Gå til innhold
Hundesonen.no

Bokdiskusjonstråden


SusieB

Recommended Posts

  • Svar 463
  • Created
  • Siste svar
Fatter ikke folk som vil seg selv så vondt jeg? Tenk å måtte VENTE på neste bok i en serie?

Første gangen jeg leste Jordens Barn trodde jeg det kun var 4 bøker... Og jeg ble så forbanna og skuffet da jeg fikkv ite det sku være TO til! Så kom nr 5, og jeg, dum som jeg var, trodde jo at nr 6 sku komme rett etterpå. Så jeg begynte på nytt i hele serien, og koste meg med bok nr 5... Og nå sitter jeg FORTSATT og venter på nr 6! <_< Så da blir det vel hele serien på nytt om den boka kommer.

Mamma lurte meg til å begynne å lese Ingebjørg Olavsdatter også... Hørte bare at det var over 30 bøker jeg. Og ante absolutt ingenting om at ikke alle hadde kommet ut enda. Det er kun IRRITERENDE å sitte i 2 mnd å vente på en ny bok, når det tar 2 dager å lese den ut.

Så nå er det ingen som skal få lurt meg til å begynne på serier som ikke er fullført enda. Derfor er jeg nå i gang med runde nr 3 på Isfolket :ahappy: Og har planer om å leste både Heksemesteren og Lysets Rike (var det det den het?) etterpå. Så da har jeg vel lesestoff en stund tror jeg.

Nei, nei, nei, nei. Jeg hadde gitt bort både macen og nikonen for å få opplevd den følelsen av å sitte med ei ny Harry Potter bok i henda, etter over et års venting. Legendarisk! Harry Potter er ikke bare en bokserie, det er halve sjela det.

Leste ut Gone av Grant igår, anbefales......

Jeg leste den også ut i går. Anbefaler den også, selv om den dog noen ganger kan være litt.. tja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men atte.. Hvor er det dere kjøper lydbøker hen? De stedene jeg har sjekka, har et forholdsvis dårlig utvalg i mp3-bøker, selv om de har mye cd'er, liksom..

Biblioteker har ofte en del lydbøker, om ikke kan de bestille. Så er det bare å rippe de og laste de over på MP3 spiller eksempel.

Og så har du en del "biblioteker" på nettet. :yes: Med varierende kvalitet på lyd da, men jamnt over bra faktisk.... Googler du litt finner du sider med gratis (lovlig) bøker, men de er som oftest av ukjente forfattere og på engelsk. Om du hører på engelsk, så er det (ikke overraskende) sider som selger MP3 utgaver til en mye billigere penge enn man får i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei, nei, nei. Jeg hadde gitt bort både macen og nikonen for å få opplevd den følelsen av å sitte med ei ny Harry Potter bok i henda, etter over et års venting. Legendarisk! Harry Potter er ikke bare en bokserie, det er halve sjela det.

*fanfare* Ikke sant?! 8) *nikke febrilsk*

Valget falt på Narnia, forresten, så sitti og smålest i hele dag (blir bare smålesing i bil... blir litt bilsyk, og så var det mørkt, så kunne bare lese når vi kjørte på opplyste veier...). På engelsk, selvfølgelig :yes: Den første er så søt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste ut Breaking Dawn i går kveld, og savner allerede noe å lese.... Noen som har en god fantasy å anbefale? :yes:

Står nevnt flere fantasy anbefalinger i denne tråden egentlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokhylla mi (+/-)

J.K. Rowling - Harry Potter (Fangen fraAzkaban og oppover) + "Rumpeldunk gjennom tidene" og "Fabeldyr og hvor de er å finne".

Philip Pullman - Den Mørke Materien (hele trilogien)

Michael Ende - Den uendelige historie (Husker ikke så mye fra denne, men tror jeg likte den)

C.S. Lewis - Narnia - alle bøkene samlet i en

Lene Kaaberbøl - Skammarserien (Disse likte jeg veldig godt, selv om jeg ikke husker så veldig mye nå. Må lese igjen snart)

Christopher Paolini - Eragon og Den Eldste

Cornelia Funke - Blekkblod (Husker ikke så mye fra denne heller, men likte den)

Daniel Defoe - Robinson Crusoe (Denne har jeg alltid likt)

J.R.R. Tolkien - Hobbiten

J.R.R. Tolkien - Ringenes Herre (ble lei, kanskje prøver jeg på nytt snart)

Douglas Adams - Haikerens Guide Til Galaksen (ga opp)

Stephenie Meyer - Twilight, New Moon, Eclipse, Breaking Dawn

Bøker som jeg vil finne igjen (de må da være her et sted) og som jeg vil sette i hyllen er bøker som Charlie og sjokoladefabrikken, Georgs magiske medisin, Den Fantastiske Mikkel Rev (osv) og den første boka i Skammarserien.

