanlig for meg.. I fjor fikk jeg ny rekord på 340 bøker på et år.. Jajaj, kan vel ikke være like flink vært år...

340 bøker på et år!? har vi ikke bare 365 dager i året? Hvordan bøker er det du leser da? Har du tid til noe annet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal til på bok tre i twilight serien,og gleder meg.. Gone ligger også til lesing, gleder meg...

Ellers er jeg sur fordi jeg innser at jeg har brukt alt for mye tid på å dille på internett enn å lese- trist..

Har kun lest 256 bøker i år.. det er ikke vanlig for meg.. I fjor fikk jeg ny rekord på 340 bøker på et år.. Jajaj, kan vel ikke være like flink vært år...

Men atte, det er bare det at hvis du har lest 256 bøker i år, har du lest veeeeeldig fort... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja jeg leser nok veldig fort..

og jeg har ingen problemer med andre ting i livet- jeg jobber, trener hund, går tur med hund, og ser fjernsyn.. Reklamepauser er supert til lesing. Men etter jeg fikk internett merker jeg jo at jeg leser tydligvis mye mindre enn før

Hva jeg leser- alt nesten.. Jobber på biblo så er veldig opptatta av å få lest det nyeste som kommer ut.. Og så koser jeg meg med krim, fagbøker osv sånn på si..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal til på bok tre i twilight serien,og gleder meg.. Gone ligger også til lesing, gleder meg...

Ellers er jeg sur fordi jeg innser at jeg har brukt alt for mye tid på å dille på internett enn å lese- trist..

Har kun lest 256 bøker i år.. det er ikke vanlig for meg.. I fjor fikk jeg ny rekord på 340 bøker på et år.. Jajaj, kan vel ikke være like flink vært år...

Hvordan holder du orden på det? Skriver det opp eller noe annen fancy måte å gjøre det på?.

Er det tykke bøker du leser eller tynne? :)

Hadde vært litt morsomt og hatt f.eks. ett exel ark der man skriver opp boktittel og antall sider i boka, da har man jo både antall bøker og antall sider man har lest i løpet av ett år.. :)

Dro til butikken for å handle de siste to bøkene i Twilight serien, men de hadde den bare i pocket utgave på engelsk.. <_<

Og siden jeg har de to første i hardperm, vil jeg ha de andre i hardperm også.... Er det bare teit eller? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg leser alt mulig, er det jo tykke,og tynne bøker, de tynneste er vel faghundebøkene..

Jeg tar vare på kvitteringene fra biblo, som jeg legger i en plastpose og henger på en spiker.. Leser jeg noe utenom skriver jeg det på en lapp og putter oppi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har akkurat begynt på Twilight, og er forelsket. Jeg har bestilt alle tre, men bare Twilight har kommet hittil- de andre BØR komme i morgen, ellers kommer jeg til å bli vanvittig i løpet av helgen:S I den sammenheng vil jeg bare minne alle om å spoiler-merke innlegg hvor det avsløres noe, uansett hvor trivielt det er:p Please!

Jeg er superglad i Fantasy, og elsker både Harry Potter, Arven-serien (Eragon-serien), og Twilight (til nå iallefall:P), men er også fryktelig glad i His Dark Materials, og er overrasket over at ingen har nevnt denne serien enda? Narnia og Ringenes Herre banet vei for en fantasy-interesse, men som voksen synes jeg det finnes andre serier som er mer interessante enn disse.

Leser også mye annet, har akkurat hatt en krim-periode hvor jeg har lest de jeg manglet i Unni Lindells Cato Isaksen-serie, Anne Holts Hanne Wilhelmsen-serie og Liza Berglunds Annika Bengtson-serie. Har også funnet noen andre svenske damer jeg synes skriver bra; Camilla Läkberg tror jeg hun heter, og så er det en som skriver fra nord-sverige, kjempespennende bøker! Annen skjønnlitteratur slukes også, jeg er åpen for det meste som er velskrevet og ikke for skummelt:p Men som sagt, det er ingenting som ligger hjertet nærmere enn fantasy. Såh- det var det- da tusler jeg tilbake til Bella og de andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har akkurat begynt på Twilight, og er forelsket. Jeg har bestilt alle tre, men bare Twilight har kommet hittil- de andre BØR komme i morgen, ellers kommer jeg til å bli vanvittig i løpet av helgen:S I den sammenheng vil jeg bare minne alle om å spoiler-merke innlegg hvor det avsløres noe, uansett hvor trivielt det er:p Please!

Jeg håper virkelig du har bestilt alle 4!

Det var vel neste noe spoiler greier i akkurat nå tråden en tid tilbake, men det fikk moderatorene fort kontroll på.

Ellers kan jeg fortelle at den litt treg startete boken min har virkelig tatt seg opp og jeg vil nå faktisk gå så langt som å anbefale den. Men advarsel, serien er vist ikke ferdig, prøver å finne ut mer.

Spennende litt mørk bok.. The Name of the Wind. Patrick Rothfuss

Ett lite utdrag fra boken, ikke spoiler og ikke viktig del, men gav meg ett bilde i hode uten som var forferdelig uten at forfatteren har laget ett detaljert bilde:

Myr Tarinial was burned and butchered, the less that is said of it the better. The white walls were charred black and the fountains ran with blood.

For a night and a day Selitos stood helpless beside Lanre and could do nothing more than watch and listen to the schremas of the dying, the ring of iron, the crack of breaking stone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*snippsnipp* men er også fryktelig glad i His Dark Materials, og er overrasket over at ingen har nevnt denne serien enda? *snippsnipp*

Altså, nå kan man ikke huske alt på en gang da :) Jo, jeg elsker den serien, selv om det som med så mye annet begynner å bli en god stund siden jeg leste ut... Og selv om dette ikke er noen fiølmdiskusjonstråd vil jeg bare understreke at jeg helst skulle sett at de aldri filmatiserte Det Gylne Kompasset... <_<

Har tatt på meg et kjempeprosjekt nå da :) Fikk første boka i Sagaen om Isfolket til jul, men har lest den fra før, og så har jeg lånt de tre neste av ei venninne, så nå skal jeg lese hele den haugen bøker, og så har venninne mi insistert på at etter det skal jeg lese resten av bøkene Margit Sandemo har skrevet :rolleyes:

(så nyttårsforsettet mitt i år er vel egentlig å lese ut Sagaen om Isfolket..?)

EDIT:

Det var vel neste noe spoiler greier i akkurat nå tråden en tid tilbake, men det fikk moderatorene fort kontroll på.

*hostkremt* Jo, det var vel meg og en annen det, tror jeg :) Skal passe på å ordne eventuelle spoilere fra i fremtiden :) Sånn om jeg skulle føle behov for å diskutere den boka igjen da... Eller andre bøker!

*ro vekk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, nå kan man ikke huske alt på en gang da :) Jo, jeg elsker den serien, selv om det som med så mye annet begynner å bli en god stund siden jeg leste ut... Og selv om dette ikke er noen fiølmdiskusjonstråd vil jeg bare understreke at jeg helst skulle sett at de aldri filmatiserte Det Gylne Kompasset... <_<

Har tatt på meg et kjempeprosjekt nå da :) Fikk første boka i Sagaen om Isfolket til jul, men har lest den fra før, og så har jeg lånt de tre neste av ei venninne, så nå skal jeg lese hele den haugen bøker, og så har venninne mi insistert på at etter det skal jeg lese resten av bøkene Margit Sandemo har skrevet :rolleyes:

(så nyttårsforsettet mitt i år er vel egentlig å lese ut Sagaen om Isfolket..?)

Personlig er ikke det Gylne Kompass en bok jeg "husker" etter å ha lest den. Underholdene og spennende, men ikke huske verdig :)

Sagaen om Isfolket er veldig spennende. Jeg leste hele serien når jeg gikk på ungdomsskolen, jeg glemmer aldri Sol Angelica. :)

Heksemesteren er og verdt en titt, den er litt kortere enn Isfolket serien og kanskje ett greit sted å begynne. Jeg har egentlig alltid hatt sansen for henne. Den tredje serien jeg leste for henne het vel Lysets rike eller noe, ikke så bra som dem to andre, men lese verdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er ikke det Gylne Kompass en bok jeg "husker" etter å ha lest den. Underholdene og spennende, men ikke huske verdig :)

Sagaen om Isfolket er veldig spennende. Jeg leste hele serien når jeg gikk på ungdomsskolen, jeg glemmer aldri Sol Angelica. :)

Heksemesteren er og verdt en titt, den er litt kortere enn Isfolket serien og kanskje ett greit sted å begynne. Jeg har egentlig alltid hatt sansen for henne. Den tredje serien jeg leste for henne het vel Lysets rike eller noe, ikke så bra som dem to andre, men lese verdig.

Nei, du har vel et poeng der, med DGK (oooh, fancy forkortelse fra meg her...), er mest den tredje boka som sitter hos meg! Er jo ganske sutrete jeg da, så sitter stadig og griner over den tredje... Ååååh, men jeg var så inni hampen skuffa over filmatiseringen! De ødela jo ALT med den slutten, herregud! <_< *rase og banne litt til*

Jeg begynner med Sagaen om Isfolket jeg, og så får vi se hva jeg leser etterpå :)

(uinteressant sidefakta: er ei i klassen min som har 20 navn eller noe sånt noe, tre av dem fra Sagaen om Isfolket, fordi mora hennes hadde sånn dille :) Hadde det ikke vært for den serien tror jeg ikke jeg hadde hett Vanja heller, var, så vidt jeg kan huske mamma har fortalt meg, der foreldrene mine "fant" navnet mitt... det var en karakter der som het Vanja, var det ikke?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner med Sagaen om Isfolket jeg, og så får vi se hva jeg leser etterpå :)

(uinteressant sidefakta: er ei i klassen min som har 20 navn eller noe sånt noe, tre av dem fra Sagaen om Isfolket, fordi mora hennes hadde sånn dille :) Hadde det ikke vært for den serien tror jeg ikke jeg hadde hett Vanja heller, var, så vidt jeg kan huske mamma har fortalt meg, der foreldrene mine "fant" navnet mitt... det var en karakter der som het Vanja, var det ikke?)

:) Jeg har vel sverget på tro og ære at hvis jeg noen gang får en datter (for jeg kan jo bare få ett datterbarn) skal hun hete Sol Angelica. Det er sverget i "blod" når jeg var 13-14.år. *fniser* Også var det ett guttenavn til er gærning i den serien jeg syns var kul, men det husker jeg ikke lengre (ikke Tengel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...