Som dere ser går det mest i fantasy. 

Edit: Har endret litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dame som heter Sage(husker ikke fornavnet) har kommet ut med en Fantasy serie som jeg likte godt, er noe ala HP.. Det er om trollmannsverden, men er ikke så annerledes enn vår.. Faktisk veldig god, selvom det er ungdomsbøker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult :yes:

Mi bokhylle:

Rowling: Alle syv Harry Potter bøkene både på norsk og engelsk + Rumpeldunk gjennom tidene og The Tales og Beedle The Bard.

Grant: Gone/Forsvunnet

Kinsella: Alle shopaholikerbøkene

Tolkien: Hobbiten og Ringenes Herre

Harris: Den røde drage og Nattsvermeren (hannibal lecter ja :))

Paolini: Eragon, Den Eldste, Brisingr

Meyer: Twilight, New Moon, Eclipse

King: Alle i Det mørke tårn serien.

Beckham: Mitt liv :rolleyes:

Williams: Robbie Williams

Steve & Terri Irwin: The Crocodile Hunter

Terri Irwin: My Steve

Har lest endel av Charles Dickens og Jack London, men finner ikke igjen noen av bøkene ;) Pluss en hel horv av gammle Penny-bøker.

Jeg er egentlig ganske ensporig. Jeg leser for det meste Harry Potter.. Om og om igjen. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dame som heter Sage(husker ikke fornavnet) har kommet ut med en Fantasy serie som jeg likte godt, er noe ala HP.. Det er om trollmannsverden, men er ikke så annerledes enn vår.. Faktisk veldig god, selvom det er ungdomsbøker..

Angie Sage? Den første boka heter Magyk (på engelsk i alle fall...)? Har de tre første bøkene i hylla mi, og som så mye annet bør jeg vel lese dem snart... Er altfor mange bøker jeg har lest første kapittel av og glemt etterpå :ahappy:

Jeg vil også briefe med bokhylla mi! :P

- Harry Potter (of course)

- His Dark Materials

- Lord of the Rings/Ringenes Herre (har den/dem på både norsk og engelsk, den engelske utgaven er nyyyydelig, med masse illustrasjoner etc :P)

- Jordens Barn (1-4)

- Elvegudens Barn (serie på 2/3 (den siste boka er i 2 bind) bøker, helt sinnsykt undervurdert, fantastiske bøker! Forfatteren heter J. Gregory Keyes, anbefales på det sterkeste)

- Neil Gaiman: Stardust, Neverwhere, M for Magic, Fragile Things, Smoke and Mirrors, American Gods, Good Omens (skrevet sammen med Terry Pratchet, me thinks...)

- The Demonata (for dere som ser etter en serie som ikke er fullført ennå! Er sju bøker hittil, den neste kommer i mai, løp og kjøp nå, så kanskje dere får noe av den ventefølelsen igjen! :P)

- Sagaen om Darren Shan (har vel nevnt denne før? Er egentlig for litt yngre barn, er skrevet for tolv-åringer, men er man villig til å se forbi skrivemåten og på selve historien og det forfatteren har skapt... herlig, genial serie! Selv syns jeg jo vampyrene i denne serien lett kunne sparket Edward bak :P)

- The Tales of Beedle the Bard (samlerutgaven, yey! Å, hvorfor må jeg elske pene ting...)

- Vrengt (en av mine favorittbøker, skrevet av Harald Rosenløw Eeg. Les den, les den, les den!)

- Månehauks Barn "serien" (2 bøker, handler om menneskenes utvikling (noe i retning av Jordens Barn serien, bare litt... lettere), kjempefine bøker!)

- Canby Hall serien (en ungdomsserie jeg fikk av mamma for noen år siden, handler om tre jenter som begynner på skole sammen og går gjennom en hel haug ungdomsting blabbetibla... ALLIKEVEL griner jeg hver gang jeg leser den siste boka, for det er SLUTT :P)

- Sally Lockheart serien (skrevet av Philip Pullman, også en serie jeg begynte på og glemte etter 20 sider...)

- Spiderwick serien (ELSKE PÅÅÅÅÅ! :P)

- Roald Dahl bøker! :P

- Septimus Heap serien jeg nevnte ovenfor (Angie Sage, Magyk og alt det...)

- MUMMITROLLBØKENE! :P Akk og ve, er det noen som ikke elsker mummitrollbøkene? :P

- Omtrent 50 bøker om tegning, anotomi, skriving, tegneserietegning, animasjon etc. etc.

- Masse annet jeg har glemt, men da var det nok ikke så viktig...

... jeg brifa litt mye jeg, visst :P

EDIT:

Oi, glemte jo helt å nevne Narniaserien jeg! Selv om den ikke står i hylla mi i disse dager, men ligger på gulvet ved senga... Uh, ja, jeg har også en slik en med alle 7 i en... Engelsk den også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

Jeg er superglad i Fantasy, og elsker både Harry Potter, Arven-serien (Eragon-serien), og Twilight (til nå iallefall:P), men er også fryktelig glad i His Dark Materials, og er overrasket over at ingen har nevnt denne serien enda? Narnia og Ringenes Herre banet vei for en fantasy-interesse, men som voksen synes jeg det finnes andre serier som er mer interessante enn disse.

*klipp*

Jeg liker de bøkene kjempegodt. Noen av mine yndlingsbøker :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canby Hall ...

HAR du hele serien? Jeg har tre av bøkene, og har lett forgjeves etter resten ... De er så teite, men også så søte, og det var de som gjorde at jeg flyttet på internatskole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kommet litt bedre inn i Brisingr, og da blir mye bedre å lese. Var litt irriterende når jeg tenkte på Twilight hele tiden, men nå går det mye bedre :ahappy: Jeg har jo ikke lest Eragon på engelsk før, så det var litt nytt, men det går fint.

Forresten, er det noen her som har lest The Riftwar Saga? Jeg spurte etter tips om gode fantasybøker på et annet forum, og der var det en som foreslo de bøkene. Jeg leste litt om dem og syns de virket interessante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kommet litt bedre inn i Brisingr, og da blir mye bedre å lese. Var litt irriterende når jeg tenkte på Twilight hele tiden, men nå går det mye bedre :ahappy: Jeg har jo ikke lest Eragon på engelsk før, så det var litt nytt, men det går fint.

Det tenkte jeg å spørre om. Har lest de to andre Eragon bøkene på norsk, og lurte derfor på om det var veldig vanskelig å "stille" seg om til engelsk. Altså ang. navn osv ...? Det gikk bra til deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Snufs* Hør hva tremenningen min hadde på nettbtprofilen sin, og til og med skrev i gjesteboka mi:

"I cut pages 73-381 of New Moon.

Jacob can go die!"

:shocked:  

Jacob er fin og søt og snill og grei han, og han ødelegger ikke for Bella og Edward! Dessuten, hva skulle Bella gjort uten Jacob når Edward er borte i New Moon?

At det går an å si noe så slemt.  :ahappy:

Det tenkte jeg å spørre om. Har lest de to andre Eragon bøkene på norsk, og lurte derfor på om det var veldig vanskelig å "stille" seg om til engelsk. Altså ang. navn osv ...? Det gikk bra til deg?

Det har gått fint hittil i alle fall. Har ikke kommet så langt enda, men det virker som navn er noenlunde de samme, bortsatt fra små endringer. Saphira vs. Safira, Tronjheim vs. Trollheim osv.

Det jeg merker mest er at det er lenge siden jeg leste Eragon sist, og at jeg har glemt mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har gått fint hittil i alle fall. Har ikke kommet så langt enda, men det virker som navn er noenlunde de samme, bortsatt fra små endringer. Saphira vs. Safira, Tronjheim vs. Trollheim osv.

Det jeg merker mest er at det er lenge siden jeg leste Eragon sist, og at jeg har glemt mye.

Ok, takk :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAR du hele serien? Jeg har tre av bøkene, og har lett forgjeves etter resten ... De er så teite, men også så søte, og det var de som gjorde at jeg flyttet på internatskole.

Har hele serien ja :P Mamma trodde en stund at hun ikke hadde bok 4 lenger, men etter litt roting i kjelleren fant hun den igjen, så nå har jeg alle :P

Enig i at de er helteite, men søte ja, helt enig :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Snufs* Hør hva tremenningen min hadde på nettbtprofilen sin, og til og med skrev i gjesteboka mi:

"I cut pages 73-381 of New Moon.

Jacob can go die!"

:shocked:  

Jacob er fin og søt og snill og grei han, og han ødelegger ikke for Bella og Edward! Dessuten, hva skulle Bella gjort uten Jacob når Edward er borte i New Moon?

At det går an å si noe så slemt.  :ahappy:

*Fnis*

Jeg hoppet over de sidene da jeg leste boken første gang. :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...